Gå til innhold

Nvidia fosser fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart en trist utvikling, men ansvaret for den ligger jo fullt og helt hos AMD.  Man kan ikke forvente at kundene skal velge å bruke pengene på sub-optimale dingser bare for å hjelpe en aktør som sakker akterut.  Det vil forundre meg lite om AMD legger inn GPU-håndkledet i løpet av neste år og forhåpentligvis finnes det da en eller flere potensielle kjøpere klare som har større økonomiske muskler og en ledelse med bedre strategisk teft og gjennomføringsevne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At DU har driverproblemer med AMD betyr ikke at DE har driverproblemer.

Har aldri hatt problem med en desktop driver fra AMD i hele mitt liv. Nvidia sine har derimot krashet ved flere anledninger (display driver reset). Tror nok dette er veldig tilfeldig fra begge produsenter. Men sett under ett så leverer begge gode nok drivere for de fleste (med tanke på windows)

Anedokter om at DU har hatt ingen problemer og at derfor er der ikke et problem er verdiløse.

 

Jeg kan nevne noen punkter hvor AMD gjør det dårligere på driverfronten:

- AMD er plaget med microstuttering, spesielt i CrossFire.

- AMD er dårligere til å hente ut potensialet i skjermkortene sine. Dvs. de har større gap mellom teoretisk ytelse og reell ytelse enn Nvidia.

- AMDs OpenGL-støtte er fremdeles dårlig.

- AMDs OpenCL-støtte følger ikke spesifikasjonen.

- AMDs linuxdrivere er en tragedie.

- AMD har ikke egne stabile driverserier med patcher slik som Nvidia har, som betyr mye for profesjonelle kunder.

...

 

Selv om ikke alle punktene betyr noe for alle så er det klart at summen av dette er dårligere drivere.

 

Når det er sagt så er kritikken de får på hardware velfortjent. Når de på årevis ikke klarer å følge opp på nividia så går det som det går.

Nå har man jo kommet til det punktet at 970 er et bedre kjøp i folks øyne, kun pga branding, selv om R9 390 objektivt sett er et bedre kjøp mtp på pris/ytelse.

Det er usant. Et fabrikkoverklokket GTX 970 er like kraftig som et R9 390X til en lavere pris (~3.500 mot ~4.200 kr). GTX 970 var også et foretrukket valg da R9 290X var konkurrenten.

 

De Direct X 12 testene som foreløpig har kommet ut har jo vist her at AMD får en betydelig bedre ytelsesøkning enn nVidia, så det er jo et håp om at det gjør AMD mer aktuelt.

Er det basert på ett dårlig optimalisert spill som var designet for GCN(Mantle) og portet til Direct3D 12? ("Ashes of the Singularity")
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har bevisst valgt grafikkort fra AMD for å støtte dem, og blir nok å vente til neste toppkort fra AMD før jeg oppgraderer fra HD 7970. Har de fortsatt ikke et toppkort som er bedre enn Nvidias toppkort eller har tilnærmet lik ytelse men billigere, blir det svært vanskelig å velge AMD.

Endret av ahw_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk til Nvidia fra ATI for to-tre uker siden. ATI har driverproblemer ut av en annen verden. Faktisk så ille at selve kortet blir ubrukelig. Men ATI har på papiret mer bang-for-buck.

 

 

Versågod ?

 

Guide (Nvidia)
 
 1. Go to Add/Remove Programs
 
 2. Uninstall all Nvidia associated software (May require several reboots)
 
 3. Reboot the computer and log back into windows as normal
 
 4. Go to folder options and select “show hidden files and folders”
 
 The next part of the guide will remove all Nvidia files and folders from the computer.
 
 5. Go to your C drive and remove any “Nvidia” folders if there is any
 
 6. Double click the “Program Data” folder (Normally hidden) and remove all Nvidia folders
 
 7. Go back to C and double click “Program Files” and remove all Nvidia folders
 
 8. Go back to C and double click “Program Files (x86)” and remove all Nvidia folders
 
 9. Go back to C and double click “Users”
 
 10. Access the name of your windows profile and double click “AppData” (Normally hidden)
 
 11. Check the “Local”, “LocalLow” and “Roaming” folders for any Nvidia folders and remove them.
 
 12. Go back to “Users” and check the “Default” folder (Normally hidden)
 
 13. Double click “AppData” (Normally hidden)
 
 14. Check the “Local” and “Roaming” folders for any Nvidia folders and remove them.
 
 The next part of the guide will remove registry entries left by the Nvidia drivers.
 
 15. Close everything down and go back to your desktop
 
 16. Click start, then type “regedit”.
 
 17. Click “HKEY_CURRENT_USER” and extend the folder
 
 18. Click “Software” and extend the folder
 
 19. Remove all Nvidia Folders
 
 20. Click “Wow6432Node” and extend the folder (Within the software folder)
 
 21. Remove any Nvidia folders
 
 22. Click “HKEY_LOCAL_MACHINE” and extend the folder
 
 23. Click “SOFTWARE” and extend the folder
 
 24. Remove all Nvidia Folders
 
 25. Click “Wow6432Node” and extend the folder
 
 26. Remove all Nvidia Folders
 
 27. Click “HKEY_USERS” and extend the folder
 
 28. Click “.DEFAULT” and extend the folder
 
 29. Click “Software” and extend the folder
 
 30. Remove all Nvidia folders
 
 31. Click “S-1-5-18” and extend the folder
 
 32. Click “Software” and extend the folder
 
 33. Remove all Nvidia folders
 
 34. Click “S-1-5-21-1632250243-966907716-928185508-1000” and extend the folder
 
 35. Click “Software” and extend the folder
 
 36. Remove all Nvidia Folders
 
 37. Close down regedit and empty your recycle bin
 
 38. Undo the folder options change to hide the hidden folders
 
 39. Reboot
 
 40. Install your AMD/Nvidia drivers and reboot

 

Bare hyggelig

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg gikk til Nvidia fra ATI for to-tre uker siden. ATI har driverproblemer ut av en annen verden. Faktisk så ille at selve kortet blir ubrukelig. Men ATI har på papiret mer bang-for-buck.

 

jeg har også samme erfaring når det kommer til AMD drivere. det var også grunnen til at jeg gikk over til NVIDIA. vet også om flere som sliter med drivere fra AMD så vi er nok ikke alene om akkurat dette. så vis dette er et stort problem så kan jo det være en årsak til at folk går over til NVIDIA. Syntes jo dette er litt trist for NVIDIA har godt av litt konkurranse . hadde vært moro vis vi fikk en 3 aktør på banen .personlig så savner jeg Voodoo korta :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde også langt færre driverfeil/kræsjer med 290-en enn jeg har nå med 970 SLi, men pytt. 290-en var jeg nødt å vannkjøle, så det ble jo et dyrt kort. :p

 

Tror alle kan være enige om at det vil være dårlig nytt for alle gamere (både på PC og konsoll) dersom AMD faller enda lengre bak NVidia og Intel. Konkurransen trenger vi, og AMD taper på de fleste fronter nå. Det beste for oss ville kanskje vært at AMD ble kjøpt opp av noen som kan spytte inn en betydelig mengde kapital. Var det ikke snakk om for en stund siden at Samsung var interesserte? Ble det lagt på is eller skrinlagt? =/

 

Og hvorfor er det ikke flere selskaper som konkurrerer på GPU/CPU-fronten slik som det er med all annen hardware?

Lenke til kommentar

 

Han nevnte at driverproblemer gjorde kortet ubrukelig. Av de tingene du lister der er det ikke en eneste ting som gjør kortet ubrukelig for en vanlig windowsbruker med 1 kort.

At ikke alt driverpotensialet er hentet ut er jo bare en positiv ting, spesielt når ytelsen allerede er såpass god.

Greit at nvidia har bedre drivere, men det gjør så absolutt ikke AMD sine drivere dårlig av den grunn.

 

Denne skremselspropagandaen av nvidiabrukere er på grensen til tåpelig.

 

Niks, 390 yter noe bedre i de fleste tester, nesten opp på 980 nivå avhengig av spill.

Hva som var foretrukket av 970 og 290X er irrelevant da det viser seg at 390 yter bedre enn 290x.

Og 970 vs 290X var så close at det som egentlig ga 970 fordelen til slutt var effektforbruk og merkevare.

 

 

Etter min erfaring så har driverstøtte på eldre AMD kort vært ganske dårlig. Slik det er nå i de siste årene derimot så har jeg opplevd at AMD sine drivere er ganske stabile, så det at drivere er buggy osv tror jeg mest er noe som henger igjen. 

Det er ikke en god ting å ha mye potensiale å hente ut...Spesielt siden AMD sin ytelse er ganske så dårlig.

 

Apox, du kan dikte opp alle historiene du vil. Det endrer ikke virkeligheten. 390 yter likt som GTX 970 på stock frekvens, der 970 koster 300 kr mindre her til lands, i tillegg kommer den med en rekke andre fordeler utover ren fps. Kjøper du en fabrikkoverklokket versjon så kommer du på nivå med 390X uten problemer. AMD har nesten ingenting å hente på OC. NVIDIA kan gå opp til 1400/1500 med luftkjøling.  Før så kunne faktisk AMD konkurrere på ytelse og pris (7970), så kom Nvidia sin 700-serie, men AMD hadde fortsatt veldig god fps/kr. Nå derimot... GTX 980, GTX 970, GTX 960, GTX 950 er alle ekstremt gode kjøp, både på ytelse, pris, effektforbruk, støy osv osv. Som et resultat av at NVIDIA bruker teknologi som er kommet lengre og er nyere enn det AMD har.

 

@Malvado

Han svarte kun på det noen andre skrev som helt åpenbart er feil. Hvis folk fortsetter å påstå ting som er feil, da må jo korreksjonen repeteres også. 

 

Ellers, så blir testen med DX 12 akkurat det samme som å sammenligne AMD mot NVIDIA i Project:Cars.  Veldig lite relevant...

Lenke til kommentar

Har du noen gang tenkt tanken på at det faktisk er du som tar feil?

 

Får man 970 opp i 1500Mhz så må man nesten sammenligne med 390 på 1200Mhz, og vips så er man ganske likt igjen.

 

Kunne forøvrig tenkt å høre hva denne rekken med andre fordeler 970 kommer med kontra 390. Jeg kan ikke komme på noen andre enn effektforbruk.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noen gang tenkt tanken på at det faktisk er du som tar feil?

http://www.techspot.com/review/1019-radeon-r9-390x-390-380/page8.html(Test som viser at 970 og r9 390 yter likt ved stock)

https://prisguiden.no/produkt/galax-geforce-gtx-970-oc-222991(GTX 970 til 3000 kr)

https://prisguiden.no/produkt/sapphire-radeon-r9-390-8gb-231987(R9 390 til 3300 kr)

 

Se på OC resultatet til GTX 970 her:

http://www.techspot.com/review/885-nvidia-geforce-gtx-970-gtx-980/page8.html

Se på resultatet for R9 390X her:

http://www.techspot.com/review/1019-radeon-r9-390x-390-380/page3.html

Begge får altså 39 fps på Crysis 3 1440p.

 

Så nei, jeg har ikke tenkt på at jeg tar feil. Fordi det er ikke jeg som kommer med tallene. Det er profesjonelle testere, det er butikker. Det er tall som viser hva du faktisk kan forvente av ytelse, og hva du faktisk må betale. Kom gjerne med en skikkelig test som viser at GTX 970 og 980 og 960 og 950 er dårlige kjøp. Fordi jeg har enda ikke sett noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...