Gå til innhold

SNIKTITT: Slik er Sonys 4K-mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vesentlig bedre kamera enn før

Jeg ser påstanden, men den begrunnes veldig ullent. Har dere noe mer konkret om hva som skal være vesentlig forbedret? 23 Mp er ikke akkurat vesentlig mer enn 21 Mp så det må selvsagt være noe annet.

 

Eksempelbildet på 10 MB ser som sine forgjengere særdeles grøtete og overbehandlet ut så det gir heller ingen indikasjoner på hva som skal være vesentlig forbedret. Kanskje fokushastighet?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere noe informasjon om de to andre i Z5-serien?

Kommer den med noe form for trådløs lading? Ble skuffet da de fjernet det fra Z3+/Z4, jeg synes det er mye enklere å bruke dockingen enn kabel på Z3.

Hvilken USB-kontakt har Z5 da?

 

EDIT: Alle telefonene ligger inne på Sony sine nettsider, er en del informasjon der :)

Endret av Ariston
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler tek.no å hente informasjonen sin fra forskere og ikke Apple sin PR avdeling. Retina er ene og alene et PR ord, uten noen videre betydning.

 

Poenget med høyere oppløste skjermer er heller ikke at du ikke skal kunne se pikslene. Selv om du kommer forbi punktet der du ikke kan se pikslene vil fortsatt økt oppløsning gi bedre bilde. Det er greit nok at dette står i kommentarfelt, men jeg synes dere burde sjekke litt fakta før dere skriver det i en artikkel. Spesielt bruken av PR begreper fra andre selskaper. Det er så lite vitenskapelig som du får det.

 

Hvis de ellers absolutt vil ha 4K modell, så burde de virkelig ventet på SD820. Ser ikke helt poenget med disse modellene. De lanserte allerede en Z4/Z3+ med SD 810. Får vi da Z5+ av alle disse når SD 820 kommer? 4 modeller på 2 år? For et selskap som allerede sliter økonomisk? Virker som en lite gjennomtenkt plan for å desperat øke salg.

 

Hvis de skal komme med en satsing på kamera, trenger de også en ISP som følger med. Det får de jo heller ikke ny av når de velger 810, noe de kunne fått med 820. Samsung bruker jo Sony sensorer og får de beste bildene. Så hvis ikke forskjellen ligger i ISPen til Samsung i forhold til Qualcomm, så må Sony med vilje plukke ut billigere kameramodeller enn det de selger til sine konkurrenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som er svært lite imponert over bildet som er tatt med mobilen? Greit, bildet er tatt i automodus, men likevel synes jeg det var lite imponerende sammenlignet med blant annet S6(edge).

 

helt enig, det ser like rævva ut som på Z1, Z2 og Z3. Helt utrolig at Sony ikke klarer å få bra bilder ut av sine egne sensorer når alle andre klarer det.

Lenke til kommentar

Ang kameraet. Høyere oppløsning og ekstremt rask fokusløsning som ser ut til å være treffsikker er også forbedringer. Vi rakk kun å ta et par bilder med hver av de to telefonene, og siden det er uferdig programvare i dem er det ikke sikkert kvaliteten er representativ for senere produkter. Det skal imidlertid sies at jeg synes de ser vesentlig mindre prosesserte ut enn fra tidligere Xperia Z-modeller, og komprimeringsstøyen som ofte har plaget lauvværk på trær så jeg ikke så mye til denne gangen. Men igjen - det er tidlige eksemplarer, hvor stor forbedringen er er ikke fasit inne på, selv om jeg vil hevde at så rask fokus som man får her i seg selv er vesentlig :)

 

(Edit)

Pass på å trykke på tekstlenken for å se et bilde tatt i absolutt maks størrelse. Det ligger et tilsvarende bilde fra Xperia Z5 Compact i den andre sniktitten: http://www.tek.no/artikler/sony-slipper-to-nye-vanntette-muskelmobiler/192441

TKongen: Det er forskjell på å hente informasjonen sin fra Apples PR-avdeling og på å bruke et eksempel mange kjenner til :) Det fins flere grunner til å ha voldsom oppløsning - en av dem er for eksempel den gryende VR-satsingen som er i gang fra flere hold. Bildekvaliteten kan også øke med høyere oppløsning, men gjør det ikke nødvendigvis.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår poenget med bruken av retina begrepet fordi det er mange som kjenner til det. Skjønner godt at dere stiller dere kritiske til 800 ppi på denne modellen. Det er jo godt mulig at den er dårligere enn 1440p skjermen til LG G4 f.eks til tross for høyere oppløsning. Det finnes jo en rekke negative og potensielt negative sider med oppløsningen. Lurer derfor på hvorfor det fokuseres på om det er noen nytteverdi av antallet piksler, fordi det er jo fult mulig å se antallet piksler. Det er jo ikke det som er et argument mot 800 ppi.

Jeg synes selv at det er en veldig dårlig beslutning å gå for 4K, men det har egentlig ingenting å si, siden de har separert den i en egen modell. Da går det altså ikke ut over noe, så alt i alt er det positivt at Sony gjør dette, så kan folk få en smakebit på hvordan det vil være. Grunnene til at det ikke er en god ide er ganske mange, men ingen av dem inneholder at det er for mange piksler i seg selv. JEg er veldig positiv til kritisk journalistikk og liker at dere ikke bare skriver av det Sony skriver om sine produkter. Likevel føler jeg at kritikken i dette tilfellet heller burde gå på andre aspekter enn en sammenligning av ppi, som stiller seg spørrende til om det er mulig å se så høy ppi.

 

Ellers har jo Apple selv gått en del over 330 ppi i sine skjermer, altså høyere enn det som er mulig å se ifølge dem selv. Så de har jo bevist begrepets invalidet selv. Alle er dermed enige om at du kan se over 330 ppi. Så da sammenlignes altså nytten av 800 ppi, med noe som er alle enige om at ikke stemmer. Så selv om sammenligningen blir en mange kjenner til, føler jeg likevel at den blir feil i forhold til en sammenligning med iPhone 6+, G4, S6..

Lenke til kommentar

Har dere noe informasjon om de to andre i Z5-serien?

 

Kommer den med noe form for trådløs lading? Ble skuffet da de fjernet det fra Z3+/Z4, jeg synes det er mye enklere å bruke dockingen enn kabel på Z3.

 

Hvilken USB-kontakt har Z5 da?

 

EDIT: Alle telefonene ligger inne på Sony sine nettsider, er en del informasjon der :)

 

Jeg ble også veldig skuffet over at de har gått bort fra den magnetiske dockingen, så er egentlig litt i villrede på hvilken telefon jeg skal gå for neste gang, vurderer noe annet enn Sony for første gang på lenge. Men begrenser seg litt når man vil at de skal være vann og støvtette også.

Lenke til kommentar

Ang kameraet. Høyere oppløsning og ekstremt rask fokusløsning som ser ut til å være treffsikker er også forbedringer. Vi rakk kun å ta et par bilder med hver av de to telefonene, og siden det er uferdig programvare i dem er det ikke sikkert kvaliteten er representativ for senere produkter. Det skal imidlertid sies at jeg synes de ser vesentlig mindre prosesserte ut enn fra tidligere Xperia Z-modeller, og komprimeringsstøyen som ofte har plaget lauvværk på trær så jeg ikke så mye til denne gangen. Men igjen - det er tidlige eksemplarer, hvor stor forbedringen er er ikke fasit inne på, selv om jeg vil hevde at så rask fokus som man får her i seg selv er vesentlig :)

 

(Edit)

Pass på å trykke på tekstlenken for å se et bilde tatt i absolutt maks størrelse. Det ligger et tilsvarende bilde fra Xperia Z5 Compact i den andre sniktitten: http://www.tek.no/artikler/sony-slipper-to-nye-vanntette-muskelmobiler/192441

 

TKongen: Det er forskjell på å hente informasjonen sin fra Apples PR-avdeling og på å bruke et eksempel mange kjenner til :) Det fins flere grunner til å ha voldsom oppløsning - en av dem er for eksempel den gryende VR-satsingen som er i gang fra flere hold. Bildekvaliteten kan også øke med høyere oppløsning, men gjør det ikke nødvendigvis.

Å kalle 5% mindre og flere piksler vertikalt og horisontalt for en forbedring er jo teknisk riktig, men veldig marginalt. Det alene rettferdiggjør på ingen måte å bli kalt en vesentlig forbedring. Rask og treffsikker fokus kan rettferdiggjøre en sånn beskrivelse, men det blir veldig subjektivt nå. Jeg håper en grundig test vil bekrefte det dere opplevde de minuttene dere fikk med telefonene på lanseringen.

 

Jeg synes ikke bildet ser vesentlig mindre prosessert ut enn det forgjengerne hadde i tilsvarende situasjoner. Prosesseringsgraden ser omtrent like jævlig ut på min skjerm. Se på 10 MB bildet på nytt. Trærne er så grøtete at det ikke bare er vanskelig å se hvilke tresorter det er, men det kan også forveksles med sjøgress, ullpledd og mose. Blader som dekker ca 10*10 piksler er så udefinerte at det ikke er mulig å se formen på de selv om det burde vært fult mulig på det pikselantallet. Det ser vanvittig prosessert ut, i likhet med forgjengerne og mange av konkurrentene. Jeg ser ingen vesentlig forbedring der.

 

Her er et lite utsnitt fra rett til høyre for midten av bildet:

post-3851-0-83249100-1441228645_thumb.png

Har du sett hvordan et slikt bilde kan se ut om det er tatt med et godt kamera? Er det ikke ganske fjernt fra idealen? Mulig det er noe feil med øynene mine, men hadde jeg ikke sett konteksten fra det store bildet så hadde jeg ikke kunne skilt løvverket fra hverken spinat eller en av klassikerne til Claude Monet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes selv at det er en veldig dårlig beslutning å gå for 4K, men det har egentlig ingenting å si, siden de har separert den i en egen modell.

 

Interessante tanker du kommer med her, men om jeg ikke tar blander deg med en annen, var det ikke du som mente at Samsung sin mer høyoppløselige og lyssterke skjerm var så ekstremt mye bedre enn Sony sin? Og nå kritiserer du Sony for å øke oppløsningen?=)

 

Uansett hva Sony gjør, så er det visst ikke godt nok for noen;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...