Gå til innhold

IBM og kompani er nede på 7 nanometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøft at de kanskje klarer å utsette døden for 2D skalering ennå en gang. Det begynner å komme farlig nært fysiske begrensninger som ikke lar seg løse med tekniske nyvinninger.

 

For å få dette til regner jeg med de må redusere både spenningen og frekvensen.

 

Forresten, hva ligger i begrepet "fungerende testbrikke"? Det kan jo bety alt fra én transistor til en SRAM-brikke på flere MB. (Det betyr neppe en fungerende prosessor på dette stadiet)

Lenke til kommentar

Tøft at de kanskje klarer å utsette døden for 2D skalering ennå en gang. Det begynner å komme farlig nært fysiske begrensninger som ikke lar seg løse med tekniske nyvinninger.

 

For å få dette til regner jeg med de må redusere både spenningen og frekvensen.

 

Forresten, hva ligger i begrepet "fungerende testbrikke"? Det kan jo bety alt fra én transistor til en SRAM-brikke på flere MB. (Det betyr neppe en fungerende prosessor på dette stadiet)

Denne artikkelen gir litt mer lys i hva dette er : http://www.extremetech.com/extreme/209523-ibm-announces-7nm-breakthrough-builds-first-test-chips-on-new-process-with-euv

 

Så ja, stor forskjell på en test chip og en chip med arkitekturen til en cpu. I bunn og grunn som jeg tolker dette er dette en chip som har forskjellige funksjonalitet på den for å kunne testes , noe som ikke kan sammenlignes med en cpu som er klar til bruk.

Lenke til kommentar

Tøft at de kanskje klarer å utsette døden for 2D skalering ennå en gang. Det begynner å komme farlig nært fysiske begrensninger som ikke lar seg løse med tekniske nyvinninger.

 

Løsningen er å gå bort fra silisiumbasert CMOS-teknologi til noe som kan gi samme ytelse ved større dimensjoner. Da kan vi ta et steg tilbake og forbedre ytelsen etterhvert som vi blir flinkere til å bruke den nye teknologien. IBM jobber mye med CNT-transistorer på Thomas J. Watson Research Centre, og Intel hintet i en AMA på Reddit til at de skal ta i bruk III-V-halvledere.

Lenke til kommentar

Kult at skiftet til EUV allerede har blitt utnyttet så effektivt. Nå gjenstår det bare å se om de klarer å masseprodusere med god yield.

Problemet er ikke å produsere wafere med EUV, problemet er jo kostnadene forbundet med det. Det hjelper ikke å kunne bruke det, hvis produktene blir veldig dyre. Samsung kan lage OLED TVer, men feilraten er sannsynligvis ganske dårlig i forhold til LG (og LG har 40% feilrate..)

 

I kommentarene til den linken Malvado kom med sier de jo at EUV er tregere, det er høyere feilrate og det trengs mer strøm. De blir og raskere slitt ut og må byttes. Det fungerer altså bra til laboratorier, men er ikke mulig å få til for masseproduksjon enda. Samtidig må de jo drive med mye optisk triksing for å få den eksisterende teknologien til å virke, så i fremtiden kan jeg se for meg at EUV kan bli billigere. Selvfølgelig og bedre, noe som og bilder i den linken viser.

Lenke til kommentar

 

I kommentarene til den linken Malvado kom med sier de jo at EUV er tregere, det er høyere feilrate og det trengs mer strøm. De blir og raskere slitt ut og må byttes. Det fungerer altså bra til laboratorier, men er ikke mulig å få til for masseproduksjon enda. Samtidig må de jo drive med mye optisk triksing for å få den eksisterende teknologien til å virke, så i fremtiden kan jeg se for meg at EUV kan bli billigere. Selvfølgelig og bedre, noe som og bilder i den linken viser.

 

 

ASML selger allerede betydelige kvanta av EUV-maskiner til fabber. For ikke lenge siden solgte de en ordre på noe slik som 14 maskiner, formodentlig til IBM eller Intel. Og ja, alt er veldig dyrt. Laserene er ikke spesielt effektive og speil og masker blir ødelagt fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...