Gå til innhold

GUIDE: Slik løser du en Rubiks Kube


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at å løse ulike kuber er fin sengeterapi for oss som grubler for mye ...

Hvis man lærer seg prinsippene (algoritmene og logikken) på en vanlig Rubik's kube, er det ikke vanskelig å lære seg andre typer kuber også. Jeg bestilte en del kuber fra Kina, da i ulike varianter. Relativt billig, og de holder en stund hvis man vet å behandle dem.

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt kjedelig å få vite at de har laget algoritme for å løse den. Kuben blir bare litt kjedeligere enn å skulle spille sjakk. Når man har lært seg å gjøre noen trekk i sjakk, og har praktisert litt amatørsjakk lenge nok, så oppdager man at spillet er ganske begrenset i muligheter. Så blir det bare til å skulle lære seg resten som kreves for å bli en god sjakkspiller. Jeg selv er nok på amatørstadiet i sjakk enda. Det betyr likevel ikke at jeg er en så dårlig sjakkspiller gitt nok tid til å tenke igjennom trekkene. Men gode spillere ville nok vunnet over meg hver eneste gang.  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Litt kjedelig å få vite at de har laget algoritme for å løse den.

 

 

 Algoritmer er helt nødvendig for å kunne løse kuben.

Hvis du ikke kan et minimum av algoritmer , er det ikke mulig å løse kuben.

 

Metoden som brukes her kalles for CFOP , og er ganske heavy på algoritmer  (de oppe i verdenstoppen kan et utrolig antall algoritmer )

 

 

Hvis man ikke liker algoritmer kan man bare lære seg Roux , som benytter seg av relativt få algoritmer

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 Ja, den Norske tutorialen syntes jeg var forferdelig vanskelig.

Måten han løser LL ( last layer ) var bare helt grusom.

 

Den eneste tutorialen som er bra , er den til Dan Brown.

Desverre er den videoen ganske gammel.

 

Hvis den er så vanskelig , lær deg først cross på riktig måte.

Dvs ikke på topp , men cross i bunnen ( bildet under er bare for å illustrere , den skal være motsatt vei  , altså i bunnen )

Har du først lært deg det , er du allerede igang  :)

 

220px-Rubiks_1.svg.png

Lenke til kommentar

Litt kjedelig å få vite at de har laget algoritme for å løse den. Kuben blir bare litt kjedeligere enn å skulle spille sjakk. Når man har lært seg å gjøre noen trekk i sjakk, og har praktisert litt amatørsjakk lenge nok, så oppdager man at spillet er ganske begrenset i muligheter. Så blir det bare til å skulle lære seg resten som kreves for å bli en god sjakkspiller. Jeg selv er nok på amatørstadiet i sjakk enda. Det betyr likevel ikke at jeg er en så dårlig sjakkspiller gitt nok tid til å tenke igjennom trekkene. Men gode spillere ville nok vunnet over meg hver eneste gang.  :)

Si fra når du har telt opp antall mulige trekk i løpet av en sjakkrunde :)

Lenke til kommentar

 

Litt kjedelig å få vite at de har laget algoritme for å løse den. Kuben blir bare litt kjedeligere enn å skulle spille sjakk. Når man har lært seg å gjøre noen trekk i sjakk, og har praktisert litt amatørsjakk lenge nok, så oppdager man at spillet er ganske begrenset i muligheter. Så blir det bare til å skulle lære seg resten som kreves for å bli en god sjakkspiller. Jeg selv er nok på amatørstadiet i sjakk enda. Det betyr likevel ikke at jeg er en så dårlig sjakkspiller gitt nok tid til å tenke igjennom trekkene. Men gode spillere ville nok vunnet over meg hver eneste gang.  :)

Si fra når du har telt opp antall mulige trekk i løpet av en sjakkrunde :)

 

 

Jo, ser den.

 

Men, det er ganske regelbestemt, og bidrar litt til at spillet blir til dels kjedelig. Jeg synes det er fascinerende nok å spille sånn innimellom. Det stilige med sjakk, er at man kan slå slike som Magnus Carlsen. Kan blir jo nesten en umulighet, om han tar spillomgangen seriøst. Og om han i det hele tatt er tålmodig nok til å spille tregsjakk med deg.

 

Jeg vil jo tro at i de fleste tilfellene så vil en så god spiller slå meg. Så det å spille remi mot en så god spiller må man vel si seg fornøyd med. Jeg kan ikke nok om sjakk, men lurer litt på om remi kan skapes, om motspilleren ønsker det skal gå den veien?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...