Gå til innhold

– Beats bruker skjulte vekter i hodesettene sine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag finnes det komposittmaterialer som både er sterkere og lettere enn metall. Jeg foretrekker faktisk at hodetelefonen er lett framfor at den er kunstig tyngre enn den må være. Blir den for lett og er dårlig konstruert kan den godt sitte dårligere på hodet.

 

Beats satset på å selge overpriset dårlig kvalitet via massiv markedsføring via integritetsløse selebriteter og ryktet de nå har hos folk som bryr seg om lydkvalitet er heller lavt. For håpe oppkjøpet fra Apple redder kvaliteten.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker at lyden jeg hører på er av en hvis kvalitet. Personlig liker jeg typisk sennheiser (personlig favoritt: Sennheiser Momentum, dog det fins flere merker som er bedre, syns jeg de er helt greie til daglig bruk, skal jeg virkelig lytte skifter jeg heller til mine AKG 141 studio klokker), og det tok meg mindre enn 10 sekunder under en test å vite at jeg heller bruker de generiske proppene som gjerne følger med mobiler enn beats og skull candy...

 

Kanskje jeg er litt snobbete, men jeg syns det er hårreisende at folk i det hele tatt orker å høre på lyden de merkene genererer.. Men med antall folk i dag som har hørselsskader pga høy lyd hører vel kanskje ikke forskjell..

 

Jeg har brukt propper og klokker i alle år og da med ikke akkurat lav lyd, under sist hørsels test stusset legen på at jeg hørte så bra etter å ha spurt meg om jeg bruker høretelefoner...

God lyd inn gjør at du kan spille høyere uten å bli like sliten eller at samtalen i rommet drukner, men det fører også til at du hører tydeligere hele musikken på lavere volum.. Så gå for merker som er kjent blant audiophile som brukbare eller bedre.

 

Sjekk ut et par "best in test" og "top 10" artikler på nett så ser man for en trend mot visse produkter, og beats er ikke engang nevnt i de flest sånne tester. Og til en pris av nesten 2500,- er det mye der ute som er veldig mye bedre..

Lenke til kommentar

De føles fortsatt lette og billige ut, med vekter.
Alle jeg trener med har Beats, så jeg mobber de stadig for at de betaler dyre dommer for et merke. Lyden i de er ikke bra.

Her går det i Parrot Zik, lyden kunne selvsagt vært bedre men, det er milevis bedre enn Beats. 
Aldri vært mer fornøyd med et produkt!

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Vel, design og følelse har mye å si for bruker opplevelsen. Det er stor forskjell på å kjøre en Peugot fra 80 tallet hvor hele dashbordet bøyer seg når man trykker på en av knappene og det lages en lang skrapende knirkelyd når knappen går inn, fremfor det å kjøre en mercedes fra samme periode hvor dashbordet ikke beveger seg og bryteren kun gir fra seg et lite fast klikk når den aktiveres.

 

Følelse ved kontakt er visstnok et navnløst fenomen, men betyr mye for bruker opplevelsen og kvalitetsinntrykket.

Det samme ser man med NAD og Denon forsterkerne på Hifi klubben.

Å betjene en Denon fysisk med hendene gir en merkbart større kvalitetsfølelse enn å tukle på en NAD forsterker.

Like fullt vil nok NAD forsterkeren ha bedre lydkvalitet enn en Denon i samme prisklasse.

 

Det er rett og slett forskjell på prioriteringer under konstruksjonen. Tungt og fast forbindes med solid. Lett og bevegelig forbindes med skrøpelig. All reklame er psykologisk krigføring.

 

På skolen hadde jeg en lærer som på hver eneste prøve alltid hadde spørsmålet; kvalitet, hva er det?

 

Det korrekte svaret skulle da være , uten et eneste ord forandret; kvalitet er når produktet kan utføre sin tiltenkte oppgave uten å koste unødvendig mye!

 

Så hvis bilens oppgave er å flytte deg fra A til B er den billigste oppgaveløseren av størst kvalitet.

Er derimot bilens oppgave å flytte deg behagelig fra A til B blir svaret mer inviklet siden komfort er en subjektiv opplevelse.

Det samme gjelder med lydkvalitet i forsterkere.

Den subjektive delen av kvalitetsfølelsen har gitt opphavet til en hel industri kalt markedsføring og reklame. De forteller deg hva som skal være bra og hvorfor du skal velge akkurat deres produkt. Og som med de nevnte merker av hodetelefoner ligger diskusjonen langt utenfor det viktigste, nemlig lydkvaliteten. I stedet er det hipt, moderne og kult design som gjelder.

En effektiv måte å få fokuset bort fra produktets svakheter.

Endret av rillto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag finnes det komposittmaterialer som både er sterkere og lettere enn metall. Jeg foretrekker faktisk at hodetelefonen er lett framfor at den er kunstig tyngre enn den må være. Blir den for lett og er dårlig konstruert kan den god sitte dårligere på hodet.

 

Beats satset på å selge overpriset dårlig kvalitet via massiv markedsføring via integritetsløse selebriteter og ryktet de nå har hos folk som bryr seg om lydkvalitet er heller lavt. For håpe oppkjøpet fra Apple redder kvaliteten.

 

Jeg har prøvd tyngre headset som ikke har sånn ekstra hodestøtte-ting (som demper). Og de knager veldig fort på øra etter lengre perioder.
Lenke til kommentar

Et spørsmål er jo hvorvidt en demontering av det som ser ut som Beats By Dr.Dre Solo HD (førstegenerasjon, produsert i samarbeid med Monster) er representativt for dagens (2. Generasjon) som ikke er produsert i samarbeid med Monster? De har vel også endel forskjellige modeller, og disse er vel av de rimeligste? Ifølge Prisjakt så ligger disse på ca 800 kr? For meg så er ikke det noe jeg klassifiserer som spesielt dyrt.

 

Nå skal jeg ikke påstå at Beats er kjempebra, men samtidig så syntes jeg det er litt merkelig å dømme hele porteføljen nord og ned basert på demontering av et utgått (eller utgående) produkt som er av de rimeligste de har å tilby. Etter hva jeg leser på Head-Fi.org osv så har jo ikke hodetelefoner som Beats Studio v2.0 gjort det så alt for dårlig? Tilbyr ikke allverdens for prisen, men er heller ikke å se på som ræva på noen som helst måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål er jo hvorvidt en demontering av det som ser ut som Beats By Dr.Dre Solo HD (førstegenerasjon, produsert i samarbeid med Monster) er representativt for dagens (2. Generasjon) som ikke er produsert i samarbeid med Monster? De har vel også endel forskjellige modeller, og disse er vel av de rimeligste? Ifølge Prisjakt så ligger disse på ca 800 kr? For meg så er ikke det noe jeg klassifiserer som spesielt dyrt.

 

Nå skal jeg ikke påstå at Beats er kjempebra, men samtidig så syntes jeg det er litt merkelig å dømme hele porteføljen nord og ned basert på demontering av et utgått (eller utgående) produkt som er av de rimeligste de har å tilby. Etter hva jeg leser på Head-Fi.org osv så har jo ikke hodetelefoner som Beats Studio v2.0 gjort det så alt for dårlig? Tilbyr ikke allverdens for prisen, men er heller ikke å se på som ræva på noen som helst måte.

 

Man kan jo eventuelt dømme porteføljen nord og ned basert på andre ting, som blindtester av lydkvalitet, der scorer ikke beats særlig bra, dårlig til prisen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kommer vel igjen mye an på hvilke av produktene som blir testet? Det å slå hele porteføljen over en kam er en dårlig praksis. Ikke misforstå meg, jeg skal ikke påstå at Beats er spesielt bra men det å ta et produkt, vurdere det til å være temmelig ræva og dermed konkludere med at alle de andre produktene også må være ræva er temmelig idiotisk.

Lenke til kommentar

Det kommer vel igjen mye an på hvilke av produktene som blir testet? Det å slå hele porteføljen over en kam er en dårlig praksis. Ikke misforstå meg, jeg skal ikke påstå at Beats er spesielt bra men det å ta et produkt, vurdere det til å være temmelig ræva og dermed konkludere med at alle de andre produktene også må være ræva er temmelig idiotisk.

 

Er det? Det er mange produsenter, selvfølgelig kan det være at den halvparten som er testet ordentlig av beats produkter er dårlig, og den andre halvparten er bra. Noe som tyder på en av to ting:

 

1. De ander ikke hva de driver med, men har flaks avogtil

2. De vet hva de driver med, men lager mye som er dårlig friviliig.

 

Ser ingen grunn til å kjøpe andre produkter fra en slik produsent før det er ettrykkerlig underbygd at et konkret produkt er bra mot oddsen.

 

AtW

Lenke til kommentar

De fleste store produsentene har det jeg vil kalle kalkuner lydmessig med den erfaringen jeg har nå. Hadde du spurt meg for en del år siden hadde jeg ikke hatt referanser til å si noe på det. Det er stor forskjell på audiofile som vil ha det så realistisk, stort og høyoppløst som mulig og de som bare vil høre musikken grovt og følge trenden og se hippe ut. Det er vesentlig kvalitetsforskjell på SOLO HD og SOLO HD 2, så de kan hvis de vil.

Lenke til kommentar

På skolen hadde jeg en lærer som på hver eneste prøve alltid hadde spørsmålet; kvalitet, hva er det?

 

Det korrekte svaret skulle da være , uten et eneste ord forandret; kvalitet er når produktet kan utføre sin tiltenkte oppgave uten å koste unødvendig mye!

 

Så hvis bilens oppgave er å flytte deg fra A til B er den billigste oppgaveløseren av størst kvalitet.

Er derimot bilens oppgave å flytte deg behagelig fra A til B blir svaret mer inviklet siden komfort er en subjektiv opplevelse.

Artig syn på saken det, men jeg veit ikke om jeg er enig i at man MÅ vite prisen på et produkt for å kunne mene noe om kvaliteten.

Lenke til kommentar

... men jeg veit ikke om jeg er enig i at man MÅ vite prisen på et produkt for å kunne mene noe om kvaliteten.

Enig i at pris og kvalitet pleier å følge en viss lineæritet. Det er desverre en del produsenter som har produkter hvor det du betaler for er ulike ting. Det er mange som legger seg på ulike grupperinger, tilhørighet, suksesslaget og det å føle seg spesiell eller behovet for å etterligne en spesiell person. Det er stor forskjell på verdi, oppfattet verdi og betalingsvillighet. Den ene personen synes det er søppel og den andre synes det er gull. For mange er et image viktigere enn substans.

Lenke til kommentar

 

På skolen hadde jeg en lærer som på hver eneste prøve alltid hadde spørsmålet; kvalitet, hva er det?

Det korrekte svaret skulle da være , uten et eneste ord forandret; kvalitet er når produktet kan utføre sin tiltenkte oppgave uten å koste unødvendig mye!

Så hvis bilens oppgave er å flytte deg fra A til B er den billigste oppgaveløseren av størst kvalitet.

Er derimot bilens oppgave å flytte deg behagelig fra A til B blir svaret mer inviklet siden komfort er en subjektiv opplevelse.

 

Artig syn på saken det, men jeg veit ikke om jeg er enig i at man MÅ vite prisen på et produkt for å kunne mene noe om kvaliteten.

Prisen er ofte et resultat av kostnader pluss profitt. Å maskinere en overflate til 1/1000 mm er unødvendig hvis produktet er en plugg som skal sitte løst i et hull med 1/10 mm nøyaktighet. Der kommer kostnader inn i bildet. Utsalgsprisen på varer som disse headsettene er nok styrt mer av betalingsvilje for merkevaren. Produkt kostnaden er nok småpenger pr stk.

Det er her markedsføringsdelen kommer inn i bildet. Det får folk til å være villige til å betale mer enn produktet egentlig burde koste.

 

Så utsagnet gjelder produktkostnader og eventuell utsalgspris fra produsent, ikke hyllepris i butikk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...