Gå til innhold

Har du fått med deg at forumet snart skal oppgraderes?
Se vår siste utviklingsdagbok her: Utviklingsdagbok #3 - Mer om aktivitetsstrøm og kalenderarrangement

Foto

KOMMENTAR: Kan ikke alt bare være i «sync»?


23 svar i denne tråden

#1 MrMamen

MrMamen

    Skribent, Gamer.no

  • Medlemmer
  • 84 innlegg
  •   15. mai 2011

Skrevet 12. juli 2015 - 14:03

Skjermbilde_2012-07-02_kl._11.10.55.300x

Når jeg eier et spill på flere plattformer ønsker jeg å beholde lagringsfiler og progresjon overalt.

KOMMENTAR: Kan ikke alt bare være i «sync»?
  • 0

#2 _dundun_

_dundun_

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 707 innlegg
  •   6. januar 2003

Skrevet 12. juli 2015 - 14:21

Dette er en av de idéene som høres kjempeenkle og geniale ut helt til man innser at utviklere ofte gjør endringer i lagringsformater og data når spill oppdateres, noe som vil bli et sant helvete å håndtere om man lar filene være såpass åpne som dette. Man må i det minste håndheve at kun den eksakte versjonen som lagret fila får åpne den, eller at kun høyere har muligheten. Men da er man avhengig av å holde versjoner på alle plattformer 100% i sync. 

 

Jeg sier ikke at det ikke går, men for en del spill tror jeg kompleksiteten ved utviklingen vil øke betraktelig, noe som enten går på bekostning av innhold i spillet eller prisen. 


Dette innlegget har blitt redigert av Audun_K: 12. juli 2015 - 14:22

  • 2

#3 Sir-Allistair

Sir-Allistair

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 598 innlegg
  •   16. juni 2007

Skrevet 12. juli 2015 - 14:55

Dette vil garantert føre til at man alltid må være på nett for å spille. Jeg spår at allways online vil bli en selvfølge i neste generasjon, og da kan dette bli en realitet på konsoll. I første omgang på ubisoft og ea spill.
  • 0

#4 _dundun_

_dundun_

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 707 innlegg
  •   6. januar 2003

Skrevet 12. juli 2015 - 15:08

Om man bruker et *nix-basert operativsystem (Linux/OSX) kan man som regel ordne sync selv ved å symlinke filene inn i Dropbox, forresten. Da fungerer det perfekt.


  • 0

#5 Guest_Slettet-jDflNq_*

Guest_Slettet-jDflNq_*
  • Gjester
  •   --

Skrevet 12. juli 2015 - 15:20

Om man bruker et *nix-basert operativsystem (Linux/OSX) kan man som regel ordne sync selv ved å symlinke filene inn i Dropbox, forresten. Da fungerer det perfekt.


Kan også gjøres på Windows.
  • 1

#6 _dundun_

_dundun_

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 707 innlegg
  •   6. januar 2003

Skrevet 12. juli 2015 - 15:28

Ah, trodde ikke Dropbox takla det på Win. Kult :)


  • 0

#7 Shadowxx

Shadowxx

    Bruker

  • Medlemmer
  • 327 innlegg
  •   12. september 2008

Skrevet 12. juli 2015 - 17:24

pc er tingen der kan uansett krysse fra tiddliger systemer
  • 0

EG har lese og skrive vansker beklager for eg skriver feil. admin moderator kan rediger vis ufortålig 

CPU: Intel® Core™ i7-5930K CPU @ 3.50GHz HK: ASUS X99-PRO

GPU: zotac geforce gtx 980 amp edition x2(sli) PSU:Corsair RM850
 


#8 _dundun_

_dundun_

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 707 innlegg
  •   6. januar 2003

Skrevet 12. juli 2015 - 18:06

Hæ?
  • 0

#9 Thor.

Thor.

    Bruker

  • Medlemmer
  • 8 123 innlegg
  •   21. november 2004

Skrevet 12. juli 2015 - 18:51

Ikke noen kryssplattform-løsning men fungerer fint for de spillene jeg har både på Steam og spill som er uavhengige av distrubusjonsplattformer.
http://www.gamesave-manager.com/

Lag backup med Gamesave Manager og lagre disse enten på en minnepenn eller på en skytjeneste (dropbox, Onedrive etc..) og gjenopprett backupen på maskinen du vil fortsette å spille på.
  • 0

#10 Licht

Licht

    Forumveileder

  • Forumveiledere
  • 7 870 innlegg
  •   19. januar 2005

Skrevet 12. juli 2015 - 20:09

Gitt hvor mye krøll det blir selv med enkle ting som Xbox Cloud Save og Steam Cloud, så kan jeg gjerne vente ti år ekstra før jeg forlanger at alt skal snakke sammen.
  • 1

#11 gulpetter

gulpetter

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 008 innlegg
  •   26. februar 2010

Skrevet 13. juli 2015 - 06:13

La meg heller kopiere savegames-filar fritt, og la meg ha meir enn eitt save om gangen. 


  • 0

#12 Puro

Puro

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 879 innlegg
  •   14. juli 2009

Skrevet 13. juli 2015 - 06:42

Har ikke så mye å si med mindre du spiller competitive spill som krever config-transfer når du logger på(spill CS uten configgen din, I dare you:P), steam cloud fikser det, det er ikke like nødvendig til casual-spill da, vell, det er ikke like viktig.

Jeg vil ikke måtte være logget på bare for å kunne spille et casual-spill, tenk å MÅTTE være logget på nett for å spille Final Fantasy VII fordi den skal kunne synce.. Nei takk, det er flott til competitive games, unødvendige på casual games.
  • 0

SteamID: Puro
Mortal Kombat X: Lord Raiden(D), Cassie(B), FIGHT!


#13 fiskfisk

fiskfisk

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 255 innlegg
  •   3. oktober 2003

Skrevet 13. juli 2015 - 08:44

Jeg vil ikke måtte være logget på bare for å kunne spille et casual-spill, tenk å MÅTTE være logget på nett for å spille Final Fantasy VII fordi den skal kunne synce.. Nei takk, det er flott til competitive games, unødvendige på casual games.


Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.

Integrasjonen med Dropbox er finurlig, men det er jo igjen en avhengighet til en tredjepart (som du riktignok betaler for selv / bruker gratiskapasitet hos). Hva skjer om Dropbox plutselig har tapt femten milliarder på investeringer i et pingvinbasert MLM på antarktis, og dermed er konkurs? (en enkelt leverandør er samme issue som å bruke konsolleverandørene eller Steam direkte - selv om det nok er mer trivielt å implementere Dropbox API-et i en åpen versjon enn Xbox/PS/Steam-versjonene)

For PC-spill er det nok enklere å bare la spilleren velge hvor savefilene skal lagres, og så la OS-et ta seg av resten (enten på Dropbox, Google Drive, en S3-backet tilfeldig lagringssted som du kan drive selv, etc.).

Kompabilitet mellom plattformer på saves kan være ugunstig både programmeringsteknisk og brukeropplevelsesmessig, f.eks. dersom DLC-er bare er tilgjengelig på en plattform (hva gjør du om brukeren f.eks. har lagret med et våpen som bare finnes på en plattform?), det finnes bonuser som bare er tilgjengelig på en plattform, en plattform har spesielle forventninger til save-state, etc.

Dagens skylagringssystemer for saves må definitivt bli mye, mye bedre (sync på ps4 er .. vel, sådär), men la oss få det til å funke ordentlig før vi begir oss ut på en utopi :-)
  • 0
Mats Lindh, Utvikling og annet av spesiell interesse hos Gamer.no
Twitter: matslindh - Blogg: e-mats.org

#14 _dundun_

_dundun_

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 707 innlegg
  •   6. januar 2003

Skrevet 13. juli 2015 - 09:37

 

Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.

 

 

Da henter man inn backupen. Backup er et helt annet dyr enn sync, og mye mye enklere å få til.


  • 0

#15 Vegard#

Vegard#

    Bruker

  • Medlemmer
  • 829 innlegg
  •   12. desember 2001

Skrevet 13. juli 2015 - 09:41

Integrasjonen med Dropbox er finurlig, men det er jo igjen en avhengighet til en tredjepart (som du riktignok betaler for selv / bruker gratiskapasitet hos). Hva skjer om Dropbox plutselig har tapt femten milliarder på investeringer i et pingvinbasert MLM på antarktis, og dermed er konkurs? (en enkelt leverandør er samme issue som å bruke konsolleverandørene eller Steam direkte - selv om det nok er mer trivielt å implementere Dropbox API-et i en åpen versjon enn Xbox/PS/Steam-versjonene)

 

Dette merket vi godt for noen år tilbake da gamespy la ned. Det er en kjip situasjon når kjerne-funksjonalitet i et spill bare forsvinner i løse luften


  • 0

#16 fiskfisk

fiskfisk

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 255 innlegg
  •   3. oktober 2003

Skrevet 13. juli 2015 - 09:45

 Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.
 

 
Da henter man inn backupen. Backup er et helt annet dyr enn sync, og mye mye enklere å få til.

Hvor ofte tar du backup av innholdet på konsollen din?
  • 0
Mats Lindh, Utvikling og annet av spesiell interesse hos Gamer.no
Twitter: matslindh - Blogg: e-mats.org

#17 _dundun_

_dundun_

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 707 innlegg
  •   6. januar 2003

Skrevet 13. juli 2015 - 12:05

Hver gang jeg lagrer. Det er innebygget på de to siste generasjonene.
  • 0

#18 stavros

stavros

    Bruker

  • Medlemmer
  • 637 innlegg
  •   14. april 2002

Skrevet 14. juli 2015 - 14:39

Hva med Razer Cortex ? http://www.razerzone...ve-game-manager
  • 0

#19 MrMamen

MrMamen

    Skribent, Gamer.no

  • Medlemmer
  • 84 innlegg
  •   15. mai 2011

Skrevet 15. juli 2015 - 07:39

Som flere av dere nevner må det være en forutsetning at spillet er likt på de ulike plattformene for at synkronisering skal være en mulighet.  Noen mobilversjoner er veldig annerledes bygget opp, spesielt med tanke på hvordan inntjeningen er. Men det at spillene har bortkuttet innhold på håndholdte er ikke lengre så vanlig.

 

Når det gjelder DLCer så kreves det allerede en sjekk på dette uansett. Jeg har for eksempel forsøkt å laste inn en savegame i Civilization som hadde en sivilisjasjon som jeg ikke hadde kjøpt. Da fikk jeg beskjed om dette.

 

Når jeg foretrekker å bruke skylagring på åpne tjenester som dropbox så skal det naturligvis både være valgfritt og ment som en backup av savegames like mye som en synkroniseringstjeneste. Og ja det er helt klart en risiko forbundet med å bruke tredjepartløsninger. Man vet ikke om tjenesten varer evig, men jeg synes nå det er et steg i riktig retning. Og om synkroniseringen slutter å fungere om 10 år, så får det heller være. 

 

Det er kjekt at det finnes ulike tredjepartverktøy som kan håndtere dette for deg på datamaskiner, men det er sånn jeg ser det svært sjelden at det er nødvendig. Både fordi jeg primært spiller på en maskin, og fordi de fleste spillene blir ivaretatt av Steam.


  • 0

#20 Einar i lia

Einar i lia

    Bruker

  • Medlemmer
  • 148 innlegg
  •   8. juni 2013

Skrevet 16. juli 2015 - 13:36

Vær varsom med hva du ønsker deg, for det kan gå i oppfyllelse.

Dette innlegget har blitt redigert av Einar i lia: 16. juli 2015 - 13:39

  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere