Gå til innhold

Nye sykkeldingser fra Garmin kan berge liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En radar kun millimetere unna de edle delene. Da blir selv jeg som rakker ned på såkalt eloverfølsomme og andre kvakksalvere skeptisk.

 

Når vi først er inne på det å se bakover. I "gamle dager" (70/80-tallet) var det ikke helt uvanlig med sidespeil på sykkelstyret. De aller fleste, og særlig nå som elsykler har blitt stuerent, kan montere det. Dvaske 40-åringer som tror de er noe fordi konkurransesykkelen deres kostet 40 000 har vel alltids råd til å spandere på en mer aerodynamisk variant med bakoverkamera + skjerm på styret.

 

Når det kommer til hvor mange liv som faktisk reddes så tror jeg den sykkelhjelm-airbagen er mye mer effektiv. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2596875/Would-YOU-wear-inflatable-cycling-helmet-Wearable-airbag-three-times-SAFER-traditional-gear-makers-claim.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et speil for trøsykkel for 10k? Galskap ... koster lett mer enn sykkelen for de fleste av oss.

Det jeg ønsker meg av og til er ei tynn 1,5 m lang stang med en diamantstift ytterst som skytes ut fra siden av sykkelen når den registrerer nærkjørende bilister. Dét hadde gitt bedre sikkerhet for syklistene det ...

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et speil for trøsykkel for 10k? Galskap ... koster lett mer enn sykkelen for de fleste av oss.

 

Det jeg ønsker meg av og til er ei tynn 1,5 m lang stang med en diamantstift ytterst som skytes ut fra siden av sykkelen når den registrerer nærkjørende bilister. Dét hadde gitt bedre sikkerhet for syklistene det ...

tja , men jeg tror ikke det når du hekter  deg fast i bilen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For de som kjøper nye sykkel ,

er sikerhetutstyret , som refleks ,speil , bjelle .lys .o.s.v forsatt ekstra utsyr ?

( selv om forhandleren vil anbefalle det )

 

Du skal i teorien ha frem og bakbrems, bjelle, rød refleks bakover, reflekser på pedalene, lykt forran med mørkekjøring. Refferer https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119 

 

At det er absolut ingen håndheving av dette er noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et speil for trøsykkel for 10k? Galskap ... koster lett mer enn sykkelen for de fleste av oss.

 

Det jeg ønsker meg av og til er ei tynn 1,5 m lang stang med en diamantstift ytterst som skytes ut fra siden av sykkelen når den registrerer nærkjørende bilister. Dét hadde gitt bedre sikkerhet for syklistene det ...

 

Nå skumma jeg bare gjennom men jeg vet ikke hvordan du får "5300 for full pakke" til å bli 10000. Og har du en sykkel til 5300 er sykkelen din godt under middels dyr og du en sykkelist som overhodet ikke er i målgruppen.

Lenke til kommentar

Det er nå underlig hvordan enkelte produsenter ( strengt tatt er dert nok alle )  så vil melke fol for penger når behovet er der

jo mer behov man har jo mere må man betale for dingsen

 

Alle kunne nok ha bruk for denne radaren.

Da er det li rart at den bare er beregnet på eliten som likevel blir sponset til beinet

 

 

Dessverre så er enkelt av disse gondsalene som virker bedøvet i hodet

min lille erfaring er at ikke alle som sykler ikke er like oppdaterte på reglene 

( noen tror forsatt at bilisten skal stanse for syklisten  ved gangfelt )

da trenger de denne radaren

 

da kunne man også ha laget en sykkelradar for bilistene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

For de som kjøper nye sykkel ,

er sikerhetutstyret , som refleks ,speil , bjelle .lys .o.s.v forsatt ekstra utsyr ?

( selv om forhandleren vil anbefalle det )

 

Du skal i teorien ha frem og bakbrems, bjelle, rød refleks bakover, reflekser på pedalene, lykt forran med mørkekjøring. Refferer https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119 

 

At det er absolut ingen håndheving av dette er noe helt annet.

 

 

 

Nja, bjeller har man vel fra før av (i skrittet).

Lenke til kommentar

Hmm? Hvem er i målgruppen da? Proffsyklister med følgebil? Da piper jo denne dingsebomsen hele tiden. Eller, det er mulig den ikke piper, men man må se på den. Man kunne like gjerne vridd litt på hodet og sett bilen bak.

 

Nei, da vris gjerne styret i samme slengen. Har bilen bak startet forbikjøring kan det bli problematisk.

 

I artikkelen nevnes elbiler. Det kan jeg fort se for meg som et større problem.

Lenke til kommentar

 

Hmm? Hvem er i målgruppen da? Proffsyklister med følgebil? Da piper jo denne dingsebomsen hele tiden. Eller, det er mulig den ikke piper, men man må se på den. Man kunne like gjerne vridd litt på hodet og sett bilen bak.

 

Nei, da vris gjerne styret i samme slengen. Har bilen bak startet forbikjøring kan det bli problematisk.

 

I artikkelen nevnes elbiler. Det kan jeg fort se for meg som et større problem.

Akkurat det problemet løses med trening. Da lærer du deg å ikke endre retning selv om du snur deg.

 

Slik var det med bilkjøring og, spesielt om du skulle rygge. Bitte litt trening, så er den nå blitt til en refleks som man ikke en gang tenker over, men bare gjør.

Lenke til kommentar

Denne komplekse bilvarslerradaren er i samme kategori som bilvarsleren til Volvo. Begge dingsebomsene baserer seg på at det syklistens ansvar å ikke bli nedkjørt av nærkjørende bilister. Det er like ulogisk som at det er damenes feil hvis de blir voldtatt, for de gjorde ikke nok for å unngå det. De nærkjørende bilistene er visst helt uskyldige i disse dingsebomsprodusentenes hoder. Hva med pigger som kommer opp av bilens førersete hvis en bilist passerer syklister nærmere enn 1,5 m, det hadde bedret syklistenes sikkerhet det! Og det hadde gått på den skyldige og ikke den uskyldige parten.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke syklet på skrå bak en bil der føreren fikk pigger opp gjennom førersetet helt uten varsel. Da synes jeg det er bedre om syklister har kamera på sykkelen, filmer stygge forbikjøringer, sender de til UP og så får de vurdere om bilisten bør få bot.

 

Den diamantstift-oppfinnelsen, hvordan skal den skille mellom parkerte og nærkjørende biler? Og mellom biler, motorsykler, andre syklister osv? Og mellom stygge og pene forbikjøringer? Det er flere faktorer enn avstanden som avgjør om det var stygt.

Lenke til kommentar

 

Hmm? Hvem er i målgruppen da? Proffsyklister med følgebil? Da piper jo denne dingsebomsen hele tiden. Eller, det er mulig den ikke piper, men man må se på den. Man kunne like gjerne vridd litt på hodet og sett bilen bak.

Nei, da vris gjerne styret i samme slengen. Har bilen bak startet forbikjøring kan det bli problematisk.

 

I artikkelen nevnes elbiler. Det kan jeg fort se for meg som et større problem.

 

 

Da må man trene på å vri hodet, det er ikke noe som tvinger hendene til å vri på styret når du vrir hodet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne komplekse bilvarslerradaren er i samme kategori som bilvarsleren til Volvo. Begge dingsebomsene baserer seg på at det syklistens ansvar å ikke bli nedkjørt av nærkjørende bilister. Det er like ulogisk som at det er damenes feil hvis de blir voldtatt, for de gjorde ikke nok for å unngå det. De nærkjørende bilistene er visst helt uskyldige i disse dingsebomsprodusentenes hoder. Hva med pigger som kommer opp av bilens førersete hvis en bilist passerer syklister nærmere enn 1,5 m, det hadde bedret syklistenes sikkerhet det! Og det hadde gått på den skyldige og ikke den uskyldige parten.

 

Nei, dingens er sånn at vis du får muligheten til å sveipe ned speilet til bilen, eller ta et nøkkelhug mot vinduet, uten at du forander allerverdens posisjon i veibanen, så har du en indikator.

Dog, som nevt ovenfor, skulle likt å sett et utskytersystem som tar speil/vindu/siden av bilen som passerer uten å skifte felt først.

Lenke til kommentar

For de som kjøper nye sykkel ,

er sikerhetutstyret , som refleks ,speil , bjelle .lys .o.s.v forsatt ekstra utsyr ?

( selv om forhandleren vil anbefalle det )

 

Med nye sykler følger det som oftest med reflekser og bjelle. Så er det opptil hver og en om man vil beholde/montere det.

Lenke til kommentar

 

Et speil for trøsykkel for 10k? Galskap ... koster lett mer enn sykkelen for de fleste av oss.

 

Det jeg ønsker meg av og til er ei tynn 1,5 m lang stang med en diamantstift ytterst som skytes ut fra siden av sykkelen når den registrerer nærkjørende bilister. Dét hadde gitt bedre sikkerhet for syklistene det ...

tja , men jeg tror ikke det når du hekter  deg fast i bilen

Om du hekter deg fast i bilen er du alleredet for nær.

 

Finnest mange typer speil som kan pakkes kompakt når ikkje er i bruk, er egentlig latterlig hvor lite krav det er til sykkelister når gjelder førere vett. spesielt når dei er kjøretøy når dei er i veien,

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...