Gå til innhold

DAGENS DINGS: Med disse smarte ørepluggene kan du justere virkelighetens lydkvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Kan man filtrere ut spesifikke frekvenser? I såfall hadde det vært ypperlig for folk med tinnitus.

 

Man kan filtrere ut spesifike frekvenser som kommer utenifra ja, tinnitus er ikke lyd fra omgivelsene.

 

AtW

Vil tro det han mener er at personer med tinnitus som regel også er varsomme mot andre lyder også (t.eks høyfrekvente lyder fra barn o.l). Fint hjelpemiddel dette slik sett da man får mer kontroll på omgivelsene:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva gjør disse, som et moderne høreapparat ikke gjør?

 

Demper lyd.

 

AtW

 

 

Moderne høreapparater har da mulighet for lyddemping, blant annet ved hjelp av motfaselyd.

 

[edit]Så litt videre på kickstarteren og ser at jeg sannsynligvis avfeide dette litt for kjapt. Ganske mange kule usecases de har satt opp.[/edit]

Endret av Leftie
Lenke til kommentar

 

 

Hva gjør disse, som et moderne høreapparat ikke gjør?

 

Demper lyd.

 

AtW

 

 

Moderne høreapparater har da mulighet for lyddemping, blant annet ved hjelp av motfaselyd.

 

[edit]Så litt videre på kickstarteren og ser at jeg sannsynligvis avfeide dette litt for kjapt. Ganske mange kule usecases de har satt opp.[/edit]

 

 

Det er da ingen automatikk i at de har demping via motfase, og motfase hjelper bare på lavere frekvenser, de har ingen passiv demping, som dette ser ut til å ha.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva gjør disse, som et moderne høreapparat ikke gjør?

 

Demper lyd.

 

AtW

 

 

Moderne høreapparater har da mulighet for lyddemping, blant annet ved hjelp av motfaselyd.

 

[edit]Så litt videre på kickstarteren og ser at jeg sannsynligvis avfeide dette litt for kjapt. Ganske mange kule usecases de har satt opp.[/edit]

 

 

Det er da ingen automatikk i at de har demping via motfase, og motfase hjelper bare på lavere frekvenser, de har ingen passiv demping, som dette ser ut til å ha.

 

AtW

 

 

Nei, selvølgelig er det ingen automatikk i det, men mange modeller har filtrering av bakgrunnsstøy m.m. Med en noen modeller kan du til og med "reprogrammere" dem i farta. (Dvs. bytte lydfiltre.) Typisk kjekt når du beveger deg fra et lydmiljø til et annet. Jeg ser for øvrig at Here forsøker å gå litt lenger i modellering av typen lyd de filtrerer vekk, og det er forsåvidt et interessant prospekt, sjøl om jeg har mine tvil om hvor vellykket det vil være. Jeg vil anta at mye av det resterende lydbildet vil være ganske sterkt "farga" av filtrene.

 

Om et høreapparat har passiv demping, kommer helt an på typen. (Behind-the-ear, Receiver-in-the-canal osv.)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva gjør disse, som et moderne høreapparat ikke gjør?

 

Demper lyd.

 

AtW

 

 

Moderne høreapparater har da mulighet for lyddemping, blant annet ved hjelp av motfaselyd.

 

[edit]Så litt videre på kickstarteren og ser at jeg sannsynligvis avfeide dette litt for kjapt. Ganske mange kule usecases de har satt opp.[/edit]

 

 

Det er da ingen automatikk i at de har demping via motfase, og motfase hjelper bare på lavere frekvenser, de har ingen passiv demping, som dette ser ut til å ha.

 

AtW

 

 

Nei, selvølgelig er det ingen automatikk i det, men mange modeller har filtrering av bakgrunnsstøy m.m. Med en noen modeller kan du til og med "reprogrammere" dem i farta. (Dvs. bytte lydfiltre.) Typisk kjekt når du beveger deg fra et lydmiljø til et annet. Jeg ser for øvrig at Here forsøker å gå litt lenger i modellering av typen lyd de filtrerer vekk, og det er forsåvidt et interessant prospekt, sjøl om jeg har mine tvil om hvor vellykket det vil være. Jeg vil anta at mye av det resterende lydbildet vil være ganske sterkt "farga" av filtrene.

 

Om et høreapparat har passiv demping, kommer helt an på typen. (Behind-the-ear, Receiver-in-the-canal osv.)

 

 

Filtrering av bakgrunnsstøy er vanlig ja, men det er ikke det samme som aktiv motlyd, det er å i kke forsterke opp endel av det som blir tatt opp, og å blokke ut lyd med høreapparatet har en god del negative følger også, så det er ikke noen udelt fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan man filtrere ut spesifikke frekvenser? I såfall hadde det vært ypperlig for folk med tinnitus.

 

Man kan ikke mute tinnitus da "suselyden" kommer fra hjernestammen. Se på det som en signal feil. Med mindre du kan cracke hjernen og manipulere signalene i nervesystemet vil ikke denne fungere til dette i det hele tatt. Allikevel en god tanke :-)

Lenke til kommentar

 

Kan man filtrere ut spesifikke frekvenser? I såfall hadde det vært ypperlig for folk med tinnitus.

Man kan ikke mute tinnitus da "suselyden" kommer fra hjernestammen. Se på det som en signal feil. Med mindre du kan cracke hjernen og manipulere signalene i nervesystemet vil ikke denne fungere til dette i det hele tatt. Allikevel en god tanke :-)

 

 

Lyder i samme frekvensområde som sin egen tinnitus oppleves ekstra ubehagelig, derfor er det veldig til hjelp å kunne filtrere ut disse, eller redusere støy generelt. Det vil ikke fjerne selve susingen, men hjelpe mot hodeverk og at man ikke blir så sliten. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...