Gå til innhold

Dette er det nyeste medlemmet i Apples smarte hjem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smarte hjem er enda smartere når de kan kommunisere åpent med andre enheter.

 

AtW

Det aller smarteste er vel å velge smarte dingser som gjør det man ønsker de skal gjøre og at de er smarte nok til å samarbeide med resten av de smarte dingsene man har på en smartest mulig måte. Det er smart det...:-)

Lenke til kommentar

 

Smarte hjem er enda smartere når de kan kommunisere åpent med andre enheter.

 

AtW

Det aller smarteste er vel å velge smarte dingser som gjør det man ønsker de skal gjøre og at de er smarte nok til å samarbeide med resten av de smarte dingsene man har på en smartest mulig måte. Det er smart det...:-)

 

 

Det er det, det er derfor mer åpne varianter fungerer bedre til dette.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Smarte hjem er enda smartere når de kan kommunisere åpent med andre enheter.

 

AtW

 

Det aller smarteste er vel å velge smarte dingser som gjør det man ønsker de skal gjøre og at de er smarte nok til å samarbeide med resten av de smarte dingsene man har på en smartest mulig måte. Det er smart det...:-)

 

Det er det, det er derfor mer åpne varianter fungerer bedre til dette.

 

AtW

Nåja, det er slett ikke sikkert at de åpne variantene fungerer bedre. Hos meg har produkter fra Apple i alle ledd absolutt fungert bedre enn før når jeg hadde mer åpne produkter. Stabilitet og funksjonalitet er betydelig bedre. Betydelig bedre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men finnes det strømlinjeformede, enkle og pene løsninger som er åpne? Jeg kjenner bare til z-wave, og det er fortsatt for nerdene dessverre.

 

Strømlinjeformet i bruk eller i installasjon? Installasjonsmessig er jo det meste av elektrisk utstyr "for nerdene" i den forstand at man ikke engang har lov til å installere det som "den gjengse mann".

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Man har jo mye som kan settes på utenpå nå for tiden. Man får både kontakter, dimmere, sensorer og masse annet z-wave-utstyr som ikke trenger installasjon, men mitt inntrykk er at programvaren fortsatt mangler ekstremt mye på å bli brukervennlig og mulig for den jevne bruker å forholde seg til. Jeg er datasivilingeniør med en god del vekttall elektronikk, og jeg sliter med å forstå opplegget selv.

 

Selv har jeg en del utstyr fra Somfy, og der også er grensesnittet en vits. Det funker på et vis, men bare såvidt. 

 

Om Apple eller Google eller noen andre klarer å komme med noe som faktisk funker for den jevne bruker som ikke gidder å betale en installatør masse for å sette opp lysscenarier har de et marked. Lukket eller ikke. 

 

Å lage en brukervennlig custom scenariovelger er lett. Det får man overalt. Men om man må ringe elektrikeren hver gang man skal endre en scene eller legge til en komponent er man like langt. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Selv har jeg store planer om å fullautomatisere belysning og solskjerming hjemme, men holder igjen til støvet legger seg i den pågående kampen om markedet. Akkurat nå finnes det ingen gode nok produkter for ettermontering (selv om jeg som programmerer faktisk kan sette opp noe ganske fett med z-wave). Investeringen blir fort på 50.000 i utstyr og montering, og da holder ikke dagens småprodusenter mål. 

Lenke til kommentar

Smarte hjem er enda smartere når de kan kommunisere åpent med andre enheter.

Det aller smarteste er vel å velge smarte dingser som gjør det man ønsker de skal gjøre og at de er smarte nok til å samarbeide med resten av de smarte dingsene man har på en smartest mulig måte. Det er smart det...:-)
 Det er det, det er derfor mer åpne varianter fungerer bedre til dette.
Nåja, det er slett ikke sikkert at de åpne variantene fungerer bedre. Hos meg har produkter fra Apple i alle ledd absolutt fungert bedre enn før når jeg hadde mer åpne produkter. Stabilitet og funksjonalitet er betydelig bedre. Betydelig bedre!

Jeg uthevet det viktige, som faktisk kom fra deg selv. Det er nettopp der Apple ofte kommer til kort. Deres produkter er ikke smarte nok til å kunne kommunisere med særlig mange andre smarte produkter. Kommunikasjonsmulighetene er begrenset til kun de med eplelogoen og det er jammen ikke stor andel av de smarte produktene som fins i verden.

 

Audun: Dataalderen er i rivende utvikling fordi den fortsatt er i sin barndom. Dataprodukter som besitter alle de positive sidene og ingen av de negative er veldig sjeldne (om det fins noen). Det jeg prøver å si er at man har valget mellom pest og kolera. I dette tilfellet Apples håndjern på friheten til å velge produkter versus ikke fult så smidige brukergrensesnitt, men som til gjengjeld kan kommunisere med et større utvalg produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Audun: Dataalderen er i rivende utvikling fordi den fortsatt er i sin barndom. Dataprodukter som besitter alle de positive sidene og ingen av de negative er veldig sjeldne (om det fins noen). Det jeg prøver å si er at man har valget mellom pest og kolera. I dette tilfellet Apples håndjern på friheten til å velge produkter versus ikke fult så smidige brukergrensesnitt, men som til gjengjeld kan kommunisere med et større utvalg produkter.

 

Forsåvidt et poeng, men akkurat når det kommer til automasjon er det viktigste for meg at produktene har bred og solid industristøtte fra tunge aktører. Hilsen han idioten som gikk for Elko Wireless rett før de droppa støtten for faktisk automasjon…

 

Et pent brukergrensesnitt kan jeg alltids lage selv om man har et åpent API å kode mot.  Og det har jo Apple med homekit. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg uthevet det viktige, som faktisk kom fra deg selv. Det er nettopp der Apple ofte kommer til kort. Deres produkter er ikke smarte nok til å kunne kommunisere med særlig mange andre smarte produkter. Kommunikasjonsmulighetene er begrenset til kun de med eplelogoen og det er jammen ikke stor andel av de smarte produktene som fins i verden.

 

.

Ja, du uthevet det viktige, og det viktige er faktisk at man finner løsninger som fungerer stabilt og godt i sitt eget hjem. Produkter med Apple sin logo har gitt mitt hjem en betydelig bedre datahverdag enn produkter med Microsoft eller Google ga meg. Det er smart, syns jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Man har jo mye som kan settes på utenpå nå for tiden. Man får både kontakter, dimmere, sensorer og masse annet z-wave-utstyr som ikke trenger installasjon, men mitt inntrykk er at programvaren fortsatt mangler ekstremt mye på å bli brukervennlig og mulig for den jevne bruker å forholde seg til. Jeg er datasivilingeniør med en god del vekttall elektronikk, og jeg sliter med å forstå opplegget selv.

 

Selv har jeg en del utstyr fra Somfy, og der også er grensesnittet en vits. Det funker på et vis, men bare såvidt. 

 

Om Apple eller Google eller noen andre klarer å komme med noe som faktisk funker for den jevne bruker som ikke gidder å betale en installatør masse for å sette opp lysscenarier har de et marked. Lukket eller ikke. 

 

Å lage en brukervennlig custom scenariovelger er lett. Det får man overalt. Men om man må ringe elektrikeren hver gang man skal endre en scene eller legge til en komponent er man like langt. 

 

Joa, man kan sette det utenpå, men da er man i mine øyne litt utenfor målgruppen "ikke nerdete", som en nødløsning er det greit, men det er lite pent med støre klumpete innstikkssaker i kontaktene rundt omkring.

 

Men om det er ren programvare du tenker på, så finnes det vel endel ferdig leverandører der av oppsett som er ganske greie og er fleksible med kommunikasjon med annet utstyr.

 

Somfy er jo ikke en leverandør av denne type systemer i utgangspunktet (sentralstyringssoftware), men de har har jo et system man kommunisere med og styre med noe annet enn somfys software, kan apples produkter kommunisere med somfyen?

 

Løsninger for simpel retrofit som du skisserer finnes jo i realtivt stor grad allerede, om man kun er ute etter et relativt enkelt system?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Audun: Dataalderen er i rivende utvikling fordi den fortsatt er i sin barndom. Dataprodukter som besitter alle de positive sidene og ingen av de negative er veldig sjeldne (om det fins noen). Det jeg prøver å si er at man har valget mellom pest og kolera. I dette tilfellet Apples håndjern på friheten til å velge produkter versus ikke fult så smidige brukergrensesnitt, men som til gjengjeld kan kommunisere med et større utvalg produkter.

 

Forsåvidt et poeng, men akkurat når det kommer til automasjon er det viktigste for meg at produktene har bred og solid industristøtte fra tunge aktører. Hilsen han idioten som gikk for Elko Wireless rett før de droppa støtten for faktisk automasjon…

 

Et pent brukergrensesnitt kan jeg alltids lage selv om man har et åpent API å kode mot.  Og det har jo Apple med homekit. 

 

 

Ting som KNX er jo støttet av alle de største aktørene (siemens, jung, gira, abb, berker, og somfy for den saks skyld  og er standarisert.). Det er selvfølgelig synd at markedet er uoversiktlig og det er derfor mange som lander på en lite hensiktsmessig løsning.

 

AtW 

Lenke til kommentar

Mulig Apple' Home-Kit ikke er den "smarteste" familien. Men så lenge alle innenfor hjemmets fire vegger snakker det samme språket, så klarer en seg vanligvis bra...

 

Ja, men det er så lite sannsynlig at alle gjør det om man har et sånn system, sier ikke at alternativene er perfekte, men ser ikke helt hva dette skal løse? Joa, en dimmer, bryter og termostat og et par sensorer klarer de helt sikkert å slenge opp om, som alle liknende systemer, men hvordan skal dette bli bedre med den videre utviklingen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg en enkel og god standard jeg. Ikke masse rælete custom-greier. Idealet er vel egentlig frittstående enheter som snakker wifi/bluetooth og som styres via enkle JSON-kommandoer eller noe sånt. 

 

Løsninger for retrofit som jeg ønsker meg finnes (z-wave tilbyr mye av det, primært dimmere, brytere, motorstyring og sensorer), men i og med at standarder kommer og går fortere enn man kan blunke føles det ikke bra å gjøre hoppet helt ennå. 

 

Om Homekit blir helt stengt er det ikke aktuelt for meg - kommer ikke til å fylle veggene med Apple-spesifikt utstyr, like lite som jeg fyller dem med Google-spesifikke ting. Håpet er at det kommer portaler som gjør interoperabilitet enkelt og leverandører som er store nok til å bli. 

 

KNX er fett som bare det, men må nesten prosjekteres inn fordi det trenger egne trådpar, og programmeringen er ikke akkurat intuitiv. Wireless KNX er vel fortsatt så som så?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...