Gå til innhold

Nytt gjennombrudd kan gi fiberoptiske kabler mye høyere kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Framskritt...,ja...,men jeg for min del tar dette med en god klype salt...,enn så lenge...

 

En 20 dobbling i signal-styrke uten tap av data er et steg i riktig retning...,men det er forløpig bare snakk om lab-testing her.

 

Jeg venter med å juble til "Real World"-resultatene kan dokumenteres...,og om denne teknologiien har den effekten som alle håper på at den kan ha?

 

En positive ting er jo at for folk som bor på plasser som er utenfor service-område til ISP'ene pr. idag...,kan potensielt få Internett en gang i den i forhåpentligvis ikke så alt for fjerne fremtid.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

En positive ting er jo at for folk som bor på plasser som er utenfor service-område til ISP'ene pr. idag...,kan potensielt få Internett en gang i den i forhåpentligvis ikke så alt for fjerne fremtid.

 

Alle kan få fiber internett pr i dag vist de betaler for utbedringen selv. 

Lenke til kommentar

jeg tvier på at man vil få biligere internett av den grunn

Da er det andre ting som oprettholder prisnivået

 

i dag er man jo ikke helt ening hvordan man skal definere billeig internett.

 

Det er nok internett leverandørene som vil få reduserte kostnader på utbyggingen, ikke nødvendigvis forbrukeren.

Lenke til kommentar

 

jeg tvier på at man vil få biligere internett av den grunn

Da er det andre ting som oprettholder prisnivået

 

i dag er man jo ikke helt ening hvordan man skal definere billeig internett.

 

Det er nok internett leverandørene som vil få reduserte kostnader på utbyggingen, ikke nødvendigvis forbrukeren.

 

Det er det ganske sikekert

 

 

for meg er billig internet alt som koster under hunder kr pr måned .

som oftest er det ubrukelig

Lenke til kommentar

 

 

jeg tvier på at man vil få biligere internett av den grunn

Da er det andre ting som oprettholder prisnivået

 

i dag er man jo ikke helt ening hvordan man skal definere billeig internett.

 

Det er nok internett leverandørene som vil få reduserte kostnader på utbyggingen, ikke nødvendigvis forbrukeren.

 

Det er det ganske sikekert

 

 

for meg er billig internet alt som koster under hunder kr pr måned .

som oftest er det ubrukelig

 

 

Med dagens lønnsnivå burde vel "under hundre kroner måneden" defineres som nærmest gratis, og ikke kun billig?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nå er det ikke baere løsnivået som betyr noe her , men hva man faktisk også får før de pengen man betaler

 

gratis internet har i dag lit for mange dårlig  faktorer

mine lile arfaring med det ( fra en del år tilbake riktignok )  er at det nesten ikke funger i det hele tatt

 

bilig internett 200 kr og nedover er der det mobile bredbandet legger seg på

deter tildels ustabilt

 

over der begynner det å hjelp , men der forsatt fiber som er best og det må man betale fra ca 500 kr og oppover per måned.

da er det ikke lenger billig

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle kan få fiber internett pr i dag vist de betaler for utbedringen selv.

 

 

 

 
 
Nja, dette er ikke helt riktig, da ikke alle husstander er i nærheten av nødvendig infrastuktur, selv i temmelig bynære strøk er det ikke infrastrukturen til stede.. (selv har jeg vært i kontakt med Telenor som eier nærmeste sentral, for å undersøke om det var en mulighet for å koble seg på med fiber. jeg tilbød meg å legge rør  og fiber for egen regning over en strekning på 2 km, men sentralens beskaffenehet ble av telenor vurdert å være utilstrekkelig grunnet alle de andre som "sikkert" også ville ha samme ordning. Jeg bor ikke på en øde øy men i Trondhein kommune.
 
 
 
hda
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle kan få fiber internett pr i dag vist de betaler for utbedringen selv.

 

 

 

 
 
Nja, dette er ikke helt riktig, da ikke alle husstander er i nærheten av nødvendig infrastuktur, selv i temmelig bynære strøk er det ikke infrastrukturen til stede.. (selv har jeg vært i kontakt med Telenor som eier nærmeste sentral, for å undersøke om det var en mulighet for å koble seg på med fiber. jeg tilbød meg å legge rør  og fiber for egen regning over en strekning på 2 km, men sentralens beskaffenehet ble av telenor vurdert å være utilstrekkelig grunnet alle de andre som "sikkert" også ville ha samme ordning. Jeg bor ikke på en øde øy men i Trondhein kommune.
 
 
 
hda

 

 

Det finnes også boretslag som har avtaler , som vil sett for mange begresninger for fiber utbygging

Er man masetede og heldig så kan de likevel være at boretslaget går med på en utbygging

Da riskere man også å måtte betale for urbyggingen til alle hustandene der

Lenke til kommentar

 

En positive ting er jo at for folk som bor på plasser som er utenfor service-område til ISP'ene pr. idag...,kan potensielt få Internett en gang i den i forhåpentligvis ikke så alt for fjerne fremtid.

 

Jeg ser ikke helt hvordan økt kapasitet på fiber skal være nevneverdig behjelpelig for å gi nett til folk i "distriktene".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Alle kan få fiber internett pr i dag vist de betaler for utbedringen selv.

 

 

 

 
 
Nja, dette er ikke helt riktig, da ikke alle husstander er i nærheten av nødvendig infrastuktur, selv i temmelig bynære strøk er det ikke infrastrukturen til stede.. (selv har jeg vært i kontakt med Telenor som eier nærmeste sentral, for å undersøke om det var en mulighet for å koble seg på med fiber. jeg tilbød meg å legge rør  og fiber for egen regning over en strekning på 2 km, men sentralens beskaffenehet ble av telenor vurdert å være utilstrekkelig grunnet alle de andre som "sikkert" også ville ha samme ordning. Jeg bor ikke på en øde øy men i Trondhein kommune.
 
 
 
hda

 

 

Har man nok penger å ingen internett leverandører vil levere fiber til deg da kan du selv opprette deg et eget firma som leverer Internett gjennom fiber og bygger ut der DU vil. Jeg vet dette er litt "toppen av kaka", men har man penger så går det og det er det som er poenget mitt. At folk flest aldri kunne/ville gjort dette er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...