Gå til innhold

TEST: Huawei Honor 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

God batterikapasitet

 

Bare jeg som ikke finner noen batteritester?

 

Man kan ikke bare se på oppgitt batterikapasitet og så vite hvordan batteritiden er.

 

I utenlandske tester blir det f.eks observert at den har ganske høyt strømforbruk ved idle, som gir dårlig standby tid - og omtrent samtlige andre nyere telefoner tilbyr 50-100% bedre batteritid ved standby/idle.

 

Dette er et gjennomgående problem for alle huawei telefoner basert på hisilicon chipset. Skal også sies at hisilicon chipsettet throttler/klokker ned minst like mye som snapdragon - som gir redusert ytelse under lenger spilløkter.

Ellers er batteritiden gjennomsnittlig, og på nivå med andre merker under spilling og videoavspilling, det er kun ved lett bruk at andre merker er betydelig bedre.

 

kilder: http://www.gsmarena.com/huawei_honor_7-review-1279p3.phpog http://www.notebookcheck.net/Honor-7-Smartphone-Review.149296.0.html

 

Skal også nevne at Motorola Moto X Play kan være et greit alternativ til denne - lavere pris, tilsvarende kamera, større batteri, men også større skjerm på 5.5". Litt svakere CPU dog.

Endret av OC-Freak
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis tek har tenkt å være så useriøse der jeg ingen grunn til å fortsatt lese tester her.

 

Hva er greia med at du ikke kan se pisklene over 400 ppi? Dette stemmer bare ikke, så dere kan bare slutte å skrive dette. Dere kan diskutere hvor stor forskjellen egentlig er, men dere kan IKKE si at det ikke er mulig å se forskjell.

 

HiSilicon er ellers kjent for å legge inn svært svake GPUer, så litt merkelig at dere konkluderer med at den er så rask, uten en test for å underbygge!

 

Dere skriver og at den sparer strøm ved å deaktivere kjerner. Det viser at dere ikke forstår prinsippet med big.LITTLE. De sparer strøm med å ha MANGE kjerner aktivert. Det er mye mer jeg kunne kommentert rundt deres omtale av denne SoCen. Anbefaler dere å lese test av HiSilicon sin kirin over hos anandtech. Håper dere slutter å skrive slike ting dere ikke har noe som helst grunnlag for å skrive.

 

Ellers bra test, og virker som om Huawei fortsetter å levere veldig bra telefoner for prisen. Likevel faller testen endel, når dere ikke har helt kontroll på de tekniske detaljene.

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Detta var en tunn test. Ni hade bestämt er för att detta var en bra telefon innan ni skrev detta.

 

Inte våtskyddad, medels ytelse, 2 generationer gammal kamera, dålig på musik, standard upplösning/skärm.

 

För mig känns det som en telefon där tillverkaren har köpt äldre maskinvara på loppmarknad till spotpris, mixat ihop det till en fin design och satt ett pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er greia med at du ikke kan se pisklene over 400 ppi? Dette stemmer bare ikke, så dere kan bare slutte å skrive dette. Dere kan diskutere hvor stor forskjellen egentlig er, men dere kan IKKE si at det ikke er mulig å se forskjell.

 

 

Det du sier om øyets evne til å oppfatte detaljer er interessant. I naturfagtimene på gymnaset (det het det den gangen) lærte vi at vi har to typer celler som fanger opp lys fra retina (netthinnen). Staver, som fanger opp lys, og tapper som registrerer farger i lyset. Det er ca 6 millioner tapper i øyet, fordelt på tre ulike typer. Tettheten av tapper er størst i den gule flekken, som er omtrent 2 millimeter i diameter. I den lille fordypningen i midten av den gule flekken er det bare tappceller. Totalt er det 130 millioner staver i øyet.

 

Det er mange ting som spiller inn på hvor små elementer du kan skille fra hverandre. Størst betydning har diffraksjonen (lysbøyingen) som oppstår når lyset går gjennom pupillen. Denne grensen er tilnærmet: a = (lambda*L)/D hvor lambda er bølgelengden. L er avstanden mellom punktet og åpningen (pupillen) og D er pupillens størrelse.

 

Holder du mobiltelefonen på normal avstand, som er mellom 30 og 40 centimeter, og skjermen har en pikseltetthet på 330 ppi, vil du med normalt syn ikke kunne se om lyset du oppfatter stammer fra fire piksler med samme farge i subpikslene, eller i realiteten er satt sammen av fire piksler med helt ulike farger. I svakt lys øker pupillens størrelse, og evnen til å se detaljer blir tilsvarende dårligere.

Prøv gjerne selv. Lag ett bilde på 720 x 1280 med 330 ppi i Photoshop. Skift farge på ett piksel. Lagre bildet i full oppløsning til telefonen din, ta det opp på full skjerm, og legg merke til om du ser det fargede punktet.

 

Det blir garantert ikke enklere om du skal lete etter dette punktet i et sammensatt bilde, og ikke bare på en jevn bakgrunn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke en toppklassemodell når den har et så dårlig kamera.

Hvor er det du bedømmer kamerakvaliteten? Så vidt jeg kan se er det kun specs (20 Mp, altså ca 1/2,5" sensor) og et geitebilde som både bommer på fokus og er nedskalert til under halv oppløsning. Det er alt for tynt grunnlag for å bedømme kamerakvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følte ikke spec'ene førte til noe umiddelbar lyst til å oppgradere, fra min 1 år gamle xperia Z2. (jeg kjøper aldri nyeste generasjon til 5-6k) Er fibermontør, så ofte mye ute i vær og elementer, sølete kummer og lignende. så Z2'en har vært trofast i både vind og vær, den har 3GB ram, 16gb "minne" som dere så fint kaller det, og et middels kamera.

og det kom just oppgradering til android 5.1.1 her om dagen.
batteritiden er og god , men ikke like god som når den var ny.
men holder fremdeles 1,5-2 dager med lite bruk, eller en full dag med aktivt bruk
og samtaler hele dagen.

eneste er cpu kraften er vel en del bedre i denne, men vist denne skal konkurere med toppmodeller til doble prisen, ref test tittelen at den er til halve prisen, så virker det veldig skralt spør du meg.

 

gav 2495 for xperia z2 på elkjop.no i november 2014.

Endret av Skognisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Det er ikke en toppklassemodell når den har et så dårlig kamera.

Hvor er det du bedømmer kamerakvaliteten? Så vidt jeg kan se er det kun specs (20 Mp, altså ca 1/2,5" sensor) og et geitebilde som både bommer på fokus og er nedskalert til under halv oppløsning. Det er alt for tynt grunnlag for å bedømme kamerakvalitet.

 

Søk på YouTube etter Honor 7 camera og du vil finne mange som mener det samme. At kameraet er svakt. Og eskempelbildene og eksempelvideoene bekrefter det de sier.

Lenke til kommentar

Kjempefornøyd med min Honor 7. Frontkameraet er også kjempemessig (ikke nevnt i test), milevis foran Z3 Mini sitt.

 

Vil dog si at grafikk-kortet ikke virker å være det sterkeste. Hearthstone hakker fint i menyer.

 

Fingeravtrykksleserfunksjonene bruker jeg ikke så ofte, men til opplåsing er den fantastisk. Opplever ikke at den er treg, og batteriet holder ut dagen med mindre jeg bruker mobildata hele pendleturen med dårlig dekning.

Lenke til kommentar

Vil tro at specene på denne skulle være mer en nok til å gjøre Hvermansen fornøyd. Som nevnt er ikke denne helt ulik Moto X Play. Er det mulig vi får se noen sammenligning av disse? 

 

 

Vi får håpe på det.

 

Begge er testet hos notebookcheck, så man kan lese litt der. Syns ikke notebookcheck har de beste mobiltestene, men de er verdt å lese likevel - inntil gsmarena og andre som jeg liker har testet de.

 

Honor 7: http://www.notebookcheck.net/Honor-7-Smartphone-Review.149296.0.html

Moto X play: http://www.notebookcheck.net/Motorola-Moto-X-Play-Smartphone-Review.150511.0.html

 

Skal sies at jeg syns honor 7 er et langt bedre alternativ enn huawei P8, til en lavere pris. Større batteri, telefonen ser bedre og mer solid ut, bedre specs på omtrent alle områder. Hvem bryr seg om den er ørlite tykkere...... ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Gir denne mer for pengene enn Elephone Vowney (299 USD)?

 

Prosessor og GPU yter vel ganske likt. (Mediatek Helios X10 vs Hisilicon kirin 935), dvs god CPU ytelse og middelmådig GPU ytelse.

 

Ut over det så har Vowney like/bedre specs på papiret, men må nesten se på tester etterhvert. Samt at den ikke blir tilgjengelig for oss med mindre man importerer selv og dermed mister Norsk reklamsjonsrett ;)

 

Det virker som windows utgaven med intel CPU kommer senere og vil koste en del mer dessverre. Ryktene vil ha det til at intel utgaven dual booter windows og android, mediatek utgaven er kun android.

Lenke til kommentar

 

Hva er greia med at du ikke kan se pisklene over 400 ppi? Dette stemmer bare ikke, så dere kan bare slutte å skrive dette. Dere kan diskutere hvor stor forskjellen egentlig er, men dere kan IKKE si at det ikke er mulig å se forskjell.

 

Det du sier om øyets evne til å oppfatte detaljer er interessant. I naturfagtimene på gymnaset (det het det den gangen) lærte vi at vi har to typer celler som fanger opp lys fra retina (netthinnen). Staver, som fanger opp lys, og tapper som registrerer farger i lyset. Det er ca 6 millioner tapper i øyet, fordelt på tre ulike typer. Tettheten av tapper er størst i den gule flekken, som er omtrent 2 millimeter i diameter. I den lille fordypningen i midten av den gule flekken er det bare tappceller. Totalt er det 130 millioner staver i øyet.

 

Det er mange ting som spiller inn på hvor små elementer du kan skille fra hverandre. Størst betydning har diffraksjonen (lysbøyingen) som oppstår når lyset går gjennom pupillen. Denne grensen er tilnærmet: a = (lambda*L)/D hvor lambda er bølgelengden. L er avstanden mellom punktet og åpningen (pupillen) og D er pupillens størrelse.

 

Holder du mobiltelefonen på normal avstand, som er mellom 30 og 40 centimeter, og skjermen har en pikseltetthet på 330 ppi, vil du med normalt syn ikke kunne se om lyset du oppfatter stammer fra fire piksler med samme farge i subpikslene, eller i realiteten er satt sammen av fire piksler med helt ulike farger. I svakt lys øker pupillens størrelse, og evnen til å se detaljer blir tilsvarende dårligere.

Prøv gjerne selv. Lag ett bilde på 720 x 1280 med 330 ppi i Photoshop. Skift farge på ett piksel. Lagre bildet i full oppløsning til telefonen din, ta det opp på full skjerm, og legg merke til om du ser det fargede punktet.

 

Det blir garantert ikke enklere om du skal lete etter dette punktet i et sammensatt bilde, og ikke bare på en jevn bakgrunn.

 

http://mostly-tech.com/2013/11/08/debunking-the-retina-display-myth/

 

Vi lærer mye på skolen, men alt vi lærer er dessverre ikke nødvendigvis like riktig. Det er ofte og mye forenklinger av mange emner. Detaljer og slikt kan forsvinne, og gjøre at folk får en helt gal oppfatning av hvordan ting er. Denne artikkelen har svært gode kilder, og baserer konklusjonen sin på resultater fra eksperter på området. 

Dette er et direkte sitat fra artikkelen:

"The results of this study proves people can see the difference between a 339 PPI display and a 508 PPI display. More surprisingly, his study also suggests that some people can also discriminate between 508 PPI and 1016 PPI displays"

Så det å påstå at denne telefonen er så høyoppløst at du ikke merker forskjell på den og en med høyere oppløsning kan altså umulig være riktig. Du kan si at de fleste ikke vil se forskjell på Sony sin 800ppi og en 500 ppi. Det er bare folk med godt syn som vil kunne se forskjeller her, som studien viser. Likevel er det gjort studier i Japan som viser at folk opplever høyt oppløste skjermer bedre enn lavtoppløste, selv om pikseltettheten overskrider det de kan se. En annen bruker på forumet har linket andre kilder her som også viser det sammen.

 

Det er ellers også verdt å merke at Samsung sine OLED skjermer har høy PPI, men færre sub-piksler enn LCD. Dermed vil altså ikke tallene fra Galaxy S6 være overskill, selv om de er over 508.

 

Angående testen så anser jeg ikke meg selv i nærheten av å ha nok kunnskap til å selv komme frem til en vitenskapelig konklusjon om det er mulig eller ikke å se piksler over 400 ppi. Her overlater jeg forskning, og resultater til ekspertene, og stoler på deres funn. Og Samfunnet vårt er jo bygd opp nettopp på dette, at vi stoler på resultatene som kommer frem av skikkelige vel dokumenterbare, og reproduserbare forskingsresultater.

 

Det endrer heller ikke på det dere skriver om Kirin 935. 

Dette beviser klart at målet med mange kjerner er å bruke mange kjerner:

http://www.anandtech.com/show/9518/the-mobile-cpu-corecount-debate

Målet er å ha MEST mulig aktive kjerner.

 

Ifølge GSM Arena er fortsatt konfigurasjonen 2 4xA53 clustere med den samme Mali GPUen som har blitt brukt tidligere. Det betyr at den IKKE er kraftig. Spesielt i grafikktester scorer den svært dårlig.

74743.png

Etter 15 minutter halveres ytelsen i P8 som bruker samme SoC, til 10 fps. Denne kan være bedre, men å si "grafikkbrikken fungerer utmerket" er vel å ta i litt vel mye i 2015? Dere skal jo gi ett review, da er det vel verdt å påpeke at GPU ytelsen ikke er den beste?

"også en lynrask 8-kjernet brikke, der fire kjerner er store og fire en del mindre. "

Nei, den har bare 8 små kjerner, satt sammen i et big.LITTLE som om det er 4 store og 4 små. For å spare strøm. HiSilicon klarer ikke å lage A57 kjerner enda, pga strømforbruk.

 

"Dette er en av de raskeste systembrikkene du kan få i en mobiltelefon i dag"

Virkelig? Deres egne tester viser jo at den er langt bak tom! Det er absolutt ingenting som tilsier at 8 A53 på noen måte skal kunne bli en av de raskeste. A53 er lagd for lette oppgaver. A57 er for tyngre. Det at den ikke har A57 signaliserer tydelig at de satser på effektivitet og dropper ytelse!

 

Når det er sagt mener jeg ikke at noe av dette endrer konklusjonen deres. Jeg synes som om det virker som et veldig bra produkt.  Det går likevel an å si at det er et godt produkt, og fortsatt holde faktaene riktig. Ikke skrive at telefonen er mer fantastisk enn den er. Det er greit at dere satser på å være langt mer mainstream enn sider som anandtech, selv om dere gjør et poeng av at dere er en nisje-side. Jeg synes likevel at dere ikke burde gå så mainstream at fakta ikke blir så viktige lenger. Dette skal være en teknologiside. Dette er ikke en artikkel i en nettavis. Da burde dere virkelig undersøke litt før dere bare skriver ting SoCen f. eks. Selv om den er 2,2 Ghz og 1,4Ghz betyr det ikke at noen kjerner er store. HiSilicon har bare klokket en av clusterene uforsvarlig høyt. En ytelse den ikke kan opprettholde i det hele tatt. Det trenger jeg ikke tester engang for å tydelig kunne se. Effektiviteten til A53 stuper nemlig ved høye frekvenser. Det er derfor A57 benyttes, den er langt mer effektiv ved høye frekvenser. Det er ingen måte at A53 i Kirin 935 kan holde samme frekvens som Samsung sin Exynos. Det er svært åpenbart at dette ikke vil fungere.

 

Kjempefornøyd med min Honor 7. Frontkameraet er også kjempemessig (ikke nevnt i test), milevis foran Z3 Mini sitt.

 

Vil dog si at grafikk-kortet ikke virker å være det sterkeste. Hearthstone hakker fint i menyer.

 

Fingeravtrykksleserfunksjonene bruker jeg ikke så ofte, men til opplåsing er den fantastisk. Opplever ikke at den er treg, og batteriet holder ut dagen med mindre jeg bruker mobildata hele pendleturen med dårlig dekning.

 

Du har helt rett i at grafikkkortet ikke er det sterkeste, men det er i det minste norsk design :)

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Haha jeg ser mange her som ikke har lest artikkelen ordentlig, og blir sinna fordi Huawei lager toppspesifiserte mobiler rimeligere enn konkurrentene. Intet nytt der. Jeg har knust min Huawei Ascend Mate 7 nå og ser etter en erstatter. Denne ser veldig fin ut siden jeg vil gå ned i skjermstørrelse. MEN som en tidligere kommentator var inne på: jeg er nødt å vite batteritid/batterikapasitet på denne før jeg kan kjøpe. Batteriet på 4100 mah i Mate 7 er bare helt ekstremt deilig. Du har alltid 2 dager før du må lade, så om du glemmer å lade ei natt så holder den 1 dag til uten problem. Jeg håper bare at denne også har i hvert fall 3500 mah men jeg tviler sterkt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...