Gå til innhold

Microsoft finpusser Windows 10-beta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At MS skryter av selvfølgeligheter er kanskje en del av kaka som skal serveres. Det er opplagt at Windows 10 må være bakoverkompatiblet. Det er det som må til og det er det som stikker kjepper i hjulene for en framtidig og frisk start.

Den Windows 10-versjonen som ikke er basert på "NT"-kjernen er den som skal være den nye vinen.

Den menige mann trenger ikke Windows 10, og det ikke var for bakoverkompatibilitet og eldre programvare. Problemet er at Windows 10 "NT" er overkill for den ordinære bruker.

Om ikke den "den nye vinen" tar av så er vi like langt. Da har vi fortsatt bare Windows i tradisjonell forstand. Selvsagt med oppdateringer og nytt GUI.

Om ikke du og jeg kjøper det ny Windows (til mer mobile og lettere utstyr) så har MS et megaproblem. Da er de startet - igjen med Windows 8.

Det blir spennende å se Hvermansen vil kjøpe det "nye" Windows.

Det blir i alle fall en hel haug med blår, serpentiner og trompeter i tiden framover, så får vi da se om "folket" biter på.

Lenke til kommentar

Fascinerende hvilken blindvei Microsoft har funnet.

For veldig mange konservative brukere, som meg, er ikke microsoft windows lenger et alternativ.

 

Selv har jeg gått over til Linux Mint, og har ikke sett meg tilbake.

Funksjon er ALLTID viktigere enn form. Det har tydeligvis MS glemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fascinerende hvilken blindvei Microsoft har funnet.

For veldig mange konservative brukere, som meg, er ikke microsoft windows lenger et alternativ.

 

Selv har jeg gått over til Linux Mint, og har ikke sett meg tilbake.

Funksjon er ALLTID viktigere enn form. Det har tydeligvis MS glemt.

 

Hvilken blindvei? Jeg er strålende fornøyd med Windows jeg. Gler meg som en unge til 10ern!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde at to måneder før lansering så var beta-versjonen rimelig klar til bruk, men ble overrasket over at det ikke var tut og kjør ennå.

Prøvde med en 4 år gammel ThinkPad T520, men installasjonen hengte seg permanent under pålogging til MS-konto. Et kjapt Google-søk fortalte om andre som rapporterte dette som nettverksproblem. Etter 24 timers venting og utkobling av strøm 4 ganger gav Windows opp, og jeg fikk skrivebordet i lav oppløsning.

Deretter måtte jeg på nettet for å laste ned Win8 drivere for skjermkort og to andre ting.

Ferdig installert ser jeg at Win 10 minner mer om 8 enn 7, bortsett fra at man ikke får Metro-grensesnittet som standard. Etter litt leting og justeringer får jeg til slutt noe som ser like brukbart ut som Win 8.1 som jeg jeg bruker privat. Det er tydelig at jeg bør teste mer før jeg oppdaterer resten av maskinene mine...

Lenke til kommentar

Det begynner å lukte litt crash&burn av denne lanseringa om ikke de har dønn stabile versjoner ute nå, under to måneder før generell release. 

 

Hadde jeg brukt Windows til noe viktig hadde jeg definitivt ventet noen måneder før jeg installerte - det er ikke mulig å stabilisere noe så komplekst som Windows mellom nå og release om det ikke er gjort allerede. 

 

Den eneste muligheten er om public beta ligger på en branch noen måneder bak faktisk release, for det burde definitivt vært code freeze på release-branchen nå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det begynner å lukte litt crash&burn av denne lanseringa om ikke de har dønn stabile versjoner ute nå, under to måneder før generell release. 

 

Hadde jeg brukt Windows til noe viktig hadde jeg definitivt ventet noen måneder før jeg installerte - det er ikke mulig å stabilisere noe så komplekst som Windows mellom nå og release om det ikke er gjort allerede. 

 

Den eneste muligheten er om public beta ligger på en branch noen måneder bak faktisk release, for det burde definitivt vært code freeze på release-branchen nå. 

 

Kanskje de planlegger en retrorelease siden retro er så i vinden for tiden: "Opplev Windows slik det var i '95, med crash, hang og blåskjerm*"

 

For kun 200 kr ekstra får man den autententiske DOS-opplevelsen, som alle vet gir et mer naturlig bruk av maskinressurser.

Lenke til kommentar

For oss brukere med stor skjerm, tastatur og mus så er GUI'et til Windows 7 fortsatt bedre mener da jeg. Jeg har testet en av de nye buildene av Win10, og hva f... skal jeg med alle de extra programmene som følger med, som er designet mest for folk med berøringsskjermer. De ser stygge ut også. Microsoft har litt å lære av både Apple, Gnome og KDE når det gjelder design! Så eneste funksjonen som får meg til å kjøpe Windows 10 er DirextX 12. Ellers lever jeg fint i Linux land (og litt Win7 land).

Lenke til kommentar

Ruller windows 10. Litt bugs er det med SLI i desktop, ellers fint.

Metro vet jeg ikke hvordan jeg skal komme meg inn i lenger så det er fint. Den stygge fanen på høyre side er fjernet siden Win 8.

 

Skjønner ikke hvordan folk kan sammenligne med det rælet Linux desktop er, noe mer slitsomt UI finner du ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fascinerende hvilken blindvei Microsoft har funnet.

For veldig mange konservative brukere, som meg, er ikke microsoft windows lenger et alternativ.

 

Selv har jeg gått over til Linux Mint, og har ikke sett meg tilbake.

Funksjon er ALLTID viktigere enn form. Det har tydeligvis MS glemt.

 

Da utgår jo Linux med høye kneløft, så argumentasjon din faller på egen urimelighet.

Hva sikter du til? Mint har brukervennlighet og form/funksjon som windows fra hakket før "ribbons" ble introdusert. Det bare funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan folk kan sammenligne med det rælet Linux desktop er, noe mer slitsomt UI finner du ikke.

 

Litt uvitenhet her kanskje? Det finnes flere GUI's til Linux enn bare ett... De vanligste er Unity, Gnome, KDE, Cinnamon, XFCE, LXDE og MATE. Det mest konfigurerbare er KDE, det kan du få til å se ut akkurat slik du selv ønsker. At du ikke orker/gidder sette deg inn i det er en annen sak, og opp til deg så klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux er ikke et alterantiv i dagens marked, kun for spesielle interesserte.

 

Linux krever litt mer data kunnskaper av brukeren kanskje, men selv Windows kan være vanskelig for folk som ikke har interesse eller tid til å lære seg det. Folk som har brukt Windows XP i alle år kommer seg mye raskere inn i Windows 7 enn noen av de nyere versonene - inkludert kommende Win10. Folk generellt liker ikke for store forandringer, og er noe av grunnen til at folk ikke prøver Linux.

 

Linux Mint er like enkelt å installere og bruke som Windows... bare prøv selv  ;)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåda , Linux er helt greit , men mangler funksjonalitet og ytelsen avhengig av hvilket oppsett man har.

Å få feks maks 50% av ytelsen man får i Windows i noen spill er katastrofalt og det at mange av Distroene er preget av at de er beregnet på en bruker som kan godt over gjennomsnittet er tydelig. Spesielt ille blir det når en vanlig bruker får et problem , da sitter man ofte med skjegget i postkassa og lurer på hva man kan gjøre.

 

Windows 10 er litt bedre på det siste punktet i all hovedårsak pga at det finnes såpass mange brukere der ute og man har litt bedre forståelse for hva som skal gjøres , nå er siste build jeg testet omtrent 2 - 4 måneder gammel , men den bærbare pcen fungerte knall på denne og ga meg all den funksjonaliteten jeg ønsket med tanke på at skjermen støtter berøring.

 

Mye av finpussen som kommer nå vil gå på både Gui , funksjonalitet og ikke minst kompabilitet , å kunne kjøre office 95 betyr jo også trolig at svært mange gamle spill vil være direkte bakoverkompatible med Os'et , noe som vil få mange entusiaster som sitter på W95 / 98 / XP osv utgaver til å kaste ut disse og bruke mer det siste Os'et nettopp fordi det gamle ikke lenger er behøvelig.

 

Testet noen spill også på den bærbare som ikke fungerte før på W8.1 og disse fungerte delvis,  ( 1 av 3 jeg testet ) bedre på 10 men fikk aldri tatt en grundig test annet enn å se om det lot seg gjøre å starte disse opp og prøve spillet i 1 min. Spillet som krasjet var Panzer General men har en formodning om at selve spillfilen kan være korrupt da den i utgangspunktet burde ha fungert på Windows 7 og 8.

Endret av Malvado
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med mye du skriver der Malvado. Er man hovedsaklig en gamer, så velger man Windows 10 uten tvil. Angående ytelse i Linux, så har nVidia kommet med stadig bedre drivere til det de siste åra, så det er ikke like håpløst lenger. Dessuten finnes det mange spill til Linux nå over Steam. Går jo an med dual-boot da.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvordan folk kan sammenligne med det rælet Linux desktop er, noe mer slitsomt UI finner du ikke.

 

Litt uvitenhet her kanskje? Det finnes flere GUI's til Linux enn bare ett... De vanligste er Unity, Gnome, KDE, Cinnamon, XFCE, LXDE og MATE. Det mest konfigurerbare er KDE, det kan du få til å se ut akkurat slik du selv ønsker. At du ikke orker/gidder sette deg inn i det er en annen sak, og opp til deg så klart.

 

Fellesnevneren til alle de er at alle er no dritt. Stygt og jævlig. Vissvass satt sammen av mange frivillige med forskjellige ideer blir _aldri_ bra.

Du kan bytte ut det meste i windows og forresten. Dette er en av mange shells.

Year of the linux desktop kommer aldri.

Endret av Lunalotic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Skjønner ikke hvordan folk kan sammenligne med det rælet Linux desktop er, noe mer slitsomt UI finner du ikke.

 

Litt uvitenhet her kanskje? Det finnes flere GUI's til Linux enn bare ett... De vanligste er Unity, Gnome, KDE, Cinnamon, XFCE, LXDE og MATE. Det mest konfigurerbare er KDE, det kan du få til å se ut akkurat slik du selv ønsker. At du ikke orker/gidder sette deg inn i det er en annen sak, og opp til deg så klart.

 

Fellesnevneren til alle de er at alle er no dritt. Stygt og jævlig. Vissvass satt sammen av mange frivillige med forskjellige ideer blir _aldri_ bra.

Du kan bytte ut det meste i windows og forresten. Dette er en av mange shells.

Year of the linux desktop kommer aldri.

 

Først sier du "Vissvass satt sammen av mange frivillige med forskjellige ideer blir _aldri_ bra.", deretter viser du til et shell på Windows laget av frivillige. Forstår jeg det dithen at dette shellet ikke er bra?

Lenke til kommentar

Enig med mye du skriver der Malvado. Er man hovedsaklig en gamer, så velger man Windows 10 uten tvil. Angående ytelse i Linux, så har nVidia kommet med stadig bedre drivere til det de siste åra, så det er ikke like håpløst lenger. Dessuten finnes det mange spill til Linux nå over Steam. Går jo an med dual-boot da.

 

Joda , men f.eks siste linux distro som jeg fikk forespørsel om hjelp til :

 

*Ustabil nettverk , årsak gammelt hovedkort med jalla løsning som fungerte fint på windows , nesten 1 time for å finne en driver som fungerte (fungerte ikke direkte via oppdateringsmulighetene ).

*Spill som ikke fungerte ( var selvsagt windows spill... Fikk ordnet så at 1 fungerte ok og minecraft da ).

*Microsoft office dokumenter kunne ikke leses (enkel fiks dog å laste ned riktig programvare og vips).

*Ikke støtte for blu-ray (denne greide jeg ikke å fikse , lastet ned programvare og drivere men fullstendig fail. ordnet seg med en ekstern blu-ray spiller av en eller annen grunn).

*Og ikke minst , ytelse i spill avhengig av om du har Nvidia eller Amd (sukk, jeg har rødt kort ).

 

Mener at dette var på Red Hat , men kan være jeg husker feil.

Jeg har selv vært både til og fra Linux verdenen , det som fortsatt holder meg tilbake på Windows er spillstøtte, stabilitet og ikke minst bakoverkompabilitet. Brukergrensesnittet har blitt bedre og tror jeg nå ikke lenger er på vippen til å gå over til Linux men på full vei tilbake til Windows.

 

Windows 10 har også blitt bedre når det gjelder brukergrensesnitt , fortsatt en del som kan forbedres da kombinasjonen av Modern UI og Windows 7 kontrollpanel har kunnet enten vært integrert i en ny og oversiktig gui eller oppusset det gamle kontrollpanelet langt mer enn det har blitt per dags dato og burde vært enkelt å skille mellom for en uerfaren og en erfaren bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...