Gå til innhold

Nå kommer det PC-er som er bygget spesifikt for VR-brillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et potensielt kjempeskjær i sjøen er diverse uttalelser fra diverse utviklere hos Oculus jeg har plukket opp. Først var det noen som snakket om en OR store, og at de skulle ha kontroll på distribusjon av spill med støtte til OR. Dette har jeg ikke sett noen videre bekreftelse på, men om det stemmer er det ikke spesielt oppløftende, spesielt om denne da blir eneste distribusjonskanal. Det vil være et skummelt valg nå som det kommer konkurrenter, så om det var noe de snakket seriøst om håper jeg det revurderes.

Videre ble det gjort klart hva som skulle være minimumskrav for å kjøre OR for noe tid tilbake. Og disse la seg da et godt stykke opp på maskinvaresiden. Problemet var bare at de i samme slengen sa at disse minimumskravene skulle være gjeldende hele brillenes levetid. Dette virker kanskje ikke så ille nå, men vi kan altså risikere at de som utvikler spill til OR må forholde seg til disse maskinkravene når det har gått fem år også. Vi snakker her om en konsollifisering av PC-tilbehør der utvikler ser på brillene som hovedproduktet og PC'en som en innretning som driver spillene.

Målgruppen er altså igjen causual markedet, massene. De som man ikke forventer at kommer til å oppgradere datamaskinen om et års tid. De er altså redde for at folk skal kjøpe brillene for så å ikke ha HW som kan drive dem om ett til to år, og dermed ikke vil kunne bruke nye spill. Og dette er nok også grunnen til at maskiner leveres som OR sertifiserte/klare maskiner, kjøper du en slik vil den alltid være tilstrekkelig til å kjøre spillene.

Hvis noe av dette viser seg å stemme kommer jeg ikke til å kjøpe OR.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Et potensielt kjempeskjær i sjøen er diverse uttalelser fra diverse utviklere hos Oculus jeg har plukket opp. Først var det noen som snakket om en OR store, og at de skulle ha kontroll på distribusjon av spill med støtte til OR. Dette har jeg ikke sett noen videre bekreftelse på, men om det stemmer er det ikke spesielt oppløftende, spesielt om denne da blir eneste distribusjonskanal. Det vil være et skummelt valg nå som det kommer konkurrenter, så om det var noe de snakket seriøst om håper jeg det revurderes.

 

Videre ble det gjort klart hva som skulle være minimumskrav for å kjøre OR for noe tid tilbake. Og disse la seg da et godt stykke opp på maskinvaresiden. Problemet var bare at de i samme slengen sa at disse minimumskravene skulle være gjeldende hele brillenes levetid. Dette virker kanskje ikke så ille nå, men vi kan altså risikere at de som utvikler spill til OR må forholde seg til disse maskinkravene når det har gått fem år også. Vi snakker her om en konsollifisering av PC-tilbehør der utvikler ser på brillene som hovedproduktet og PC'en som en innretning som driver spillene.

 

Målgruppen er altså igjen causual markedet, massene. De som man ikke forventer at kommer til å oppgradere datamaskinen om et års tid. De er altså redde for at folk skal kjøpe brillene for så å ikke ha HW som kan drive dem om ett til to år, og dermed ikke vil kunne bruke nye spill. Og dette er nok også grunnen til at maskiner leveres som OR sertifiserte/klare maskiner, kjøper du en slik vil den alltid være tilstrekkelig til å kjøre spillene.

 

Hvis noe av dette viser seg å stemme kommer jeg ikke til å kjøpe OR.

 

Oculus SDK er fritt tilgjengelig for alle utviklere og er det man trenger for å lage software til Oculus Rift. Hvis noen lager noe og vil selge det gjennom Oculus butikken er det greit, hvis noen velger å selge det gjennom andre kanaler er det også greit. Det eneste eksklusive i Oculus butikken vil være spill som er utviklet med økonomisk støtte fra Oculus. Oculus mål er riktignok å tjene penger på software, ikke hardware. Men alt er alikevel ganske åpent pga fritt tilgjengelig SDK, om du kjøper VRspillet ditt på Steam så er det sånn at hvis spillet er laget med Unreal engine eller Unity, så har disse Oculus SDK integrert allerede på engine siden, og vil 'by default' fungere på CV1.

Oculus Ready maskinene er ment å skulle forhindre at noen kjøper seg en ny maskin og briller og i ettertid finner ut at den nye pc'n ikke klarer kjøre Oculus Rift CV1 opplevelser. Det er en grunn til at grafikk-kort produsenter og prosessor produsenter ser på VR med dollar tegn i øynene og det er at kravene til maskinvare vil stige for hver generasjon av VR briller som kommer på markedet. Oculus kommer med sin CV1 neste år, men har et uttalt mål om å implementere forbedringer jevnt og trutt. CV2 kommer kanskje i 2018/19 og da vil minimumskravene til maskinvare være høyere enn de er i dag. Skjermoppløsningen i VIVE og CV1 er ikke særlig høy, GearVR's oppløsning er litt høyere. Men når Rift og Vive om noen år har 4K skjermer så duger nok ikke de pc'ene vi sitter med i dag. Da er det helt andre pc'utgaver som vil bli merket Oculus Ready.

Lenke til kommentar

Men det er jo akkurat det som er problemet. Spillutviklere virker, hvis dette stemmer, å tvinges til å ikke følge utviklingen på PC-siden fordi spill for OR skal fungere på dagens minstekravmaskiner. Bedre spill vil altså ikke komme før man oppgraderer til OR2. For alt vi vet kan dette ta fire til fem år. Jeg skjønner at dette fører med seg nye maskinvarekrav, men det er like vell konsollifisering. En HW-produsent som dikterer utviklingsløpet til programvare.

 

Det er nesten som at HP nekter alle spillutviklere å utvikle spill som ikke flyter på 1920x1080 med maskinvarekonfigurasjon X om HP-skjerm benyttes. Ikke før HP slipper en skjerm med 2560x1440 kan spill oppgraderes og tilpasses ny oppløsning og minimumskonfigurasjon på PC.

 

Et banalt eksempel, men ikke veldig forskjellig egentlig. OR er ikke en konsoll, eller en plattform. Det er en skjerm. Og at en leverandør av skjermer skal diktere utviklingen av spill er helt på trynet. Jeg vil ha en jevn utvikling av kvalitet på VR-spill gjennom hele settets levetid. Og da snakker jeg virkelig utvikling, ikke konsollutviklingen av typen "når utviklere lærer plattformen å kjenne får vi marginalt bedre spill".

Lenke til kommentar

Å betrakte Virtual Reality som en skjerm til pc/konsoll spill og Oculus for å være en skjermkort produsent er å misforstå Virtual Reality konseptet. Skjermene brukt i utvikler settene til Oculus har hele tiden vært produsert av andre. DK2's skjerm var en Galaxy Note3 skjerm fra samarbeidspartner Samsung. VR er ikke bare å klistre en skjerm foran øynene. Det Oculus, Sony og Valve gjør er, tro det eller ei, mye mer avansert enn Google Cardboard. VR er i seg selv en platform. Ingen vet helt hvordan man lager gode VR spill i dag. Det som lages i dag er eksperimentelle ting, utviklere prøver å finne frem til konsepter og regler for VR spill som fungerer. Among the sleep er et godt eksempel, kom med masse forhåndsløfter om at det skulle støtte Oculus Rift, og Morpheus... men utviklerene måtte gi opp da de forsto at VR ikke bare er noe en kan klistre på et vanlig spill som en ekstra feature. Hadde VR bare dreid seg om å ha en skjerm på hodet, så hadde det ikke vært vanskelig å implementere, men VR krever nye typer spilldesign som vi ikke har hatt før. Du kan ikke bare kjøpe et hvilket som helst spill og spille det i VR. Spillet må være laget for VR. Mus og tastatur er ikke godt nok for å spille VR spill fordi du ikke kan se dem. Til nøds kan en Xbox controller brukes, men ellers er en VR controller det beste, både Rift og Vive vil en dag ha sånne kontrollere.

VR vil ikke erstatte spilling på vanlig PCskjerm de neste årene, VR vil konkurere med tradisjonell PC spilling akkurat som konsoller gjør det. First Person Shooters er typisk eksempel på spill som gjør seg godt på en PC skjerm men som ikke duger særlig i VR. Hvis du har sett Epics nye VR shooter så har du sikkert sett at man står i ro ett sted og skyter, så teleporterer man til et annet sted og skyter. Dette er fordi å løpe fort rundt i et VR scenario mens man i virkeligheten står på ett og samme sted gjør de fleste utrolig utilpass. Det fungerer rett og slett dårlig med slikt gameplay i VR. Så VR vil ikke gjøre vanlig PC/konsoll spilling mindre populært i årene som kommer, men det vil tilby spesialiserte opplevelser man ikke kan få utenfor VR.

Lenke til kommentar

Å betrakte Virtual Reality som en skjerm til pc/konsoll spill og Oculus for å være en skjermkort produsent er å misforstå Virtual Reality konseptet. Skjermene brukt i utvikler settene til Oculus har hele tiden vært produsert av andre. DK2's skjerm var en Galaxy Note3 skjerm fra samarbeidspartner Samsung. VR er ikke bare å klistre en skjerm foran øynene. Det Oculus, Sony og Valve gjør er, tro det eller ei, mye mer avansert enn Google Cardboard. VR er i seg selv en platform. Ingen vet helt hvordan man lager gode VR spill i dag. Det som lages i dag er eksperimentelle ting, utviklere prøver å finne frem til konsepter og regler for VR spill som fungerer. Among the sleep er et godt eksempel, kom med masse forhåndsløfter om at det skulle støtte Oculus Rift, og Morpheus... men utviklerene måtte gi opp da de forsto at VR ikke bare er noe en kan klistre på et vanlig spill som en ekstra feature. Hadde VR bare dreid seg om å ha en skjerm på hodet, så hadde det ikke vært vanskelig å implementere, men VR krever nye typer spilldesign som vi ikke har hatt før. Du kan ikke bare kjøpe et hvilket som helst spill og spille det i VR. Spillet må være laget for VR. Mus og tastatur er ikke godt nok for å spille VR spill fordi du ikke kan se dem. Til nøds kan en Xbox controller brukes, men ellers er en VR controller det beste, både Rift og Vive vil en dag ha sånne kontrollere.

VR vil ikke erstatte spilling på vanlig PCskjerm de neste årene, VR vil konkurere med tradisjonell PC spilling akkurat som konsoller gjør det. First Person Shooters er typisk eksempel på spill som gjør seg godt på en PC skjerm men som ikke duger særlig i VR. Hvis du har sett Epics nye VR shooter så har du sikkert sett at man står i ro ett sted og skyter, så teleporterer man til et annet sted og skyter. Dette er fordi å løpe fort rundt i et VR scenario mens man i virkeligheten står på ett og samme sted gjør de fleste utrolig utilpass. Det fungerer rett og slett dårlig med slikt gameplay i VR. Så VR vil ikke gjøre vanlig PC/konsoll spilling mindre populært i årene som kommer, men det vil tilby spesialiserte opplevelser man ikke kan få utenfor VR.

 

Jeg har verken betraktet Rift som en vanlig skjerm man har på hodet eller Oculus som en skjermkortprodusent. Men de virker like vell å se på OR som hovedproduktet, ikke tilbehøret. Altså, brillene er ikke tilbehør til datamaskinen. Datamaskinen er bare motoren som nødvendigvis må være der for å drive plattformen OR.

 

Og slik Oculus virker å legge opp løpet kan vi risikere det jeg kaller konsollifisering. En plattform, en (minimums) HW spec. OR sier altså at de som skal lage spill for OR i dag og om fire år skal utvikle for samme minimums spesifikasjon. Selv om det skulle vise seg at standard billigskjermkort om fire åre er tre gangers så kraftig som dette minimumskravet.

 

Og da blir sammenligningen med HP skjermer relevant. Ja, OR er avanserte på en måte vanlige skjermer ikke er, men det er like vell en devise som leverer audiovisuelle inntrykk til brukeren. At de legger opp et plattformløp mener jeg er uheldig for utviklingen over tid.

 

Dette er, tror jeg, ene og alene fordi de mener kundemassen ligger utenfor den tradisjonelle PC gameren vi har sett frem til nå, og Oculus er redde for at folk ikke spanderer på seg brillene om det også er fare for at de må kjøpe ny PC innen de neste to årene.

 

Som en gammel PC gamer mener jeg dette må flyte av seg selv, ikke låses fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...