Gå til innhold

Nå finnes det en smartklokke med to skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare lage noe med 3 års batteritid? Virker ikke særlig smart å ha klokke med noen få døgn batteritid.

 

Bare vent og se, om 3 år er såkalte smartklokker like avleggs som nettbrett er i dag og om 6 år like avleggs som netbook er i dag.

Selv om nettbrett ikke selger like mye som før, betyr ikke det at det er avleggs. Det kan bety at de ikke er interesserte i å oppgradere. Personlig bruker jeg nettbrett daglig, selv om jeg ikke har kjøpt nytt siden 2012. Jeg vil heller si at markedet er mettet. Det var ei stund folk brukte pengene på nettbrett i stedet for PC, men nå som nesten alle har fått seg nettbrett, er det ikke like nødvendig lenger.

 

Netbook er omtrent det samme som Chromebook, men jeg aner ikke hvor populære disse er.

 

Jeg er enig i at det virker som at smartklokker er en trendting. Antakeligvis vil det ta over for pulsklokker for de som føler at de må vise alle, selv folk som de ikke har lagt til som venn på Facebook, at de trener mye.

Endret av RRhoads
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare lage noe med 3 års batteritid? Virker ikke særlig smart å ha klokke med noen få døgn batteritid.

 

Bare vent og se, om 3 år er såkalte smartklokker like avleggs som nettbrett er i dag og om 6 år like avleggs som netbook er i dag.

 

Så sant ikkje telefonene har veldig store forandringer på hvordan den viser varsler så har eg ingen tru på at smartklokker blir avleggs om nokon år. Om smartklokka har 2 dager batteri eller 2 år har liten betydning for meg, eg tar av meg klokka når eg ligger meg uansett.

 

Men alt til kvart sitt bruk, i min jobb sparer smartklokka meg for masse unødvendig telefon fikling, med eingangshansker og masse olje så er det fint å kunne sjå om det var ein viktig jobb mail eller noko som kan vente eller om det er sjefen som ringer eller den samme lærlingen som ringer for 5. gang for å spørre om akkurat det samme som de 4 første gangene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke flere lage firkanta smartwatch? firkantet ser jo mye bedre ut.

 

Det finnes både firkantede og runde på markedet, velg det du selv ønsker. :)

Personlig synes jeg rund er milevis bedre enn firkantet.

 

 

Hvorfor ikke bare lage noe med 3 års batteritid? Virker ikke særlig smart å ha klokke med noen få døgn batteritid.

 

Bare vent og se, om 3 år er såkalte smartklokker like avleggs som nettbrett er i dag og om 6 år like avleggs som netbook er i dag.

Fordi batteriet måtte vært på størrelse med en ryggsekk? Det er vel akkurat like smart som å ha en mobil med et døgns batteritid, men du bruker likevel mobilen din.

 

Smartklokker har vært på markedet i noen år allerede og vil nok fortsatt være på markedet årevis fra nå. Nettbrett er langt fra avleggs, men nå har alle et så markedet er naturlig nok litt mettet. 

 

 

Jeg må ha blitt gammel, for jeg forstår ikke hvorfor folk vil ha smartklokke.

Telefonen varsler deg om så mye nå om dagen, og det er ikke alt det er verd å dra mobilen opp av lomma for. Da er det genialt å kunne sveipe bort ting som ikke er viktig. I tillegg er det en diskret måte å sjekke det som skjer i situasjoner hvor det å dra fram mobilen ikke er god kutyme. 

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bare lage noe med 3 års batteritid? Virker ikke særlig smart å ha klokke med noen få døgn batteritid.

 

Bare vent og se, om 3 år er såkalte smartklokker like avleggs som nettbrett er i dag og om 6 år like avleggs som netbook er i dag.

Fordi batteriet måtte vært på størrelse med en ryggsekk? Det er vel akkurat like smart som å ha en mobil med et døgns batteritid, men du bruker likevel mobilen din.

 

Smartklokker har vært på markedet i noen år allerede og vil nok fortsatt være på markedet årevis fra nå. Nettbrett er langt fra avleggs, men nå har alle et så markedet er naturlig nok litt mettet.

 

Klokka mi har ca 4-5 års batteritid og er ikke på størrelse med en ryggsekk. Jeg synes det er ganske smart å slippe å lade den stadig vekk. Telefonen min har opp til en uke batteritid og ned mot 4 dager om jeg bruker den mye. Synes du hyppig ladebehov er smart?

 

Nettbrett har jeg aldri ønsket meg siden de mangler tastatur. De som kan kombineres med tastatur er mye dårligere enn bærbare PC-er i samme størrelseklasse. Mange jeg vet om syntes nettbrett var kult i starten, men lar det ligge og støve nå fordi det mangler tastatur og er for begrenset selv for sofabruk. Jeg tror stadig flere vil gjenoppdage fordelene ved å velge bærbar PC fremfor nettbrett. Tynne og lette bærbare er med på å forsterke den trenden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke bare lage noe med 3 års batteritid? Virker ikke særlig smart å ha klokke med noen få døgn batteritid.

 

Bare vent og se, om 3 år er såkalte smartklokker like avleggs som nettbrett er i dag og om 6 år like avleggs som netbook er i dag.

Fordi batteriet måtte vært på størrelse med en ryggsekk? Det er vel akkurat like smart som å ha en mobil med et døgns batteritid, men du bruker likevel mobilen din.

 

Smartklokker har vært på markedet i noen år allerede og vil nok fortsatt være på markedet årevis fra nå. Nettbrett er langt fra avleggs, men nå har alle et så markedet er naturlig nok litt mettet.

Klokka mi har ca 4-5 års batteritid og er ikke på størrelse med en ryggsekk. Jeg synes det er ganske smart å slippe å lade den stadig vekk. Telefonen min har opp til en uke batteritid og ned mot 4 dager om jeg bruker den mye. Synes du hyppig ladebehov er smart?

Og klokken din har en 800MHz dual core cpu med 512mb ram og konstant bluetooth tilkobling? Samt en fargeskjerm?

 

Dette bruker mye strøm, og batteriteknologien har stagnert litt. Skal man få mere batteritid i samme størrelse blir det veldig eksplosive batterier.

Lenke til kommentar

Hvem sa at det var et kriterie? Og hva i all verden skal jeg med de greiene når klokka mi smart nok slipper å lades stadig vekk og likevel gjør jobben sin?

 

Batteriteknologien går tregt fremover ja, men det er batterienes skyld at batteritiden er noen få dager på enkelte klokker, mot mange år som er vanlig på andre klokker. Det er elektronikkens skyld og det er nettopp det jeg kritiserer. Som sagt: Hvorfor ikke bare lage noe med 3 års batteritid? Det virker ikke som noe særlig smart valg av komponenter når de ender opp med noen få døgn..

 

Spørsmålet var også litt retorisk rettet mot Mihle sitt innlegg, der han trekker frem den runde formen som den største svakheten. Jeg mener den latterlige dårlige batteritiden på bare noen dager er den desidert største svakheten. Rund vs firkantet er en bagatell sammenlignet med batteritiden.

 

Skulle jeg designet en smartklokke hadde LCD og OLED vært helt uaktuelt. E-papir hadde vært det eneste alternativet. Antall kjerner skulle vært redusert til 1 og klokkehastigheten måtte kraftig ned. Blåtann skal være deaktivert mest mulig av tida. Ser ikke poenget med at klokka skal vibrere/plinge når telefonen i lomma kan gjøre det samme. Det er mye smartere å ha lengre batteritid. En hel del av mulighetene som finnes på de såkalt smarte klokkene er idiotisk overflødig og gjøres mye bedre på telefonen. Smart idioti som gir elendig batteritid. Pebble er jo en mulighet men selv 7 dager batteritid synes jeg er ganske usmart. I kombinasjon med prisen blir det rett og slett uinteressant. LCD/OLED-baserte smartklokker er ennå mindre interessante.

 

For å sette det på spissen: Synes du en klokke med mer fullverdig Android, 4-8 kjerner på et par GHz, 3 GB ram, konstant oppkoblet Blåtann, Wifi og 3G og en batteritid på 1 time hadde vært smartere enn en av dagens såkalt smarte klokker? Hvis ikke, hvorfor synes du dagens såkalt smarte klokker er det beste kompromisset mellom egenskaper og batteritid? Hvorfor ikke gå lengre i "min" retning?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke bare lage noe med 3 års batteritid? Virker ikke særlig smart å ha klokke med noen få døgn batteritid.

 

Bare vent og se, om 3 år er såkalte smartklokker like avleggs som nettbrett er i dag og om 6 år like avleggs som netbook er i dag.

Fordi batteriet måtte vært på størrelse med en ryggsekk? Det er vel akkurat like smart som å ha en mobil med et døgns batteritid, men du bruker likevel mobilen din.

 

Smartklokker har vært på markedet i noen år allerede og vil nok fortsatt være på markedet årevis fra nå. Nettbrett er langt fra avleggs, men nå har alle et så markedet er naturlig nok litt mettet.

 

Klokka mi har ca 4-5 års batteritid og er ikke på størrelse med en ryggsekk. Jeg synes det er ganske smart å slippe å lade den stadig vekk. Telefonen min har opp til en uke batteritid og ned mot 4 dager om jeg bruker den mye. Synes du hyppig ladebehov er smart?

 

Nettbrett har jeg aldri ønsket meg siden de mangler tastatur. De som kan kombineres med tastatur er mye dårligere enn bærbare PC-er i samme størrelseklasse. Mange jeg vet om syntes nettbrett var kult i starten, men lar det ligge og støve nå fordi det mangler tastatur og er for begrenset selv for sofabruk. Jeg tror stadig flere vil gjenoppdage fordelene ved å velge bærbar PC fremfor nettbrett. Tynne og lette bærbare er med på å forsterke den trenden.

 

Automatiske armbåndsur som ikke krever batteri i det hele tatt har eksistert siden 1923. Med det perspektivet virker din klokke som krever batteribytte hos urmaker ganske steinalder synes du ikke? ;)

 

Klokka di har heller ikke fargeskjerm og bluetooth, som naturligvis utgjør forskjellen. Menneskekroppen er laget slik at vi trenger noen timer hvile hvert døgn. Mens man sover har man ikke behov for hverken klokke eller mobil så hva om man f.eks satte klokke og mobil i en ladedock på nattbordet, så når du våkner frisk og uthvilt så er både klokke og mobil fulladet og klar for en ny dag? Høres det litt greit ut eller? Slik vil det nok fungere for de fleste her på planeten så batterilevetiden til klokker og mobiler er faktisk uproblematisk.

Hadde det vært greit med mobiler og klokker som varer i et år uten lading? Ja naturligvis! Det hadde også vært greit med personlige jetpacks, sko som kan gå på vannet, røntgensyn, og mye annet morsomt, men det er ikke en realitet idag. 

 

 

Nettbrettet hjemme styrer alt av A/V, lys, dørklokke og annet og er superpraktisk til det formålet. For å kjapt sjekke noe på nett er det mer praktisk å bruke nettbrettet enn å finne fram laptoppen, skru på, logge inn, osv. Alt til sin bruk, og viktigst: Det DU synes er upraktisk eller idiotisk er ikke fasit for resten av befolkningen.

Lenke til kommentar

Batteriløse klokker koster i spekteret dyrt til steindyrt og har en presisjon fra dårlig til elendig, så de må stilles langt oftere enn jeg skifter batteri på min klokke. Ja, jeg skifter batteri selv.

 

Hvem sier at fargeskjerm og blåtann er et kriterie? Min klokke gjør jobben sin helt utmerket uten disse teknologiene som da bare blir overflødige batteritapperier.

 

Å lade en potensiell brannbombe når man sover er ikke særlig smart.

 

Du har nok rett i at det jeg synes er smart ikke nødvendigvis stemmer over ens med alle andre. For eksempel når noen synes det er smart å lade brannbomba når de sover, lade hver natt fremfor å skifte batteri hvert tredje år, ha ryggsekkstørrelse batterier, eller ha blåtann kjørende døgnet rundt i stedet for bare ved behov etc.

Lenke til kommentar

Batteriløse klokker koster i spekteret dyrt til steindyrt og har en presisjon fra dårlig til elendig, så de må stilles langt oftere enn jeg skifter batteri på min klokke. Ja, jeg skifter batteri selv.

 

Hvem sier at fargeskjerm og blåtann er et kriterie? Min klokke gjør jobben sin helt utmerket uten disse teknologiene som da bare blir overflødige batteritapperier.

 

Å lade en potensiell brannbombe når man sover er ikke særlig smart.

 

Du har nok rett i at det jeg synes er smart ikke nødvendigvis stemmer over ens med alle andre. For eksempel når noen synes det er smart å lade brannbomba når de sover, lade hver natt fremfor å skifte batteri hvert tredje år, ha ryggsekkstørrelse batterier, eller ha blåtann kjørende døgnet rundt i stedet for bare ved behov etc.

I henhold til mine kriterier så er klokka di ganske avlegs :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smak og behag. Klokka mi gjør jobben jeg forventer at den skal gjøre, nemlig vise tida. Det gjør den i ca 4-5 år uten annen justering enn sommertid/vintertid. I tillegg har den kompass de dagene sola er oppe. Det er nok unødvendig, men så lenge det bare er en gratis bieffekt av teknologien og ikke sluker batteri så synes jeg det er helt greit. I tillegg viser den dato og det kan jo være nyttig. Alt dette klarer den helt uten skjermsparer sånn at jeg alltid kan se tid og dato uten en gang å røre på hånda. I tråd med moderne telefondesign er den sikkert slankere enn samtlige såkalt smarte klokker der ute. Slankhet er ganske praktisk når man har skjorter med lange ermer som ellers kan hekte seg fast i en tykk klump. Apropos skjorter og stil så mener jeg i hvert fall selv at denne overgår samtlige såkalt smarte klokker på design. Men design er selvsagt smak og behag. Jeg foretrekker smart design. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...