Gå til innhold

Vil gjøre det kriminelt å mobbe folk på Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med denne loven er at den er alt for vid i sine formuleringer.

Principle 3

A digital communication should not be grossly offensive to a reasonable person in the position of the affected individual.

Virkelig? Lurer på hvor mange år jeg skulle ha satt inne. Jeg har nok fornærma ganske mange på Internett opp gjennom åra.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

tumblr_med6veIenp1rqt0kqo1_500.jpg

 

Edit: Jeg bare ser for meg en menneskehet hvor ingen tåler kritikk. Det blir ulovlig å anmelde filmer og musikk da det er fare for å si noe dårlig. Ca 80% av internett må stenge. For å ikke snakke om kunstnere som ikke får lov til å lage kunst mer. Fortsetter det med å gjøre politisk ukorrekthet ulovlig, så er det en tragisk fremtid for oss.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Problemet med denne loven er at den er alt for vid i sine formuleringer.

Principle 3

A digital communication should not be grossly offensive to a reasonable person in the position of the affected individual.

Virkelig? Lurer på hvor mange år jeg skulle ha satt inne. Jeg har nok fornærma ganske mange på Internett opp gjennom åra.

 

Det å sammenligne "vanlig" fornærming med mobbing er ganske søkt. Det er også særdeles individuelt når det gjelder hva som skal til for at enkelte blir fornærmet. Så hvis det du kaller fornærming stemmer overens med det jeg anser som fornærming, så er du ikke i nærheten av den alvorlighetsgraden som det legges opp til i denne loven.

 

Mobbing er og vil alltid være en uting, og et samfunnsproblem. Men jeg ser ikke hvordan det kan løses ved å kriminalisere det.

Mobbing og mobbing kan vel sies å være to forskjellige ting. Det er mye som oppfattes som mobbing, som f.eks. "utfrysing", som ikke kan kriminaliseres. Men systematisk plaging av et offer gjennom vold, trakassering, løgner m.m. kan lett kriminaliseres og er det vel tildels allerede gjort i den fysiske verden. Med sosiale medier så er det mulig å gjøre deler av dette anonymisert og en slik lov vil nok gjøre det lettere for politiet å kunne få ut identiteten til "plageren" der det er nødvendig.

Uansett så bør den "grove" mobbingen være kriminalisert uansett om det skjer i den "virkelige" verden eller i den "virtuelle" verden.

 

Selvmord er da en lovlig handling i Norge? Det bør være lov å oppfordre folk til å gjøre lovlige handlinger, synes jeg. Men det blir kanskje annerledes dersom oppfordringen er trakasserende.

Så det bør være lovlig å oppfordre andre til å ta sitt eget liv! Jeg vet ikke helt om du forstår hva du har skrevet, men uansett så bør en slik oppfordring så absolutt kunne kalles trakasserende!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grensen går vel ved person trakkasering, men det er ikke lett.

Det må jobbest på flere fronter. Både hvordan finne løsninger som hindrer best mulig mobbing.

Opplysning rundt skadevirkning av mobbing, og også lære hvordan man skal takle mobbing på nett. Det går an å lære seg å ignorere mobbere og ikke ta ting til seg.

Lenke til kommentar

Mobbing er et svært alvorlig samfunnsproblem og å prøve ut nye tiltak som å kriminalisere det kan kanskje være en god ide, selv om det vil medføre en innskrenkelse av ytringsfriheten. Jeg vet ikke om jeg er for slike lover eller ikke, mobbingen som skulle rammes av en eventuell lovtekst måtte ihvertfall ha vært klart definert for å utelukke mye som ikke regnes som mobbing samt mindre alvorlige tilfeller.

 

Men om dette er loven så virker det som om politikerne har mistet både sans og samling. Jeg håper virkelig ikke dette er det de har vedtatt og om det er det så håper jeg virkelig at det møter motstand.

 

Tek.no skriver "I henhold til den nye loven blir det blant annet forbudt med kommunikasjon som er rasistisk, sexistisk, eller som angriper en person sin religion, seksualitet eller funksjonshemming. Det vil også være forbudt å fremsette feilaktige beskyldninger mot andre personer."

Dette høres jo helt hårreisende ut. Jeg håper det som er ment er at dette er noe som er straffeskjerpende i en sak som blir definert som kriminell mobbing. Uansett så syns jeg at dette er feil. Det burde heller være alvorlighetsgraden av mobbing og hvilke følger den har fått for offeret som burde være straffeskjerpende.

 

Et viktig element når det gjelder mobbing er at det er noe som har skjedd mange ganger over tid, av de samme eller forskjellige personer. Jeg håper virkelig at dette må være tilfelle for at denne loven skal slå inn, ellers vil jo alt og ingenting kunne bli straffbart om det bare er et "offer" som hevder å ha blitt voldet skade.

Endret av Mithridates VI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å sammenligne "vanlig" fornærming med mobbing er ganske søkt.

Helt enig. Det er derfor jeg synes formuleringen i loven er så feil.

 

 

Det er også særdeles individuelt når det gjelder hva som skal til for at enkelte blir fornærmet.

Igjen helt enig. Og igjen så er det det som er galt med loven. Det er alltid noen som tolker ting mer negativt enn det er ment. Og med denne loven kan du bli fengslet for det.

Så hvis det du kaller fornærming stemmer overens med det jeg anser som fornærming, så er du ikke i nærheten av den alvorlighetsgraden som det legges opp til i denne loven.

Det er det som er problemet. Den er så vidt formulert at alf kan tolkes som ulovlig mobbing hvis man føler seg støtt av det. Og det vil alltid være folk som blir støtt.

Se på selve formuleringen av loven, ikke intensjonen. Intensjonen er god, men den ulovliggjør altfor mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tumblr_med6veIenp1rqt0kqo1_500.jpg

 

Edit: Jeg bare ser for meg en menneskehet hvor ingen tåler kritikk. Det blir ulovlig å anmelde filmer og musikk da det er fare for å si noe dårlig. Ca 80% av internett må stenge. For å ikke snakke om kunstnere som ikke får lov til å lage kunst mer. Fortsetter det med å gjøre politisk ukorrekthet ulovlig, så er det en tragisk fremtid for oss.

Pass på! Snart blir slike memer ulovlige. Den kan jo tolkes som om du støtter selvmord. To års fengsel til deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir lettvindt å kaste folk i fengsel for å ikkje følge samfunnets normer med ei slik lov.

 

Kva er "grossly offensive" og kva er ein fornuftig person i denne samanhengen?

 

Eit sleivspark mot populære meiningar og det er rett i fengsel.

 

Skal ein ha ei lov mot trakassering på Internett så må ein definere kva som er lovbruddet. At noko er fornærmande er i seg sjølv ikkje nok, men dersom fornærmelsane blir gitt utan kontekst så kanskje ein nærmar seg eit lovbrudd.

Lenke til kommentar

Problemet med denne loven er at den er alt for vid i sine formuleringer.

Principle 3

A digital communication should not be grossly offensive to a reasonable person in the position of the affected individual.

Virkelig? Lurer på hvor mange år jeg skulle ha satt inne. Jeg har nok fornærma ganske mange på Internett opp gjennom åra.

 

 

Nå er jo ofte lover relativt vide i sine formuleringer, uten at det nødvendigvis betyr at de er vide i anvendelse, fra en norsk lov:

 

"Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder."

 

Det er ikke så jævlig lett at det gjør noe å få noen dømt etter det kapittelet i loven.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vår stab her i huset har vært klar over mobbing på nett, over lang tid. Derfor følger vi ekstra godt med i forumet.

 

Når det er sagt så opplever vi stadig vekk episoder hvor bl.a saklig kritikk påstås for å være mobbing. Og episoder hvor noen prøver å sette seg i offerrolle som siste forsvarstrekk når saken er tapt på det verbale nivå.

 

Ellers kan jeg trygt si at våre brukere er veldig flinke til å rapportere sk. grovere saker, all ære til dem. 

 

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg opplever det at man er uenig i hvor nivået ( altså grensen )  på det man kan kategorisere som mobbing 

noen mener at det må man tåle , men andre mener at det er mobbing og trakassering

og så har man det med ordbruken der noe føler seg direkte fornærmet mens andre mener at det ikke er  verre an å bli kalt for tosk

om man skal sette en skala mellom 1 og 100 på det så vil nok mene å bli kalt for tosk er 1 på skalaen men andre menr det er 30

for ordet "idiot" som jeg bruket en gang så kan man si at at det er 50 for noen og 100 for andre

 

det sier bare lit hvordan man oppfatter det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Vår stab her i huset har vært klar over mobbing på nett, over lang tid. Derfor følger vi ekstra godt med i forumet.

 

Når det er sagt så opplever vi stadig vekk episoder hvor bl.a saklig kritikk påstås for å være mobbing. Og episoder hvor noen prøver å sette seg i offerrolle som siste forsvarstrekk når saken er tapt på det verbale nivå.

 

Ellers kan jeg trygt si at våre brukere er veldig flinke til å rapportere sk. grovere saker, all ære til dem. 

 

:)

 

men det er ok for dere moderatorer og gi ut "fy på lanken poeng" fordi noen kaller noen en idiot når man er idiot.

har det virkelig gått så langt at sånne småting blir slått så kraftig ned på?

skjønner systemet deres, og det er en god ting det er der. men det må også brukes fornuftig, samme som denne loven det er snakk om.

(relativt alvorlig, pågående)

 

folk på dette forumet er utrolig hårsåre og griner av småting, noe av systemet deres setter litt bremser på yttringsfrihet.

noe som også denne loven vil gjøre.

det må gå an og være litt krass i tonen hvis man føler for det uten at forum politiet kommer med smekk.

 

(og ja, noe av dette kommer av at jeg har fått ett "fy på lanken poeng" som jeg ikke er enig i og føles egentlig ikke noe kult å få.

Lenke til kommentar

 

Vår stab her i huset har vært klar over mobbing på nett, over lang tid. Derfor følger vi ekstra godt med i forumet.

 

Når det er sagt så opplever vi stadig vekk episoder hvor bl.a saklig kritikk påstås for å være mobbing. Og episoder hvor noen prøver å sette seg i offerrolle som siste forsvarstrekk når saken er tapt på det verbale nivå.

 

Ellers kan jeg trygt si at våre brukere er veldig flinke til å rapportere sk. grovere saker, all ære til dem. 

 

:)

 

men det er ok for dere moderatorer og gi ut "fy på lanken poeng" fordi noen kaller noen en idiot når man er idiot.

har det virkelig gått så langt at sånne småting blir slått så kraftig ned på?

skjønner systemet deres, og det er en god ting det er der. men det må også brukes fornuftig, samme som denne loven det er snakk om.

(relativt alvorlig, pågående)

 

folk på dette forumet er utrolig hårsåre og griner av småting, noe av systemet deres setter litt bremser på yttringsfrihet.

noe som også denne loven vil gjøre.

det må gå an og være litt krass i tonen hvis man føler for det uten at forum politiet kommer med smekk.

 

(og ja, noe av dette kommer av at jeg har fått ett "fy på lanken poeng" som jeg ikke er enig i og føles egentlig ikke noe kult å få.

 

 

Hepp! :)

 

 fordi noen kaller noen en idiot når man er idiot.

 

 

Dette er ikke nødvendigvis mobbing men mangler på høflig debattform, noe som bryter våre føringer.

 

skjønner systemet deres, og det er en god ting det er der. men det må også brukes fornuftig, samme som denne loven det er snakk om.

 

 

Helt enig med deg :)

 

folk på dette forumet er utrolig hårsåre og griner av småting, noe av systemet deres setter litt bremser på yttringsfrihet.

 

 

Stemmer nok det, dog noen har fått pm om sakene. I tillegg kaster vi flere rapporter grunnet samme årsak, hver uka.

 

(og ja, noe av dette kommer av at jeg har fått ett "fy på lanken poeng" som jeg ikke er enig i og føles egentlig ikke noe kult å få.

 

 

 

Alle her i huset har klagerett  https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=593

 

Da vil Admin vurdere saken på nytt, uten at noen andre får vite det. Og rette opp eventuell urett.

 

:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...