Gå til innhold

– En pille gir deg superevner på jobb - uten bieffekter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når noe høres for godt ut til å være sant ... Det gjelder også overskrifter som hevder at det er ingen bivirkninger. Dere røper løgnen selv lengre ned i artikkelen. De nevnte bivirkningene er nok også dårlig kartlagt i denne metastudien. Nyere studier vil nok oppdage mentale bieffekter. Kroppen har en forbløffende evne til å kontra-justere effekter som ytre påvirkninger påfører, riktignok med en tidsforsinkelse. Økt våkenhet i en periode fører som regel til redusert våkenhet i neste periode.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå står det jo nesten uten bieffekter i overskriften, men det er jo et veldig relativt utsagn.

 

Hvor farlige/ kraftige bieffekter det er har mer å si, hvis et stoff bare har èn bieffekt, koma for eksempel, så er jo det også nesten ingen....

 

Men det kan jo hende de er inne på noe, virker som om veien å gå er genetisk og medisinsk manipulering av menneskerasen for å nå "neste fase" i vår utvikling og vårt samfunn. Hvertfall i følge noen...

Lenke til kommentar

Ja, jeg så det. Det var derfor jeg skrev nå, skulle kanskje skrevet slik du gjorde. TEK har bare blitt latterlig dårlige. Jeg ser stort sett bare på overskriftene og dropper å lese. Det jeg leser som "virker lovende" blir nesten alltid en stor skuffelse.

 

Er vel 2-3 år siden jeg begynte å lese Tek, HW og Teknofil og det har gått veldig raskt nedover det siste året, trist :cry: Et lyspunkt er jo at Gamer holder seg ganske bra.

Lenke til kommentar

En forferdelig artikkel, dette sier jeg som tidligere rusmisbruker.

 

Dette minner om amfetamin på seksti-tallet. Et stoff som "ingen vet hvordan det virker", dette bortimot setter dere anbefalt-stempel på?

 

"Oversatt betyr det at avhengighetsrisikoen er lav"....

 

Hva i huleste %¤&¤¤##%"% vet dere om det?

 

"Selv om metaforskningen i liten grad fant uheldige bivirkninger av stoffet, er stoffet oppført med bivirkninger som nedsatt appetitt, hodepine, kvalme, hjertebank, indre spenning, opphisselse og agressivitet - gjerne forbigående."

 

Sjekk så overskriften.

 

Skjerp dere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal sies at det når en fagperson antyder at det er lite bieffekter normalt hentydes til at det er lite prominente og sjelden forekommende bieffekter.

 

Interessant men manglende artikkel, syns de kunne oppgitt kilder og belyst etikk-temaet bedre, for blant lekmannen er det dette som er viktigst å diskutere, og kanskje mest interessant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://legemiddelhandboka.no/Generelle/59344

 

Undergrunnsmiljøet kaller stoffet Meth without the buzz. Det har nok en ganske betydelig sentralstimulerende effekt i.o.m at det regnes som et A-preparat. Men det har vel fått den p.g.a sikkerhetsmargin. Middelet har også indikasjonsområde for narkolepsi.

 

Er det noe data på om dette egner seg bedre for dem med ADHD ? Det virker jo som et veldig spisset medikament på hjernen, men det har jo en del andre virkninger også. Oppergulering av histaminer og nedregulering av GABA er vel relativt uønskede effekter for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kommet over en perfekt video som er satt sammen slik at selv om den er svært lang, så er det gjort noen grep for å bryte kjedelige mønstre.

 

Men den er perfekt til å teste opp i mot, spesiellt av to grunner. Det ene er varigheten på over 3 timer, det andre er emnet som er såpass høyttravende for de fleste. Jeg har selv sett den. Og må innrømme at jeg ikke fikk med meg alt på første forsøk  :wee:

 

Jeg tviler på at man behøver konsentrasjonsvansker for å falle av denne videoen. Anbefales varmt:

 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det finnes svært mange medikamenter som kan bedre beslutningsevne og planlegging hos enkelte. Det mest brukte stoffet - som også er et medikament - er koffein, deretter nikotin og så har man alle disse andre stoffene som en heller i seg når en drikker MONSTER o.l.

 

Når det gjelder forskning på "sånt" så er jeg overrasket over hvor oppegående kommentarfeltet er. Det er helt rett at det stort sett ikke finnes "virkning uten bivirkning". Jeg tror også det er et poeng av red. i "The Lancet" for ikke lenge siden gikk ut å sa at han så med svært stor skepsis på alle publikasjonene som faktisk fikk gå i trykken i 2015. Grunnen til hans skepsis var den økende graden av dårlig arbeid som lå bak forskningen, og media \ tidsskriftenes økte ukritiske bruk av "headlines" som gav falske forhåpninger om effekter basert på svak forskning.

 

Jeg har ikke sett på forskningsartikkelen, men ut fra det som refereres - og det faktum at dette ikke brukes verken hos ADHD pasienter eller lignende - tilsier at det er svært lite informasjon om stoffet enda. Av og til betyr dette at resultatene er basert på rotteforsøk - og at det fremdeles gjenstår "rigorous human trials".

 

"There is no such thing as a free lunch!" Alle vil ha det, men det finnes ikke. Det er faktisk litt problematisk - siden det er så mye stoffmisbruk at det publiseres en slik artikkel. Nå har jeg ikke sjekket på freakforum hvorvidt dette stoffet er i salg, men dersom dette er i illegalt salg så øker etterspørselen etter stoffet. Ingen vanlig dødelige får tak i dette stoffet uansett - det er reseptbelagt.

 

Mvh

Legen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...