Gå til innhold

Vil teste syntetisk blod på mennesker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva legger dere i ordet syntetisk? Dette er jo helt naturlig menneskelig blod selv om det er dyrket frem utenfor menneskekroppen. Ordet syntetisk kommer av ordet syntese, en målrettet kjemisk prosess for å endre kjemiske forbindelser til andre kjemiske forbindelser. Så vidt jeg kan se er det ikke noen kjemiske prosesser involvert. Bare naturlige biologiske prosesser, riktignok utenfor menneskekroppen.

 

Blod dyrket i laboratorier vil også være tilnærmet garantert fritt for sykdommer som smittes gjennom blodkontakt.

... i likhet med vanlig donorblod som selvsagt testes grundig.

Lenke til kommentar

Biologiske prosesser er kjemiske prosesser, men det er mange som lider under misoppfattelsen biologisk=naturlig og kjemisk=unaturlig - og i tillegg tilegner førstnevnte positive konnotasjoner og sistnevnte negative.

 

For øvrig, hvorvidt en biologisk prosess tilfredsstiller kravet til målretting som ligger til grunn for bruken av ordet "syntese" vet jeg ikke. Biologiske prosesser er ofte til dels volatile, slik at det kan godt tenkes syntese er feil ordbruk her.

Lenke til kommentar

Hva med syntetisk narkotika. Hvorfor bruker man en slik betegnelse da? De fleste vil vel tolke det til at f.eks. et narkotisk stoff som kommer fra opiumvalmuen da er et naturprodukt, mot syntetisk alternativer som kan komme i fra kolbene på laboratoriet.

 

Om man henger seg opp i begrepet syntese som Simen1 påpeker, så vil man fremdeles få produkter som er veldig forskjellig bygget opp, utlevert på apoteket sitt. Reklamehensyn og sterk tro vil kansje få et produkt som inneholder et promille av et naturlig stoff til å ha en stor blomst eller hva det måtte være trykket på seg som fotografi/tegning, selv om 99,99 % av produktet er syntetisk fremstillet, og likevel gir liknende virkning som den bittelille naturlige bestanddelen.

Endret av G
Lenke til kommentar

I følge noen JV som kom på døra, så har visst syntetisk blod eksistert en stund. Men, jeg vet ikke hvilket produkt de da snakker om. For dette blodet omtalt i artikkelen er jo som tidligere nevnt i tråden ikke syntetisk.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...