Gå til innhold

ANBEFALING: Vi har samlet våre stalltips for høstens studenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, den Multicom Talisa var ikke mye ulik MacBook Air. Men med bedre skjerm, er det sikkert et godt prisgunstig alternativ.

 

Personlig ville jeg gått for enten denne eller MacBook Air. Å anbefale Retina-modellen basert på oppløsning blir litt feil, ettersom det er skalert til 1200x800, mens Air har 1440x900, og dermed mer skjermareal å boltre seg på til tross for lavere PPI. Den er også lettere, har lengre batteritid, og ytelsesforskjellen er ikke allverden i praksis. Retina fremstår bare som ekstra dyr for en student, og kan ikke anbefales i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 6000 - 10000-kronersklassen kan jeg virkelig anbefale Lenovo Thinkpad X240, eller nå X250 som er en (guess what) oppdatert modell. Den kan konfigureres som du vil. Det viktigste med denne er at den er veldig lett og har intet mindre enn 2stk batterier. Batteritiden på denne maskinen er upåklagelig og er kanskje en av det få maskinene der opplevd batteritid er tilnærmet lik oppgitt (17,4 timer :O). Jeg har selv gått på skolen 2-3 dager uten lader med meg, og gjett hvilken PC som klarte seg fint? Den har en SSD - den er dog ikke noe å skryte av - men den funker og ting går ganske mye raskere enn en tilsvarende PC med HDD.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I 6000 - 10000-kronersklassen kan jeg virkelig anbefale Lenovo Thinkpad X240, eller nå X250 som er en (guess what) oppdatert modell. Den kan konfigureres som du vil. Det viktigste med denne er at den er veldig lett og har intet mindre enn 2stk batterier. Batteritiden på denne maskinen er upåklagelig og er kanskje en av det få maskinene der opplevd batteritid er tilnærmet lik oppgitt (17,4 timer :O). Jeg har selv gått på skolen 2-3 dager uten lader med meg, og gjett hvilken PC som klarte seg fint? Den har en SSD - den er dog ikke noe å skryte av - men den funker og ting går ganske mye raskere enn en tilsvarende PC med HDD.

 

Ser nå at det kan være vanskelig å finne denne maskinen til under 10 000kr, men finner du den er den å anbefale :p

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg gått for enten denne eller MacBook Air. Å anbefale Retina-modellen basert på oppløsning blir litt feil, ettersom det er skalert til 1200x800, mens Air har 1440x900, og dermed mer skjermareal å boltre seg på til tross for lavere PPI. Den er også lettere, har lengre batteritid, og ytelsesforskjellen er ikke allverden i praksis. Retina fremstår bare som ekstra dyr for en student, og kan ikke anbefales i mine øyne.

 

Kan jo være verdt å merke seg at du har flere innstillingen for skalert oppløsning, standard gir deg tilsvarende 1280x800, mens du også har muligheten for det som tilsvarer 1440x900 og 1680x1050. Du har vel også to alternativer nedover for de som ikke ser så alt for godt, uten at jeg husker helt hva de tilsvarer i forbifarten.

 

Primærforskjellen på skjermen blir jo oppløsningen (PPI), innsynsvinkel og fargegjengivelse. De fleste vil nok oppleve det som mer behagelig for øynene å jobbe lenge på en "retinaskjerm". Hvorvidt forskjellen i ytelsen er stor nok er jo vanskelig å si på forhånd, kravet til ytelse stiller seg jo helt forskjellig utifra krav og oppgaver som skal utføres. Det er en merkbar forskjell på en ULV (ultra-low-voltage) prosessor som sitter i MacBook Air og full-voltage prosessor som sitter i MacBook Pro 13-tommer med retinaskjerm.

 

 

Men er forsåvidt helt enig at MacBook Air fremstår langt mer som en "studentmaskin", hovedsaklig på grunn av størrelse, vekt og forventet batterilevetid. Man har også nye MacBook 12-tommer som også burde egne seg meget godt som er enda mindre, med enda lavere vekt og retinaskjerm. Men det forutsetter at man stortsett klarer seg uten direkte tilgang på USB-porter på maskinen.

Lenke til kommentar

 

Personlig ville jeg gått for enten denne eller MacBook Air. Å anbefale Retina-modellen basert på oppløsning blir litt feil, ettersom det er skalert til 1200x800, mens Air har 1440x900, og dermed mer skjermareal å boltre seg på til tross for lavere PPI. Den er også lettere, har lengre batteritid, og ytelsesforskjellen er ikke allverden i praksis. Retina fremstår bare som ekstra dyr for en student, og kan ikke anbefales i mine øyne.

 

 

Men er forsåvidt helt enig at MacBook Air fremstår langt mer som en "studentmaskin", hovedsaklig på grunn av størrelse, vekt og forventet batterilevetid. Man har også nye MacBook 12-tommer som også burde egne seg meget godt som er enda mindre, med enda lavere vekt og retinaskjerm. Men det forutsetter at man stortsett klarer seg uten direkte tilgang på USB-porter på maskinen.

 

 

Jeg lurer på hvordan MBA på et eneste punkt er bedre enn Dell XPS 13, FullHD versjonen:

http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-air

http://www.dell.com/no/p/xps-13-9343-laptop/pd?ref=PD_OC

 

Du får en langt bedre maskin, som starter kun 200 kr høyere. Både oppløsning, størrelse, vekt, batteritid er bedre på Dellen. Skjermen er jo og klart bedre. Altså vil den lett slå ut MBA basert på kriteriene i denne anbefalingsartikkelen. Til tross for at tek altså har testet storebroren har de ikke tatt med denne, selv om de har tatt med andre maskiner basert på specs alene. Storebroren gjorde det ellers veldig bra i tek sin test, så det er bare merkelig at den ikke kommer med.

 

Som en kan se av testene så har faktisk denne modellen ganske overlegen batteritid:

http://www.anandtech.com/show/8983/dell-xps-13-review/6

Og den har størrelse og vekt som en 11" MBA med 13" skjerm. Med mindre du må ha OSX ser jeg ikke på hvilket felt det vil gi mening å kjøpe en MBA? MBA er jo en utdatert modell i Apple sine produktlinjer, og ser ganske dårlig ut sammenlignet med MacBook og MacBookPro. Utrolig at den kan få noen som helst anbefaling spør du meg. Akkurat som bruken av AMD kort i MBP og iMac viser det at Apple gjerne gjør beslutninger for å spare mest mulig penger, istedenfor å lage det beste. Det ville ikke skjedd før i tiden. En av grunnene til at XPSen har så utrolig batteritid, er jo effektiviteten. Du kan se av grafene nedenfor at du får utrolig mange minutter per watt. En av de store grunnene er den helt nye skjermen, som er langt mer energisparende enn den som er i MBA (og stort sett alle andre laptoper for den del).

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Dell XPS 13-tommer med Full-HD skjerm er utvilsomt et flott alternativ, spesielt til den prisen det er det ingen tvil om. Men å påstå at den er bedre enn MacBook Air 13-tommer på samtlige punkter er å overdrive, både styreflate / touchpad og tastatur er bedre ifølge brorparten av tester jeg har lest bedre på MacBook Air, og det er endel som har klaget på viftestøy men mulig det er rettet med en BIOS/UEFI oppdatering.

Lenke til kommentar

Dell XPS 13-tommer med Full-HD skjerm er utvilsomt et flott alternativ, spesielt til den prisen det er det ingen tvil om. Men å påstå at den er bedre enn MacBook Air 13-tommer på samtlige punkter er å overdrive, både styreflate / touchpad og tastatur er bedre ifølge brorparten av tester jeg har lest bedre på MacBook Air, og det er endel som har klaget på viftestøy men mulig det er rettet med en BIOS/UEFI oppdatering.

Alle tester jeg har lest så skriver de at det er en veldig gode både pekeplate og tastatur på Dellen. De fleste sider heller i den retning av at Apple sitt alternativ fortsatt er marginalt bedre som du sier. Likevel har jeg ikke sett noen steder som sier at Dell har nevneverdig dårligere styreflate/tastatur. Ellers sa jeg vel utifra kriteriene tek har satt? Web-kamera er jo et område XPS også må se seg slått. Likevel sliter jeg med å se hvordan dette gjør MBA til et bedre kjøp overall. Jeg sliter veeeldig mye med å se hvordan MBA er et bedre kjøp utifra tek sine krav om hvordan maskinen skal være. XPS 13 passer jo perfekt inn til disse kravene, og klart bedre enn MBA. De testene som skriver noe om viftestøy har jo ellers vært med i7 1600p variantene, altså ikke denne modellen. Vil jo ellers regne med det er rettet i en oppdatering da det var noen som opplevde dette men ikke andre, og mange nettsider tippet dette var en SW feil.

 

Bærbare til studenter... skuffet over deres diskriminering av dataingeniører. Hvordan skal jeg compile og rendre med integrert intel gpu? Æsj

De regner vel med at hvis du skal kjøre så tunge programmer så har du gjerne en annen maskin til å gjøre det? En stasjonær vil jo være mye mer egnet, og du vil ikke måtte betale mye ekstra for å få delene i laptop versjon. Avhengig av totalt kostnad kan jo denne prisforskjellen være nok til å kjøpe en slik ultrabook fra asus f.eks. De har ellers nevnt folk med dine krav i artikkelen....

Lenke til kommentar

"...ethvert studie og lommebok."

 

Enhver lommebok til ethvert studie inkluderer også laptops til 2000,-. Du trenger ikke en i5 eller i7 for å kjøre word og chrome. Vil påstå at det gjelder 70% av studenter som kun bruker en PC til surfing og skriving, inkludert min samboer. Å bruke 4k+ betyr ikke at PC'en hverken varer lenger eller er betydelig bedre til bruk av studier. Waste of money.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Asus Zenbook Pro UX501JW må jo være suveren til enhver student? Muligens litt dyr, men i pakken får du en høyoppløst touchskjerm, Nvidia GTX 960M og relativt grei batteritid. Ikke minst er maskinen også pen å se på :) Hvorfor har ikke TEK anmeldt denne maskinen?

Endret av Ham&Cheese
Lenke til kommentar

Kjøpte selv en UX305 et halvårs tid tilbake, lik den anbefalt i artikkelen med unntak av oppløsning på 3200x1800 og oppgradert SSD (256Gb M.2). Er svært fornøyd med denne, sett bort i fra enkelte ganger da ulike programmer og applikasjoner ikke håndterer skalering like godt.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en UX305 et halvårs tid tilbake, lik den anbefalt i artikkelen med unntak av oppløsning på 3200x1800 og oppgradert SSD (256Gb M.2). Er svært fornøyd med denne, sett bort i fra enkelte ganger da ulike programmer og applikasjoner ikke håndterer skalering like godt.

 

I hvilke programmer opplever du dette som et problem? Vurderer selv maskinen nevnt i egen kommentar over deg:)

Lenke til kommentar

"...ethvert studie og lommebok."

 

Enhver lommebok til ethvert studie inkluderer også laptops til 2000,-. Du trenger ikke en i5 eller i7 for å kjøre word og chrome. Vil påstå at det gjelder 70% av studenter som kun bruker en PC til surfing og skriving, inkludert min samboer. Å bruke 4k+ betyr ikke at PC'en hverken varer lenger eller er betydelig bedre til bruk av studier. Waste of money.

De inkluderte Chromebooks mellom 2000-4000 kr. Du får absolutt mer PC for pengene til mer penger. Selv om du skal bruke dem til word og chrome. Maskiner som har Core-M er ikke beregnet til å gjøre noe annet en slike typer oppgaver, men du får helt klart mer ved å gå for disse kontra billige i3 maskiner.

 

Asus Zenbook Pro UX501JW må jo være suveren til enhver student? Muligens litt dyr, men i pakken får du en høyoppløst touchskjerm, Nvidia GTX 960M og relativt grei batteritid. Ikke minst er maskinen også pen å se på :) Hvorfor har ikke TEK anmeldt denne maskinen?

De skrev jo tydelig at en kraftig GPU og CPU ikke var nødvendig for de aller fleste studenter. Hvis du har spesielle behov for dette så er det jo ikke noe dårlig kjøp selvfølgelig, tek kan jo umulig skrive om alle slags kategorier PCer i en anbefaling til studenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De inkluderte Chromebooks mellom 2000-4000 kr. 

 

De nevnte at man får tak i Chromebooks mellom den prisen ja, men imo skal du være ganske naiv om du tror at du ikke klarer å kjøre mer enn Chrome på en "billig" maskin. Som leser av tek.no ville jeg tvilsomt funnet på å kjøpt meg en laptop som kun ville klare å kjøre ett program, selv alt det praktiske innholdet Chrome kan by på. 

 

"Du får absolutt mer PC for pengene til mer penger."

 

Veldig uenig.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Kvaliteten på tastatur, styreflate, skjermkvalitet, batteritid sov. Det er ting som gjør at ting blir mye lettere. Det er ellers du som har noe å bevise her, så hvis du er uenig må du nesten komme med argumenter for det. Resten av verden mener jo at du får mer for de ekstra pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...