Gå til innhold

Slik fungerer en robotgressklipper (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter erfaring med en støvsuger som kjører random og trenger avgrensninger så mener jeg disse er for primitive ennå. Jeg venter til det kommer modeller som navigerer ved hjelp av kameraer og bare trenger å fjernstyres en gang langs kantene av området som skal klippes og så klarer den resten selv. Gjerne med flere programmerte områder så for eksempel jeg og noen naboer kan spleise på en.

 

Ennå lengre inn i framtida kan vi sikkert regne med videreutviklinger med kantklipping, selektiv plukking av ugress, måling av pH-en i jorda og eventuelt kalking på de stedene det trengs. Plukker den først ugress så kan den sikkert også kjøre langs radene med jordbær, luke ugress og plukke bærene i kurver også. Det er ikke helt fjernt for det finnes allerede vingårder der druene plukkes automatisk av plukkemaskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår hva dere mener med trampolineføttene men det blir feil slik det beskrives. Det er nettopp der trampolineføttene ligger på bakken det er viktig å sette opp hinder. Det jeg har hatt glimrende suksess med er å spenne opp en plank - for eksempel en "to-fir" mellom de to beina som går til bakken over den delen av stålet som ligger på bakken. Har laget et hakk i hver ende av planken som kan tres inn på stålrørene i hver sin ende. Da kjøre den ikke over stålet men kan fremdeles kjøre inn under trampolinen.

 

Jeg savner også litt forklaring på hvor diverse påstander som fremtidig bruk av google maps kommer fra. Det er garantert at slikt kommer om ikke lenge i en eller annen form, men er det noe leverandører som planlegger det per i dag?

 

Det er veldig mange ting som kommer til å vise seg som potensielt utfordringer for uerfarne brukere spesielt med en eldre plen med humper. Robotklipperen er nemlig ikke litt forgiving engang på enkelte ting, og en risikerer at den kjører seg fast ofte i starten før en har fått lagt grenseledning 100% rett sted osv.

 

Skal forøvrig benytte anledningen til å gi Robomow stryk når det kommer til service. Dette er ikke anledning til å fortelle om alt det der for jeg gidder ikke og det blir alt for lang post. Men hvis noen er interessert i å høre grunnene jeg har for det så kan dere spør så skal jeg svare. Men alt jeg sier foreløpig er at - IKKE kjøp Robomow, ikke handle noe fra vanning.no! Trust me on this. Det finnes langt bedre alternativer der ute hvor forhandleren er bevisst sitt ansvar og sin rolle, slik lekebutikken vanning.no ikke er!

Lenke til kommentar

Ser at Mesta har starta å bruke fjernstyrte beltegåande plenklippera når dei klipper trafikkøyer og skråningar langs vegane.

Fram til robotstøvsugerane blir smartare/flinkare til å navigere seg fram så vil eg tru at ein fjernstyrt plenklippar vil være ei god mellomløysning.

Dei fleste har ikkje større plen enn at ein fint kan ta heile eller mesteparten av plenen medan ein sitt på terrassen med noke kladt i glaset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...