Gå til innhold

Avslørt: Skylake kommer i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste også om Z170 baserte hovedkort i går kveld og stusset veldig på at dette måtte jo være nye kort for Skylake :p

 

Men det står et par merkelige ting i artikkelen. "Endelig dobbeltkanals DDR4" og "Inntog for SATA-Express", vel begge disse finnes allerede på den eksisterende X99 plattformen samt at med 4 DDR4 brikker får man der 4 kanaler.

 

Det menes vel at man får eks. DDR4 til folkeplattformen som erstatter Z97 osv. Ligger veldig i navnet Z170. Blir etterfølgeren til X99 da hetende X190?

 

Men greit oppsummert så gir man nå litt X99 funksjonalitet til Z170 som erstatter Z97.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser litt forskjellig spekulering alle steder, så jeg er litt nysgjerrig på om det er fastsatt noe ca. utgivelsestid til PCI 4.0 Express? Ikke dato, men om det er f.eks. Q3-Q4 2015, eller Q1 2016? Jeg skal ha meg en ny maskin (har en trøtt og sliten 2600K som begynner å vise noen aldersfeil), men har ingen hast. Derimot frister det ikke å vente ett helt år heller.

Lenke til kommentar

Jeg ser litt forskjellig spekulering alle steder, så jeg er litt nysgjerrig på om det er fastsatt noe ca. utgivelsestid til PCI 4.0 Express? Ikke dato, men om det er f.eks. Q3-Q4 2015, eller Q1 2016? Jeg skal ha meg en ny maskin (har en trøtt og sliten 2600K som begynner å vise noen aldersfeil), men har ingen hast. Derimot frister det ikke å vente ett helt år heller.

PCIe Gen4 kommer ikke før 2017 tidligst. planen er at endelig versjon av Gen4 standardiseres i slutten av 2016.

 

Finnes det (per dags dato) noen enheter som har ytelse nok til å kunne dra nytte av PCI 4.0 Express eller SATA Express?

Ja, GPU'er som brukes til GPGPU bruk kan fint klare å utnytte hele båndbredden som PCI Express 4.0 vil kunne tilby. Det er en av grunnene til at blant annet Nvidia lager sin egen interconnect mellom GPU-GPU og CPU-GPU.

 

Nå er det fremdeles en god stund til vi ser hardware med PCI Express 4.0, dette er først ventet med Skylake-E, så tidligst 2017.

 

SATA Express finnes allerede på hovedkort fra Intel (Z97 og X99, etc.)

Lenke til kommentar

Når tenker dere erstatterne til 5820k/5930k etc kommer? Har planer om ny PC når skylake blir lansert og er de typene jeg er interessert i.

 

Broadwell-E er ryktet i Q1 2016, men det kan hende at Intel hopper over generasjonen, og i stedet lanserer Skylake-E i Q3 2016. En god stund til med andre ord.

 

For min del virker Skylake til å være et markant skille. Utenom ytelsesforbedringer, setter det også i gang overgangen til DDR4 for ordentlig, og tror at PCIe-baserte SSDer blir stadig mer vanlig. Jeg har litt et ben på hver side av gjerdet, der jeg kikker etter en rimelig i5 4690K eller i7 5820K, og samtidig venter på Skylake.

Lenke til kommentar

Vil Broadwell-E være kompatibel med X99? Er også i den situasjonen at jeg skal erstatte et gammelt X58 oppsett og vurderer enten X99 med i7-5820 nå eller å vente.

 

Jeg har hatt X58 frem til nå og har kjøpt meg i7-5820k. Jeg tipper jeg kommer til å ha denne lenge før den blir en flaskehals, og da har det sikkert kommet flere nye chipset i mellomtiden.
Lenke til kommentar

Finnes det (per dags dato) noen enheter som har ytelse nok til å kunne dra nytte av PCI 4.0 Express eller SATA Express?

 

Dette har i stor grad med lanes å gjøre. PCI-E 2.0 x16 har mer båndbredde enn PCI-E 3.0 med x8. Jeg har ikke sett på tallene for nyere GPUer. Jeg tror 680/7970 var nærme begrensningen for gen 2 x8 og mye å gå på for gen 3 x8. Det er ingen enkeltkort på forbrukermarkedet som klarer å utnytte den fulle båndbredden i x16 uavhengig av generasjon etter det jeg vet. Gen 3 er jo mer effektiv enn det gen 2 er. Med gen 2 må du gjerne bruke 16 lanes for et enkelt kort, og hovedkortet må da ha 32 lanes tilgjengelig for bare GPU for SLI/CF. I gen 3 kan du klare deg med 8 lanes per kort, og mye lettere få til SLI/CF, og altså få til SLI/CF uten å måtte ha veldig dyre HK.

 

PCI-E 4.0 kunne vel gjerne muliggjort x4 SLI/CF på mid-end kort i dag. Det kommer jo ikke i dag, og ført til entusiast. Som med DDR4 føler jeg ikke det er noe poeng, da entusiastkortene har nok med lanes til å kjøre tri SLI/CF med gen 3. Likevel er det jo greit å være litt i forkant med båndbredde. SATA Express har jo kommet for sent til mainstream, og det benyttes jo PCI-E til lagringsenheter istedenfor. Hvis PCI-E ikke har nok overføringshastighet, hva skal en da bruke til GPU? De måtte eventuelt lagd spor med 32 lanes. Det hadde gjort SLI/CF HK betraktelig dyrere og tri SLI/CF hadde gjerne ikke vært mulig.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

 

Finnes det (per dags dato) noen enheter som har ytelse nok til å kunne dra nytte av PCI 4.0 Express eller SATA Express?

 

Dette har i stor grad med lanes å gjøre. PCI-E 2.0 x16 har mer båndbredde enn PCI-E 3.0 med x8. Jeg har ikke sett på tallene for nyere GPUer. Jeg tror 680/7970 var nærme begrensningen for gen 2 x8 og mye å gå på for gen 3 x8. Det er ingen enkeltkort på forbrukermarkedet som klarer å utnytte den fulle båndbredden i x16 uavhengig av generasjon etter det jeg vet. Gen 3 er jo mer effektiv enn det gen 2 er. Med gen 2 må du gjerne bruke 16 lanes for et enkelt kort, og hovedkortet må da ha 32 lanes tilgjengelig for bare GPU for SLI/CF. I gen 3 kan du klare deg med 8 lanes per kort, og mye lettere få til SLI/CF, og altså få til SLI/CF uten å måtte ha veldig dyre HK.

 

PCI-E 4.0 kunne vel gjerne muliggjort x4 SLI/CF på mid-end kort i dag. Det kommer jo ikke i dag, og ført til entusiast. Som med DDR4 føler jeg ikke det er noe poeng, da entusiastkortene har nok med lanes til å kjøre tri SLI/CF med gen 3. Likevel er det jo greit å være litt i forkant med båndbredde. SATA Express har jo kommet for sent til mainstream, og det benyttes jo PCI-E til lagringsenheter istedenfor. Hvis PCI-E ikke har nok overføringshastighet, hva skal en da bruke til GPU? De måtte eventuelt lagd spor med 32 lanes. Det hadde gjort SLI/CF HK betraktelig dyrere og tri SLI/CF hadde gjerne ikke vært mulig.

PCIe 2.0 x16 = PCIe 3.0 x8

 

http://www.guru3d.com/articles-pages/pci-express-scaling-game-performance-analysis-review,2.html

Lenke til kommentar

Jeg ser litt forskjellig spekulering alle steder, så jeg er litt nysgjerrig på om det er fastsatt noe ca. utgivelsestid til PCI 4.0 Express? Ikke dato, men om det er f.eks. Q3-Q4 2015, eller Q1 2016? Jeg skal ha meg en ny maskin (har en trøtt og sliten 2600K som begynner å vise noen aldersfeil), men har ingen hast. Derimot frister det ikke å vente ett helt år heller.

 

Så du skal bytte ut en 2600K med en 6700K? Herregud...

Lenke til kommentar

 

Jeg ser litt forskjellig spekulering alle steder, så jeg er litt nysgjerrig på om det er fastsatt noe ca. utgivelsestid til PCI 4.0 Express? Ikke dato, men om det er f.eks. Q3-Q4 2015, eller Q1 2016? Jeg skal ha meg en ny maskin (har en trøtt og sliten 2600K som begynner å vise noen aldersfeil), men har ingen hast. Derimot frister det ikke å vente ett helt år heller.

Så du skal bytte ut en 2600K med en 6700K? Herregud...

 

... ja, la oss ignorere "trøtt og sliten" og "aldersfeil". Lite gjennomtenkt spydighet, basert på antagelser i én setning du ikke engang las godt nok.  :glare: Når maskinen begynner å svikte og man må skifte, så kjøper man ikke skit når man er både entusiast og bruker krevende programvare. Vil gjerne at neste kjøp skal vare i 4,5 år også, slik som denne har gjort. 

Lenke til kommentar

De to første Skylake-prosessorene skal ifølge PCFRM by på høyere klokkehastigheter enn mange kanskje ventet.

Jeg vet ikke hva folk flest forventet, men i5-6600K blir likt klokket med i5-4690K og i7-6700K litt lavere enn i7-4790K(4.0/4.4 GHz)

 

Socket 115x har vært kjedelig siden Sandy Bridge, med kun marginale forbedringer i ytelse. De som ser etter en oppgradering bør se på E-plattformen, for det er der det er fremgang på ytelsefronten. Introduksjonen av i7-5820K var det største fremskrittet i ytelse per krone vi har sett på mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...