Gå til innhold

TEST: MSI Cubi - 018EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint med fokus på knøttemaskiner, det er på tide å skifte ut min gamle og svake Zotac ZBox så jo fler som sammenlignes, jo bedre :)

Personlig ville jeg veldig gjerne sett en test av Intel NUC med i5 prosessor, 8GB minne og en m2 ssd (NUC5i5RYK / NUC5i5RYH). Kanskje til og med sett opp mot i7 varianten (NUC5i7RYH) og i3 varianten (NUC5i3RYK) for å se om det har noe som helst for seg å velge en av de kraftigere modellene. Prisen på disse er jo også absolutt konkurransedyktig sett i forhold til de ferdigbyggede modellene man finner rundt omkring. For min del vil jeg helst gå for en RYK modell da høydeforskjellen på 1,5cm faktisk gjør en forskjell, om ikke annet enn på WAFen ^^

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har dere noen målinger på strømforbruket(idle/load) for denne?

 

Er det noen som sitter på informasjon om når Skylake kommer til miniHTPC? Vurderer å kjøpe en slik, men kjipt hvis de allerede i neste uke er utdatert.

 

Ryktene sier denne måneden eller neste. Da skal også compute stick i en (i følge ryktene) kraftig oppgradert versjon lansers.

Endret av Viewety
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Prosessoren har en TDP på femten watt, men bruker naturligvis mer – TDP er kun et tall som sier noe om hvor mye varme datamaskinen må klare å kvitte seg med.
Hvordan skal jeg tolke dette? Som at CPUen kan trekke mer enn 15 watt i gjennomsnitt? Hvor blir da de ekstra wattene av om ikke varme?

 

Og TDP på prosessoren sier noe om hvor mye varme som må ledes bort fra prosessoren, ikke pcen. PCen har andre varmeprodusenter, som minne og hovedkort.

Lenke til kommentar

 

Prosessoren har en TDP på femten watt, men bruker naturligvis mer – TDP er kun et tall som sier noe om hvor mye varme datamaskinen må klare å kvitte seg med.

Hvordan skal jeg tolke dette? Som at CPUen kan trekke mer enn 15 watt i gjennomsnitt? Hvor blir da de ekstra wattene av om ikke varme?

 

Og TDP på prosessoren sier noe om hvor mye varme som må ledes bort fra prosessoren, ikke pcen. PCen har andre varmeprodusenter, som minne og hovedkort.

Ganske sikker på at artikkelforfatteren mente: "Prosessoren har en TDP på femten watt, men MASKINEN bruker naturligvis mer". Måtte lese over den setningen et par ganger selv

Lenke til kommentar

 

 

Prosessoren har en TDP på femten watt, men bruker naturligvis mer – TDP er kun et tall som sier noe om hvor mye varme datamaskinen må klare å kvitte seg med.

Hvordan skal jeg tolke dette? Som at CPUen kan trekke mer enn 15 watt i gjennomsnitt? Hvor blir da de ekstra wattene av om ikke varme?

 

Og TDP på prosessoren sier noe om hvor mye varme som må ledes bort fra prosessoren, ikke pcen. PCen har andre varmeprodusenter, som minne og hovedkort.

Ganske sikker på at artikkelforfatteren mente: "Prosessoren har en TDP på femten watt, men MASKINEN bruker naturligvis mer". Måtte lese over den setningen et par ganger selv

Ja stemmer, har fikset dette nå. Takk!
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan noen si meg om den kommer med 2x 2GB ram eller 1x 4GB? F.eks. denne versjonen uten OS: https://www.komplett.no/product/851747/pc-nettbrett/stasjonr-pc/pc-er/msi-cubi-mini-pc?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

 

så har jeg sett at det står den har 4 GB ram og ingen minnekanaler ledig, men kommentatoren skriver at han kjøpte med EN (!) ekstra 4GB for å få 8 GB minne.

 

Det er veldig relevant da man tydeligvis må ha dual channel minne oppsett for at den skal fungere skikkelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...