Gå til innhold

BBCs micro:bit er klar for masseproduksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pff, ungene kommer til å si "det der ligner jo ikke på candy crush engang" og gå tilbake til iphonene sine.

 

På starten av 80-tallet var datamaskiner noe de fleste ikke hadde råd til. Derfor fundet BBC skolene til å kjøpe BBC Micro maskiner. Det unger husker best fra den tiden er alle spillene de sneik seg unna timene for å kunne spille. Grannys Garden, Miner Willy etc. Det introduserte en hel generasjon barn og foreldre til data-alderen. 

 

Men nå har vi allerede hatt data-alderen i 30 år, tror ikke dette endrer på noe særlig. Mange fikk seg ZX Spectrum i 1983/84 fordi det var den første hjemmemaskinen med grafikk og lyd (altså tusenvis av spill etterhvert) til under 100 pund.

 

Nå har alle ungene iphone og ipads som kjører Unreal3 spill og freemium spill som Clash of Titans og Farmville.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan jeg bruke den som mediasenter og spille 4K innhold?

Ville blitt veldig imponert om du greide det ;)

 

Det ville jeg og blitt. Mikrokontrolleren (Cortex-M0) er ment for helt andre type arbeidsoppgaver, som for eksempel hjernen i en mikrobølgeovn. Den opererer på relativt lav hastighet (typisk noen 10-talls Mhz) og har lite minne (typisk noen 10-talls kB). 

 

 

Som et utgangspunkt for å lære seg å utvikle systemer som påvirker og registrerer omgivelsene er den fantastisk. ARM Cortex-serien er den aller mest aktuelle som finnes, og lærer man noe på M0 kan man gjenbruke det man kan på M3, M4 og M7 hvis man trenger mer krefter. Helt enig med tidligere kommentar om at dette burde Norge også bli med på. 

 

Lenke til kommentar

Verdt å nevne at Bluetooth SoC'en som sitter på dette kortet er Norsk (nRF51 fra Nordic Semiconductor). Burde gi Norge enda en grunn til å hive seg med på dette her :)

SoC står for System on Chip. Altså er bluetooth delen fra Nordic Semiconducter, men det er ikke noen SoC. Bluetooth er bare bluetooth, og mangler en del for å kunne kalles et helt system. Exynos, Snapdragon osv er SoCer. Ellers er de jo ganske vanlig at slike produkter inneholder bluetooth teknologi fra Norge.

 

En annen grunn til at Norge bør gjør dette er jo at vi har ARM Norway her i landet, som lager Mali GPUene mest kjent i Samsung sine Exynos SoCer. Så ARM har god tilstedeværelse i Norge og, ikke bare UK.

Lenke til kommentar

 

 

Verdt å nevne at Bluetooth SoC'en som sitter på dette kortet er Norsk (nRF51 fra Nordic Semiconductor). Burde gi Norge enda en grunn til å hive seg med på dette her :)

SoC står for System on Chip. Altså er bluetooth delen fra Nordic Semiconducter, men det er ikke noen SoC. Bluetooth er bare bluetooth, og mangler en del for å kunne kalles et helt system. Exynos, Snapdragon osv er SoCer. Ellers er de jo ganske vanlig at slike produkter inneholder bluetooth teknologi fra Norge.

 

En annen grunn til at Norge bør gjør dette er jo at vi har ARM Norway her i landet, som lager Mali GPUene mest kjent i Samsung sine Exynos SoCer. Så ARM har god tilstedeværelse i Norge og, ikke bare UK.

Beklager, men her tar du feil. Micro:bit er utstyrt med en Nordic nRF51822 som inneholder en ARM Cortex-M0+ CPU, Bluetooth radio og en hel haug med andre periferienheter. Siden alt dette befinner seg på samme chip, betyr det at den kvalifiserer seg til bruke betegnelsen SoC (System-On-Chip).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/System_on_a_chip

Ifølge wikipedia vil det jo i så fall gå under katagorien mikrokontroller, da den ikke er kraftig nok til å regnes som SoC.

 

Det er og i tråd med hvordan SoC brukes her f.eks http://www.anandtech.com/show/9330/exynos-7420-deep-dive

Der blir hele Exynos 7420 regnet som SoC, men ingen av de enkelte delene. Det til tross for at kamera-delen inneholder langt mer enn nRF51822 gjør. Kraftigere CPU har den og. Et eksempel jeg kan ta er Shannon 333 som er den delen som brukes til mobilsingaler om jeg ikke tar feil. Det omtales bare som modem, og SoC blir aldri brukt.

 

Du kan og se på kommentarer i denne tråden, som sier at hele Micro:bit egentlig er en mikrokontroller, altså ikke SoC.

Lenke til kommentar

SoC er ikke kjent for å være i kraft-segmentet. Det er helt vanlig at SoC er relativt svak sammenlignet med en fullverdig PC eller datamaskin om du vil. Kritikken startet vel i innlegg nr 7 "Er vel å overdrive å kalle dette en datamaskin". Med en litt snever definisjon av datamaskin skal jeg være tilbøyelig til å være enig, men SoC mener jeg den kvalifiserer for.

Lenke til kommentar

Nordic selv omtaler denen chippen som en SoC (https://www.nordicsemi.com/eng/Products/Bluetooth-Smart-Bluetooth-low-energy/nRF51822). Det samme gjør Texas Instruments med sin løsning (http://www.ti.com/product/cc2540). Det er riktig at nRF51 går under kategorien mikrokontroller, men det hindrer den ikke i å vøre en SoC. Se på "Structure" i den wikipedia artikkelen, da vil en se at en SoC typisk består av en mikrokontroller. Ser en nærmere på spec'en til nRF51 så vil også se at den kan krysse av på de andre punktene som er satt opp også (ADC, oscillators, power management, flash osv.)

Lenke til kommentar

Det blir vel en litt meningsløs diskusjon egentlig. Vi har vel egentlig begge rett, da det ikke finnes noen klare definerte grenser på hva som er hva. Jeg har hvertfall lært mer om hva som er SoC. Tidligere var jeg av den oppfatning at det var mer komplette systemer, som Snapdragon/Tegra/exynos som kaltes SoC, fordi de hadde alle de nødvendige delene til en mobiltelefon f.eks. Ser jo det ikke trenger å være langt så omfattende for å være en SoC. Dermed virker det hele som kverulering på en liten detalj, men det var altså ikke intensjonen.

Lenke til kommentar

Det blir vel en litt meningsløs diskusjon egentlig. Vi har vel egentlig begge rett, da det ikke finnes noen klare definerte grenser på hva som er hva. Jeg har hvertfall lært mer om hva som er SoC. Tidligere var jeg av den oppfatning at det var mer komplette systemer, som Snapdragon/Tegra/exynos som kaltes SoC, fordi de hadde alle de nødvendige delene til en mobiltelefon f.eks. Ser jo det ikke trenger å være langt så omfattende for å være en SoC. Dermed virker det hele som kverulering på en liten detalj, men det var altså ikke intensjonen.

 

Ser det kanskje ble litt kverulering fra min side også, og jeg beklager dette. Som du sier så tror jeg egentlig vi begge har rett her. En eller annen plass så er det et skille mellom hva som er en ren mikrokontroller og hva som er en SoC, men det virker som det er en del ulike meninger om akkurat dette. Jeg vil tro at Nordic sin nRF51 befinner seg litt midt i mellom disse to kategoriene, men at en eller annen markedsfører har bestemt at navnet SoC kanskje hørtes kulere ut og at den såvidt kan kvalifisere til bære denne tittelen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at nRF51 er en SoC er at den har prosessorkjerne (mikrokontroller), RAM, flash minne, timere, og som nevnt en del periferienheter. Selv det ikke er noe du kan lage en PC eller mobiltelefon med denne kretsen så er det nok for små systemer, for eksempel en klokke, pulsmåler, eller et annet sensorbasert system. Er systemet enkelt nok er det ikke behov for flere kretser en nRF51.

 

Å skriver programvare for nRF51 er sammenlignbart med lavnivåprogrammering for større systemer. Man kan kjøre små operativsystem på kretsen om man vil.

 

Det fleste mikrokontrollere som selges i dag passer til denne beskrivelsen, så jeg syns ikke det gir så mye mening å skille mellom mikrokontroller og SoC. Hvis noe bør omtales som en "ren mikrokontroller" bør det være på grunnlag av rollen i systemet; at den ikke har noe annen funksjon enn å styre andre enheter. For Nordic sin del brukes begrepet også for å skille mellom rene radio kretser (må brukes med en annen MCU) og SoC hvor man programmer kretsen til eget formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...