Gå til innhold

TEST: Intel Core i7–6700K og Core i5–6600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir vel muligens ikke noe oppgradering på meg heller, DDR4 ram har blitt billig.

 

Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB) 16GB Kit (8GBx2) DDR4 2133 MT/s (PC4-17000) CL15 DR x8 Unbuffered DIMM 288pin

 

så det er veldig synd AMD ikke kommer med Zen serien

 

http://wccftech.com/amds-generation-x86-zen-architecture-debut-2016-dense-server-market-top-priority/

 

Kanskje vi ser PS4 med DDR4 ram snart?

Lenke til kommentar

Mine daglige gjøren og laden funker helt fint med det jeg allerede har. Jeg er mer interessert i å putte pengene i en Pascal-generasjon GPU i fra Nvidia, som kommer på nyåret. Det er grafikk som for min del er mest interessant å få akselereret. Skylake blir en marginal faktor om den skal sees i sammenheng med grafikk. Da er ytelsesendringene så marginale med å endre CPU. Personlig blir jeg sittende på gjerdet til neste generasjon GPUer kommer, så får jeg se om del pakka skal byttes eller bare GPU.

Lenke til kommentar

6700k er for dyr. man kan like godt gå på x99 og få 6 kjerner.

 

Helt enig. Bestilte akkurat en 5820k. Denne er langt mer future proof enn 6700k. 5820k kan klokkes til tilnærmet samme frekvens forusatt at du har en god kjøler. DX12 er snart rundt hjørnet og da vil en 6 kjerner gjøre det utrolig mye sterkere enn en 4 kjerner.

Lenke til kommentar

Hvorfor tester man egentlig en prosessor i spill når det er GPU som er flaskehalsen. Burde gjort det ordentlig med 2 Titan X i SLI. Disse tallene sier jo ikke så mye hvor mye bedre 6700k er en 4790k.

 

Enig i at i5 6600k er et godt alternativ til dem som vil ha en middels god pc eller spill pc.

Lenke til kommentar
Skylake er nemlig bygget fra bunnen av og opp. Det er en ny arkitektur der hver miste lille bit av prosessoren har gått igjennom designfasen på nytt.

Her har dere blitt totalt forledet av Intels PR-maskineri. Skylake arver egenskapene til sine foreldre, besteforeldre osv i en lang tråd helt tilbake til ca 20 år gamle Pentium Pro. Minst. Det designet med størst avvik fra sine forgjengere i løpet av denne perioden var Pentium 4, men selv den arvet biter fra sine eldre søsken. Pentium4-linjen ble som kjent avsluttet for 8-10 år siden og arvtagerene Core Duo-, Core 2- og senere i-seriene bygger mer på Pentium M og Pentium 3 enn Pentium 4, selv om enkelte biter også ble arvet derfra. Hele veien er det inkrementelle steg med litt flikking, finpuss, nytt produksjonsmaskineri (litografien), enkelte nye moduler, instruksjoner, litt endring på hvordan de funksjonelle blokkene kobles sammen osv. Intels tick tock-strategi bygger på nettopp slike inkrementelle steg der man ikke forsøker å gape over for mye for hver generasjon (slik AMD gjorde med Phenom i sin tid).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir vel muligens ikke noe oppgradering på meg heller, DDR4 ram har blitt billig.

 

Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB) 16GB Kit (8GBx2) DDR4 2133 MT/s (PC4-17000) CL15 DR x8 Unbuffered DIMM 288pin

 

så det er veldig synd AMD ikke kommer med Zen serien

 

http://wccftech.com/amds-generation-x86-zen-architecture-debut-2016-dense-server-market-top-priority/

 

Kanskje vi ser PS4 med DDR4 ram snart?

Altfor dyrt til PS4, og de endrer heller ikke deler midt i syklusen. Akkurat som ingen ville funnet på å ha DDR4 i en PC til 4000 kr er det ingen som kommer til å finne i ps4.

 

Ja, når det gjelder spill er det tydelig at i2500k og i2600k holder enda.

 

Men lurer på om det er spill utviklere sin feil? Må jo vere ressurser tilgjengelig som dei ikke benytter seg av?

De fleste spill blir begrenset av GPU. Det finnes spill som kunne vært mer CPU bound som strategispill. Da hadde vi unngått mer juksing. Problemet er at det ikke går ann å sette end begrensning for CPU. Du kan ikke skru av AA sette ned oppløsning osv. Dermed vil bare folk med den nyeste Intel CPUen kunne spille Civilization 6 med god flyt. Altså veldig lite salg. Vanskeligere å pushe limits på CPU pga av dette i spill.

Lenke til kommentar

 

6700k er for dyr. man kan like godt gå på x99 og få 6 kjerner.

 

Helt enig. Skylake-E kan bli spennende da.

Broadwell-E blir enda mer spennende da den er bakover-kompatibel med dagens X99 hovedkort.

 

Noe som gjør X99 til en mye mere framtidrettet platform enn Z170.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

 

 

6700k er for dyr. man kan like godt gå på x99 og få 6 kjerner.

 

Helt enig. Skylake-E kan bli spennende da.

Broadwell-E blir enda mer spennende da den er bakover-kompatibel med dagens X99 hovedkort.

 

Noe som gjør X99 til en mye mere framtidrettet platform enn Z170.

 

 

Meh... Intel kommer kanskje ut med en 5970X som har litt høyere frekvens tipper jeg, eller så hopper de rett på Skylake-E. Blir en stund til jeg bytter ut min 5960X, da den er mer enn rask nok en stund til.

Lenke til kommentar

 

 

Blir vel muligens ikke noe oppgradering på meg heller, DDR4 ram har blitt billig.

 

Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB) 16GB Kit (8GBx2) DDR4 2133 MT/s (PC4-17000) CL15 DR x8 Unbuffered DIMM 288pin

 

så det er veldig synd AMD ikke kommer med Zen serien

 

http://wccftech.com/amds-generation-x86-zen-architecture-debut-2016-dense-server-market-top-priority/

 

Kanskje vi ser PS4 med DDR4 ram snart?

Altfor dyrt til PS4, og de endrer heller ikke deler midt i syklusen. Akkurat som ingen ville funnet på å ha DDR4 i en PC til 4000 kr er det ingen som kommer til å finne i ps4.

 

Ja, når det gjelder spill er det tydelig at i2500k og i2600k holder enda.

 

Men lurer på om det er spill utviklere sin feil? Må jo vere ressurser tilgjengelig som dei ikke benytter seg av?

De fleste spill blir begrenset av GPU. Det finnes spill som kunne vært mer CPU bound som strategispill. Da hadde vi unngått mer juksing. Problemet er at det ikke går ann å sette end begrensning for CPU. Du kan ikke skru av AA sette ned oppløsning osv. Dermed vil bare folk med den nyeste Intel CPUen kunne spille Civilization 6 med god flyt. Altså veldig lite salg. Vanskeligere å pushe limits på CPU pga av dette i spill.

Med dagens (og morgendagens) spill er og blir det mer og mer populært å bruke procedural generation for å gjøre spill vanvittig, om ikke uendelig store. Det skjer mye for tiden med "space sim" spill som f.eks Elite: Dangerous, Start Citizen og No Man Sky. Sistnevnte spill skal visstnok utelukkende bruke procedural generation og da kan jeg se for meg at prosessoren vil spille en ganske viktig rolle for at spillet skal kjøre smooth.

Lenke til kommentar

Håper dette fremskynder prisfall på i5/i7 1150 :)

 

Ikke mye sannsynlig. i7 6700K og i5 6600K er priset slik i forhold til i7 4790K og i5 4690K at det er ingen grunn for Intel eller butikker å sette ned prisen på 4 Gen. Prisforskjellene er ca 300 - 600 kr, noe som faktisk gjør at i7 4790K og i7 4690K faktisk er bedre kjøp når man ser på pris/ytelse.

 

Så ditt håp er mer som å tro på julenissen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...