Gå til innhold

VR-kappløet har fått en ny deltager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VR er nok fremtiden, men hvor nært avhenger av hvor mye produsentene vil ødelegge for seg selv med å lage hver sine inkompatible løsninger med hver sine spillutvalg.

 

Vi trenger en kompatibel og aktivt utviklet standard for innhold og et marked med fungerende konkurranse. Da vil det vokse fort og bli knallbra på rekordtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir vel noko for alle prisklasser di første åra, så kan vi håpe på at VR får ein egen standard slik at alle VR-spill blir mulig å kjøre på alt av VR-briller ein gang inn i framtida.

Med tanke på at vi fremdeles har tre store konkurrerende OS til mobiltelefoner tror jeg det kan bli lenge til. Men det kommer helt an på hvilke produsenter som slenger seg inn i kampen. Hvis f.eks Rockstar og EA fikk en eksklusivitetsavtale med en produsent og noen andre store med en annen kunne vi fått et duopol ganske fort.

Lenke til kommentar

VR er nok fremtiden, men hvor nært avhenger av hvor mye produsentene vil ødelegge for seg selv med å lage hver sine inkompatible løsninger med hver sine spillutvalg.

 

Vi trenger en kompatibel og aktivt utviklet standard for innhold og et marked med fungerende konkurranse. Da vil det vokse fort og bli knallbra på rekordtid.

 

Synes VR hørest spennende ut, men hva med kvalmen og svimmelheten? Vet at det er mange som plages av dette ved bruk av oculus rift, så jeg vet ikke helt om det kan bli fremtiden. Tror hjernen din at ting er i bevegelse mens kroppen sitter i ro da blir man rett og slett dårlig til slutt.

Lenke til kommentar
Synes VR hørest spennende ut, men hva med kvalmen og svimmelheten? Vet at det er mange som plages av dette ved bruk av oculus rift, så jeg vet ikke helt om det kan bli fremtiden. Tror hjernen din at ting er i bevegelse mens kroppen sitter i ro da blir man rett og slett dårlig til slutt.

 

Hadde en kompis som ble kvalm av vuggingen i Doom (1), og det er vel bare fyren som tilter fram og tilbake når man løper, ikke hele bildet. Alle er forskjellige, jeg skulle bli VELDIG trist hvis jeg ble kvalm av VR, men jeg tviler :)

Lenke til kommentar

Synes VR hørest spennende ut, men hva med kvalmen og svimmelheten? Vet at det er mange som plages av dette ved bruk av oculus rift, så jeg vet ikke helt om det kan bli fremtiden. Tror hjernen din at ting er i bevegelse mens kroppen sitter i ro da blir man rett og slett dårlig til slutt.

 

Har hatt Oculus rift DK2 nå i ca 7 mnd. Har brukt den ekstremt mye, både til morro, og til utvikling. Har kun blitt dårlig 1 gang, etter å ha spilt HL2 i 4 timer sammenhengende. Har også hatt mange venner som har prøvd det hos meg, og veldig få blir dårlige. Er nok veldig individuelt om man blir dårlig eller ikke.

 

Vil tro at hvis du blir dårlig i bil/båt/fly, har du større sjanse for å bli dårlig i VR. Men man må nesten prøve det for å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Med 5K så krever den jo ekstremt mye av maskinen da. Selv et 980 Ti vil jobbe hardt for å levere noe mer enn 30fps i 5K. 

Husk at 5K bare er en veldig omtrentlig horisontal oppløsning. Denne gangen er det nøyaktige tallet 5120. Når dette ganges med den vertikale oppløsningen på 1440 får man lavere oppløsning enn såkalt 4K 3840*2160. Rettere sagt bare 7,37 Mp mot 4K sin 8,29 Mp. Det skyldes den lavere vertikale oppløsningen. Resultatet er at "5K" er mer lettkjørt enn "4K". Man bør forvente ca 12,5% høyere fps med "5K" enn med "4K". Siden bildene er veldig like vil mange teksturer og geometrier kunne "gjenbrukes" i GPUens buffere. Det kan føre til ennå noen prosent bedre ytelse.

 

Nok en gang, de overforenklede/fordummede forkortelsene 4K og 5K forvirrer mer enn de forenkler. Skriver man oppløsningene fult ut så får man ikke det problemet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Med 5K så krever den jo ekstremt mye av maskinen da. Selv et 980 Ti vil jobbe hardt for å levere noe mer enn 30fps i 5K. 

Husk at 5K bare er en veldig omtrentlig horisontal oppløsning. Denne gangen er det nøyaktige tallet 5120. Når dette ganges med den vertikale oppløsningen på 1440 får man lavere oppløsning enn såkalt 4K 3840*2160. Rettere sagt bare 7,37 Mp mot 4K sin 8,29 Mp. Det skyldes den lavere vertikale oppløsningen. Resultatet er at "5K" er mer lettkjørt enn "4K". Man bør forvente ca 12,5% høyere fps med "5K" enn med "4K". Siden bildene er veldig like vil mange teksturer og geometrier kunne "gjenbrukes" i GPUens buffere. Det kan føre til ennå noen prosent bedre ytelse.

 

Nok en gang, de overforenklede/fordummede forkortelsene 4K og 5K forvirrer mer enn de forenkler. Skriver man oppløsningene fult ut så får man ikke det problemet.

 

 

Ah, så bare det nevnt at den har 5K oppløsning, så tenkte automatisk mer krevende.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...