Gå til innhold

TEST: Netgear Nighthawk X6 (R8000)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

Kan skrive under på at det hjelper. Gjorde det etter et par dager med trøbbel med stock firmware.

 

Jeg har kjørt en del custom firmware på routere, det største problemet er at hastigheten i noen tilfeller blir halvert .. både LAN-WAN / WAN-LAN og Wi-Fi delen.

Dette er kanskje ikke noe problem hvis man har 100 mbit eller lavere hastighet mot internett, men begynner man å komme over dette merkes det godt.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Har det noe og si om en _router_ har opererer på tre forskjellige frekvenser? Er det en treg CPU og to kjappe CPU'er?

 

Når det gjelder det trådløse accesspungtet så kan jeg fort se for meg at det kan være greit å ha 2 bånd i 5ghz området, men hva det har med en router å gjøre, DET må tek.no svare på...

Les artikkelen, så ser du at det brukes det norske ordet "ruter", ikke det engelske "router"

I norge så tenker folk på en "ruter" som aksesspunkt, router og gjerne brannmur, noen ganger også NAS og andre features.

 

 

Så TLDR; Les artikkelen med skjønn før du kommenterer, antar at du visste dette fra før av...

Lenke til kommentar

 

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

Kan skrive under på at det hjelper. Gjorde det etter et par dager med trøbbel med stock firmware.

 

Jeg har kjørt en del custom firmware på routere, det største problemet er at hastigheten i noen tilfeller blir halvert .. både LAN-WAN / WAN-LAN og Wi-Fi delen.

Dette er kanskje ikke noe problem hvis man har 100 mbit eller lavere hastighet mot internett, men begynner man å komme over dette merkes det godt.

 

Ikke vondt ment, men da gjør du noe feil :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

Kan skrive under på at det hjelper. Gjorde det etter et par dager med trøbbel med stock firmware.

 

Jeg har kjørt en del custom firmware på routere, det største problemet er at hastigheten i noen tilfeller blir halvert .. både LAN-WAN / WAN-LAN og Wi-Fi delen.

Dette er kanskje ikke noe problem hvis man har 100 mbit eller lavere hastighet mot internett, men begynner man å komme over dette merkes det godt.

 

Ikke vondt ment, men da gjør du noe feil :p

 

Ehm, nei.. Du har kanskje ikke prøvd 1 gbit linje LAN-WAN før med custom firmware?

 

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=944547

Dette her er helt vanlig.

 

DD-WRT har ikke hardware acceleration som gjør det TREGT hvis du har på SIP og NAT filtering f eks. Selv i ren DMZ modus er det for dårlig.

Endret av Lunalotic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

Kan skrive under på at det hjelper. Gjorde det etter et par dager med trøbbel med stock firmware.

 

Jeg har kjørt en del custom firmware på routere, det største problemet er at hastigheten i noen tilfeller blir halvert .. både LAN-WAN / WAN-LAN og Wi-Fi delen.

Dette er kanskje ikke noe problem hvis man har 100 mbit eller lavere hastighet mot internett, men begynner man å komme over dette merkes det godt.

 

Ikke vondt ment, men da gjør du noe feil :p

 

Ehm, nei.. Du har kanskje ikke prøvd 1 gbit linje LAN-WAN før med custom firmware?

 

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=944547

Dette her er helt vanlig.

 

DD-WRT har ikke hardware acceleration som gjør det TREGT hvis du har på SIP og NAT filtering f eks. Selv i ren DMZ modus er det for dårlig.

 

Har testet 300mbit, men det var på en god gammel linksys for en stund siden, og det fungerte utmerket :)

 

Det finnes forøvrig flere custom firmwares enn DD-WRT, men dersom man har gigabit, så har man råd til en god standalone router og ett/flere ap...

Lenke til kommentar

 

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

langt over kompetansenivået til artikkelforfatter. 

 

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

Har du en link til step by step?

 

1. google

2. ferdig

Ser ikke hvordan du kan vite noe om kompetansenivået til artikkelforfatteren...

Lenke til kommentar

Her er det vel noe feil i artikkelen? Smart Connect samkjører jo ikke bare de to 5GHz kortene, den samkjører alle så du har kun en enkelt SSID på nettverket ditt når du benytter Broadcom sin X-Stream Smart Connect også vil en algoritme i driverne og firmware styre forskjellige enheter til 2,4GHz, 5,0GHz-1 og 5,0GHz-2 kortene etter belastning og ytelse.

 

Det er jo heller ikke riktig at Smart Connect på magiskvis starter av seg selv om du gir de to 5,0GHz nettverkene samme SSID. Smart Connect er noe som må aktiveres separat og det fjerner så godt som alle muligheter til å stille på de trådløse nettverksinnstillingene annet enn navn på SSID da alt styres av driver / firmware automatisk, noe som foreløpig er et krav for å kunne benytte seg av Smart Connect som er endel av Broadcom sin X-Stream teknologi.

 

 

 

Så om ikke denne Netgear routeren fungerer helt annerledes enn min Asus RT-AC3200 så er det endel detaljer her som rett og slett ikke stemmer.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Har det noe og si om en _router_ har opererer på tre forskjellige frekvenser? Er det en treg CPU og to kjappe CPU'er?

 

Når det gjelder det trådløse accesspungtet så kan jeg fort se for meg at det kan være greit å ha 2 bånd i 5ghz området, men hva det har med en router å gjøre, DET må tek.no svare på...

 

 

 

For vanlige forbrukere så er jo router og aksesspunkt gjerne en og samme enhet i 99% av tilfellene. Er vel ytterst få i det private som kjører dedikert router og egne aksesspunkt for det trådløse. I forbrukerverden så er det vel egentlig ytterst få som skiller på router og aksesspunkt i det hele og store, det blir sett på som et og samme produkt.

 

 

Men ja, "Tri-Band" er nok en av de mer nyttige og fornuftige nyvinningene vi har sett på disse produktene på en god stund. Istedenfor å jage MU-MIMO med enda høyere teoretisk båndbredde som krever ditto like klienter som knapt nok noen har eller kommer til å ha i nærmeste fremtid så er jo en løsning som Smart Connect som automatisk peker trådløse klienter til 2,4GHz, 5.0GHz-1 og 5.0GHz-2 en veldig smart og lovende løsning, spesielt nå som de flest familier ender opp med stadig flere og flere trådløse enheter som skal være koblet til WiFi 24/7 som kan forstyrre både rekkevidde, stabilitet og ikke minst ytelse.

Lenke til kommentar

 

Har det noe og si om en _router_ har opererer på tre forskjellige frekvenser? Er det en treg CPU og to kjappe CPU'er?

 

Når det gjelder det trådløse accesspungtet så kan jeg fort se for meg at det kan være greit å ha 2 bånd i 5ghz området, men hva det har med en router å gjøre, DET må tek.no svare på...

 

 

 

For vanlige forbrukere så er jo router og aksesspunkt gjerne en og samme enhet i 99% av tilfellene. Er vel ytterst få i det private som kjører dedikert router og egne aksesspunkt for det trådløse. I forbrukerverden så er det vel egentlig ytterst få som skiller på router og aksesspunkt i det hele og store, det blir sett på som et og samme produkt.

 

 

På komplett fant jeg kun 2 routere uten trådløs, begge spesialdesignet til å gjøre annet:

https://www.komplett.no/product/820878

https://www.komplett.no/product/830313

Lenke til kommentar

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

langt over kompetansenivået til artikkelforfatter. 

 

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

Har du en link til step by step?

 

1. google

2. ferdig

 

 

Dersom man kjenner terminologien ordentlig hjelper det nok ja. Søk på flash, openwrt og wndr4500 resulterte i 2960 resultater. Flere av de første refererer til forum hvor ting og tang diskuteres. Ergo, dersom han har linken klart til å skyte fra hofta...Google er bra, men ikke magisk. Det er heller ikke sikkert at det jeg evt. googler etter finnes en gang. Dersom alle som fikk et spørsmål på forum svarte http://lmgtfy.com/så ville det vært fint lite resultater på google når alle antar at alt allerede har blitt besvart.

 

5 poeng til deg for sarkasme :)

10 poeng i minus for hjelpsomhet :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det vel noe feil i artikkelen? Smart Connect samkjører jo ikke bare de to 5GHz kortene, den samkjører alle så du har kun en enkelt SSID på nettverket ditt når du benytter Broadcom sin X-Stream Smart Connect også vil en algoritme i driverne og firmware styre forskjellige enheter til 2,4GHz, 5,0GHz-1 og 5,0GHz-2 kortene etter belastning og ytelse.

 

Det er jo heller ikke riktig at Smart Connect på magiskvis starter av seg selv om du gir de to 5,0GHz nettverkene samme SSID. Smart Connect er noe som må aktiveres separat og det fjerner så godt som alle muligheter til å stille på de trådløse nettverksinnstillingene annet enn navn på SSID da alt styres av driver / firmware automatisk, noe som foreløpig er et krav for å kunne benytte seg av Smart Connect som er endel av Broadcom sin X-Stream teknologi.

 

 

 

Så om ikke denne Netgear routeren fungerer helt annerledes enn min Asus RT-AC3200 så er det endel detaljer her som rett og slett ikke stemmer.

 

Hei, Smart Connect starter ikke av seg selv – du setter samme SSID på de to 5 GHz-båndene og krysser av for Smart Connect (du trenger forsåvidt ikke endre SSID på bånd to først – er SSID-ene ulike, så endres bånd to automatisk). Men 2,4 GHz-båndet er ikke med, slik det var på D-Link-ruteren vi sammenlignet med i testen (og som det høres ut som det er også på Asus-ruteren din). Slik ser skjermbildet ut: http://www.downloads.netgear.com/files/answer_media/images/R8000/R8000_Smart_Connect3.png

Lenke til kommentar

 

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

langt over kompetansenivået til artikkelforfatter. 

 

 

Er bare å flashe WNDR4500 ruteren med OpenWRT så forsvinner ustabiliteten som dugg for solen.

Har du en link til step by step?

 

1. google

2. ferdig

 

 

Dersom man kjenner terminologien ordentlig hjelper det nok ja. Søk på flash, openwrt og wndr4500 resulterte i 2960 resultater. Flere av de første refererer til forum hvor ting og tang diskuteres. Ergo, dersom han har linken klart til å skyte fra hofta...Google er bra, men ikke magisk. Det er heller ikke sikkert at det jeg evt. googler etter finnes en gang. Dersom alle som fikk et spørsmål på forum svarte http://lmgtfy.com/så ville det vært fint lite resultater på google når alle antar at alt allerede har blitt besvart.

 

5 poeng til deg for sarkasme :)

10 poeng i minus for hjelpsomhet :(

 

Hvorfor driver dere å jabber om WNDR4500? Det er en helt annen router enn den som har blitt testet her. Erfaringer med alternativ firmware til Netgear Nighthawk X6 (R8000) mottas derimot med takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...