Gå til innhold

Nikons superzoom er nesten ikke til å tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er denne i forhold til en god kikkert? :)

Du får trolig et brukbart teleskop med tilsvarende brennvidde og monteringsring til speilrefleks/speilløst systemkamera innenfor samme budsjett (+ kamera hvis du ikke allerede har), og dermed også støtte for raw (Coolpix P900 ser ut til kun å lagre stillbilder i jpg), samt høyere kontrast og optisk oppløsning enn dette superzoom-objektivet klarer å levere. Sånn sett, til nærbilder av månen gir P900 deg rekkevidden, men bildekvaliteten er gjerne i beste fall middels.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

 

Hvordan er denne i forhold til en god kikkert? :)

Du får trolig et brukbart teleskop med tilsvarende brennvidde og monteringsring til speilrefleks/speilløst systemkamera innenfor samme budsjett (+ kamera hvis du ikke allerede har), og dermed også støtte for raw (Coolpix P900 ser ut til kun å lagre stillbilder i jpg), samt høyere kontrast og optisk oppløsning enn dette superzoom-objektivet klarer å levere. Sånn sett, til nærbilder av månen gir P900 deg rekkevidden, men bildekvaliteten er gjerne i beste fall middels.

 

Dette er jo faktisk ganske interessant. Kunne du anbefalt meg noe tilsvarende i den prisklassen til et Nikon D7000?

Lenke til kommentar

Dette er jo faktisk ganske interessant. Kunne du anbefalt meg noe tilsvarende i den prisklassen til et Nikon D7000?

Tar ikke en spesifikk modell sånn på sparket, men her er et utvalg: http://www.dinkikkert.no/teleskop

Dette er japanphoto sin kikkertavdeling. Andre forhandlere kan trolig være rimeligere på noe (og dyrere på andre ting).

 

Ta med et kameraadapter også, velger du Meade scope blir det en sånn: http://www.dinkikkert.no/meade-kameraadapter-1-25

Andre scopes har egne adaptere. Til denne trenger du en kameraspesifikk T-ring, altså f.eks. til Nikon som du har. Disse to delene kommer under tusenlappen, så da har du rundt 4500 til teleskopet.

 

Noen scopes kommer med mount og tripod, det finnes varianter med motor og objektdatabase slik at man bare taster inn hva man vil se på, og det er stort prisområde, så her er det mye å velge i. 

 

 

Edit:

Ser noen foreslår SkyWatcher SkyMax 102 http://www.dinkikkert.no/sky-watcher-skymax-102-synscan-az-goto

Denne har det meste av utstyr inkludert og treffer prisen omtrent på hodet. Legg til adapter og T-ring så tror jeg du har alt du trenger. Det er 1300mm, og kameraet er 1,5x crop, som da skal gi utsnitt tilsvarende 1950mm på fullframe.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det optisk eller falsk (zoom), eller en kombinasjon.. Hvor store deler er av den optiske zoom-biten her?

35mm ekvivalent 2000mm gir deg et utsnitt der månen nesten fyller helt ut til bildekantene, så det GIF-bildet øverst i artikkelen er nok optisk hele veien. På videoen litt lengre ned slår de nok på falsk zoom (beskjær og forstørr) fra ca 30 sekunder ute i videoen.

Lenke til kommentar

Agentspoon: Jeg har en Celestron Nextar 4SE som gir meg samme utsnitt med et APS-C kamera (Pentax K-5). Grunnen til at jeg valgte akkurat dette var fordi det har et vippbart speil i bakkant der man kan veksle mellom å bruke okkularet (visuelt) og kameraet. Andre teleskoper har sjeldent det og da må man montere av og på kameraet for hver gang man skal kikke i okkularet. Teleskopets kameramontering er T-mount så du trenger en adapter fra det til Nikon F-mount. T-mount direkte på teleskopet er heller ikke vanlig. Vanligvis må man bruke en 1,25" eller 2" til T-mount adapter først. Det blir altså litt mindre rikkelaktig å ha det slik. Dette og mange andre teleskop i denne klassen har GoTo-montering. Det betyr programmert motorisert styring, der man enkelt kan velge for eksempel Orion-tåken via fjernkontrollen og så styrer teleskopet dit selv. Det kan også følge for eksempel Orion så man kan ta lange eksponeringer uten at motivet smøres utover på grunn av jordrotasjonen.


post-3851-0-91431100-1436001531_thumb.jpgp900-front-angled2.jpeg
 
Noen ulemper med teleskopløsningen fremfor Nikon P900 er åpenbart bærbarheten (selv med stativ blir P900 mye lettere), samt at Nikon tilbyr zoom, mens teleskop bare har fast brennvidde (riktignok mulig å endre i trinn ved hjelp av "telekonvertere" eller "vidvinkelkonvertere", men det koster og er plundrete). Nikon P900 har en 67mm filterring. CPL polariseringsfilter kan redusere noe av den uklare lufta så bildene får mer kontrast enn via teleskopet.
 
___
 
Ellers vil jeg nevne andre muligheter for speiltele rett på kameraet, sånt som en 1000mm f/10 + T-mount F-mount adapter
eller 800mm f/8 + T-mount F-mount adapter. Da trenger du selvsagt stativ i tillegg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...