Gå til innhold

Dette er verdens mest avanserte digitalkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes vel viktigere prioriteringer ? Som feks hvorfor noen stemmer på MDG.

 

Finnes verre ting enn at noen stemmer MDG... Det er betraktelig verre at enkelte stemmer Frp.

 

Sånn hvis du først skulle blande inn politikk i dette...men helst ikke da verken artikkelen eller nettstedet skulle tilsi dette.

 

Fortsatt god kveld...

Lenke til kommentar

Finnes vel viktigere prioriteringer ? Som feks hvorfor noen stemmer på MDG.

 

 

 

Finnes vel viktigere prioriteringer ? Som feks hvorfor noen stemmer på MDG.

fordi MDG lover grønne skoger.

Hadde man ikke måttet gjort sin plikt hadde jeg ikke orket å stemme, de lyver uansett

 

 

 

 

Finnes vel viktigere prioriteringer ? Som feks hvorfor noen stemmer på MDG.

Finnes verre ting enn at noen stemmer MDG... Det er betraktelig verre at enkelte stemmer Frp.

 

Sånn hvis du først skulle blande inn politikk i dette...men helst ikke da verken artikkelen eller nettstedet skulle tilsi dette.

 

Fortsatt god kveld...

 

At hele gjengen (politikerene, altså) i stor grad er hyklere og løgnere, gjør at det egentlig er idioti å stemme på noen som helst av de.

Men når valgdagen kommer (om ca en uke) så går jeg til urnene og stemmer (som jeg har gjort i alle valg siden det året jeg fylte atten) på ett eller annet parti siden det er den mikroskopiske sjansen jeg har til en minimal innflytelse uten å selv måtte bli en av gjengen med hyklere og løgnere.

 

Og siden det må mange måter er "galskap" å stemme på noen som helst, så skal jeg ikke ha noen mening om de som måtte stemme på hverken MDG eller FRP.

 

:closedeyes:

Lenke til kommentar

Vennligst hold dere til saken!

 

LSST-teleskopet skal bygges på fjellet Cerro Pachón i Chile og skal være i drift i rundt 10 år.

Hvorfor bare 10 år? Ferdig kartlagt og ikke noe mer å se?

 

 
Trolig en vinkling som har sneket seg inn gjennom oversettelsen, kilden sier det litt annerledes:
"During a 10-year time frame, LSST will detect tens of billions of objects—the first time a telescope will observe more galaxies than there are people on Earth – and will create movies of the sky with unprecedented details."
Mer en angivelse av hva man venter å få gjort i løpet av 10 år, uten å begrense driftstiden til den perioden.
 
Etter ti år er det forøvrig mulig at de har en etterkommer på plass med bedre teknologi, men det er nå min antagelse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vennligst hold dere til saken!

 

LSST-teleskopet skal bygges på fjellet Cerro Pachón i Chile og skal være i drift i rundt 10 år.

Hvorfor bare 10 år? Ferdig kartlagt og ikke noe mer å se?

 

Den viktigste grunnen er nok finansieringssystemet; de har antakelig fått penger til 10 års drift, og må gjennom nye søknadsrunder hvis de vil holde på lenger enn det. På den annen side er ikke selve teleskopet noe spektakulært her, det er kameraet som virkelig skiller det fra andre observatorier. Dermed er det nok behov for en kraftig oppgradering hvis de vil fortsette med god vitenskap også etter at 10 år har gått.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer en angivelse av hva man venter å få gjort i løpet av 10 år, uten å begrense driftstiden til den perioden.

 

Etter ti år er det forøvrig mulig at de har en etterkommer på plass med bedre teknologi, men det er nå min antagelse.

Takk for kilden og bedre oversettelse. Det høres langt mer trolig ut.

 

Det er sjeldent store teleskoper legges ned. Jeg antar det er som Trygve forklarer, tiden de har fått finansiering.

 

Den viktigste grunnen er nok finansieringssystemet; de har antakelig fått penger til 10 års drift, og må gjennom nye søknadsrunder hvis de vil holde på lenger enn det. På den annen side er ikke selve teleskopet noe spektakulært her, det er kameraet som virkelig skiller det fra andre observatorier. Dermed er det nok behov for en kraftig oppgradering hvis de vil fortsette med god vitenskap også etter at 10 år har gått.

Det hørtes logisk ut. Regner sterkt med at det blir forlenget for noen av oppdragene og at de sikkert får flere andre oppdrag i mellomtida. Det kan ikke være vanskelig å få solgt observasjonstid på det der selv om 10 år.

 

Teleskopet er vel nokså unikt i seg selv siden det er et "vidvinkelteleskop" i den grad man kan kalle 3 graders synsfelt for vidt. Spesielt myntet på ting som er i bevegelse og endring. Jeg vet ikke om noe teleskop som ligner på det i oppdragstype. CCDene har nok neglisjerbare egenstøy og en QE opp mot 85% av teoretisk maksimalt i deler av spekteret.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...