Gå til innhold

Her er verdens største radioteleskop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Som jeg har sagt i månedsvis er sjangsen større om vi bygger radioteleskopet utenfor planeten.

 

tror det da er enklere å lage et på månen enn i bane rundt jorden.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt i månedsvis er sjangsen større om vi bygger radioteleskopet utenfor planeten.

Prisen spiller også en rolle. For prisen av dette jordiske 500 meter radioteleskopet får man kanskje bygget et med 15 meter diameter i bane rundt jorda eller 5 meter på baksiden av månen. Da faller signalstyrken til ca en tusendel for det i bane rundt jorda og en titusendel for det på baksiden av månen. Greit nok at det er mindre støy både i bane rundt jorda og bak månen, men ikke så mye at det rettferdiggjør den lavere signalstyrken.

Lenke til kommentar

På regnfulle dager, så kan de drive en vannturbin fra senterhullet?

 

Tatt i betraktning kontrasten til størrelsen på trærne rundt, så synes jeg ikke teleskopet var spesiellt stort. Man har vel allerede et ganske stort et i Sør-Amerika fra før.

 

Kinesernes tegning:

Clipboard01.300x169.png

 

 

Jeg synes faktisk det Puerto Ricanske ser stort nok ut jeg:

Arecibo_Observatory_Aerial_View.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Det er akkurat det de gjør her. Atmosfæren forstyrrer vanlig lys og en del andre bølgelengder, men akkurat 70 MHz - 3 GHz som FAST skal bruke forstyrres veldig lite av atmosfæren mot senit (der FAST "peker").

 

2. Joda, det gjøres også, blant annet VLA, VLBA og kommende SKA. Jeg regner med at single-konfigurasjonen har noen fordeler som arrays ikke har og dermed har livets rett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Først å fremst vil jeg tro at man kan bare lytte til radiobølgene. For det andre vil jeg tro at, om vi mottar en radiosending fra det ytre rom, vil det inneholde en tegning eller en blueprint på ett senderutstyr som kan nå frem til avsender umiddelbart. Da tar det ikke 100 år.

 

Poenget med det er at det kan være superavanserte sivilisasjoner som fatter at det er strategisk viktig, å kun kontakte sivilisasjoner som er under utvikling. Dermed lage ett nettverk av allianser og handelspartnere. Kulturell utveksling.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Når skal vi anta at Kina er langt forbi NASA?

 

Ser jammen ut som om Kina snart kan by på litt god gammel kald-krig-konkuranse. Da blir det vel fart i flere bemannede turer til månen, raskere tur til Mars, og sikkert noen store vyer om Venus.

 

I våre dager bør vel en tur til månen, og en delvis permanent bosetting der være "latterlig enkelt"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Når skal vi anta at Kina er langt forbi NASA?

 

Ser jammen ut som om Kina snart kan by på litt god gammel kald-krig-konkuranse. Da blir det vel fart i flere bemannede turer til månen, raskere tur til Mars, og sikkert noen store vyer om Venus.

 

I våre dager bør vel en tur til månen, og en delvis permanent bosetting der være "latterlig enkelt"?

Problemet er at i disse dager så har det økonomiske (og politiske) systemet her i Vesten blitt såpass korrupt og dysfunksjonelt, slik at verdiene slukes opp av storbankers derivater og finansielle spekulasjoner, QE, et økende antall superrike (pga. korrupsjon) som bidrar stadig mindre til fellesskapet osv. USA startet nylig et program for å modernisere sitt atomvåpenarsenal for 1 billion (1000 milliarder) dollar, men lar skoler og infrastruktur råtne. Pentagon har "mistet" 8.5 billioner dollar siden 1996 uten at noen stilles til ansvar, mens midlene til NASA har blitt kuttet kraftig under Obama. Ikke rart romutforskning går saktere enn det burde ha gjort...

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Og jeg som trodde at staten/ landene verden over hadde påtatt seg flere oppgaver en de maktet å gjennomføre 

 

Da må jo private tå till , men da skal jo de fleste landene ha sin del av prisen det koster som avgifter .

eller at man får høre at mange r for rike , de har for mye penger og de må bidra mere til fellesskapet

 

Da er det jo prioriteringen , hva de skal bruke penger på som er riv ruskende galt

Lenke til kommentar

Først å fremst vil jeg tro at man kan bare lytte til radiobølgene. For det andre vil jeg tro at, om vi mottar en radiosending fra det ytre rom, vil det inneholde en tegning eller en blueprint på ett senderutstyr som kan nå frem til avsender umiddelbart. Da tar det ikke 100 år.

 

Poenget med det er at det kan være superavanserte sivilisasjoner som fatter at det er strategisk viktig, å kun kontakte sivilisasjoner som er under utvikling. Dermed lage ett nettverk av allianser og handelspartnere. Kulturell utveksling.

lol, en tegning og kan nå frem til avsender umiddelbart??

 

Radiobølger er bare radiobølger og må tolkes på riktig måte for å få noe nyttig utav det. Radiobølger kan heller ikke bevege seg fortere enn lyset, ergo vil det ta laang tid fra signaler sendes til vi evt mottar noe på Jorden da vi antar det ikke er liv i mange 10talls lysår fra Jorden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...