Gå til innhold

Her er Googles nye ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei nei nei. En router skal ha sin plass i Rack på teknisk rom og aller helst ha installert pfSense hehe. Den skal ikke være noe som ser ut til å passe på kaffebordet!

 

Har hatt alskens løsninger opp gjennom årene siden jeg begynte med slikt sent på 90 tallet, men ingenting har fungert så bra som det jeg har nå. Det å bruke en router som setter begrensninger på bekostning av brukervennlighet er bare negativt for meg. Så jeg lar det gledelig passere at routeren min er en stor PC med 5 NIC og ikke ser ut som en kaffekanne!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

blir en kald dag i helvete når jeg skaffer ruter fra det privatlivsvoldtetsfirmaet der

Anbefaler denne for deg: http://www.ebay.com/itm/John-Lear-Official-ATS-Tin-Foil-Hat-Not-Signed-Original-/111727732363?hash=item1a037de68b

 

Også kan du gå og bo i skauen med dyrene. Bare å rulle inn privatliv-greia, den mistet du når du fikk deg internett.

 

 

Det er forskjell på å være tilkoblet internett og å brette ned buksa og bøye seg frem for Google.. Jeg skal heller ikke ha denne routeren, men klarer meg også fint uten sølvhatt :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Laget av TP-Link, basert på Infineon hw....

Choose a password you can remember, and share it with a friend using the Google On app.

... jaha. Flere gode råd fra Google her altså.

Lenke til kommentar

Nei nei nei. En router skal ha sin plass i Rack på teknisk rom og aller helst ha installert pfSense hehe. Den skal ikke være noe som ser ut til å passe på kaffebordet!

 

Har hatt alskens løsninger opp gjennom årene siden jeg begynte med slikt sent på 90 tallet, men ingenting har fungert så bra som det jeg har nå. Det å bruke en router som setter begrensninger på bekostning av brukervennlighet er bare negativt for meg. Så jeg lar det gledelig passere at routeren min er en stor PC med 5 NIC og ikke ser ut som en kaffekanne!

 

 

Nei, nei, nei .. En router skal i hjemmet ha sin plass på kryploftet. Kanskje også 2 routere eller 1r.+accesspoint. Siden de fleste routere har WiFi, så blir det en fin løsning. Et minus er at kryploft kan hos enkelte bli jævlig varme. Så man må kanskje finne på noen smarte triks for at router'ne ikke skal "svette".

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det noen som har en ruter som takler høy båndbredde på WAN + at den takler flere enn 1 konsoll. Får alltid strict NAT med flere enn en konsoll og hva er egentlig problemet da? Hva skal jeg se etter? Multiple NAT support? :p

 

Lett, kjøp deg en proff-router.

 

Mikrotik har noen i Cloud Core -serien. Litt annerledes operativssystem enn på det folk hjemme er vant med da (liten advarsel). Men, de skal yte bra sies det. Man kan til og med benytte fiber på WAN om du lyster på mange router-modeller. Hva sier du til en prosessor med 9 eller dyrere 36 kjerner i router'en?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Skrives ikke det router?  :hmm:

Ikke på norsk.

 

 

Ruter er et busselskap i Oslo, er det ikke vel?

 

Jeg ser ikke noe i veien med å bruke godt innarbeidete engelske begrep når det favner om IT.

F.eks. firmware, router, switch, hard disk (evt. harddisk) med noen flere..

 

Og enda verre dersom godt innarbeidete forkortelser tukles med.

 

BIOS som står for Basic Input/Output System, man gjør ikke slikt om til la oss si GImUmS (Grunnleggende Innmating/Utmating System, evt. GIUS) .. bare for å ta et ideellt eksempel. Begynner du å skrive GIUS når du mener BIOS, så vil du fort møte veggen i at du må forklare deg flere ganger enn du kommer til å ønske.

 

For ikke å glemme UEFI BIOS. Man oversetter ikke UEFI sånn uten grunn, gjør man vel?

 

UEFI står for Unified Extensible Firmware Interface, som betyr Enhetlig Utvidbar Fastvare Grensesnitt (EUFG)

 

Om du plutselig ønsker å si UEFI BIOS, men sier EUFG GIUS, så tror folk at du kanskje driver å banner, eller sier noe helt annet enn noe som handler om programvare.

 

Også har man NGSCB som er vanskelig nok på engelsk da de har gitt det hele fem (5) bokstaver. NGSCB som står for Next-Generation Secure Computing Base (også kalt Palladium), man oversetter jo ikke den forkortelsen i seg selv. Selv om man som norsk leser må forsøke å forstå betydningen av hvert ord for at det skal gi oss litt mer mening.

 

Next-Generation Secure Computing Base (NGSCB) betyr noe liknende som Neste Generasjon Sikre Databehandling Fundament (NGSDF) eller som noen velger Palladium grunnstoffet som synonym for NGSCB (Palladium var kodenavnet/forløpernavnet til NGSCB).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe router på kryploftet... Hver med sitt. Mitt står i kjelleren, der står den godt og kjølig hele året. AP har jeg da på kryploftet midt i huset pluss et AP i 1.etasje. Fungerer supert når jeg trenger god dekning i hele huset og garasjen og resten av hagen. Tomta er 49 meter lang og da holder det ikke med det på loftet.

 

Liker forøvrig friheten pfsense tilbyr, samtidig som det er kjempelett hvis du har bittelitt erfaring. Firewall og NATing brukervennlig fullt på høyde med f.eks. det jeg har arbeida med i SonicWall. Har hatt en del med Zyxel å gjøre også men den firmwaren på for eksempel zywall fikk jeg aldri til å stemme med min sneversynte hjerne haha.

 

Prøvde den litt på jobb, banna og svetta litt og så youtube og brukermanual så noen gloser og svetteperler til før jeg røska ut driten og gikk til pfsense der også siden jeg allerede hadde god kunnskap her fra før. Og siden aldri sett meg tilbake.

 

Må jeg bruke standard embedded løsning så har jeg en forkjærlighet for DD wrt. Men de boksene jeg har, selv om de har vært ekstremt populære, begynner å bli litt vel gamle og utdaterte ja...

 

Liker ikke ting på kryploftet generelt. Der spøker det! Og ting tar fyr uten å være lett tilgjengelig. Har nå brannvarslere over alt, men det får være nok med ventilasjonsanlegg der oppe hehe.

Lenke til kommentar

Flott .. La den stå midt i stua, med 3 eller flere kabler som man kan snuble i. Om man skal komme unna med bare 3, vil mange trenge en Switch i tillegg.

Én til WAN, én til LAN og én for strøm.

 

Men, den funker nok like greit i et hjørne også.

 

Håper den er rask.. Så kanskje jeg får en grunn til å bytte ut min gamle dir-655 som har vært dønn stabil og leverer 140-145Mbps mot Thinkpad'n min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke ting på kryploftet generelt. Der spøker det! Og ting tar fyr uten å være lett tilgjengelig. Har nå brannvarslere over alt, men det får være nok med ventilasjonsanlegg der oppe hehe.

 

Jeg har også brannvarslere over alt, inkludert på kryploftet.

 

Kan jo håpe at alarmselskapet gidder å utvikle programvaren sin slik at den kan kutte strømmen på det fjernstyrte "tidsuret" ved brannalarm. Det hadde jo gjort ting sikrere og mer fleksibelt for finurlige løsninger.  :wee:

 

Litt kjedelig med 27 - 35 varmegrader på kryploftet om sommeren ja. Takpannene er jo mørke og tiltrekker seg en del energi, og den varer langt utover kveldstimene og et lite stykke utpå nattestid også. Må vel finne på noe smart der, før jeg går til verks. For på kryploftet skal router før eller siden, det er sikkert. Disse 50 Watt spotlight'ene jeg har i stua har jo kun en boks over seg, også litt isolasjon over der. Mulig det er en løsning å pakke routeren helt inn. Men det blir fremdeles noe varmeutvikling inne i tomrommet. Montro om router tåler like mye som en spotlight-"pære" ?

 

Brannmessig så går det jo an å ha litt lag med gipsplater. En annen idé, om det blokkert for å kunne puste, så vil jo en brann slukke før den utvikler seg muligens. Kanskje man kan fylle med sand? Sand som er stein vil jo holde på og bygge opp varme, og blokkert luft vil jo fungere isolerende. Kanskje man kan kan sandwich'e routeren i et par plateblokker av aluminium og sørge for at antennene har fritt leide til å nå leiligheten under. Aluminium kan jo videre knyttes med noen aluminiumstenger ut av boksen. Vannkjøling kan fort bli søl og være årsak til skade på bygg. Om man da ikke passer å ha stor nok bøtte under, som også står støtt ved lekkasje. Dette må tenkes nøye igjennom. Eller at man tar sjansen på at brannvarsleren gjør jobben, eller at router'en overlever temperaturene om sommeren i fri kryploft-luft.

Endret av G
Lenke til kommentar

Håper den er rask.. Så kanskje jeg får en grunn til å bytte ut min gamle dir-655 som har vært dønn stabil og leverer 140-145Mbps mot Thinkpad'n min.

 

Min DIR-655 fikk gjennomgå demontering. Jeg unner ingen å gjenbruke elendig hardware. Var så sykt irritert over dens elendige ytelse og høye varmeutviklng. Det er en svært gammel boks, og slike var gjerne ikke like flinke til å ta hensyn til naboenes WiFi. Hva DIR-655 støttet gidder jeg ikke å google. Like godt å ta "livet av" skjiten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...