Gå til innhold

FOTOESSAY: Bli med inn i en arkadehall (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, arkadehaller. Det var tider det!

 

Fins det noe slikt enda i Norge, noen som vet?

(Den puben ved busstasjonen/SAShotellet i Oslo har fine ølsorter og et par flipperspill, vel verdt å ta ventetid på buss/tog der)

 

Gjerne fylt med klassiske flipper og coin-ups som Wonderboy, Star Wars, Indiana Jones osv.

 

Skulle gjerne betalt for å få oppleve en skikkelig arkadehall igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, arkadehaller. Det var tider det!

 

Fins det noe slikt enda i Norge, noen som vet?

(Den puben ved busstasjonen/SAShotellet i Oslo har fine ølsorter og et par flipperspill, vel verdt å ta ventetid på buss/tog der)

 

Gjerne fylt med klassiske flipper og coin-ups som Wonderboy, Star Wars, Indiana Jones osv.

 

Skulle gjerne betalt for å få oppleve en skikkelig arkadehall igjen!

Vet ikke om noen i Norge, men om noen er i København kan jeg anbefale Chassis Arcade: http://chassisarcade.dk/

 

Det er en ganske liten arkadehall, men de har mange av de virkelige klassikerne - som Pac-Man, 1942, Bomb Jack, Bubble Bubble, osv.

 

:-)

Endret av Kurt Lekanger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største grunnen til at jeg slutta å spille på arcade maskiner var nok prisen pr credit etterhvert. Buble Boble starta vell på 3kr crediten, og vidre utover ble det 5kr, så 10kr for NeoGeo spill og siste jeg så var vell 20kr for 1 credit på Sega Rally på danskebåten, Sega Rally var også et spill man måtte være god for å komma vidre, ett feilgrep der så var den crediten borte.

 

Hvor mye kosta det på Toms World?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at prisen var drepen for arkadehallene. På kanalen i Trondheim var det et greit utvalg spill, men det var ikke spesielt mye kø for å få tilgang til maskinene. Unntakene var kanskje når en gruppe kom for å blåse av gårde ukens 200 lapp på et rallyspill de omsider har blitt litt gode på. 20kr for en runde som varte i 4 minutter om du var heldig ble for drøyt.

 

Maskinene sto jo uansett å gikk. Hadde man tatt 5kr hadde helt sikkert flere spilt på dem, den 20 kronen hadde forsvunnet uansett, det hadde bare tatt 16 minutter istede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ah, arkadehaller. Det var tider det!

 

Fins det noe slikt enda i Norge, noen som vet?

(Den puben ved busstasjonen/SAShotellet i Oslo har fine ølsorter og et par flipperspill, vel verdt å ta ventetid på buss/tog der)

 

Gjerne fylt med klassiske flipper og coin-ups som Wonderboy, Star Wars, Indiana Jones osv.

 

Skulle gjerne betalt for å få oppleve en skikkelig arkadehall igjen!

Vet ikke om noen i Norge, men om noen er i København kan jeg anbefale Chassis Arcade: http://chassisarcade.dk/

 

Det er en ganske liten arkadehall, men de har mange av de virkelige klassikerne - som Pac-Man, 1942, Bomb Jack, Bubble Bubble, osv.

 

:-)

Hehe! Jeg er tilfeldigvis i Køben nå, takk for tips ;)

BombJack here I come!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til de første arcade-spillene så vokste det opp legender som kunne holde på i timevis. Spillene ble aldri ferdig siden de ikke hadde en slutt.

 

Og jeg husker godt de shoot em up spillene hvor man styrte et fly eller et romskip og skulle skyte på alt som beveget seg. Kjøpte siden spillene til Commodore 64 eller til den første Nintendo-maskinen etter at jeg prøvde dem på arcade aller først.

 

Ellers så er det dumt at spillene koster 20 pr kreditt. Blir litt for dyrt og i tillegg så har jo spillene gjerne en større vanskelighetsgrad enn de før dem.

Lenke til kommentar

Største grunnen til at jeg slutta å spille på arcade maskiner var nok prisen pr credit etterhvert. Buble Boble starta vell på 3kr crediten, og vidre utover ble det 5kr, så 10kr for NeoGeo spill og siste jeg så var vell 20kr for 1 credit på Sega Rally på danskebåten, Sega Rally var også et spill man måtte være god for å komma vidre, ett feilgrep der så var den crediten borte.

 

Hvor mye kosta det på Toms World?

 

Det sto 100 på noen av automatene ? og 100 taiwanske dollar er vel ca. 25 kroner. Så ikke spesielt billig - i hvert fall ikke med tanke på at inntektsnivået der borte er mye lavere enn her i Norge. Mulig noen automater var billigere enn andre, det husker jeg ikke. På Chassis Arcade i København tar de 2-5 kroner per spill, og de sier at de har holdt de samme prisene som arcadehallene hadde i "gamle dager" (tror de driver dette mest for moro skyld, ikke så mye for å tjene penger).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var på en arkadehall eller to når jeg var i Japan. Var faktisk dritgøy, og de hadde et stort utvalg av rimelig moderne spill. De gangene jeg har funnet slike arkadespill i norge, har de vært særdeles gamle og med grafikk som ikke holder følge med moderne grafikk.

 

Tror ikke det er et stort nok marked i Norge for en slik hall, er rett og slett ikke nok folk som er interesserte i å bruke penger i en spillehall. Blir noe helt annet i Tokyo, med deres 35 millioner mennesker i området.

Lenke til kommentar

 

Største grunnen til at jeg slutta å spille på arcade maskiner var nok prisen pr credit etterhvert. Buble Boble starta vell på 3kr crediten, og vidre utover ble det 5kr, så 10kr for NeoGeo spill og siste jeg så var vell 20kr for 1 credit på Sega Rally på danskebåten, Sega Rally var også et spill man måtte være god for å komma vidre, ett feilgrep der så var den crediten borte.

 

Hvor mye kosta det på Toms World?

Det sto 100 på noen av automatene ? og 100 taiwanske dollar er vel ca. 25 kroner. Så ikke spesielt billig - i hvert fall ikke med tanke på at inntektsnivået der borte er mye lavere enn her i Norge. Mulig noen automater var billigere enn andre, det husker jeg ikke. På Chassis Arcade i København tar de 2-5 kroner per spill, og de sier at de har holdt de samme prisene som arcadehallene hadde i "gamle dager" (tror de driver dette mest for moro skyld, ikke så mye for å tjene penger).

 

I Japan koster det som regel 100 yen eller 200 yen ( ca 7 eller 14kr) per spill, og det må sies å være innen rimelighetens grenser=)   Fantastisk gøy, og hver gang jeg er i Japan ( som er veldig ofte) stikker jeg som regel innom et par ganger.  Litt mer utradisjonelle arkadespill som trommespillet Taiko no Tatsujin ellers dansespillet Dance Dance Revolution er jo alltid en sikker vinner;)

 

Forøvrig er det veldig mange arkadehaller i Spania også ( også på Gran Canaria), hvor det koster som regel 1 euro per kreditt.

 

Endret av bakalaka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ikke akkurat en arkadehall, men puben Tilt har en del flipperspill (derav navnet...), eldre arcademaskiner og gode gamle arcadebord med haugevis av retrospill fra tidlig 80-tall. Ligger i sidegaten til Gamle Torggata bad/Rockefeller.

Tilt er råere på utvalg enn noen norsk arkadehall jeg har vært i. Et unikum, ikke bare i nasjonal sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...