Gå til innhold

SNIKTITT: Microsoft Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser jo fortsatt ut som en veldig dårlig KDE versjon... Om ny nettleser som er skilt fra filutforsker fungerer så kan det være håp likevel, men da må dette fungere som en arbeidsplatform på kontoret, også i en setting med store krav til ytelse, kompatibilitet med eksisterende programvare (ofte svære spesiell software i utviklingsmiljø) som kanskje ikke kan oppgraderes eller er ulønnsomt dyr å oppgradere.
Negativ ? Nei, jeg mener at såpass må vi forlange, jeg kommer ikke til å "bytte bort" min jobb-Windows 7 før jeg vet at dette holder det reklamen sier.

Som jeg sa til min tidligere sjef (diskusjon rundt et dårlig CAD system han ville ha og som han bare kjøpte) "Jeg kan ikke ta i bruk en programvare av en så dårlig kvalitet at jeg bruker vesentlig mer arbeid på et prosjekt enn det jeg gjør med det gamle programmet, jeg blir målt i timer på prosjektene og da vil det fort bli snakk om at det er jeg blitt dårligere og brukere unødig mere tid". Jeg nektet simpelthen å ta dette dårlige programmet i bruk, teknisk sjef fikk det for å teste, for selvsagt å være enig med meg, og jeg brukte det "gamle greiene" så lenge jeg jobbet der, det gjorde nemlig jobben kjapt og perfekt....
Dette vil jo i stor grad gjelde OS vi bruker også

Endret av morten_b
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er èn ting med Windows 10 som bekymrer meg mest akkurat nå, og det er at Microsoft ikke har fått på plass en skikkelig DPI skalering enda. Har man en 4K skjerm som jeg har, og man bruker f.eks 125% DPI skalering, så vil programmer som Edge og Windows Explorer (og andre nye apps) se riktig ut med skarp tekst. Mens programmer som Device Manager, Disk Management og slikt, vil se blurry ut. Ikke skarp tekst i det hele tatt. Wtf Microsoft?! I Windows 7 som jeg bruker som primær OS, så funker DPI skalering som den skal, ikke noe blurry tekst i legacy apps her. Windows 7 = Nye XP....? Eller kanske Redstone som kommer neste år gjør ting bedre, er lov å håpe.

Endret av Betroz
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mikkn: Det *er* mulig å få Windows 10 gratis og lovlig, men det forutsetter at du melder deg på Microsofts Insider-program, der du mottar nye funksjoner og oppdateringer før de har blitt fast inventar i operativsystemet. Altså en slags rullende beta-test. Du behøver ikke å foreta deg noe underveis, men informasjon om bugs og feil som du rapporterer vil bli brukt til å forbedre operativsystemet underveis. Du "betaler" altså for deg ved å hjelpe Microsoft med testingen, samtidig som du får nye funksjoner før andre Windows-brukere og mulighet til å bruke programvaren gratis.

 

Såvidt jeg kjenner til må du ha en fullverdig og aktivert Windows 7-installasjon for at Windows 10 skal få samme status :)

Lenke til kommentar

Eneste som plager meg er at det er styggere enn Vista og w7, de to var på en måte mye rundere i kantene for å si det slik, w10 er bare firkanta å ser litt ut som det hører meg hjemme i windows 95 enn noe anna sted.

Og gud hjelpe meg at de skal fokusere så satans mye på at det skal være så touch vennlig, jesus christus, drit nå langt i slikt på en PC.

Men skjønner ikke at ting skal bli så firkanta i 2015, trodde pikselert grafikk hørte 1998 til.

De kan jo bare lage en versjon som de kan kalle, "hei, jeg er en dust som liker å ta på skjermen med feite fingre, derfor kjøper jeg en enda mer teit å stygg versjon enn dere som er litt normale".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mikkn: Det *er* mulig å få Windows 10 gratis og lovlig, men det forutsetter at du melder deg på Microsofts Insider-program, der du mottar nye funksjoner og oppdateringer før de har blitt fast inventar i operativsystemet. Altså en slags rullende beta-test. Du behøver ikke å foreta deg noe underveis, men informasjon om bugs og feil som du rapporterer vil bli brukt til å forbedre operativsystemet underveis. Du "betaler" altså for deg ved å hjelpe Microsoft med testingen, samtidig som du får nye funksjoner før andre Windows-brukere og mulighet til å bruke programvaren gratis.

 

Såvidt jeg kjenner til må du ha en fullverdig og aktivert Windows 7-installasjon for at Windows 10 skal få samme status :)

 

Kan man ta en fresh clean install med den gratis greia eller MÅ man oppgradere, altså at man enten må ha w7 eller 8 i bunnen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mikkn: Det *er* mulig å få Windows 10 gratis og lovlig, men det forutsetter at du melder deg på Microsofts Insider-program, der du mottar nye funksjoner og oppdateringer før de har blitt fast inventar i operativsystemet. Altså en slags rullende beta-test. Du behøver ikke å foreta deg noe underveis, men informasjon om bugs og feil som du rapporterer vil bli brukt til å forbedre operativsystemet underveis. Du "betaler" altså for deg ved å hjelpe Microsoft med testingen, samtidig som du får nye funksjoner før andre Windows-brukere og mulighet til å bruke programvaren gratis.

 

Såvidt jeg kjenner til må du ha en fullverdig og aktivert Windows 7-installasjon for at Windows 10 skal få samme status :)

 

Kan man ta en fresh clean install med den gratis greia eller MÅ man oppgradere, altså at man enten må ha w7 eller 8 i bunnen?

Du kan ta en oppgradering til en clean install hvis jeg har forstått det riktig, se posten til myhken!

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&p=22654868

Lenke til kommentar

Det er èn ting med Windows 10 som bekymrer meg mest akkurat nå, og det er at Microsoft ikke har fått på plass en skikkelig DPI skalering enda. Har man en 4K skjerm som jeg har, og man bruker f.eks 125% DPI skalering, så vil programmer som Edge og Windows Explorer (og andre nye apps) se riktig ut med skarp tekst. Mens programmer som Device Manager, Disk Management og slikt, vil se blurry ut. Ikke skarp tekst i det hele tatt. Wtf Microsoft?! I Windows 7 som jeg bruker som primær OS, så funker DPI skalering som den skal, ikke noe blurry tekst i legacy apps her. Windows 7 = Nye XP....? Eller kanske Redstone som kommer neste år gjør ting bedre, er lov å håpe.

 

Det er isåfall skuffende. MS jobber sakte om dagen i mine øyne, skalering burde vært på plass for lenge siden, samme med path-lengder på over 260 tegn, og bedre filkopiering. Videre håper jeg de endelig har fikset retard-opplegget med å slette mapper med thumbs-db-filer i, gir oss bedre muligheter til å rtdde en galloperende voksende installfolder, og forbedringer for nytt filsystem.

 

Ellers er det jo ganske latterlig at taleassisstenden ikke kan slås på, MS har jo blitt helt utafor på det med lokalsiering, xbox også er jo helt avsindig dårlig til å forstå at man faktisk kan gjøre ting på engelsk selv om man bor i norge, skal windows begynne med det samme? Vurderer nesten å gå over til engelsk dataformat bare for å slippe alt trøblet med å velge norsk i windows.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste som plager meg er at det er styggere enn Vista og w7, de to var på en måte mye rundere i kantene for å si det slik, w10 er bare firkanta å ser litt ut som det hører meg hjemme i windows 95 enn noe anna sted.

Og gud hjelpe meg at de skal fokusere så satans mye på at det skal være så touch vennlig, jesus christus, drit nå langt i slikt på en PC.

Men skjønner ikke at ting skal bli så firkanta i 2015, trodde pikselert grafikk hørte 1998 til.

De kan jo bare lage en versjon som de kan kalle, "hei, jeg er en dust som liker å ta på skjermen med feite fingre, derfor kjøper jeg en enda mer teit å stygg versjon enn dere som er litt normale".

 

Det mer kantede designet er i så fall et argument mot Windows8, for det var da dette kom. Windows10 kan kanskje anklages for forskjellig rart, men ikke for å ha kommet med akkurat den biten.

For min egen del pleier jeg å ha vindusrammer så smal som mulig, og uten padding var vinduer rimelig kantete allerede i både Vista og 7. Hvis theme er eneste ankepunkt har man ikke stort å klage på.

Lenke til kommentar

Ille å si det, men årsaken til at Windows 10 kan bli en suksess, er at det gies gratis bort til folk som har ekte Windows 7 og 8.1 lisens. Hadde det ikke vært for det, så tror jeg mange hadde holdt seg til Windows 7 fortsatt. Når det er sagt, så vil vi jo måtte oppgradere til Windows 10 en eller annen gang uansett, da support for 7'ern vil stoppe, samt at DirectX 12 kun fåes på 10'ern.

Lenke til kommentar

Er det safe å bare kjøre oppdateringen, og la det være med det? Eller bør jeg innstille meg på en full formattering for at alt skal funke knirkefritt.

 

Kjører 8.1. nå uten noe som helst problemer. Har egentlig ikke lyst til å formattere.

 

Skal gå fint å oppgradere ja. Har man en gammel installasjon av Windows, så er en clean install å foretrekke. Oppgraderinger har en tendens til å kunne føre med seg gremlins i systemet som kan føre til problemer.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det kommer en side, eller en tool eller noe som genererer en ny lisens fra din gamle? Dette oppgraderingsikonet har aldri kommet på mine maskiner, enda jeg er helt oppdatert. (mulig fordi maskinene er tilknyttet et domene?)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest får man ikke opplyst lisensnøkkelen om man får 10-ern gratis, man kjører oppgradering direkte fra desktoppen og den blir automatisk aktivert. Deretter, hvis man vil, kan man kjøre clean install, og den skal etter hva jeg har lest da fortsatt være automatisk aktivert.

En sånn upgrade i forkant tar kanskje en halvtime, er stort sett automatisk, og sparer en for litt bry når man skal kjøre en clean install.

Lenke til kommentar

 

Er det safe å bare kjøre oppdateringen, og la det være med det? Eller bør jeg innstille meg på en full formattering for at alt skal funke knirkefritt.

 

Kjører 8.1. nå uten noe som helst problemer. Har egentlig ikke lyst til å formattere.

 

Skal gå fint å oppgradere ja. Har man en gammel installasjon av Windows, så er en clean install å foretrekke. Oppgraderinger har en tendens til å kunne føre med seg gremlins i systemet som kan føre til problemer.

 

Jepp. Det har alltid vært policyen min på Windows. Men har aldri gjort det på mac, og det har gått fint. Håpte kanskje jeg skulle slippe å formattere denne gangen, at MS har gjort en såpass god jobb med overgangen.

 

Ideelt sett så installerer jeg windows 10 gjennom oppdatering, og kjører en formattering etterpå fra selve windows. Med windows 8 slapp jeg å styre med minnepenn/DVD. Er dette like enkelt med Windows 10?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest får man ikke opplyst lisensnøkkelen om man får 10-ern gratis, man kjører oppgradering direkte fra desktoppen og den blir automatisk aktivert. Deretter, hvis man vil, kan man kjøre clean install, og den skal etter hva jeg har lest da fortsatt være automatisk aktivert.

En sånn upgrade i forkant tar kanskje en halvtime, er stort sett automatisk, og sparer en for litt bry når man skal kjøre en clean install.

 

Det er jo helt håpløst, hva skjer om jeg skal reinstallere om et år, etter gratisperioden er over?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...