Gå til innhold

Tre uker med Chromebook er over – slik gikk det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er merkelig at ikke nettilgang er med som et punkt. Jeg har tildels store problemer med webbaserte databaser og OneNote fordi nettet faller ut idet jeg beveger meg rundt i og ut av Trondheim. Mange eldre betongbygg har ikke mobilnett overhode. Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville ha blitt om alle programmene mine og alle filene skulle ha ligget i skyen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at ikke nettilgang er med som et punkt. Jeg har tildels store problemer med webbaserte databaser og OneNote fordi nettet faller ut idet jeg beveger meg rundt i og ut av Trondheim. Mange eldre betongbygg har ikke mobilnett overhode. Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville ha blitt om alle programmene mine og alle filene skulle ha ligget i skyen.

 

Godt poeng - jeg har tatt med nettilgang som eget punkt.

Lenke til kommentar

[float=right][/float]

En Chromebook kan i stor grad erstatte PC-en, men den har mange begrensninger. Her er våre tips til deg som vurderer å kjøpe.

 

Tre uker med Chromebook er over – slik gikk det

 

Personlig mener jeg dere har oversett det aller beste med Chromebook.Nemlig at det er en svært billig maskin å kjøre Linux på. Og da forsvinner også alle problemene dere opplevde slik som lag, mangel på programware, citrix etc. 

 

Du får feks Chromebook Pixel til ca 7-8.000 kr. Kanonbra skjerm, kjapp cpu og plenty med minne og lagring. Smell på en rask og responsiv linux distro etter eget valg og du har en maskin som kjører alt du trenger. Ja du kommer til og med inn og får gjort det du skal i økonomi systemet. Eller du kan gå for Pixel LS m/16Gb ram og 64GB ssd. Fortsatt billigere enn din mac og du får her hele 2! USB-c 3.1. ;)

 

Mtp hvordan denne artikkel-serien er vinklet hvor det gjøres sammenligninger mot din mac så ville det vært fair game å kjørt feks Pixel LS. Og jeg tror også at konklusjonen din ville vært en helt annen.

 

Og om du har behov (og lisens) så kan du jo kjøre feks Photoshop under wine i Linux. Eller rett og slett kjøre en virtuell windows om det skulle være noe du føler ikke kan løses i Linux. 

 

En trenger heller ikke gå får den råeste Chromebooken. 3-4 tusen gir deg tilstrekkelig bra hardware i chromebook til at du får kjørt alt du ønsker av programvare på din kontormaskin - og det med full gass og null lagg. 

 

Slik jeg ser det er det aller beste med Chromebook at en kan kjøpe relativt billig men bra hardware og kjøre et fullstendig og kjapt OS samtidig som helt spesielle ønsker og behov kan stilles gjennom wine eller virtuelle maskiner.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er merkelig at ikke nettilgang er med som et punkt. Jeg har tildels store problemer med webbaserte databaser og OneNote fordi nettet faller ut idet jeg beveger meg rundt i og ut av Trondheim. Mange eldre betongbygg har ikke mobilnett overhode. Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville ha blitt om alle programmene mine og alle filene skulle ha ligget i skyen.

 

Godt poeng - jeg har tatt med nettilgang som eget punkt.

Oslo bør ha bedre nett enn noe annet sted i landet, men det har vært flere artikler om dårlig nett på lokaltogene. Noe av poenget med å ta tog er at en kan jobbe. Så jeg vil tro at den eventuelle svakheten ikke bare gjelder oss som bor alle andre steder.

Lenke til kommentar

 

[float=right][/float]

En Chromebook kan i stor grad erstatte PC-en, men den har mange begrensninger. Her er våre tips til deg som vurderer å kjøpe.

 

Tre uker med Chromebook er over – slik gikk det

 

Personlig mener jeg dere har oversett det aller beste med Chromebook.Nemlig at det er en svært billig maskin å kjøre Linux på. Og da forsvinner også alle problemene dere opplevde slik som lag, mangel på programware, citrix etc. 

 

Du får feks Chromebook Pixel til ca 7-8.000 kr. Kanonbra skjerm, kjapp cpu og plenty med minne og lagring. Smell på en rask og responsiv linux distro etter eget valg og du har en maskin som kjører alt du trenger. Ja du kommer til og med inn og får gjort det du skal i økonomi systemet. Eller du kan gå for Pixel LS m/16Gb ram og 64GB ssd. Fortsatt billigere enn din mac og du får her hele 2! USB-c 3.1. ;)

 

Mtp hvordan denne artikkel-serien er vinklet hvor det gjøres sammenligninger mot din mac så ville det vært fair game å kjørt feks Pixel LS. Og jeg tror også at konklusjonen din ville vært en helt annen.

 

Og om du har behov (og lisens) så kan du jo kjøre feks Photoshop under wine i Linux. Eller rett og slett kjøre en virtuell windows om det skulle være noe du føler ikke kan løses i Linux. 

 

En trenger heller ikke gå får den råeste Chromebooken. 3-4 tusen gir deg tilstrekkelig bra hardware i chromebook til at du får kjørt alt du ønsker av programvare på din kontormaskin - og det med full gass og null lagg. 

 

Slik jeg ser det er det aller beste med Chromebook at en kan kjøpe relativt billig men bra hardware og kjøre et fullstendig og kjapt OS samtidig som helt spesielle ønsker og behov kan stilles gjennom wine eller virtuelle maskiner.

 

Det du snakker om her er en test av Linux, ikke en Chromebook i så måte. Linux har de alt vært gjennom i denne artikkelserien med utbytting av jobbmaskin i redaksjonen :)

 

Ikke at jeg ikke kunne tenkt meg en ny test etterhvert. Jeg står fast og mener at om man ikke gamer så er det nærmest ingenting som holder deg igjen fra Linux. Om hardwaren din er problemfri, noe den ofte (men ikke alltid) er, så er det stort sett egen motvilje som gjør ting vanskelig i overgangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

[float=right][/float]

En Chromebook kan i stor grad erstatte PC-en, men den har mange begrensninger. Her er våre tips til deg som vurderer å kjøpe.

 

Tre uker med Chromebook er over – slik gikk det

 

Personlig mener jeg dere har oversett det aller beste med Chromebook.Nemlig at det er en svært billig maskin å kjøre Linux på. Og da forsvinner også alle problemene dere opplevde slik som lag, mangel på programware, citrix etc. 

 

Du får feks Chromebook Pixel til ca 7-8.000 kr. Kanonbra skjerm, kjapp cpu og plenty med minne og lagring. Smell på en rask og responsiv linux distro etter eget valg og du har en maskin som kjører alt du trenger. Ja du kommer til og med inn og får gjort det du skal i økonomi systemet. Eller du kan gå for Pixel LS m/16Gb ram og 64GB ssd. Fortsatt billigere enn din mac og du får her hele 2! USB-c 3.1. ;)

 

Mtp hvordan denne artikkel-serien er vinklet hvor det gjøres sammenligninger mot din mac så ville det vært fair game å kjørt feks Pixel LS. Og jeg tror også at konklusjonen din ville vært en helt annen.

 

Og om du har behov (og lisens) så kan du jo kjøre feks Photoshop under wine i Linux. Eller rett og slett kjøre en virtuell windows om det skulle være noe du føler ikke kan løses i Linux. 

 

En trenger heller ikke gå får den råeste Chromebooken. 3-4 tusen gir deg tilstrekkelig bra hardware i chromebook til at du får kjørt alt du ønsker av programvare på din kontormaskin - og det med full gass og null lagg. 

 

Slik jeg ser det er det aller beste med Chromebook at en kan kjøpe relativt billig men bra hardware og kjøre et fullstendig og kjapt OS samtidig som helt spesielle ønsker og behov kan stilles gjennom wine eller virtuelle maskiner.

 

Det du snakker om her er en test av Linux, ikke en Chromebook i så måte. Linux har de alt vært gjennom i denne artikkelserien med utbytting av jobbmaskin i redaksjonen :)

 

Ikke at jeg ikke kunne tenkt meg en ny test etterhvert. Jeg står fast og mener at om man ikke gamer så er det nærmest ingenting som holder deg igjen fra Linux. Om hardwaren din er problemfri, noe den ofte (men ikke alltid) er, så er det stort sett egen motvilje som gjør ting vanskelig i overgangen.

 

 

 

Egentlig ikke. Fordi vi snakker fortsatt om tilgangen på rimelig hardware og samtidig ha tilgang på kanskje noe av det mest batterivennelige OS. Linux i dualboot er perfekt på en Chromebook. Og det løser stort sett alt av problemer som dukker opp. Altså kan man fint klare seg med en chromebook uten å savne sin mac - fordi med dualboot så er det ingen problemer. Selv Pixel 2 LS til over 1300$ er jo et kanonkjøp i forhold til den vesle tassen av en mac artikkel forfatter bruker til hverdags. Og Pixel 2 med litt mindre specs er jo reneste røverkjøpet. Den vil også være raskere enn mac'n og helt uten problemer av noe slag. Det være seg photoshop, regnskap/økonomi programvare, eller hva annet som måtte dukke opp. 

 

Som vi så i første runde med Chromebooks så var det ofte svært mye hardware for prisen en betalte for Chromebooks. Ikke alle maskiner men på mange. Og det var også årsaken til at de ble poppis. Og med Linux på de så hadde folk da en velfungerende arbeidspc som de kunne bruke både hjemme, på jobb og på tur. En maskin som var super kjapp, null lagg og med heftig batteri tid.  Og det til en svært bra pris. 

 

Pixel 2 LS dual boot er altså fortsatt en Chromebook - - bare mye mye bedre. Og den ville fortsatt vært innenfor rammene for en slik test. Hw valgte en av de aller rimeligste chromebooks - og blir forundret over at den ikke yter bedre  :nei:   :hmm:   :nei:

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at ikke nettilgang er med som et punkt. Jeg har tildels store problemer med webbaserte databaser og OneNote fordi nettet faller ut idet jeg beveger meg rundt i og ut av Trondheim. Mange eldre betongbygg har ikke mobilnett overhode. Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville ha blitt om alle programmene mine og alle filene skulle ha ligget i skyen.

 

Det er ikke et problem, du kan skrive på en fil og den lagres lokalt, det synkroniseres når du kommer på nett igjen. Jeg har byttet ut min bærbare med en slik chromebook. Jeg har en fullverdig stasjonær også, men til skriving, surfing, epost, etc. fungerer den fint. Jeg logger meg på exchange også :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...