Gå til innhold

GUIDE: Disse 12 skjermene anbefaler vi deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok liste det her, men jeg kunne tenkt meg mer detaljer om hver TV. Dere skriver at man bør tenke på hvor stort fargerom TVen støtter, hva slags innganger og oppdateringsfrekvens den har og hvilken oppløsning den støtter. Jeg synes ikke denne informasjonen kommer frem på TVene dere anbefaler. Kunne dere hatt en liten tabell med noe av den viktigste informasjonen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fyfyfyfy, nå gadd jeg ikke lese hele engang, kjente det vrengte seg i hele kroppen når dere sier at 47PFT5609 har 200HZ, denne har et 50HZ bildepanel, noe som gjør den ganske dårlig.

Så gjør dere det ikke bedre med UE48J5515, dette er også et 50HZ panel.

Samme gjelder vel også LG 49UB830V om jeg ikke tar feil. Her er det nesten enda verre, da det er en 4K med 50HZ ^^

Usj, nei dere bør trekke denne artikkelen og poste på nytt med TVer som faktisk har native 100HZ panel som et minimum.

Eneste TVen med ekte 100HZ panel er UE55JU6475 gratulerer, dette er den eneste TVen under 10K som virker grei nok.

Finnes så mange gode TVer til under 10000 som har 100HZ panel og knall bilde. Bare tull denne saken her.

Endret av lazyjacket
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Finnes så mange gode TVer til under 10000 som har 100HZ panel og knall bilde. Bare tull denne saken her.

 

ENIG. Har selv en Sony 60" med 100Hz VA panel og bakbelysning (ikke edge) som kostet under 10k. Denne har meget godt sortnivå også pga VA panel, IPS har oftest så-som-så sortnivå. Siden den har bakbelyst panel er det mindre problemer med lightbleed også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-LHRLUiN

Fyfyfyfy, nå gadd jeg ikke lese hele engang......

Samme gjelder vel også LG 49UB830V om jeg ikke tar feil. Her er det nesten enda verre, da det er en 4K med 50HZ ^^

 

Usj, nei dere bør trekke denne artikkelen og poste på nytt med TVer som faktisk har native 100HZ panel som et minimum.

Finnes så mange gode TVer til under 10000 som har 100HZ panel og knall bilde. Bare tull denne saken her.

Enig her også, dette må være slett arbeid fra en teknologiavis. Mye feil info, og manglende info som en kjøper av disse tvene bør vite. Jobber med mange av disse tvene daglig. Først vil jeg legge til at jeg ikke native 100hz er et must for alle, men er man interessert i sport, spill eller en god bildekvalitet så er dette man skal ha. Disse må man regne med å betale 6000+ i str 46 og oppover.

 

Her er en del feilrettinger:

 

Philips 47PFT5609:

Har ikke mye erfaring med denne, men er 50hz med 200hz PMR, bra for de som vil ha stor tv til grei pris.

 

Samsung UE48J5515:

Ett greit alternativ til Philips for de som ønsker et noe bedre smartsystem.

 

Er man opptatt av native 100hz anbefaler jeg

Samsung UE50H6275 som ligger til 5995 i skrivende stund.

 

LG 49UB830V

Her klandrer jeg nødvendigvis ikke dere, men UB830 er ikke spesielt god på raske panoreringer, spesielt fra side til side. Men dette har jeg også sett på årets tver fra lg i de lavere prisklassene, selv om lg påstår at disse skal være 100hz så kommer de ikke godt ut på panoreringstester. De har også ofte forskjellig oppdateringfrekvens på ulike størrelser av samme modell.

 

Samsung UE55JU6475:

Har 100hz panel.

 

Panasonic TX-55CX725

Dette er en tv som kan si meg enig i er en god tv, med et veldig godt smartsystem med tanke på brukervennlighet, passer fint til eldre generasjoner da det er ganske tilpassingvennelig og enkelt. Mangler kanskje litt apper ift. konkurrenter.

 

Philips 65PUS9809:

En viktig ting med denne er at den ikke har innebygd HEVC, dvs støtter ikke streaming fra f.eks Netflix. Men trenger en ekstern UHD-spiller kalt UHD880, som man kan få gratis fra Philips i en begrenset periode. Man vil også få Android 5.0 i denne boksen.

 

 

 

Viktig og ikke blande native hz og 200hz CMR, PMR, MotionFlow etc. Sier ikke at disse bildeforbedringsteknologiene ikke fungerer, men kalibratører av tver slår disse av, mye på grunn av at disse kan føre med seg uønskede effekter på bildet. En 100hz native vil slå en 400 PMR/CMR på bevegelser

 

Bak-led, kant-led bør kanskje nevnes og fordeler og ulemper med disse typene. Paneltype kan også være lurt å ta med, spesielt med tanke på innsynsvinkler i større rom.

 

Men er enig at smart-tver har fått et stort løft i år. Da alle leverandørene har ett solid system.

 

Nå er de ikke ofte jeg engasjerer meg på diverse forum, men dette var rett og slett trist lesing.

Endret av Slettet-LHRLUiN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan dere ikke lage test hvor dere tar for dere kun bildet. Vi er noen tusen i Norge nå som benytter oss av Android mini PC, og streamer alt vi ser på skjermen, og derfor bryr oss lite om smart delen. Med en MiniX X8-H Plus er smart delen totalt uinteressant for meg. Men er opptatt av best mulig bilde. Er egentlig kun interessert i å betale for bra bilde. Lyd kjører jeg via forsterker med digital kabel, så det er heller ikke så nøye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fyfyfyfy, nå gadd jeg ikke lese hele engang, kjente det vrengte seg i hele kroppen når dere sier at 47PFT5609 har 200HZ, denne har et 50HZ bildepanel, noe som gjør den ganske dårlig.

 

Så gjør dere det ikke bedre med UE48J5515, dette er også et 50HZ panel.

 

Samme gjelder vel også LG 49UB830V om jeg ikke tar feil. Her er det nesten enda verre, da det er en 4K med 50HZ ^^

 

Usj, nei dere bør trekke denne artikkelen og poste på nytt med TVer som faktisk har native 100HZ panel som et minimum.

 

Eneste TVen med ekte 100HZ panel er UE55JU6475 gratulerer, dette er den eneste TVen under 10K som virker grei nok.

 

Finnes så mange gode TVer til under 10000 som har 100HZ panel og knall bilde. Bare tull denne saken her.

 

Det er så artig at du faktisk henger deg kun opp i hvor mange Hz en tv har. Om produsenten sier at en tv har 50 eller 400 Hz har absolutt ingenting å si på kvaliteten på bildet. Alle tv-produsenter måler på forskjellige måter og ingen er korrekt. Som regel henter de ut et tall fra luften som høres bra ut, og jo dyrere tven er jo flere Hz har den.

 

Skal du ha en ny tv er det en måte å finne ut om tven er noe for deg: dra på nærmeste butikk og se på bildet. Enkelt og greit, koster ingenting og du vet hva du kjøper!

 

Å kjøpe en tv etter antall Hz er som å kjøpe en bil etter antall hestekrefter. Det er bare et estimat og sier ingenting om hvordan bilen kjører.

Lenke til kommentar

 

Fyfyfyfy, nå gadd jeg ikke lese hele engang, kjente det vrengte seg i hele kroppen når dere sier at 47PFT5609 har 200HZ, denne har et 50HZ bildepanel, noe som gjør den ganske dårlig.

Så gjør dere det ikke bedre med UE48J5515, dette er også et 50HZ panel.

Samme gjelder vel også LG 49UB830V om jeg ikke tar feil. Her er det nesten enda verre, da det er en 4K med 50HZ ^^

Usj, nei dere bør trekke denne artikkelen og poste på nytt med TVer som faktisk har native 100HZ panel som et minimum.

Eneste TVen med ekte 100HZ panel er UE55JU6475 gratulerer, dette er den eneste TVen under 10K som virker grei nok.

Finnes så mange gode TVer til under 10000 som har 100HZ panel og knall bilde. Bare tull denne saken her.

Det er så artig at du faktisk henger deg kun opp i hvor mange Hz en tv har. Om produsenten sier at en tv har 50 eller 400 Hz har absolutt ingenting å si på kvaliteten på bildet. Alle tv-produsenter måler på forskjellige måter og ingen er korrekt. Som regel henter de ut et tall fra luften som høres bra ut, og jo dyrere tven er jo flere Hz har den.

Skal du ha en ny tv er det en måte å finne ut om tven er noe for deg: dra på nærmeste butikk og se på bildet. Enkelt og greit, koster ingenting og du vet hva du kjøper!

Å kjøpe en tv etter antall Hz er som å kjøpe en bil etter antall hestekrefter. Det er bare et estimat og sier ingenting om hvordan bilen kjører.

Det hjelper ikke om bildet er bra i stillbilder, men hakker ellers. Derfor syns jeg deter tullete at dette er tvene de anbefaler.

 

Skal de først anbefale TVer, så bør de anbefale noen som har 100hz som native panel, i neste rekke bør de da finne tver å anbefale som har gode paneler. Feks VA eller nyere IPS.

 

Jeg sa aldri noe om at man skal kjøpe tv etter antall hz, men syns en anbefalomg bør ha minimum 100hz native panel og et bra panel, som gid korrekte farger, men som også takler bevegelser.

 

Ps antall hz er ikke tall de henter ut av luften, tvene har noe man kaller et native panel enten 50 eller 100, så har dem bildebehandling/forbedring de oppgir i mange mange 100hz.

 

Men takk for at prøver å engasjere deg.

Endret av lazyjacket
Lenke til kommentar

Ok liste det her, men jeg kunne tenkt meg mer detaljer om hver TV. Dere skriver at man bør tenke på hvor stort fargerom TVen støtter, hva slags innganger og oppdateringsfrekvens den har og hvilken oppløsning den støtter. Jeg synes ikke denne informasjonen kommer frem på TVene dere anbefaler. Kunne dere hatt en liten tabell med noe av den viktigste informasjonen?

 

Hei, og takk for tilbakemeldingen. Ser at flere etterlyser det, så vi tar sikte på å legge ved en utfyllende tabell neste gang der vi tar med spesifikasjonene til de ulike modellene.

Lenke til kommentar

 

Fyfyfyfy, nå gadd jeg ikke lese hele engang......

Samme gjelder vel også LG 49UB830V om jeg ikke tar feil. Her er det nesten enda verre, da det er en 4K med 50HZ ^^

 

Usj, nei dere bør trekke denne artikkelen og poste på nytt med TVer som faktisk har native 100HZ panel som et minimum.

Finnes så mange gode TVer til under 10000 som har 100HZ panel og knall bilde. Bare tull denne saken her.

Enig her også, dette må være slett arbeid fra en teknologiavis. Mye feil info, og manglende info som en kjøper av disse tvene bør vite. Jobber med mange av disse tvene daglig. Først vil jeg legge til at jeg ikke native 100hz er et must for alle, men er man interessert i sport, spill eller en god bildekvalitet så er dette man skal ha. Disse må man regne med å betale 6000+ i str 46 og oppover.

 

Her er en del feilrettinger:

 

Philips 47PFT5609:

Har ikke mye erfaring med denne, men er 50hz med 200hz PMR, bra for de som vil ha stor tv til grei pris.

 

Samsung UE48J5515:

Ett greit alternativ til Philips for de som ønsker et noe bedre smartsystem.

 

Er man opptatt av native 100hz anbefaler jeg

Samsung UE50H6275 som ligger til 5995 i skrivende stund.

 

LG 49UB830V

Her klandrer jeg nødvendigvis ikke dere, men UB830 er ikke spesielt god på raske panoreringer, spesielt fra side til side. Men dette har jeg også sett på årets tver fra lg i de lavere prisklassene, selv om lg påstår at disse skal være 100hz så kommer de ikke godt ut på panoreringstester. De har også ofte forskjellig oppdateringfrekvens på ulike størrelser av samme modell.

 

Samsung UE55JU6475:

Har 100hz panel.

 

Panasonic TX-55CX725

Dette er en tv som kan si meg enig i er en god tv, med et veldig godt smartsystem med tanke på brukervennlighet, passer fint til eldre generasjoner da det er ganske tilpassingvennelig og enkelt. Mangler kanskje litt apper ift. konkurrenter.

 

Philips 65PUS9809:

En viktig ting med denne er at den ikke har innebygd HEVC, dvs støtter ikke streaming fra f.eks Netflix. Men trenger en ekstern UHD-spiller kalt UHD880, som man kan få gratis fra Philips i en begrenset periode. Man vil også få Android 5.0 i denne boksen.

 

 

 

Viktig og ikke blande native hz og 200hz CMR, PMR, MotionFlow etc. Sier ikke at disse bildeforbedringsteknologiene ikke fungerer, men kalibratører av tver slår disse av, mye på grunn av at disse kan føre med seg uønskede effekter på bildet. En 100hz native vil slå en 400 PMR/CMR på bevegelser

 

Bak-led, kant-led bør kanskje nevnes og fordeler og ulemper med disse typene. Paneltype kan også være lurt å ta med, spesielt med tanke på innsynsvinkler i større rom.

 

Men er enig at smart-tver har fått et stort løft i år. Da alle leverandørene har ett solid system.

 

Nå er de ikke ofte jeg engasjerer meg på diverse forum, men dette var rett og slett trist lesing.

Hei, og takk for en konstruktiv tilbakemelding. Ser at vi nok neste gang bør gå langt dypere i detaljene og ikke minst nevne for eksempel at 9809 må ha en egen boks for å kunne by på blant annet HVEC-støtte.

Lenke til kommentar

Må si det er veldig mye slett arbeid i det dere lager av "tester og omtaler" 

 

Virker ofte som dere har null peiling på det dere skriver om. I så fall, hvorfor skriver dere om det?
Hvorfor ikke skaffe folk som kan litt om emnet, og / eller skrive om det dere kan noe om istedenfor.
Denne her er noe av det verste jeg har lest hos dere.

Og det heter HEVC, ikke HVEC :)

Tror det var du som hadde testen om Android mini PC også (Probox2 EX) for en stund siden.

Den testen var rett og slett tragisk, og avslørte at dere hadde lite peiling på hva dere drev med.
Og heller ikke forstod hva disse produktene ble brukt til av folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-LHRLUiN

Rar artikkel. Forumet redder og rydder opp.

 

Native og native: er det noen av disse som tar 60Hz+ input?

 

Nå har jeg ikke satt meg inn i det all teorien bak bildemanipuleringen, og kan være på litt utrygg grunn selv. Likevel bruker jeg ordet native panelfrekvens pga jeg ikke har noe bedre ord for dette. Det finnes 3 native klasser, 50hz, 100hz og 200hz i Norge. Utenfor Norge bruker enkelte land 60hz, 120hz og 240hz, dette har nok en sammenheng med strømnettet.

 

Nå er jo det meste av materialet 50hz i Norge, slik at man kan lure på om det har noen hensikt med 100hz og 200hz tv. Slik jeg har forstått det finnes det da to måter de gjør det på. Enten at tv'en analyserer bilde 1 og 2 og lager et bilde mellom disse, eller at tven setter inn et sort bilde (eller skru av baklyset) imellom bilde 1 og 2. Se på de slik, hvis du lukker øynene, vil du fortsatt kunne se konturer av det du nettopp så på. Hovedpoenget at det isåfall lurer synet og gir en bedre bildeflyt.

 

Hvordan skiller dette seg fra såkalte "jukse" hz? Igjen slik jeg har forstått det så er tanken den samme, men siden på 50hz kan de ikke sette inn nye bilder uten å droppe "reelle" bilder, derfor blir bilde 1 og 2 smeltet sammen og vist 2 ganger, eller ett kunstig bilde etterfulgt av et sort ett.

 

Som sagt jeg er litt på utrygg grunn nå med det tekniske bak dette og kan være feil, eller variere fra tv til tv. Bottom line er at dette virker i praksis og jeg anbefaler alle å teste tvene de tenker å kjøpe og sammenligne dette live.

 

Disse to artiklene kan kanskje oppklare det bedre enn det jeg greier å gjøre her.

 

http://www.cnet.com/news/what-is-refresh-rate/

http://www.cnet.com/news/what-is-600hz/

 

For å svare på spm. ditt ang. tver med 120+ native input, eller mest sannsynlig 100hz er i norge. Så vet jeg om noen sony tver fra 2013 som klarte dette, tror nok dette er vanskeligere på dagens 4k tver isåfall.

 

Forhåpentligvis vil vi snart se bedre støtte for dette med HDMI 2.0 eller evt. displayport innganger snart. Det er jo også snakk om HFR filmer skal begynne å ankomme markedet på bluray. Teknologien er der, men produsentene synes vel ikke at det er nok etterspørsel.

 

Her er en artikkel med noen tver testet med 120hz i kommentarfeltet.

http://www.blurbusters.com/overclock/120hz-pc-to-tv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-LHRLUiN

Når går man vekk fra glossy skjermer igjen?

 

Panasonic sin nye 7 serie var mattere enn de fleste skjermene jeg har sett i de siste par årene, kan være verdt enn titt. Problemet er vel at blanke paneler gir inntrykk av sterkere farger og lystyrke, som selger lettere til Ola Nordmann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...