Gå til innhold

Dette er nytt i Apple TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NVIDIA Shield blir noe helt annet, Apple har vel som vanlig utviklere på sin side og det er jo det som vil drive denne nye Apple TV-modellen. For ikke å snakke om investeringsviljen til brukerbasen.

 

Det som er spennende er jo hvordan TV-tilbydere osv velger å angripe denne potensielle nye TV-hverdagen.. Vil de vegre seg imot den og forsøke å holde seg til de gamle løsningene med TV levert over bakkenett, via egen dekoder eventuelt via satellitt med egen TV-tuner eller vil de forsøke å komme på banen med egen app til Apple TV og kanskje kunne tilby salg av TV-løsning som er 100% appbasert hvor alt sendes over IP / Internett?

 

Kan det være at innholdsleverandør vil presse ut TV-tilbyderne? Kanskje Viasat osv heller leverer direkte til sluttbruker via egen app, fremfor at du må få ting abonnert og levert via tilbydere som Telenor, CanalDigital, GET og lignende? Det vil jo i så fall fort kunne bety døden for TV-tilbydere slik vi kjenner dem per i dag om få år om det blir tilfellet.

 

 

 

Spennende er det hvertfall, men verdien av Apple TV som eneste "TV-boks" er jo veldig avhengig av at det kommer relevante apper med relevant innhold. Per i dag så har jeg satellitt / parabol fra Canal Digital ene og alene fordi streaming ikke tilbyr at jeg er interessert i, og kvaliteten via endel nettjenester som TV2 Sumo osv er for dårlig og løsningene for dyre iforhold til hva de faktisk tilbyr.

 

Men om vi med dette endelig klarer å bevege oss fra den gamle, tunggrodde løsningen via har for TV, hvor jeg kan selv abonnere eller enda bedre betale en fast sum i måneden og få mer eller mindre alt relevant TV-innhold via app til Apple TV så hopper jeg på med en eneste gang.

Lenke til kommentar

 

Kan det være at innholdsleverandør vil presse ut TV-tilbyderne? Kanskje Viasat osv heller leverer direkte til sluttbruker via egen app, fremfor at du må få ting abonnert og levert via tilbydere som Telenor, CanalDigital, GET og lignende? Det vil jo i så fall fort kunne bety døden for TV-tilbydere slik vi kjenner dem per i dag om få år om det blir tilfellet.

 

 

Det var det som var målet til Steve Jobs i følge diverse biografier, men det har vist seg vanskelig å få avtaler med innholdsleverandører. Vi får se hva som skjer videre. Jeg tror ikke revolusjonen er rett rundt hjørnet, men jeg har enda våte drømmer om en verden hvor alt lanseres samtidig over hele verden og jeg kan se alt via en boks til en pris.
Lenke til kommentar

Nå har jeg Xbox One og liker den ganske så godt, men det virker jo som apputvalget og mulighetene det fort kan by på og bare det faktum at den har universell søk igjennom alle apper gjør at den trumfer dagens Xbox One programvare på alt utenom spilling. Så får vi jo se hva Windows 10 til Xbox One kan bringe etterhvert.

Lenke til kommentar

Nå har jeg Xbox One og liker den ganske så godt, men det virker jo som apputvalget og mulighetene det fort kan by på og bare det faktum at den har universell søk igjennom alle apper gjør at den trumfer dagens Xbox One programvare på alt utenom spilling. Så får vi jo se hva Windows 10 til Xbox One kan bringe etterhvert.

Kommer jo helt an på apputvalget og hvordan de tillater utviklerne til å integrere sine apps med tvOS. Dersom de lar Plex bli integrert på samme måte som Netflix, iTunes, Hulu osv. så kanskje jeg også skal ha meg en. Men antar at jeg da må ha Siri på Engelsk. Blir slitsomt å uttale navn, filmer, musikk osv. på en Norsk måte når de har engelske navn og tittler.

Lenke til kommentar

Siri er jo allerede tilgjengelig på norsk på Apple Watch og iOS med watchOS 2.0 og iOS 9.0 så tviler på at tvOS ikke vil støtte Siri på norsk.

Jeg har Siri på Norsk nå med iOS 9 beta. Men jeg må uttale alle engelske navn og titler med Norsk uttale. Faith No More må uttales som Fa-it-Noo-Mooo-Re osv. Mtp. at alt jeg ser på på TV er nesten utlukkende på engelsk, så blir dette veldig slitsomt. Ergo ville jeg måtte ha Siri på Engelsk.

Lenke til kommentar

 

Prisen er jo alt for høy. 1500 og 2000 (gjetting fra min side), er alt for dyrt. For 2500 får man Xbone som har blu-ray, plex-støtte og er en fullblods gaming konsoll.

 

Nei, sier du det, man får et helt annet produkt for bare 1000kr mer?

 

Jeg sier at jeg får et produkt som gjør det jeg vil AppleTV skal gjøre OG mer, for kun en litt høyere sum. Pluss at den er en mye mye bedre spillkonsoll (og AppleTV ble plutselig en spillkonsoll den også gitt). Dette gjør det for min egen del, vanskelig å rettferdiggjøre kjøp av AppleTV.

Lenke til kommentar

hadde Kodi kommet for denne så hadde jeg kjøpt den med en gang.

De hadde vell fått det igjennom vist de hadde laget en Kodi versjon som ikke kunne hente lokalt innhold, men bare kobles til eks NAS.

Jeg har Nvidia shield TV (den nye) med kodi og det fungerer som en drøm. Tror ikke den har kommet til Norge enda men bare kjøpte via Amazon.

 

Der har du også fullverdige spill som Half life, alle telltale spilla osv. De har også streaming av nyere spill fra server parken dems. Også har de 4k 60fps. Samt film/tv leie samt app butikk. Som for meg gjør at den blir bedre som et media center enn Apple TV.

 

Har vel kommet frem i dag også at Siri ikke fungerer like godt med andre apper som med iTunes. Blant annet søking av skuespillere etc. The verge skrev dette.

 

Helt fin boks. Men henger ikke helt med spesifikasjonsmessig, og det er litt skuffende når den kommer etter konkurrentene. Største mangelen er 4k, irriterer meg grønn over det.

 

Forstår ikke valget av SoC heller.

nvidia-shield-vs-apple-tv.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...