Gå til innhold

GUIDE: En kort guide til SATA, PCIe og M.2 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner μSATA eller Micro-Sata, som finnes på en del 1.8" disker, i oversikten.

Ikke at det er veldig mye brukt, men synes det godt kan nevnes i den voksende jungelen av tilkoblinger på disk :)

F.eks. Kingston KC380 tilbyr denne tilkoblingen (og jeg bruker den selv)

 

Det står at den var så lite utbredt at de ikke ville gå inn på den. :)

 

"Men først må vi får nevne at det også finnes et grensesnitt kalt micro SATA, lagd for å koble til 1,8-tommers harddisker. Disse ser du like sjelden som du ser slike disker – altså nesten aldri –, så det er ikke noe vits i gå nærmere inn på dette her."

Lenke til kommentar

Savner master/slave jumperne man stuket med i gamle dager. Gjerne med noen ekstra jumpere man måtte ha i et spesiell magisk mønster kombinert med diverse kryptiske BIOS-instillinger for å få brukt hele disken. M2 høres ut som det gir gode muligheter for frustrasjon, bannskap og knoting. Eller er det bare kjedelig tut og kjør uten å måtte stille inn en masse greier? Er jo litt seiersfølelse når du har knotet hele kvelden/natten og endelig får f***skapet til å fungere en gang utpå på morgenkvisten.

 

2zf0kfm.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Vi som er voksne husker ikke PATA som noen stor kontakt, den var liten og nett i forhold til de gamle kontaktene brukt på MFM og RLL-disker (en flatkabel for data, en flatkabel for styring, pluss den vanlige strømkontakten), eller i forhold til SCSI.

 

 

 

800px-ST-506_MFM_Twin_Cables.xcf.png

 

20MB Miniscribe 8425 MFM-disk med ISA kontrollerkort, uten strømkabel.

Kontrollerkortet kan styre 2 disker (en tom pinnerad på kontrollerkort for en ekstra datakabel, og ekstrakontakt på styrekabelen), og hadde sin egen BIOS i tillegg til hovedkortets BIOS hvis jeg ikke husker feil.

Endret av Frobe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Husker spesielt mye knoting i overgangen til UDMA! Bios innstillinger, jumpere, 40 vs 80 IDE kabel, PIO mode og Ultra-DMA mode, ATA/ATAPI standarder... :-)

 

Ah, de gode, gamle dager, hvor jeg måte knote i config.sys og autoexec.bat for å styre minnet under 640Kb dit jeg ville, så jeg kunne få nok plass til SCSI-driveren til flatbed-scanneren min, som av en eller annen grunn måtte ligge i det minnet. Spesialiserte konfigurasjoner avhengig av hvilke programmer du ville kjøre. For ikke å snakke om IRQ-konflikter.

 

Vet du hva? Jeg liker egentlig nåtiden... Ting virker stort sett greit nå, uten å måtte be til noen guder, sånn for sikkerhets skyld. Klart, man finner ut av at f.eks. Marvells SATA-kontrollere har dårligere hastighet enn Intel sine, osv, så fordums tiders sorte magi er ikke helt borte. (Ytelsen på den ene SSD'n min økte markant da jeg satte den i en Intel-port i stedet for Marvell sin.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...