Gå til innhold

RYKTE: Disse prosessorene vil gi deg enda bedre batteritid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-30484-0-78869200-1441045228_thumb.jpg

 

Ja nettopp. Men, hvordan kan denne være mer strømgjerrig da? Nå har jeg ikke finstudert noe annet enn et slumpekikk. Og der var det 6 Watt i bruk. Dere snakker om 7 Watt på de nye.

 

Core-M kan bruke like mye strøm som 15W TDP Core i5 modeller når de turbobooster.

 

TDP står for Thermal Design Power. Altså er dette et tall produsentene ser på og må designe maskinen sin for å klare å takle varme tilsvarende dette over veldig lang tid. Over veldig langt tid er den viktige faktoren her! På sin grunnfrekvens vil altså core-m bruke 4.5W, og den vil klare å holde grunnfrekvensen sin stabil helt til batteriet går tomt. Det mer strømgjerrig betyr er altså at den har høyere ytelse i forhold til strøm den bruker. Den vil altså fullføre oppgaver raskere med samme strømforbruk, og siden den fullfører raskere vil den altså bruke mindre strøm.

 

Mobiler kan fint ha SoCer som bruker 7W strøm. Du kan få en mobil som helhet til å bruke mer strøm enn en 10W lader gir, men det er ingen mobiler som på noen måte kan bruke 7W på SoC over tid, eller bruke mer strøm enn en 10W lader gir over tid pga varme.

 

Core-M er egentlig ganske gode chiper, og de selges dyrt og er bare i dyre produkter av en grunn. Hadde du satt en Hyper 212 EVO på en slik kunne de hatt konsistent lik ytelse som en i5/i7 i U-serien.

 

Så Core-M vil alltid være 4.5W watt. Det er dette Intel har funnet ut at med størrelsen og tykkelsen på laptoper i dag er maksen for hvor mye varme de klarer å lede vekk uten å bruke en vifte. De vil altså alltid klokke sine Core-M modeller mot dette målet. Mer strømgjerrig vil bare bety bedre ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

post-30484-0-78869200-1441045228_thumb.jpg

 

Ja nettopp. Men, hvordan kan denne være mer strømgjerrig da? Nå har jeg ikke finstudert noe annet enn et slumpekikk. Og der var det 6 Watt i bruk. Dere snakker om 7 Watt på de nye.

 

Core-M kan bruke like mye strøm som 15W TDP Core i5 modeller når de turbobooster.

 

TDP står for Thermal Design Power. Altså er dette et tall produsentene ser på og må designe maskinen sin for å klare å takle varme tilsvarende dette over veldig lang tid. Over veldig langt tid er den viktige faktoren her! På sin grunnfrekvens vil altså core-m bruke 4.5W, og den vil klare å holde grunnfrekvensen sin stabil helt til batteriet går tomt. Det mer strømgjerrig betyr er altså at den har høyere ytelse i forhold til strøm den bruker. Den vil altså fullføre oppgaver raskere med samme strømforbruk, og siden den fullfører raskere vil den altså bruke mindre strøm.

 

Mobiler kan fint ha SoCer som bruker 7W strøm. Du kan få en mobil som helhet til å bruke mer strøm enn en 10W lader gir, men det er ingen mobiler som på noen måte kan bruke 7W på SoC over tid, eller bruke mer strøm enn en 10W lader gir over tid pga varme.

 

Core-M er egentlig ganske gode chiper, og de selges dyrt og er bare i dyre produkter av en grunn. Hadde du satt en Hyper 212 EVO på en slik kunne de hatt konsistent lik ytelse som en i5/i7 i U-serien.

 

Så Core-M vil alltid være 4.5W watt. Det er dette Intel har funnet ut at med størrelsen og tykkelsen på laptoper i dag er maksen for hvor mye varme de klarer å lede vekk uten å bruke en vifte. De vil altså alltid klokke sine Core-M modeller mot dette målet. Mer strømgjerrig vil bare bety bedre ytelse.

Har du noe informasjon om HD 515? Skal kjøpe meg en ny laptop med skylake, og det frister med en pascal sammen med skylake! Men om intel har løftet grafikkytelsen en del, så holder den kanskje med HD 515...

Lenke til kommentar

Synes ikke disse er raske nok til annet enn nettbrett. Skal jeg ha bærbar tar jeg heller en i3 eller i5 fra samme generasjon. Maskinene med Core M har ikke noe bedre battertid uansett, se på Yoga 3 for eksempel.

De har ganske likt strømforbruk som i3/i5/i7 (U-serien), men de har ofte mindre batteri, da maskinene er mindre. Dermed ender de alltid opp med lavere batteritid. Ellers er de absolutt kraftige nok til det de er ment å gjøre. Det er ingen måte du kan spille League of Legends bra på en slik Core-M, noe som går veldig bra i 1080p på en i5-5300U.

 

De er jo lagd for å være i maskiner som gjør omtrent det samme som nettbrett, men bare i full desktopversjon, med full windows eller OSX. De er og klart raskere  enn noen ARM SoC er (ikke på GPU, men CPU).  Ellers finnes det nettbrett med Core-M også...

 

Har du noe informasjon om HD 515? Skal kjøpe meg en ny laptop med skylake, og det frister med en pascal sammen med skylake! Men om intel har løftet grafikkytelsen en del, så holder den kanskje med HD 515...

 

 

Intel lanserte to  i5/i7 desktop CPUer med en C betegnelse og de hadde absolutt imponerende grafikk i forhold til det Intel har hatt (de slo tom AMD sine APUer med grei margin!) H515 derimot kommer garantert til å være svak. Det finnes ikke nok strøm til å drive noe videre grafikk i tillegg og dermed er det ikke vits i å legge noe mer inn. 

 

Mange vil nok komme med HD530 som er i i5/i7 ( desktop) derimot, og det er ikke noe stor forbedring her: http://images.anandtech.com/graphs/graph9483/76769.png

Det er mulig at det kommer Iris varianter som legger nærmere det du ser C-modellene her har i ytelse, men tviler på at de klarere å matche ytelsen. Så hvis du skal spille spill som f. eks GTA 5 ville jeg gått for Pascal. Skal du spille League of Legends eller CS:GO så holder HD graphcis.

Lenke til kommentar

 

Synes ikke disse er raske nok til annet enn nettbrett. Skal jeg ha bærbar tar jeg heller en i3 eller i5 fra samme generasjon. Maskinene med Core M har ikke noe bedre battertid uansett, se på Yoga 3 for eksempel.

De har ganske likt strømforbruk som i3/i5/i7 (U-serien), men de har ofte mindre batteri, da maskinene er mindre. Dermed ender de alltid opp med lavere batteritid. Ellers er de absolutt kraftige nok til det de er ment å gjøre. Det er ingen måte du kan spille League of Legends bra på en slik Core-M, noe som går veldig bra i 1080p på en i5-5300U.

 

De er jo lagd for å være i maskiner som gjør omtrent det samme som nettbrett, men bare i full desktopversjon, med full windows eller OSX. De er og klart raskere  enn noen ARM SoC er (ikke på GPU, men CPU).  Ellers finnes det nettbrett med Core-M også...

 

Har du noe informasjon om HD 515? Skal kjøpe meg en ny laptop med skylake, og det frister med en pascal sammen med skylake! Men om intel har løftet grafikkytelsen en del, så holder den kanskje med HD 515...

 

 

Intel lanserte to  i5/i7 desktop CPUer med en C betegnelse og de hadde absolutt imponerende grafikk i forhold til det Intel har hatt (de slo tom AMD sine APUer med grei margin!) H515 derimot kommer garantert til å være svak. Det finnes ikke nok strøm til å drive noe videre grafikk i tillegg og dermed er det ikke vits i å legge noe mer inn. 

 

Mange vil nok komme med HD530 som er i i5/i7 ( desktop) derimot, og det er ikke noe stor forbedring her: http://images.anandtech.com/graphs/graph9483/76769.png

Det er mulig at det kommer Iris varianter som legger nærmere det du ser C-modellene her har i ytelse, men tviler på at de klarere å matche ytelsen. Så hvis du skal spille spill som f. eks GTA 5 ville jeg gått for Pascal. Skal du spille League of Legends eller CS:GO så holder HD graphcis.

 

Tusen takk for et meget bra ufyldenede svar TKongen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men når kommer Skylake MacBook pro med thunderbolt 3 og trådløs lading? Tipper 2016, men det er så lenge til -.-

Apple med trådløs ladning så rask? Virker svært tvilsomt.

Det må bli vanlig slik at de kan gjøre det langt bedre enn alle andre /s.

 

De ser vel ingen grunn til å rushe det, da de lanserte Broadwell-M i sommer og Broadwell-U i vår, mens Broadwell-M var vinteren. Hvis de lanserer nå, sås må mange PC produsenter lage en ny modell rett etter at de har lagd den forrige. Intel og produsenter prøver å holde seg til ca 1 modell hvert år, en oppgradering i året. Det er slik de får mest salg.

 

@TKongen:

Over utviklingens mange år, så kan man etterhvert senke denne TDP'en til la oss si 3 Watt på minste ytelsesmål, fordi CPU'ene har blitt så betydelig mye bedre i arktitektur og nanometermål?

Du ser jo hvor mange som sier at Core-M ikke har noe ytelse. Jeg husker godt hvor mange som sa at når MBA ble lansert, og i mange år etter at den var utrolig svak. Jeg gikk og så på CPUen til MBA i 2010, som åpenbart var den samme som i 2009:

http://ark.intel.com/products/36689/Intel-Core2-Duo-Processor-SL9400-6M-Cache-1_86-GHz-1066-MHz-FSB

Så ser vi på dagens CPU:

http://ark.intel.com/products/84984/Intel-Core-i5-5250U-Processor-3M-Cache-up-to-2_70-GHz

TDP var altså 17W i 2009, på 65 nm. Her er vi i 2015 og nede i 14nm, med betydelige arkitekturforbedringer. Når er TDP 15W. Du kan lure på om dette bare er for å få runde tall.

 

Nå vil det være svært vanskelig å krympe videre. Intel har vel allerede antydet at de ikke vil klare 10nm i følge Moores lov. 7nm vil være mulig å få til, men etter det er det litt mer usikkert. Jeg ser ikke helt at det kan komme noe revolusjonerende(selv om det selvfølgelig kan, er vel egentlig derfor det er revolusjonerende, fordi ingen så det komme...). Det er mulig at de reduserer 0.5W til 4W f. eks, men jeg tviler det vil gå ned i TDP. TDP er jo som sagt Thermal Design Power. Det avhenger derfor mest på designet til selve laptopen. Hvis du ser på størrelsen til eksisterende Core-M modeller, som Macbook f. eks så vil det ikke ha noen reel fordel å senke TDP. Du kan ikke gjøre den mindre, fordi batteriet ikke vil være stort nok da. Disse klokker opp til samme frekvenser og bruker like mye strøm som Broadwell-U modeller gjør! Modeller som XPS 13 ligger jo lett over Macbook i batteritid.

 

Hvis du ser på PC markedet, så ser du hvor mye Intel kontrollerer med sine modeller. Alle lanserer nye modeller når Intel kommer med nye CPUer. Alle maskiner er kategorisert etter Intel sine kategorier. Macbook bruker Broadwell-Y, MBA bruker Broadwell-U, rMBP bruker Broadwell-M (denne er ca 34W TDP). Y er for vifteløse, U er for ultrabooks (som også er et Intel merkenavn, de som har AMD heter ultathin og ingen har hørt om dem). Vanlige modeller bruker M, mens high performance bruker QM. Broadwell-M yter ikke veldig mye bedre enn Broadwell-U, men den kommer i maskiner som rMBP som veier 1,5-1,6kg og har langt bedre kjøling, som gjør at den kan opprettholde den høye ytelsen lenge.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...