Gå til innhold

TEST: Sony RX100 IV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vi skulle ønske Sony hadde gitt kameraet et litt bedre grep, om bare et teksturert felt foran med litt mer friksjon en det glatte metallet som er der nå."

 

Jeg vil anta at man kan lime på samme type gummigrep som på de foregående RX100-modellene:

http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1006632420/sony/handgrep-ag-r2-grep-for-rx100-rx100-ii-rx100-iii

 

ag-r2_review_004.jpg

 

Hvis dette grepet var limt på fra fabrikk vil jeg tro at Sony ville solgt flere kamera i butikkene, i det minste burde grepet fulgt med i esken fremfor å måtte kjøpes utenom.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LX100 har nok enda litt bedre bildekvalitet og betjening, men er større, og har ikke videofunksjonaliteten til RX100 IV.

http://dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-iv/14

 

Til stillbilder er det ingen forbedring i bildekvalitet fra mkIII.

 

Ja, sier ikke at RX ikke har noen fordeler, man synes det er litt underlig å presentere set som "kongen av haugen" på kompaktkamera-kvalitet på siste side, når det ikke ser ut til å stemme.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tabellen på side 2 inneholder nok flere feil:  se f.eks. på blender for både LX100 og Fuji X100T :dremel:   

 

PS!

Skal en først stille opp slike sammenligningstabeller så er det sterkt tilrådelig med kvalitetsikring.  Dumt å presentere, hvis ikke.   Blir rett og slett useriøst! :ermm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tabellen på side 2 inneholder nok flere feil:  se f.eks. på blender for både LX100 og Fuji X100T :dremel:   

 

PS!

Skal en først stille opp slike sammenligningstabeller så er det sterkt tilrådelig med kvalitetsikring.  Dumt å presentere, hvis ikke.   Blir rett og slett useriøst! :ermm:

 

Hoppsann, dette var en blemme ja. Rettet det opp nå, takk for tilbakemelding. Vi har brukt en tabell fra en annen artikkel som utgangspunkt, så har det rett og slett blitt tull når vi byttet ut noen av modellene og endret rekkefølgen på andre. Beklager dette, her skal vi være flinkere å dobbeltsjekke før publisering neste gang :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, sier ikke at RX ikke har noen fordeler, man synes det er litt underlig å presentere set som "kongen av haugen" på kompaktkamera-kvalitet på siste side, når det ikke ser ut til å stemme.

Hvis kompakt-kamera er definert som "ikke utbyttbar optikk" så finnes det vel en rekke kostbare og svært gode kamera å velge mellom, f.eks Sonys egen RX1?

 

Hvis vi leser mellom linjene at poenget med kompakt-kamera er å både være kompakt og å ha god kvalitet så synes jeg at dette kameraet fortjener et slags "kongen-på-haugen" stempel.

 

Jeg har selv mk2 og er godt fornøyd men jeg synes 11000,- er en voldsom pris for et slikt kamera. Litt av gleden er å kunne ta med seg et godt kamera nesten overalt, uten å bære seg ihjel eller å ha med en sosialt stigmatiserende kamera-veske. Hvis kameraet koster 11.000 så begrenser det min vilje til å ta det med steder hvor en regnskur, bølgeskvulp, å snuble i trappa, banditter eller andre kan koste meg såpass mye.

 

Når kameraet heller ikke tar bedre stillbilder enn de tidlige generasjonene så blir det vel et spørsmål om man trenger 4k video (ikke veldig viktig for meg enda), høyoppløst slowmotion video (morsomt, men ikke viktig) eller en søker (det hadde vært fint). Hvis de heller hadde gitt meg funksjonaliteten fra mk1 i et støt/smuss/vannsikkert futteral så hadde visa-kortet sittet løst.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi leser mellom linjene at poenget med kompakt-kamera er å både være kompakt og å ha god kvalitet så synes jeg at dette kameraet fortjener et slags "kongen-på-haugen" stempel.

 

Enig med knutinh her. LX100 nok et bedre kamera på noen områder (ikke minst på brukergrensesnitt), men RX100-serien til Sony har en utrolig kombinasjon av størrelse kombinert men bildekvalitet og features. Skulle jeg hatt noe virkelig kompakt hadde RX100 vært en av hovedkandidatene, LX100 ville ikke vært med pga størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...