Gå til innhold

Microsoft letter på sløret om Windows 10-«spioneringen»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men her må vi jo få lov til å legge til at dette er en sannhet med modifikasjoner, ettersom mange brukere ikke engang vil vite hvor de skal gå i innstillingene for å slå av de forskjellige sporingsmulighetene som ligger der."

 

Selv om mange brukere ikke VIL vite hvor de skal gå i innstillingene, så velger jeg allikevel å opplyse om dette her:

 

All settings --> Privacy

eller

Innstillinger --> Personvern

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Byttet til Microsoft fra Google av den grunn at de samlet inn altfor mye info. Noen måneder senere viser det seg at Microsoft gjør det samme.. Hvor nå?

 

Av de store så er det vel Apple en av de som ikke finansieres via reklame og har søkemotor som skal optimaliseres med mine data. Dog vet man jo aldri hva som egentlig skjer i bakgrunnen etter alle avsløringene det har vært de siste årene..

Lenke til kommentar

Synes det er fint at Microsoft faktisk opplyser om hva de henter inn, jeg. Det er bare å innse at personlige opplysninger på internett forlengst er kompromittert, og at Google, Facebook og andre allerede samler inn informasjon om deg i omfang som får NSA-overvåkingen til å blekne. Da er det iallfall bra at noen begynner å sette fokus på dette ved å gi konkrete eksempler på hva det innebærer.

Lenke til kommentar

Fikse problemer fortere - denne funksjonen eksisterer allerede gjennom feilrapporteringsfunksjonen der man valgte om man ville sende rapport eller ikke.

 

Mer personlig brukeropplevelse - nei, takk. På samme måte som jeg ikke ønsker "anbefalt for meg" på youtube eller skreddersydde resultater fra søkemotorer.

 

Når det er sagt så synes jeg artikkelen ikke er kritisk på de riktige punktene. Det er relativt enkelt å skru av disse valgene under installasjonen, så fremt man ikke bare trykker neste. Jeg er mer bekymret for hva man godtar gjennom å knytte operativsystemet og integrerte programmer til Microsoft-kontoen sin.

Lenke til kommentar

Byttet til Microsoft fra Google av den grunn at de samlet inn altfor mye info. Noen måneder senere viser det seg at Microsoft gjør det samme.. Hvor nå?

 

Av de store så er det vel Apple en av de som ikke finansieres via reklame og har søkemotor som skal optimaliseres med mine data. Dog vet man jo aldri hva som egentlig skjer i bakgrunnen etter alle avsløringene det har vært de siste årene..

 

Om du har bryet til å sette deg inn i det og er veldig opptatt av personvern laster du ned Ubuntu Server Ed. og legger inn alt av programmer du vil ha, ettersom serverversjonen inneholder så og si ingenting. Vet om noen personer som har gjort akkurat dette, og har flere ganger vurdert det selv, eneste er at alle programmene jeg bruker er enten til Windows eller Mac. Kjøper aldri Apple produkter pga. pris-til-ytelse. Har en Hackintosh men den mangler drivere (eller skal jeg si kexts) for det trådløse nettverkskortet og de er et h****** å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Jeg er mer bekymret for hva man godtar gjennom å knytte operativsystemet og integrerte programmer til Microsoft-kontoen sin.

Ja, men dette er heller ikke noe man er nødt til å gjøre for å bruke Windows 10. Oppgraderer man en PC som bruker lokalt logon (med eller uten passord), så får man akkurat det samme i Windows 10. (Men det er vanskelig å bruke online tjenester som OneDrive og Groove Music uten en Microsoft-konto. Heldigvis finnes det alternativer.)

Lenke til kommentar

 

 

 

Selv har jeg ikke prøvd ut Win10...,men har lest om dette OSet en god del i det siste og har hørt fra folk som har prøvd og/eller fortsatt bruker det.

 

De der settingene som delvis vises på toppen av artikkelen er bare toppen av isberget.

 

Muligens at det finnes flere godt bortgjemte/skjulte funksjoner som kan på en eller annen måte krenke ens privatliv...,men jeg synes at denne fyren har gjort en forholdvis god jobb med å sammle inn info (No Pun Intended...!!!) om sånne funksjoner...

 

"https://youtu.be/rczgCmoNSSE"

 

En ting som jeg er veldig nysgjerrig på er det der med eldre spill og programmer...

Spesielt spill...

 

La oss si at en har et litt eldre spill og produsenten av spillet har sluttet og lage patches...,så du velger og laste ned å installere en uoffisiell fan-patch.

Man kan risikere at spillet da vil bli flagget som pirat-software.

Eller om man legger til andre typer mods...,så vil man potensielt ende opp med samme ressultat.

 

That would really suck...!!!

 

For som jeg har sagt tidligere på en annen tråd...,så har jeg en hell drøss med spill på CD/DVD og noen på Floppy...,som i de aller fleste tilfeller ikke akkurat er av nyere årgang...,for å si det sånn.

Og det hadde virkelig vært kjipt om jeg ikke får brukt dem på nyere OS...,for det har ikke akkurat vært billig å få fatt i dem.

Mange av dem kostet 500kr pr.stk. i sin tid.

 

Alternativet blir i så tillfellet DosBox og ScummVM...,og eventuelt andre typer emulering som VirtualBox eller VMWare.

Det skal ikke være lett nei...he he...

 

MS visste at de ikke hadde klart å få til Compatibility-mode i XP...,så de lagde Compatibility-Toolkit...,som faktisk gjor jobben mye lettere å få eldre spill til å fungere mer eller mindre knirkefritt.

Med noen untak da selvsagt.

 

Og etter som jeg har forstått så har ikke akkurat Backwards-Compatibility stått først på listen til MS etter XP heller.

 

Diablo2 under Win7 x64 er et godt eksempel.

 

Måtte en god del knoting til...,før det fungerte som normalt.

Lenke til kommentar

Om du har bryet til å sette deg inn i det og er veldig opptatt av personvern laster du ned Ubuntu Server Ed. og legger inn alt av programmer du vil ha, ettersom serverversjonen inneholder så og si ingenting.

 

Mener du at Ubuntu ikke sender feilrapporter? Må alle brukerne manuelt rapportere feilene til Canonical på en eller annen måte?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byttet til Microsoft fra Google av den grunn at de samlet inn altfor mye info. Noen måneder senere viser det seg at Microsoft gjør det samme.. Hvor nå?

 

Av de store så er det vel Apple en av de som ikke finansieres via reklame og har søkemotor som skal optimaliseres med mine data. Dog vet man jo aldri hva som egentlig skjer i bakgrunnen etter alle avsløringene det har vært de siste årene..

 

Ja, skal du være redd for usaklig info om deg blir plukket opp så må du desverre fake din egen død og bli Amsih.. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt sinnsykt.

 

"Finally, we will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to: 1.comply with applicable law or respond to valid legal process, including from law enforcement or other government agencies; 2.protect our customers, for example to prevent spam or attempts to defraud users of the services, or to help prevent the loss of life or serious injury of anyone; 3.operate and maintain the security of our services, including to prevent or stop an attack on our computer systems or networks; or 4.protect the rights or property of Microsoft, including enforcing the terms governing the use of the services – however, if we receive information indicating that someone is using our services to traffic in stolen intellectual or physical property of Microsoft, we will not inspect a customer’s private content ourselves, but we may refer the matter to law enforcement."

 

Så nå sier Microsoft rett ut at de vil ha tilgang til å se på alle data på pcen din?

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg skjønner folk vil ha "privatliv" etc,, Men mange overser det faktumet at man i dag så lenge man har en elektronisk enhet, eller et bankkort for den saks skyld veldig lett kan bli overvåket. Selvfølgelig så er jo det å gå inn i mail et skritt lenger, men jeg vil tro NSA har fulgt med der siden internetts spede barndom. Bare tenk på hvor mange elektroniske spor dere legger igjen når dere går fra hjemmet deres og til jobb/skole!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner folk vil ha "privatliv" etc,, Men mange overser det faktumet at man i dag så lenge man har en elektronisk enhet, eller et bankkort for den saks skyld veldig lett kan bli overvåket. Selvfølgelig så er jo det å gå inn i mail et skritt lenger, men jeg vil tro NSA har fulgt med der siden internetts spede barndom. Bare tenk på hvor mange elektroniske spor dere legger igjen når dere går fra hjemmet deres og til jobb/skole!

Man kan også si at så lenge man har et vindu i huset sitt så er det veldig lett å bli overvåket, men vi har lover som beskytter vårt privatliv. I tillegg iverksetter vi enkle tiltak som reduserer muligheten for overvåking når vi ikke ønsker det - ved feks. å henge opp gardiner. 

 

Privatvernet i den digitale verden er fremdeles i utvikling, men vi kan likevel iverksette tiltak som reduserer muligheten for overvåking ved feks: slå av sporing o.l. der det er mulig, benytte krypterte kommunikasjonskanaler, velge tjenester som viser respekt for personvernet, være restriktive med hva vi deler på nettet, online kompartamentalisering (ikke bruke facebook som innlogging over alt, så man holder digitale tjenester adskilt), osv. 

Lenke til kommentar

Så nå sier Microsoft rett ut at de vil ha tilgang til å se på alle data på pcen din?

Nei, det du viser til handler vel om data som ligger på en eller annen "online service" som Microsoft tilbyr og som du har valgt å bruke. Dette gjelder ikke Windows OS.

 

Hvis politiet får medhold fra domstolene på at dine data på OneDrive kan beslaglegges fordi du er mistenkt for et eller annet kriminelt, da kan det hende at Microsoft gir dem denne tilgangen. (Akkurat nå kjemper de mot amerikanske myndigheter som vil ha tilgang til email som ligger på en server i Irland.)

Lenke til kommentar

Er egentlig bare skuffa over MS. Win10 ser meir og meir ut som overvåking forkledd som eit nødvendig gode. At di fleste ikkje ein gang er klar over kva di leverer fra seg av privat info synast skremmande. I så måte er det heller ikkje betryggande at MS nå kommer med forklaring på behovet og at det er til det beste for brukaropplevelsen. Nesten så man kan lure på om MS prøver å dysse ned kor ubrukelig win10 blir når all overvåking blir skrudd av. Holder meg greit unna win10 da den synast verre enn alskens virus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...