Gå til innhold

Den ultimate maskinen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer seg, men det er ennå langt igjen på skalaen fra sterilt forpakket langtidsholdbar kaldmat til et restaurantmåltid. Jeg er egentlig ganske forundret over at ikke automatiseringen har kommet lengre på matlaging, gitt hvor mye tid verdens befolkning bruker på matlaging. For eksempel er det nå rundt 60-70 år siden den automatiserte revolusjonen innen klesvask skjedde.

Lenke til kommentar

Det kommer seg, men det er ennå langt igjen på skalaen fra sterilt forpakket langtidsholdbar kaldmat til et restaurantmåltid. Jeg er egentlig ganske forundret over at ikke automatiseringen har kommet lengre på matlaging, gitt hvor mye tid verdens befolkning bruker på matlaging. For eksempel er det nå rundt 60-70 år siden den automatiserte revolusjonen innen klesvask skjedde.

 

automatisering på kjøkkenet? mener du noe som løfter grandiosaen fra fryseboksen , inn i ovnen, og tar den ut etter 12 minutter og 40 sekunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir vel neste steg etter pommes frites, men som sagt, det er langt igjen til et maskinlaget restaurantmåltid.

 

Apropos auto-grandis så hadde det vært så enkelt som å bygge en kombinert fryser og komfyr. Inn med grandisen uten emballasje og la den stå på -20 grader. Et kvarters tid før man kommer hjem skrur man på ovnen via telefonen/PCen. Komfyrfryseren er selvsagt på nett. Når du går inn døra står den ferdig oppskjært i 8 stykker og venter på deg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Apropos auto-grandis så hadde det vært så enkelt som å bygge en kombinert fryser og komfyr. Inn med grandisen uten emballasje og la den stå på -20 grader. Et kvarters tid før man kommer hjem skrur man på ovnen via telefonen/PCen. Komfyrfryseren er selvsagt på nett.

 

The future is now! Mangler bare en robotarm som trør pizzastykkene inn i kjeften din også, med nanometer-presisjon.

 

På en litt mer seriøs side så tror jeg ikke det er så lenge før du ser helautomatiserte McDonalds-restauranter. Jeg tror den eneste hindringen er at folk vil være litt mindre mottakelig til en restaurant uten noen bak disken.

Lenke til kommentar

To brugersjapper ved siden av hverandre: Den ene en vanlig manuell med svette ansatte som fyker rundt og gjør menneskelige tabber, nyser, klør seg i baken, misforstår når du sier ikke tomat etc, eller en helmaskinell burgersjappe der alt går på samlebånd, gjøres presist og likt hver gang og som koster halvparten. Jeg tror ikke det er så rent få som ville valgt sistnevnte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir vel neste steg etter pommes frites, men som sagt, det er langt igjen til et maskinlaget restaurantmåltid.

 

Apropos auto-grandis så hadde det vært så enkelt som å bygge en kombinert fryser og komfyr. Inn med grandisen uten emballasje og la den stå på -20 grader. Et kvarters tid før man kommer hjem skrur man på ovnen via telefonen/PCen. Komfyrfryseren er selvsagt på nett. Når du går inn døra står den ferdig oppskjært i 8 stykker og venter på deg.

 

En pizza dispenser for frossen pizza hadde vært temmelig enkelt, fryser som en Jukebox, inn i en ovn og ut foran når den er ferdig.

problemet er at du måtte vente 10 minutter til den er ferdig, kunne du kutte ned denne tiden kunne det funke.

 

For mye annet er problemet renhold, pizza har fordelen at det ikke blir mye søl, får litt smuler men det er ikke et stort hyggene problem og lett å rengjøre.

Steke/ koketid er det andre problemet, et kjøkken kan lage flere retter samtidig og har muligheten for å lage ting ferdig på forhånd dersom de vet det blir mye kunder.

Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg pizza-automater og lignende utenfor puber og nattklubber. Automaten må selvsagt rengjøres og lades med nye pizzaer daglig. Ventetiden fikser man ved å sørge for at man alltid har ca 15 forhåndsstekte stykker i et ventekammer hvis det tar i gjennomsnitt 10 minutter å steke og 1 minutt å betale. Da kan hver kunde ta ut i gjennomsnitt 1,5 stykker umiddelbart etter betaling. Tider på døgnet der det er lengre mellom kundene kan man nøye seg med færre stykker i ventekammeret. Hvis maksimal akseptabel tid i ventekammeret er for eksempel 1 time så kan pizzamaskinen for eksempel sette i gang supertilbud når det er 10 minutter igjen for å redusere mengden svinn. Går ingen på supertilbudet etter maks ventetid så går de i avfallsbøtta og blir svinn.

 

Tenk deg at du er kebabvogn-eier. Se for deg fristelsen av å kjøpe en maskin som bare trenger ca 1 time arbeidskraft uten nattillegg hver dag, med 24 timers åpningstid. Tenk deg også avansen du kan få på en Grandiosa, solgt stykke for stykke kl 3 på natta.

 

Evt. pølse med brød-maskin, eller hamburgermaskin (litt mer avansert sak).

 

Edit: Pizzamaskinen må ikke nødvendigvis håndtere den tradisjonelle pizza-formfaktoren. Man kan godt lage frosne porsjonsstørrelser, kanskje til og med flere størrelser, flere varianter og gjerne rektangulær form for å gjøre oppskjæring og flytting mer effektivt. Kunden trykker "Liten 10*10 cm Peperoni-Cheddar" eller "Stor 20*10 cm Jarlsberg-skinke-sjampinjong", betaler og henter sin pizza ferdig emballert i luka som åpner seg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...