Gå til innhold

GUIDE: Safari er en sinke (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke poenget i å teste mac software når mac står for under 5% av markedsandelen.

Hei,
Vi tester nettlesere i OSX fordi det har kommet flere ønsker om dette i kommentarfeltet til tidligere nettleserguider.
 

 

Det er riktig at Apple i Q4 14 stod for omtrent 5,7 prosent av det totale PC-salget i verden.
I Norge har imidlertid Mac en markedsandel som de siste årene har holdt seg stabilt på på over 10 prosent.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Overraskende å se Firefox gjøre det såpass bra, men forskjellene her er jo ikke allverden så det er vel UX-design og funksjonalitet som sikkert er prioriteten hos de fleste da ytelsen trolig oppleves som veldig lik mellom de forskjellige alternativene.

 

Og det Google Chrome har fått endel kritikk for ligger jo på ressursforbruk (CPU og aktivering av dedikert GPU for systemer som har dette) og resultatet av en voldsomt batterisluk sammenlignet med Safari.

 

 

Testet Google Chrome (var vel v43) på MacBook 12-tommer med retinaskjerm som har noe begrenset maskinvarekraft med sin Intel Core-M prosessor og her lå Chrome på over 100% CPU-forbruk, den trigget altså turbo boost av å bare kjøre 1-2 nettsider i Chrome. Sammenlignet med Safari med de samme nettsidene så lå den på under 10% på CPU.

 

 

Husker også når jeg hadde MacBook Pro 15-tommer med retinaskjerm som hadde dedikert GeForce GT 650m skjermkort så hadde Chrome en lei tendens til å kicke igang det dedikerte skjermkortet så maskinen ble ekstra varm, det ble mer viftestøy og det forsvant 2-3 timer fra batteritiden sammenlignet med Safari helt uten noen fornuftig grunn...

 

 

 

Vet ikke helt hvordan Firefox stiller på den fronten, men ytelse og benchmarks er ikke alt.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Safari er bedre integrert i OS-et enn konkurrentene (naturligvis), og det er grunnen til at jeg foretrekker Safari på Mac. Skikkelig jevn scrolling og pinch-to-zoom er et must (for meg) på OS X.

Nå har Chrome Canary (og Chromium) hatt dette en stund, og stabile Chrome fikk det nylig, men Safari er fortsatt bedre på dette. I tillegg føles Chrome litt uresponsiv (kanskje subjektivt) på min Mac. Det kan ha noe med at jeg har en tre år gammel Macbook Air, og at Safari er mer optimalisert på svake maskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker som mange her påpeker en test av batteriforbruk, både for OSX og Windows med de nye nettleserne. Spesielt nå som edge har kommet til Windows. Det er mye vi ikke vet om den enda. På linje med Safari er den muligens ikke den raskeste, eller den mest funksjonelle. Den oppleves likevel som mange her skriver mye smoothere, og har et veldig bra design osv. Noe som gjør at den faktisk er ganske bra i bruk, i motsetning til IE.

 

Det er jo lite relevant hva som er raskest når folk sitter på en Broadwell-U, Broadwell-Y, og til dels ~30W TDP CPUer som i rMBP. Da har du jo allerede valgt batteri over ren ytelse. Så for folk på laptop ville det vert ganske interessant med en test i netflix, generell browsing osv av batteritid ville jeg tro.

Lenke til kommentar

Safari er bedre integrert i OS-et enn konkurrentene (naturligvis), og det er grunnen til at jeg foretrekker Safari på Mac. Skikkelig jevn scrolling og pinch-to-zoom er et must (for meg) på OS X.

Nå har Chrome Canary (og Chromium) hatt dette en stund, og stabile Chrome fikk det nylig, men Safari er fortsatt bedre på dette. I tillegg føles Chrome litt uresponsiv (kanskje subjektivt) på min Mac. Det kan ha noe med at jeg har en tre år gammel Macbook Air, og at Safari er mer optimalisert på svake maskiner.

 

Har ikke Mac selv, men er enig med deg her. Bare at jeg har den samme følelsen på Windows med IE og Edge. Mange spør meg om hvorfor jeg ikke bruker Chrome... Da svarer jeg at jeg liker en mer stabil følelse, fordi på for eksempel facebook er det mye glattere og smoothere å scrolle på både IE og Edge. Chrome hakker jo som faan... Og ikke minst sluker den batteri og RAM! Har prøvd Safari på Mac og du får akkurat den følelsen av at dette er brukt ordentlig god tid på for å få en smooth opplevelse!

Lenke til kommentar

Nå skal jeg som Windows bruker være sånn markedsandel drittunge også... Hvorfor ta med Mac når det bare har en markedsandel på 5%? Det er mange steder Windows Phone ikke blir tatt med så hvorfor skal Mac bli det? (tenker ikke på bare tester og slik, men også mange andre ting...)

 

 

Her sammenligner du epler og bananer. En veldig stor andel av Windows sin markedsandel ligger jo i bedriftsmarkedet og "legacy", er jo ikke uten grunn at Windows XP sitter på en så idiotisk høy markedsandel av aktive Windows maskiner så mange år etter det kom på markedet, og selv nå etter at Microsoft har sagt at nå får det være nok.. Så du kan nok fjerne hvertfall 20% av av den markedsandelen som er temmelig irrelevante brukere hvor 99% av alt som skrives av moderne og relevante artikler ikke gjelder for disse aktuelle systemene som et resultat av dette.

 

 

På mobilfronten så er ting noe litt annet, de færreste har mobiler som er over 5 år gamle av praktiske årsaker så det er et noe mer dynamisk marked. At Microsoft sitter med såpass lav markedsandel i dette markedet er noe litt annet enn markedsandelen for Mac kontra Windows. Om vi sammenligner markedsandelen i forhold til systemer som faktisk oppdateres og vedlikeholdes så er nok markedsandelen til Mac en hel del høyere enn hva situasjonen er med Windows Phone iforhold til Android og iOS.

 

 

 

Men uansett hva man sier så er det jo litt dobbeltmoralsk å dra slike argumenter i utgangspunktet. Om du ønsker og etterlyser mer fokus på Windows Phone så må du heller rette fokus på det, og ikke gå inn å klage på at Tek fokuserer på de mindre plattformene i andre artikler. Skal man følge denne logikken så vil du jo aldri få Windows Phone artikler som du tydeligvis ønsker, og det er vel ikke det du er ute etter?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

 

Ser ikke poenget i å teste mac software når mac står for under 5% av markedsandelen.

Hei,

Vi tester nettlesere i OSX fordi det har kommet flere ønsker om dette i kommentarfeltet til tidligere nettleserguider.

 

 

Det er riktig at Apple i Q4 14 stod for omtrent 5,7 prosent av det totale PC-salget i verden.

I Norge har imidlertid Mac en markedsandel som de siste årene har holdt seg stabilt på på over 10 prosent.

Har dere en oversikt over hvilke plattformer deres egne lesere stammer fra?

(Windows, Mac, Linux, Android, iOS, osv)

Lenke til kommentar

 

 

Ser ikke poenget i å teste mac software når mac står for under 5% av markedsandelen.

Hei,

Vi tester nettlesere i OSX fordi det har kommet flere ønsker om dette i kommentarfeltet til tidligere nettleserguider.

 

 

Det er riktig at Apple i Q4 14 stod for omtrent 5,7 prosent av det totale PC-salget i verden.

I Norge har imidlertid Mac en markedsandel som de siste årene har holdt seg stabilt på på over 10 prosent.

Har dere en oversikt over hvilke plattformer deres egne lesere stammer fra?

(Windows, Mac, Linux, Android, iOS, osv)

 

Hei, her har du noen tall for Tek.no:
 
Chrome: 49,98% av total trafikk uavhengig av OS.
Safari: 24,06% av total trafikk uavhengig av OS.
Firefox: 8,85% av total trafikk uavhengig av OS.
Internet Explorer: 7,98% av total trafikk uavhengig av OS.
Opera: 3,17% av total trafikk uavhengig av OS.
Edge: 2,61% av total trafikk uavhengig av OS.
 
De fleste har tilnærmet nyeste versjon av Chrome. 
 
Rundt 2% av brukerne sitter fremdeles på eldre versjon av Internet Explorer enn 11.
0,94% på versjon 10, 0,55% på versjon 9, 0,18% på versjon 8 og 0,03% på versjon 7.
 
Topp 10 nettlesere
Chrome for Windows: 27,46%
Safari for iOs: 17,50%
Chrome for Android: 16,89%
Internet Explorer for Windows: 7,93%
Firefox for Windows: 7,20%
Safari for Mac: 5,51%
Chrome for Mac: 3,20%
Edge for Windows: 2,61%
Safari i apps for iOs: 2,28%
Opera for Windows: 2,20%

 

Eh... Hvorfor laget dere denne testen dagen før El Capitan blir lansert? Hadde vært mer spennende å se en sammenlikning f. eks.

 

Nettleserne er alle testet i den ferdigutviklede versjonen av El Capitan, om det var dette du stusset på.

 

/Anders.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at flere ikke benytter seg av Samsung sin egen nettleser. Den er langt raskere enn Chrome, spesielt på exynos utgaver, som nå er vanlig.

 

Det er en grunn til at Apple alltid gjør det bra i browser-benchmarks. De testes alltid i Safari, mens resten oftest testes i Chrome. Anandtech har jo testet for begge, og forskjellen er gaaaanske stor. Viser også note 4 med exynos/snapdragon begge med stock browser. Da vinner exynos versjonen helt klart. I Chrome derimot faller den klart bak snapdragon.

 

Likevel bruker altså folk chrome i så stor grad i Samsung enheter.

73768.png

Lenke til kommentar

Er vel ikke så merkelig at folk flest bruker Google Chrome i Android? Det tilbyr jo sømløs synkronisering mot Google Chome på PC, nettbrett, ChromeOS osv.. Mange som benytter Chrome i iOS også selv om Safari jevnt over gjør det bedre i tester. Forskjellene er dog mindre på iOS da Chrome er tvunget til å benytte WebKit som renderingmotor under iOS.

 

Easy of use, sømløs synkronisering mellom enheter og funksjonalitet trumfer nok disse relativt små forskjellene i ytelse.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...