Gå til innhold

SNIKTITT: Slik er Asus' nye nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At man fortsatt lanserer nettbrett med 1280x800 oppløsning i 2015 er en ren skam. Asus Nexus 7 v2 ble lansert for 2 år siden som et billignettbret, og hadde en oppløsning på 1920x1200. Et år tidligere hadde high-end nettbrett som iPad 3 og Nexus 10 oppløsning på henholdsvis 2048x1536 og 2560x1600. Det er utrolig trist å se at 3 år senere -- som er en evighet i teknologisk sammenheng -- så har man ikke evnet å ta et eneste skritt framover på dette området. Nei, i stedet går man bakover med enheter som Tab S, Nexus 9 og Zenpad S 8...

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At man fortsatt lanserer nettbrett med 1280x800 oppløsning i 2015 er en ren skam. Asus Nexus 7 v2 ble lansert for 2 år siden som et billignettbret, og hadde en oppløsning på 1920x1200. Et år tidligere hadde high-end nettbrett som iPad 3 og Nexus 10 oppløsning på henholdsvis 2048x1536 og 2560x1600. Det er utrolig trist å se at 3 år senere -- som er en evighet i teknologisk sammenheng -- så har man ikke evnet å ta et eneste skritt framover på dette området. Nei, i stedet går man bakover med enheter som Tab S, Nexus 9 og Zenpad S 8...

 

Tablet-verden har definitiv tatt et skritt tilbake. Etterhvert som nettbrett-hypen forsvant så gadd ikke lenger de store selskapene å pushe grensene...synd. Min Samsung Galaxy Tab S 10,5 som ble lansert nøyaktig for et år tilbake med Super Amoled skjerm oppløsning på 2560 x 1600 og Snapdragon er fortsatt kongen på haugen! Bruker den hver dag i jobbsammenheng og en nytelse å se film på den lekre skjermen.

 

Forresten: Nexus 9 med Tegra K1 prosessor fra Nvidia og med 1536 x 2048 skjerm er ikke et skritt tilbake min venn...

Lenke til kommentar

 

Forresten: Nexus 9 med Tegra K1 prosessor fra Nvidia og med 1536 x 2048 skjerm er ikke et skritt tilbake min venn...

 

 

Den var halvannen år nyere og dobbelt så dyr som Nexus 7. Likevel tok oppløsningen knapt et steg framover; det er nesten ingen forskjell mellom 1920x1200 og 2048x1536 (selv den 2 år eldre Nexus 10 hadde betydelig høyere oppløsning). Skjermkvaliteten generelt var også dårligere og nettbrettet sliter med light bleed. Når du først utstyrer nettbrettet med en Tegra K1-prosessor, så bør du legge inn høyere oppløsning enn 1536p.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

1920x1200 er god nok oppløsning for skjermer under 10"

 

I 2012-2013. Ikke i dag.

 

 

 

 men 1280x800 passer best under 6"

 

Kanskje du gjør det, men jeg kjøper aldri en enhet fra 5-6" på 800p (altså litt over 720P). Telefoner har allerede begynt å ta steget videre til 1440p i denne størrelsen (Nexus 6, Note 4, LG G3/G4, Galaxy S6).

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

 

1920x1200 er god nok oppløsning for skjermer under 10"

 

I 2012-2013. Ikke i dag.

 

 

  men 1280x800 passer best under 6"

 

Kanskje du gjør det, men jeg kjøper aldri en enhet fra 5-6" på 800p (altså litt over 720P). Telefoner har allerede begynt å ta steget videre til 1440p i denne størrelsen (Nexus 6, Note 4, LG G3/G4, Galaxy S6).

Min HTC One er vel straks 2 år. Den har 1080P på sin lille skjerm. Å kjøpe et nettbrett per i dag som har dårligere oppløsning, er for meg fullstendig bak mål, det skjer bare ikke.

 

Men hver sin smak. Kan forstå at noen aksepterer 720P eller noe i mellom det og 1080P, men dårligere enn det bør selv ikke billigbrettene ha. Da kjøper man heller et brukt nettbrett med bedre specs til en lavere pris.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Forstår ikke helt hvorfor det er så veldig veldig viktig å ha så høy oppløsning på skjermen. Ja, jeg er enig i at 1200x800 er i minste laget for en 10 tommer skjerm, men 1080p må da være nok? Det bruker mindre batteri enn en 4k skjerm og forskjellen er da ikke så stor at det irriterer deg dersom du prøver å lese eller se på en film?

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor det er så veldig veldig viktig å ha så høy oppløsning på skjermen. Ja, jeg er enig i at 1200x800 er i minste laget for en 10 tommer skjerm, men 1080p må da være nok? Det bruker mindre batteri enn en 4k skjerm og forskjellen er da ikke så stor at det irriterer deg dersom du prøver å lese eller se på en film?

 

Jo, det er det. Prøv en iPad 2 og en iPad 3 og du må være blind for å ikke se tydelig forskjell. Det er vedlig viktig mtp. internettsurfing og boklesing, samt bruk av generelle applikasjoner (som støtter den høye oppløsningen). PPI-regelen er like gjeldende på nettbrett som på mobil.
 
Du nevner også batteritid, og her er jeg fullstendig uenig med deg. Skjermer trekker ikke så mye på batteritid som folk liker å påstå; en Galaxy S6 trekker for eks. betydelig mindre strøm enn en Galaxy S5 med 80% færre pisker. For nettbrett er høyere oppløsning dessuten ikke bare nødvendig, men også enkelt å gjennomføre. Det er derfor man fikk høyere oppløsning som 1536p på iPad 3 og 1600p på Nexus, begge med god batteritid, flere år før mobiler fikk 1440p. Med et størrelsesforhold på 4:3 er 3200x2400 det neste steget å ta etter 2048x1536. Det er noe nyere prosessorer ikke burde ha noen problemer med å gjennomføre; det er mindre utfordrende å introdusere den oppløsningen i dag enn det var å introdusere 1600p for 3 år siden. Videre er vi på vei mot et punkt der prosessorytelsen har blitt så bra at man ikke merker store forskjeller mellom årlige modeller (det er noe iPhone-brukere har konstatert en rekke ganger); da ser jeg ingen grunn til å ikke øke oppløsningen. 
 
Samsung kunne for eks. ha introdusert 3200x2400 på sin Galaxy Tab S2, og lagt inn Exynos 7420-prosessoren, og ikke fått noen dårligere batteritid enn forgjengeren Tab S. Gjør de derimot det? Nei. Eller ta Apple: A8X-prosessoren i iPad Air 2 er fortsatt en av de beste på markedet. Med iPad Air 3 vil de introdusere 14nm-prosessor, som gir like mye batterieffektivitet som det gir økt ytelse (det er i tillegg ryktet at de vil utstyre enhetene sine med UFS 2.0, og dermed også få langt raskere minnehastighet). Alt ligger til rette for at de går for høyere oppløsning med 10"-modellen. Men vil de gjøre det? Sannsynligvis ikke.

 

Der teknologien har gått betraktelig fremover for smarttelefoner de siste årene, har nettbrett stått dønn stille siden 2012. Det er en skam.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...