Gå til innhold

Snart får Tesla flere autopilot-funksjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Autostyringsfunksjonen innebærer, som navnet antyder, at bilene skal være i stand til å styre seg selv over lange avstander på motorveien, uten at føreren trenger å berøre rattet eller pedalene i det hele tatt.

 

Jeg ser ikke særlig mye positivt med dette. Sjåførene vil nå sannsynligvis før eller siden sovne bak rattet, da de får lite å gjøre på. Hvor automatisk er det hele? Nok til at sjåføren kan poste innlegg på Facebook mens de forflytter seg fra A til B?

Lenke til kommentar

 

 

 

Autostyringsfunksjonen innebærer, som navnet antyder, at bilene skal være i stand til å styre seg selv over lange avstander på motorveien, uten at føreren trenger å berøre rattet eller pedalene i det hele tatt.

 

Jeg ser ikke særlig mye positivt med dette. Sjåførene vil nå sannsynligvis før eller siden sovne bak rattet, da de får lite å gjøre på. Hvor automatisk er det hele? Nok til at sjåføren kan poste innlegg på Facebook mens de forflytter seg fra A til B?

 

 

Det positive er jo at bilen også følger med i tillegg til sjåføren, antakelig veier dette opp, og mere til.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Autostyringsfunksjonen innebærer, som navnet antyder, at bilene skal være i stand til å styre seg selv over lange avstander på motorveien, uten at føreren trenger å berøre rattet eller pedalene i det hele tatt.

 

Jeg ser ikke særlig mye positivt med dette. Sjåførene vil nå sannsynligvis før eller siden sovne bak rattet, da de får lite å gjøre på. Hvor automatisk er det hele? Nok til at sjåføren kan poste innlegg på Facebook mens de forflytter seg fra A til B?

 

 

Helautomatisk blir det ikke. Systemer som overvåker sjåføren er GAMMELT nytt, så det er heller ikke et problem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Autostyringsfunksjonen innebærer, som navnet antyder, at bilene skal være i stand til å styre seg selv over lange avstander på motorveien, uten at føreren trenger å berøre rattet eller pedalene i det hele tatt.

 

Jeg ser ikke særlig mye positivt med dette. Sjåførene vil nå sannsynligvis før eller siden sovne bak rattet, da de får lite å gjøre på. Hvor automatisk er det hele? Nok til at sjåføren kan poste innlegg på Facebook mens de forflytter seg fra A til B?

 

Bittelitt utvikling til og du kan legge deg å sove og bilen får deg hjem. Per i dag kan den stanse trygt om du skulle sovne. Hvordan det skal være et problem forstår jeg ikke helt. enda bedre blir det når alle wearables kobles sammen med bilen din og den registrerer om du får et hjerteinfarkt, og så bare kjører deg direkte til sykehuset mens den varsler alarmsentralen om at den er på vei.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ute på norske veier ser jeg at mange av dagens (både gamle og nye) biler savner automatikk for å skru på lysene foran og bak.

Hvor mange år må vi vente til bilene kommer med automatiske blinklys?

Velkommen til EU og miljøvern...

Lenke til kommentar

EU-regler forsøker å spare bittelitt bensin ved å ikke påby baklys om dagen.

 

Dette er direkte trafikkfarlig. Baklys gjør bilen lettere å se.

 

Det manglende påbudet vil føre til en økning i ulykker der en bil uten baklys blir påkjørt bakfra. Det er en tragedie for de menneskeliv som går tapt, men også negativt for miljøet. Alle de bilene som må skrotes og erstattes unødig vil påføre miljøet større påkjenning enn den mikroskopiske mengden strøm som spares.

 

Om EU vil spare strøm i baklysene kan de påby LED i nye biler. Dagens biler kjører fremdeles rundt med glødepærer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

EU-regler forsøker å spare bittelitt bensin ved å ikke påby baklys om dagen.

 

Dette er direkte trafikkfarlig. Baklys gjør bilen lettere å se.

 

Både og! Ofte i godt lys midt på dagen så ser du bilen lenge før du ser baklysene. Ved at baklysene er slukket som default så vil du lettere se at bremselys kommer på. Er bilen skikken og man har sola litt uheldig slik at man får reflekser, sol i øynene så kan det hende at man ikke så lett legger merke til om det er baklys eller bremselys som på. Avhenger selvsagt av biltype til biltype etc.

 

Så kan være fordeler og ulemper begge veier. Men ja, LED eller annen energisparende lys som default burde bli ett must.

Lenke til kommentar

Fordelene med baklys er ikke så viktig i sollys, men viktig i mørke, dårlig vær og tunneler. Praksis viser at stadig flere dropper baklys uansett hvor mørkt det er.

 

En annen ting som burde vært enkelt å automatisere er å slå av nærlys/kjørelys når giret settes i fri og hastigheten er 0 km/t.

En tredje ting er å automatisk slå av tåke/grøftelys ved hastigheter over 30 km/t når det brukes sammen med nærlys/fjernlys.

 

Ingen av disse tingene krever masse CPU-kraft, radar eller kamera...

Lenke til kommentar

 

 

Bittelitt utvikling til og du kan legge deg å sove og bilen får deg hjem. Per i dag kan den stanse trygt om du skulle sovne. Hvordan det skal være et problem forstår jeg ikke helt. enda bedre blir det når alle wearables kobles sammen med bilen din og den registrerer om du får et hjerteinfarkt, og så bare kjører deg direkte til sykehuset mens den varsler alarmsentralen om at den er på vei.

 

 

Høres litt ut som en utopi enda, det at en maskin skal få til alt det der helt feilfritt. Men, det er lov å sette seg noen mål for framtiden.

Lenke til kommentar

EU-regler forsøker å spare bittelitt bensin ved å ikke påby baklys om dagen.

 

Dette er direkte trafikkfarlig. Baklys gjør bilen lettere å se.

 

Det manglende påbudet vil føre til en økning i ulykker der en bil uten baklys blir påkjørt bakfra. Det er en tragedie for de menneskeliv som går tapt, men også negativt for miljøet. Alle de bilene som må skrotes og erstattes unødig vil påføre miljøet større påkjenning enn den mikroskopiske mengden strøm som spares.

 

Om EU vil spare strøm i baklysene kan de påby LED i nye biler. Dagens biler kjører fremdeles rundt med glødepærer.

 

Øke vrakpanten, så får man byttet litt ut på den gamle bilparken?

Lenke til kommentar

 

EU-regler forsøker å spare bittelitt bensin ved å ikke påby baklys om dagen.

 

Dette er direkte trafikkfarlig. Baklys gjør bilen lettere å se.

 

Både og! Ofte i godt lys midt på dagen så ser du bilen lenge før du ser baklysene. Ved at baklysene er slukket som default så vil du lettere se at bremselys kommer på. Er bilen skikken og man har sola litt uheldig slik at man får reflekser, sol i øynene så kan det hende at man ikke så lett legger merke til om det er baklys eller bremselys som på. Avhenger selvsagt av biltype til biltype etc.

 

Så kan være fordeler og ulemper begge veier. Men ja, LED eller annen energisparende lys som default burde bli ett must.

 

 

Man må heller ikke glemme at en del bilmodeller har litt for brede stolper mellom frontrute og sideruter foran. Dette kan være det som skiller en ulykke fra en nestenulykke, spesiellt i bytrafikken.

Lenke til kommentar

Høres litt ut som en utopi enda, det at en maskin skal få til alt det der helt feilfritt. Men, det er lov å sette seg noen mål for framtiden.

Ikke feilfritt, men betydelig bedre enn den feilraten menneskelige sjåfører klarer.

 

Øke vrakpanten, så får man byttet litt ut på den gamle bilparken?

Hvorfor skifte hele bilen når det er nye lykter man ønsker å oppnå? Skal ennå kortere gjennomsnittlig levetid på bilene skal gjøre de mer miljøvennlige?

Lenke til kommentar

 

Høres litt ut som en utopi enda, det at en maskin skal få til alt det der helt feilfritt. Men, det er lov å sette seg noen mål for framtiden.

Ikke feilfritt, men betydelig bedre enn den feilraten menneskelige sjåfører klarer.

 

Øke vrakpanten, så får man byttet litt ut på den gamle bilparken?

Hvorfor skifte hele bilen når det er nye lykter man ønsker å oppnå? Skal ennå kortere gjennomsnittlig levetid på bilene skal gjøre de mer miljøvennlige?

 

 

Forsåvidt et godt poeng. Men, jeg har et annet poeng. At bruktselger kan velge selv om det skal bli et reparasjonsprosjekt, et delebilprosjekt eller et skroteprosjekt m/tilhørende vrakpant.

 

Å øke vrakpanten vil hjelpe oss totalt sett. Men, dersom du er for gjerrig på vegne av den norske staten, og liker å ha en del eldre biler som forbrenner drivstoff betydelig dårligere enn nybiler, så værsågod.

 

Et godt alternativ er at man kunne satt den ekstra høye vrakpanten til kun å gjelde biler som er eldre enn 20 år, 15 år eller et annet årstall alt etter hva som er best kombinasjon i forhold til miljøet med mere.

 

Jeg synes vrakpanten for virkelig gamle biler godt kunne ligget på en 10' - 15' kroner. Med '-tegnet tenker jeg i tusenlapper, ikke i millioner  :p

For mellom-eldre biler så kunne vrakpanten vært en 7-8 tusen kroner. Og for alt nyere så er vrakpanten i størrelsesorden slik den alltid har vært.

 

Om de virkelig var smarte, så hadde de latt dette kjøre over en 5 års oppryddingsperiode, og gjentatt dette om 30 år fra nå, med 5 nye år. I disse 5 årene, så kunne de valgt å ha månedlig åpning for et nytt bilmerke, slik at folk som var ute etter å restaurere, hadde et månedlig vindu å forholde seg til, slik at bilvrakstedene hadde mest deler av dette bilmerket der og da. Månedlig vekslet til neste bilmerke suksessivt.  :hmm:

 

Jeg ser for meg at utnyttelsesgraden av eldre bildeler ville ha vært mest optimal med en slik ordning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Å øke vrakpanten vil hjelpe oss totalt sett. Men, dersom du er for gjerrig på vegne av den norske staten, og liker å ha en del eldre biler som forbrenner drivstoff betydelig dårligere enn nybiler, så værsågod.

Hva er den miljø-optimale levetiden på en Audi A6? Enn en Skoda Fabia? Eller en Byddy? Skulle de hatt ulik aldersgrense? Hvor mye forurenser den ene sammenlignet med den andre? Skal de ha ulike vraksatser også? Hva om de fleste buddy-eiere oppgraderer til nyere elbiler mens de fleste Audi-eiere oppgraderer til råere fossilbiler? Skal man forskjellsbehandle ut fra hvor mange av en bestemt gruppe som kjøper bestemte biler ved neste kjøp?

 

Et godt alternativ er at man kunne satt den ekstra høye vrakpanten til kun å gjelde biler som er eldre enn 20 år, 15 år eller et annet årstall alt etter hva som er best kombinasjon i forhold til miljøet med mere.

 

Jeg synes vrakpanten for virkelig gamle biler godt kunne ligget på en 10' - 15' kroner. Med '-tegnet tenker jeg i tusenlapper, ikke i millioner  :p

For mellom-eldre biler så kunne vrakpanten vært en 7-8 tusen kroner. Og for alt nyere så er vrakpanten i størrelsesorden slik den alltid har vært.

Hvordan mener du innbetalingen skal foregå? Via ekstra avgift i tillegg til veiavgift? Pant er som kjent noe man må betale inn før man får ut. Akkurat som med flaskepanten må man betale inn panteavgiften ved nykjøp og så får man pengene tilbake ved vraking.

 

Om de virkelig var smarte, så hadde de latt dette kjøre over en 5 års oppryddingsperiode, og gjentatt dette om 30 år fra nå, med 5 nye år. I disse 5 årene, så kunne de valgt å ha månedlig åpning for et nytt bilmerke, slik at folk som var ute etter å restaurere, hadde et månedlig vindu å forholde seg til, slik at bilvrakstedene hadde mest deler av dette bilmerket der og da. Månedlig vekslet til neste bilmerke suksessivt.  :hmm:

 

Jeg ser for meg at utnyttelsesgraden av eldre bildeler ville ha vært mest optimal med en slik ordning.

 

Jeg regner med huggeriene allerede ser salgspotensialet til delene opp mot omsetningsrate, pris, lagerkostnader og omsmeltingsverdi. Jeg synes bilprodusentene burde bli flinkere til å dele oppskrifter på bildeler slik at de kan 3D skrives eller lages nye serier dersom behovet melder seg i framtida, så kan vrakene gjenvinnes med en gang i stedet for å ligge og vente i årevis før det gjenvinnes.

Lenke til kommentar

Det er ganske merkelig sikkerhetspolitikk å gi veteranbiler fritak for veiavgift uten restriksjon på antall km/år, type kjøreæren og ingen EU-kontroll for å få lov til å kjøre de. Det er i praksis fritt frem for å kjøre rundt med en livsfarlig og miljøfiendtlig "olabil" så lenge den har vært registrert for over 30 år siden.

 

Jeg har ved flere anledninger sett en person kjøre ungene til barnehagen i en 50 år gammel veteranbil og vet om minst ett annet tilfelle der en person har kjørt ungene til barnehagen i en 75 år gammel veteranbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ved flere anledninger sett en person kjøre ungene til barnehagen i en 50 år gammel veteranbil og vet om minst ett annet tilfelle der en person har kjørt ungene til barnehagen i en 75 år gammel veteranbil.

Enig med deg at hele dette oppleget med veteranbiler er noe rart. At det er så "enkelt" på en måte. (Og det kommer fra en som ofte farter rundt i flere veteranbiler på sommeren).

Men dette jeg siterer deg på forstår jeg ikke. Hva er problemet? Veteranbiler er morsomt og koselig. Ja, sikkerheten som på nybiler er der helt klart ikke, men med slike biler (gamle amerikanere f.eks) så "cruiser" man litt mer rundt på veien, likt som man styrer ei gammel snekke på vannet. Pent og rolig. Fins sikkert unntak her også så klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...