Gå til innhold

Falske Windows 10-oppgraderinger kan ta over PC-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi som er "PC-Eksperter" bør huske på at Tek har blitt mer "Mainstream" på godt og vondt.

Det betyr at en del artikler er relativt "enkle" og myntet selvsagt på de som ikke kan så mye om dette.

 

Mener du selv at du har noe å bidra med så kom med det på forumet og hvem vet , kanskje en dag er du selv journalist og får betalt for det du skriver om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva om man kunne legge til en funksjon i operativssystemet, som all kryptering og dekryptering må passere igjennom. Så kunne brukeren fått velge innstilling om når slike CPU-operasjoner i det hele tatt skulle tillates å kjøres !?

Du forstår at all kryptering og dekryptering sett fra OSets side essensielt bare er masse artimetiske operasjoner og andre basale instruksjoner sendt til CPUen, og at det du foreslår essensielt blir ekvivalent med at OSet på en eller annen måte ser igjennom alle instrukser som blir utført? Jeg er ganske sikker på at å finne ut om et sett med instruksjoner faktisk er et forsøk på kryptering er en umulig oppgave å løse. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

"As you can see below, there are several characters that don’t parse properly. This could be due to the targeted audience, a demographic using a non-standard character set, or the character set the adversaries were using to craft the email."

 

Nybegynnerfeil, ikke lett å la seg lure av denne søpla.

 

NEXT!

Lenke til kommentar

 

Hva om man kunne legge til en funksjon i operativssystemet, som all kryptering og dekryptering må passere igjennom. Så kunne brukeren fått velge innstilling om når slike CPU-operasjoner i det hele tatt skulle tillates å kjøres !?

Du forstår at all kryptering og dekryptering sett fra OSets side essensielt bare er masse artimetiske operasjoner og andre basale instruksjoner sendt til CPUen, og at det du foreslår essensielt blir ekvivalent med at OSet på en eller annen måte ser igjennom alle instrukser som blir utført? Jeg er ganske sikker på at å finne ut om et sett med instruksjoner faktisk er et forsøk på kryptering er en umulig oppgave å løse.

Det gjøres jo på Android, men det blir vell noe helt annet... Når man starter f.eks en VPN app, så får du spørsmål om du virkelig vil at denne appen skal ta over styre internettrafikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det gjøres jo på Android, men det blir vell noe helt annet... Når man starter f.eks en VPN app, så får du spørsmål om du virkelig vil at denne appen skal ta over styre internettrafikken.

Ja, det blir som du sier noe annet igjen, du vil ikke kunne finne ut om et program faktisk driver med kryptering.

 

Jeg har ikke sett hvordan dette viruset faktisk fungerer, men ut fra beskrivelsen i artikkelen antar jeg det er noe så enkelt som:

 

1) Åpne en fil (sikkert rundt omkring Mine Dokumenter)

2) Krypter innholdet i fila (dette er essensielt en masse matematiske operasjoner, altså helt, helt grunnlegende operasjoner _alle_ programmer benytter seg av)

3) Skriv tilbake kryptert innhold (og slett gammelt innhold)

 

Nå har det seg slik at 2) er umulig (eller veldig vanskelig) å oppdage. 1) og 3) kan begrenses, eller fjernes helt, men det vil være mange fullt legitime programmer som trenger filtilgang. Tenk deg for eksempel at du ville laste ned et dokumentprogram, en bildeviser, eller liknende.

 

Og det har seg nå en gang slik at Windows, utenfor Metro, ikke bruker noen form for sandboksfunksjon. Kjører man først en .exe-fil gir man den fulle rettigheter under sin egen bruker.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg peiling på bitcoin, men de skal ha betalt i bitcoin, betyr det at folk må kjøpe bitcoins FØR de kan betale disse folka?

Er jo ikke akkurat som om folk bare, oh shit nå må jeg begynne å lage bitcoins, jaja får vel bestille en PC til da.

Og veit i det hele tatt den jevne mann i gata hvor man får kjøpe bitcoins?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå har ikke jeg peiling på bitcoin, men de skal ha betalt i bitcoin, betyr det at folk må kjøpe bitcoins FØR de kan betale disse folka?

Er jo ikke akkurat som om folk bare, oh shit nå må jeg begynne å lage bitcoins, jaja får vel bestille en PC til da.

Og veit i det hele tatt den jevne mann i gata hvor man får kjøpe bitcoins?

Det finnes faktisk butikker i diverse byer som selger bitcoins (vet ikke om det finnes i Norge), og det har ikke akkurat blitt så komplisert å kjøpe bitcoins nå, så skal ikke se bort ifra at ranerne legger ved en kort beskrivelse av hvordan det hele skal gjøres :)

Lenke til kommentar

Vi som er "PC-Eksperter" bør huske på at Tek har blitt mer "Mainstream" på godt og vondt.

Det betyr at en del artikler er relativt "enkle" og myntet selvsagt på de som ikke kan så mye om dette.

 

Mener du selv at du har noe å bidra med så kom med det på forumet og hvem vet , kanskje en dag er du selv journalist og får betalt for det du skriver om...

 

 

Jepp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...