Gå til innhold

Samsung lanserer to 4K-råtasser for spillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Hva skal spillere med så høy oppløsning? Det siste de vil er jo at spillet skal gå i sirup.

2. Hva skal folk med så høy oppløsning på så små skjermer? Den oppløsningen passer bedre for større skjermer (30+ tommer)

3. Har Samsung skrivefeil i spesifikasjonene for 23,6-tommeren? "Pixel Pitch (H x V) 0.4525mm x 0.13575mm"

4. Strømforsyningen burde vært innebygget. Begge har dessverre ekstern strømforsyning.

Lenke til kommentar

1. Hva skal spillere med så høy oppløsning? Det siste de vil er jo at spillet skal gå i sirup.

2. Hva skal folk med så høy oppløsning på så små skjermer? Den oppløsningen passer bedre for større skjermer (30+ tommer)

3. Har Samsung skrivefeil i spesifikasjonene for 23,6-tommeren? "Pixel Pitch (H x V) 0.4525mm x 0.13575mm"

4. Strømforsyningen burde vært innebygget. Begge har dessverre ekstern strømforsyning.

 

Ad punkt 1 og 2:

 

Jeg kunne veldig gjerne tenke meg en så liten, så høyoppløst skjerm. Jeg ville da brukt 4K-oppløsningen i alt annet enn spill. I spill hadde 1920 x 1080 holdt for å holde bildeflyten oppe på et akseptabelt nivå med dagens maskinvare. Dersom man ønsker et skjermbilde der man ikke kan skille pikslene fra hverandre (noe jeg gjør, spesielt når jeg leser tekst på skjermen), så holder ikke full HD, selv for en 24-tommers skjerm. Dette er selvsagt avhengig av hvor langt unna du sitter skjermen. Sjekk http://isthisretina.com/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Andre kilder tilsier flere skjermer:

 

Samsung U24E590D 23,6 tum 3 840 x 2 160 px PLS 4 448 kr

Samsung U28E590D 28 tum 3 840 x 2 160 px TN 4 956 kr

Samsung U24E850R 23,6 tum 3 840 x 2 160 px PLS 5 590 kr

Samsung U28E850R 28 tum 3 840 x 2 160 px TN 5 966 kr

Samsung U32E850R 31,5 tum 3 840 x 2 160 px PLS 11 201 kr

 

Altså svenske kroner her

Endret av C64C
Lenke til kommentar

 

 


 


Kan de bare kjøre 60 Hz via HDMI? Displayport er jo uansett en bedre standard.
I følge Tomshardware kjører de 30Hz over HDMI, men 60Hz over DisplayPort: http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-u28d590d-4k-ultra-hd-monitor,4033.html

Det er ikke samme skjermer. U28E590D vs U28D590D.

 



Underlig at 28-tommeren er så mye billigere!

Regner med det er fordi 28-tommeren er TN, mens 23,6-tommerne er PLS. Merkelig nok valgte de å gi TN-skjermene 10 bit fargedybde, mens PLS-skjermene bare fikk 8 bit. Det burde vært omvendt. Det står ikke noe om de oppnår 8 og 10 bit via dithering eller ikke.

 

Utgavene med R på slutten av navnet har vist bedre justeringsmuligheter enn de med D, samt litt andre (stort sett bedre) tilkoblingsmuligheter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

1. Hva skal spillere med så høy oppløsning? Det siste de vil er jo at spillet skal gå i sirup.

 

Det samme som alle andre. At man vil ha en skjerm som fungerer godt til spill betyr jo ikke automatisk at spilling er det eneste man skal bruke den til. Vil tro det fungerer helt fint å kjøre de krevende spillene i 1080p på en slik skjerm, så kan man dra nytte av den høye oppløsningen når man driver med annet. Slik jeg ser det er det et større problem at mange programmer skalerer så dårlig.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er litt i tvil angående valg av ny skjerm. Har lyst på en som er god til både gaming og bildebehandling. Men - med 4k-skjermene begrenset på 60Hz, mens 1440p-skjermene går helt opp til 144Hz, så blir ikke valget så lett...

 

Akkurat i dag så vil man ikke klare å få bildeflyt på over 60FPS med FreeSync på en 4K skjerm med mindre du har et monster av en annen verden. Dermed er 60Hz i stor grad nok for en 4K skjerm til gaming. Har selv 1440p 144Hz G-Sync og må si jeg merker effekten av høyere oppløsning i ALLE spill. G-Sync merker jeg kun i spill jeg ikke klarer å få over 60FPS på (Til nå bare Witcher 3 med alt satt til Ultra). Frekvensen må man virkelig på spesifikke spill for å merke, bare FPS egentlig. Til og med League of Legends, Starcraft 2 og Diablo 3 som er ganske intesne hastighetsmessige spill ser jeg ikke forskjell. Så personlig som en person som spiller veldig mye forskjellig føler jeg Oppløsning > FreeSync/G-Sync > høy oppdateringsfrekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hva skal spillere med så høy oppløsning? Det siste de vil er jo at spillet skal gå i sirup.

2. Hva skal folk med så høy oppløsning på så små skjermer? Den oppløsningen passer bedre for større skjermer (30+ tommer)

3. Har Samsung skrivefeil i spesifikasjonene for 23,6-tommeren? "Pixel Pitch (H x V) 0.4525mm x 0.13575mm"

4. Strømforsyningen burde vært innebygget. Begge har dessverre ekstern strømforsyning.

 

Siden fury x ikkje klarer 60 fps i 4k i mange spill, så sier det seg selv at 4k er håpløst for spillere. Sjakk går vel bra :p

 

Enn så lenge har ikkje amd støtte for freesync og crossfire. Altså epic fail. De har sagt det skal komme etterhvert da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...