Gå til innhold

FEATURE: – Jeg vet jeg er i et spill, men kroppen nekter å tro meg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde disse oculus rift 2 brillene hvor jeg måtte spennes fast i en klatesæle og alt mulig i tilfelle jeg skulle falle, men må si at jeg på ingen måte følte det som om jeg gjorde noe som helst annet en hva kroppen min gjorde, nettopp det å stå rett opp og ned.

 

Det var kult, men det var ikke realistisk og ikke SÅ kult.

Lenke til kommentar

Kan faktisk bli kvalm av å telle steiner på minecraft mens man beveger seg om skjermen ikke klarer å holde objektene helt stabilt stille og sylskarpe som det gjorde før du beveget bildet. Håper de VR brillene som kommer i 2016 klarer å fikse så å si 100% på dette problemet siden hodet vårt vil alltid være i bevegelse når vi leser tekst eller prøve å fokusere på noe.

Lenke til kommentar

Ang G krefter så klarer VR til en viss grad å lure hjernen. Selvfølgelig ikke like voldsomt som i virkeligheten..det ville jo vært galskap :p

 

Men du kjenner det på kroppen når du fyker utenfor et stup eller en skarp sving i fks en virtuell berg å dalbane. Det er en veldig rar følelse når du ser rundt deg på vei opp til en topp og så kjenne suget idet du går over kanten...alt mens du sitter i en stol som står helt stille.

 

En ting som jeg har observert når jeg har demonstrert min mobile VR og vært rundt på demonstrasjoner av Oculus Rift er at dem som ikke får noen spesiell opplevelse av VR er ofte eldre og/eller dem som sitter helt i ro og ikke ser seg rundt i den virtuelle verden men rett frem hele tiden. Og veldig ofte så er det mannfolk som ikke får noe ut av VR (sier dem). Om det er pga det jeg har nevnt og/eller en kombinasjon at en skal være tøff i tryne og fokuserer for mye på å holde seg i ro og ikke leve seg inn i den virtuelle verden. Det vet jeg ikke...men en begynner å se et slags mønster.

Lenke til kommentar

 

Lager ikke akkurat g-kraft med kun VR briller. Det kan få til så mye annet bra, så jeg gleder meg til VR brillene i 2016.

 

Tenk å prøvd VR brillene i et fly feks. Kunne flydd i en drømmeverden med g-kraft. Hadde man kunne lage g-kraften i tillegg med VR briller ville det vært en mega stor drøm for meg å bruke det.

Det er en del simulatorer som benytter seg samme prinsippet, men nedskalert og praktisk i forhold til et fly:

 

 

Ser artig ut! Litt vanskelig å få til noe sånn for noe annet enn kjøretøy-spill men...

Lenke til kommentar

Synes det er kjempe rart at noen fremdeles tror VR blir en flopp. De kan jo ikke ha prøvd det selv, eller fått med seg hvor mye det satses på område om dagen.

 

Også helt riktig det Larzen skriver, om at hjernen til en viss grad kan la seg lure, til å sende ut grefte lignende signaler. Har selv prøvd det og følt det. Svært fasinerende opplevelse.

Endret av GrinderX9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lager ikke akkurat g-kraft med kun VR briller. Det kan få til så mye annet bra, så jeg gleder meg til VR brillene i 2016.

 

Tenk å prøvd VR brillene i et fly feks. Kunne flydd i en drømmeverden med g-kraft. Hadde man kunne lage g-kraften i tillegg med VR briller ville det vært en mega stor drøm for meg å bruke det.

Det er en del simulatorer som benytter seg samme prinsippet, men nedskalert og praktisk i forhold til et fly:

 

 

Ser artig ut! Litt vanskelig å få til noe sånn for noe annet enn kjøretøy-spill men...

Eller denne utgaven som er enda bedre og mye dyrere.

Det fins men er alt for dyrt. Din video kan man få plass til det i et vanlig hus, men spørs hva det koster.
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å feste en en ting i begge armer og ben som sporer bevegelsene dine, og kopierer dette til karakteren i spillet?

Løping kan foreksempel være at man løfter bena, løpe på stedet. Bevege arm bak ryggen tar frem sverdet, løfte armen blokkerer slag med skjoldet ditt.

 

Vet ikke noe om utvikling av sånne ting, men ser for meg at det ikke er bransjens største utfordring å få til noe sånt

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å feste en en ting i begge armer og ben som sporer bevegelsene dine, og kopierer dette til karakteren i spillet?

Løping kan foreksempel være at man løfter bena, løpe på stedet. Bevege arm bak ryggen tar frem sverdet, løfte armen blokkerer slag med skjoldet ditt.

 

Vet ikke noe om utvikling av sånne ting, men ser for meg at det ikke er bransjens største utfordring å få til noe sånt

 

Bevege fingrer og armer med sensor.

 

https://www.youtube.com/watch?v=QZEnjwUqc4M

Her kan du bevege deg rundt i en verden.

 

Kunne føle kuler og andre ting.

 

Med A.R.A.I.G. + Virtuix Omni + Perception Neuron + Oculus rift kan bli ganske heftig å bruke samtidig, mangler da bare gode spill som vil større alle utgavene på en gang. Trenger noen som stimulerer luktesansen og g-kreftene så er det meste dekket for realisme i spill.

Lenke til kommentar

 

Hvor vanskelig er det å feste en en ting i begge armer og ben som sporer bevegelsene dine, og kopierer dette til karakteren i spillet?

Løping kan foreksempel være at man løfter bena, løpe på stedet. Bevege arm bak ryggen tar frem sverdet, løfte armen blokkerer slag med skjoldet ditt.

 

Vet ikke noe om utvikling av sånne ting, men ser for meg at det ikke er bransjens største utfordring å få til noe sånt

 

Bevege fingrer og armer med sensor.

 

https://www.youtube.com/watch?v=QZEnjwUqc4M

Her kan du bevege deg rundt i en verden.

 

Kunne føle kuler og andre ting.

 

Med A.R.A.I.G. + Virtuix Omni + Perception Neuron + Oculus rift kan bli ganske heftig å bruke samtidig, mangler da bare gode spill som vil større alle utgavene på en gang. Trenger noen som stimulerer luktesansen og g-kreftene så er det meste dekket for realisme i spill.

Cyberith's Virtualizer vil jeg si er bedre en Virtuix Omni som for å bare ha sagt det.

https://www.youtube.com/channel/UCqNO2PNJYx9G5yepVEm09bg

Lenke til kommentar

Ser allerede at andre tenker over hvordan de kan kombinere annen maskinvare med VR.

 

Liker idéen om at du du løper så fort i spillet som du løper på tredemølla, og at om du blir sliten så er det tough luck. Tenk deg framtidens e-sport der det å være fysisk trent faktisk er en fordel. Og at en av kriteriene når folk rekrutterer for en klan er at du har en viss fysisk utholdenhet. Du trenger ikke å ha så dårlig samvittighet for å spille lenger.

 

Og med dagens VR-sensorer vil du kunne lage 1:1 hodebevegelser representert i spillet, er bare opptil utviklerene å utnytte maskinvaren.

 

https://www.youtube.com/watch?v=aTtfAQEeAJI

 

Som andre påpeker, dette med VR:

https://www.youtube.com/watch?v=zNUBZfrOXUc

 

 

VR Flopp 2K16

Hva med å bare sette pris på at ting går noen sted? Eller forventer du elektroder på hodet som drar deg inn i et ubregrenset, virtuelt univers? Det er helt greit om du ikke vil ta del i VR før det er modent. VR er, om du i det hele tatt har prøvd det, ganske kult. Perfekt? Nope, langt ifra. Men kult.

 

Folk som roper flopp er en flopp...

Endret av AdNauseam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir gøy sitte å se på alle Twitch streamerne om noen år som sitter der med svære VR briller på, eller Pewdiepie, siden da ingen lenger ser hvem han er så kanskje han heller kan ansette en som har samme nese og hakeparti til å sitte foran skjermen i timesvis istedenfor seg selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...