Gå til innhold

Slik skaffer du deg din egen Counter-Strike-server for Telenorligaen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er dette for noe fattige greier a? En turnering som ikke stiller opp med servere??

 

De 3 som stiller med egne servere for et ligaformat er CEVO, ESEA og Faceit (ESL gjør ikke, tror kanskje de skal begynne i fremtiden tho iflg. en blogpost de hadde for 1 mnd siden). Dette er de eneste med en liga som faktisk gjør det. Men det som er fellesnevneren for disse er at de har et pug / matchmaking system ved siden av.

 

Disse serverene ligger i en felles pool og blir tatt i bruk for ligaene også. Dette betyr altså at pug serverne også kan kjøres for ligaene, noe som gjør at de slipper en ganske stor kostnad ved å slippe å ha servere som blir brukt 1-3 ganger i uka. Da de også kjører pug systemet på disse er det en fin løsning for å slippe den ekstra kostnaden med tanke på dødtid for serverne, samtidig som at de har en massiv server pool å ta fra grunnet de populære pug / matchmaking løsningene.

 

Da gamer.no ikke har et slikt system virker det nokså latterlig økonomisk sett å stille med servere. La oss si det er 300 lag i ligaen for å gjøre matten enkel. 300 lag deles på 2 for å få antall matchups, altså 150. 150 * serverpris er da kostnaden gamer må ha, for at serverne skal bli brukt 1 gang i uka (da alle matcher utenom 1 div er satt til Tirsdag hver uke vil dette bety at alle i teorien starter likt ved mindre utsettelse blir avtalt, noe som er et avvik og ikke kan tas med i denne). F.eks med spillvert ville dette da ha vært 150 * 180 kr = 27000 kr. Noe som er en nokså massiv kostnad, og dette er ikke medberegnet lønn i form av arbeidstid for de som må kjøpe inn, sette opp og fordele disse serverene på alle kampene. Tror vi fint skal passere 30000 kr da.

 

Det å leie servere for en dag er heller ikke et alternativ for arrangør da utgiftene i form av arbeidstid vil bli skyhøye grunnet de må gjenta innkjøp og oppsettsprosessen ukentlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan kjører man knivrunde som server admin? Har ikke helt skjønt dette, er dette en command som ligger i configen?

 

Hei,

Normalt blir dette kjørt ved at lagene bare sier ifra at det er knivrunde, og folk dropper våpner.

Dersom du vil ha slik at alle kun får kniv ved starten av runden kan følgende kommandoer lagres i en config fil på serveren:

 

mp_ct_default_secondary ""

mp_t_default_secondary ""

mp_free_armor 1

mp_roundtime 60

mp_roundtime_defuse 60

mp_roundtime_hostage 60

mp_give_player_c4 0

mp_maxmoney 0

mp_restartgame 5

say "KNIFE"

say "KNIFE"

say "KNIFE"

 

Da vil alle spillere på serveren spawne med kniv.

 

f.eks kan du lage en fil i cfg mappen på serveren med navnet knife.cfg , og lime inn de kommandoene.

 

Personlig synes jeg det er litt mye styr å lage et eget setup for knivrunda, burde ikke være noe prob å ta det med normal config.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hva er dette for noe fattige greier a? En turnering som ikke stiller opp med servere??

Fattige greier? Virkelig? Om du ikke kan leie en server for en måned selv så er det heller du som er den fattige her.

Lenke til kommentar

 

Hva er dette for noe fattige greier a? En turnering som ikke stiller opp med servere??

 

De 3 som stiller med egne servere for et ligaformat er CEVO, ESEA og Faceit (ESL gjør ikke, tror kanskje de skal begynne i fremtiden tho iflg. en blogpost de hadde for 1 mnd siden). Dette er de eneste med en liga som faktisk gjør det. Men det som er fellesnevneren for disse er at de har et pug / matchmaking system ved siden av.

 

Disse serverene ligger i en felles pool og blir tatt i bruk for ligaene også. Dette betyr altså at pug serverne også kan kjøres for ligaene, noe som gjør at de slipper en ganske stor kostnad ved å slippe å ha servere som blir brukt 1-3 ganger i uka. Da de også kjører pug systemet på disse er det en fin løsning for å slippe den ekstra kostnaden med tanke på dødtid for serverne, samtidig som at de har en massiv server pool å ta fra grunnet de populære pug / matchmaking løsningene.

 

Da gamer.no ikke har et slikt system virker det nokså latterlig økonomisk sett å stille med servere. La oss si det er 300 lag i ligaen for å gjøre matten enkel. 300 lag deles på 2 for å få antall matchups, altså 150. 150 * serverpris er da kostnaden gamer må ha, for at serverne skal bli brukt 1 gang i uka (da alle matcher utenom 1 div er satt til Tirsdag hver uke vil dette bety at alle i teorien starter likt ved mindre utsettelse blir avtalt, noe som er et avvik og ikke kan tas med i denne). F.eks med spillvert ville dette da ha vært 150 * 180 kr = 27000 kr. Noe som er en nokså massiv kostnad, og dette er ikke medberegnet lønn i form av arbeidstid for de som må kjøpe inn, sette opp og fordele disse serverene på alle kampene. Tror vi fint skal passere 30000 kr da.

 

Det å leie servere for en dag er heller ikke et alternativ for arrangør da utgiftene i form av arbeidstid vil bli skyhøye grunnet de må gjenta innkjøp og oppsettsprosessen ukentlig.

4 prez

Lenke til kommentar

 

Hva er dette for noe fattige greier a? En turnering som ikke stiller opp med servere??

 

De 3 som stiller med egne servere for et ligaformat er CEVO, ESEA og Faceit (ESL gjør ikke, tror kanskje de skal begynne i fremtiden tho iflg. en blogpost de hadde for 1 mnd siden). Dette er de eneste med en liga som faktisk gjør det. Men det som er fellesnevneren for disse er at de har et pug / matchmaking system ved siden av.

 

Disse serverene ligger i en felles pool og blir tatt i bruk for ligaene også. Dette betyr altså at pug serverne også kan kjøres for ligaene, noe som gjør at de slipper en ganske stor kostnad ved å slippe å ha servere som blir brukt 1-3 ganger i uka. Da de også kjører pug systemet på disse er det en fin løsning for å slippe den ekstra kostnaden med tanke på dødtid for serverne, samtidig som at de har en massiv server pool å ta fra grunnet de populære pug / matchmaking løsningene.

 

Da gamer.no ikke har et slikt system virker det nokså latterlig økonomisk sett å stille med servere. La oss si det er 300 lag i ligaen for å gjøre matten enkel. 300 lag deles på 2 for å få antall matchups, altså 150. 150 * serverpris er da kostnaden gamer må ha, for at serverne skal bli brukt 1 gang i uka (da alle matcher utenom 1 div er satt til Tirsdag hver uke vil dette bety at alle i teorien starter likt ved mindre utsettelse blir avtalt, noe som er et avvik og ikke kan tas med i denne). F.eks med spillvert ville dette da ha vært 150 * 180 kr = 27000 kr. Noe som er en nokså massiv kostnad, og dette er ikke medberegnet lønn i form av arbeidstid for de som må kjøpe inn, sette opp og fordele disse serverene på alle kampene. Tror vi fint skal passere 30000 kr da.

 

Det å leie servere for en dag er heller ikke et alternativ for arrangør da utgiftene i form av arbeidstid vil bli skyhøye grunnet de må gjenta innkjøp og oppsettsprosessen ukentlig.

Jeg syns det er ganske ille at det blir hosta turnering/liga uten at det stilles med servere...

 

Det går jo tross alt å ha egne servere fysisk. Da kan man få kjørt mange virtuelle CS servere på hver maskin. Selv har jeg 7 servere hjemme, 3 av disse serverne har 4x Xeon dual core @ 3Ghz og 16GB RAM. Dersom det bare skal spilles 5v5 skulle det ikke forundra meg om jeg hadde kunne kjørt 5-10 CS servere per fysisk server (ganske sikker på at prosessorene klarer det fint, men kan hende jeg har litt lite RAM). Dette er servere som jeg betalte under 1000 kr / stk for. Hvis man legger godvilja til så burde det gå fint å kunne få til serverhosting av alle nødvendige servere uten noen annen månedlig kostnad enn strøm, nettlinje og evt personell, men det vil jo ikke kreve nytt oppsett hver gang dersom man faktisk eier serverne selv. Da vil man også ha løst dette problemet til neste gang en slik turnering arrangeres. I tillegg kan det jo ikke være værre enn å legge opp turneringen litt smartere. Istedenfor at 300 lag skal spille mot hverandre samtidig så kan man sette halvparten til å spille først og siste halvpart til å spille når første halvpart er ferdig. Da er serverbehovet halvert i et veldig enkelt grep, samtidig som det vil bli bedre for spectators da det kan bli mulig å se på 2 matcher man ønsket å se istedenfor å bare få sett en av flere matcher man ønsket å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke en tittel som reflektere inneholde i artikkelen?

"Slik setter du opp din egen Counter-Strike-server for Telenorligaen"

Artikkelen inneholde ingen informasjon hvordan du sette opp en egen server og konfigurere det for Windows/Linux. Der artikkelen handle om hva server leverandører du kan leie server oss til Telenorligaen og hvordan du kan sette opp rett config fil for serveren.

 

Der tittelen burde heller være: "Slik leie du din egen Counter-Strike-server for Telenorligaen"

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

 

 

Hva er dette for noe fattige greier a? En turnering som ikke stiller opp med servere??

De 3 som stiller med egne servere for et ligaformat er CEVO, ESEA og Faceit (ESL gjør ikke, tror kanskje de skal begynne i fremtiden tho iflg. en blogpost de hadde for 1 mnd siden). Dette er de eneste med en liga som faktisk gjør det. Men det som er fellesnevneren for disse er at de har et pug / matchmaking system ved siden av.

 

Disse serverene ligger i en felles pool og blir tatt i bruk for ligaene også. Dette betyr altså at pug serverne også kan kjøres for ligaene, noe som gjør at de slipper en ganske stor kostnad ved å slippe å ha servere som blir brukt 1-3 ganger i uka. Da de også kjører pug systemet på disse er det en fin løsning for å slippe den ekstra kostnaden med tanke på dødtid for serverne, samtidig som at de har en massiv server pool å ta fra grunnet de populære pug / matchmaking løsningene.

 

Da gamer.no ikke har et slikt system virker det nokså latterlig økonomisk sett å stille med servere. La oss si det er 300 lag i ligaen for å gjøre matten enkel. 300 lag deles på 2 for å få antall matchups, altså 150. 150 * serverpris er da kostnaden gamer må ha, for at serverne skal bli brukt 1 gang i uka (da alle matcher utenom 1 div er satt til Tirsdag hver uke vil dette bety at alle i teorien starter likt ved mindre utsettelse blir avtalt, noe som er et avvik og ikke kan tas med i denne). F.eks med spillvert ville dette da ha vært 150 * 180 kr = 27000 kr. Noe som er en nokså massiv kostnad, og dette er ikke medberegnet lønn i form av arbeidstid for de som må kjøpe inn, sette opp og fordele disse serverene på alle kampene. Tror vi fint skal passere 30000 kr da.

 

Det å leie servere for en dag er heller ikke et alternativ for arrangør da utgiftene i form av arbeidstid vil bli skyhøye grunnet de må gjenta innkjøp og oppsettsprosessen ukentlig.

Jeg syns det er ganske ille at det blir hosta turnering/liga uten at det stilles med servere...

 

Det går jo tross alt å ha egne servere fysisk. Da kan man få kjørt mange virtuelle CS servere på hver maskin. Selv har jeg 7 servere hjemme, 3 av disse serverne har 4x Xeon dual core @ 3Ghz og 16GB RAM. Dersom det bare skal spilles 5v5 skulle det ikke forundra meg om jeg hadde kunne kjørt 5-10 CS servere per fysisk server (ganske sikker på at prosessorene klarer det fint, men kan hende jeg har litt lite RAM). Dette er servere som jeg betalte under 1000 kr / stk for. Hvis man legger godvilja til så burde det gå fint å kunne få til serverhosting av alle nødvendige servere uten noen annen månedlig kostnad enn strøm, nettlinje og evt personell, men det vil jo ikke kreve nytt oppsett hver gang dersom man faktisk eier serverne selv. Da vil man også ha løst dette problemet til neste gang en slik turnering arrangeres. I tillegg kan det jo ikke være værre enn å legge opp turneringen litt smartere. Istedenfor at 300 lag skal spille mot hverandre samtidig så kan man sette halvparten til å spille først og siste halvpart til å spille når første halvpart er ferdig. Da er serverbehovet halvert i et veldig enkelt grep, samtidig som det vil bli bedre for spectators da det kan bli mulig å se på 2 matcher man ønsket å se istedenfor å bare få sett en av flere matcher man ønsket å se.

 

Fullt mulig, men nok engang vil kostnadene være høyere enn kun hardware, da du må tenke lønnskostnader for de som setter opp nevnte servere oppå prisen for innkjøp av servere. Da jeg har satt opp servere selv på fysiske servere og virtuelle, er jeg fullt klar over at det ikke er en vanskelig prosess, men det tar typ 15 min pr. CSGO server da du må deligere porter osv. Da blir det fort mange timer om det er 150 (eller fler) servere som må opp.

 

Så klart ville det vært en mulighet å kjørt kamper på forskjellige dager, men etter min oppfatning er dette litt vanskelig da ikke alle har mulighet til å spille cs alle hverdager, og det å kontakte hvert enkelt lag for å finne ut hvilken dag de kan spille grenser til latterlig.

 

Uansett er scenariet ditt urealiststisk, da jeg ikke vet hvor du fikk disse serverene fra, men går jeg ut ifra prisen: ebay eller finn.no.

I et bedriftsmiljø er garantier og service to ekstremt viktige begreper som ikke blir inkl. i dette scenariet. 

 

Jeg konkluderer med at her er det mange variabler her som den "enkle" løsningen din ikke inkluderer, som gjør at den plutselig ikke er så enkel eller kostnadsvennlig lenger.

Lenke til kommentar

Har leid server på Spillvert.no og loadet inn Gamer sin config. Men "damage given" vises ikke på serveren i det hele tatt. Googlet og prøvet en del kommandoer men har ikke funnet noe løsning?

Hei,

Gamer sitt config bruker en mal fra ESL sitt config, som i likhet med mange andre configs slår av damage given i console etter du dør. Dette er standard innen det kompetetive miljøet.

Dersom du vil manuelt slå det på igjen er kommandoen: sv_damage_print_enable 1

Anbefaler at denne ikke blir manuelt aktivert under en ligakamp riktignok, da jeg er usikker på hvordan regelverket tolker avvik fra offisiell config.

Lenke til kommentar

Har leid server på Spillvert.no og loadet inn Gamer sin config. Men "damage given" vises ikke på serveren i det hele tatt. Googlet og prøvet en del kommandoer men har ikke funnet noe løsning?

 

Hei

 

Det er kommandoen sv_damage_print_enable som gjør dette.

Under offisielle kamper hos oss skal denne være avslått.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...