Gå til innhold

iOS 9 lar deg laste ned oppdateringer selv om du ikke har nok plass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva skjer med save-filer?

 

Grunnet måten Apple organiserer fillagring i apper er det helt uproblematisk å slette en app og beholde alle filer, så dette er ikke en problemstilling i det hele tatt. 

 

Nehei? Med mindre noe har skjedd relativt nylig er det vell slik at ved sletting av apper fjernes også app data, hvilket betyr at man i utgangspunktet må ty til backup av hele devicen om man mister viktig data for en enkelt app. Med mindre det er apper som bruker iSky eller andre servere for lagring.

 

Nå kan man så klart ta en manuell backup av Documents and Library mappene, så de kan teoretisk sett kopieres ut før appen slettes, og kopieres tilbake i ettertid.

 

Men dette er så langt ikke noe jeg har sett en bekreftelse fra apple på, og måten apple lagrer filer på gir så vidt meg bekjent ikke noen automatikk her.

Lenke til kommentar

Det stemmer selvfølgelig at filer slettes når du selv sletter en app, men en funksjon som dette vil bruke oppdateringsmekanismen der det eneste som endres er de eksekverbare filene. Alle brukerfiler ligger i egne kataloger og trenger ikke røres. De trenger ikke kopieres ut eller noenting, de bare er der akkurat som ved en oppdatering.

 

Apple kommer aldri til å fortelle hvordan dette virker, men det er såpass selvfølgelig at jeg (som fagperson) anser det som åpenbart at det er denne mekanismen som benyttes.

 

Det eneste som er litt spennende er hva de gjør med /tmp og /Library/caches. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...