Gå til innhold

Trodde du at dataene dine var sikre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Han var ansvarlig for sikkerheten ved pengesentralen som ble ranet i det såkalte Nokas-ranet, og han hadde ansvaret for sikkerheten ved den svenske G4S-sentralen som ble ranet av en paramilitær gruppe under helikopterranet i Sverige."

 

Aner vi starten på et mønster her?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er blitt gjentatt til det kjedsommelige, men jeg gjentar det likevel. Et av problemene i Norge er "snill pike"-justispolitikken hvor rettssikkerheten og generelle ve og vel til de kriminelle tydeligvis er viktigere enn alle andres.

 

Forstå meg rett. Man skal og bør regnes som uskyldig (rent juridisk vel og merke) til det motsatte er bevist. Men straffeutmålingene skremmer jo ikke akkurat vannet av de kriminelle. Spesielt ikke når enkelte fengsler har høyere standard enn mange andre institusjoner i dette avlange landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er blitt gjentatt til det kjedsommelige, men jeg gjentar det likevel. Et av problemene i Norge er "snill pike"-justispolitikken hvor rettssikkerheten og generelle ve og vel til de kriminelle tydeligvis er viktigere enn alle andres.

 

Forstå meg rett. Man skal og bør regnes som uskyldig (rent juridisk vel og merke) til det motsatte er bevist. Men straffeutmålingene skremmer jo ikke akkurat vannet av de kriminelle. Spesielt ikke når enkelte fengsler har høyere standard enn mange andre institusjoner i dette avlange landet.

 

Bør man da kanskje gjenta til det kjedsommelige oppfordringen om å se på hva forskningen sier om harde straffers effekt på kriminalitetsrate?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er blitt gjentatt til det kjedsommelige, men jeg gjentar det likevel. Et av problemene i Norge er "snill pike"-justispolitikken hvor rettssikkerheten og generelle ve og vel til de kriminelle tydeligvis er viktigere enn alle andres.

 

Forstå meg rett. Man skal og bør regnes som uskyldig (rent juridisk vel og merke) til det motsatte er bevist. Men straffeutmålingene skremmer jo ikke akkurat vannet av de kriminelle. Spesielt ikke når enkelte fengsler har høyere standard enn mange andre institusjoner i dette avlange landet.

 

Bør man da kanskje gjenta til det kjedsommelige oppfordringen om å se på hva forskningen sier om harde straffers effekt på kriminalitetsrate?

 

AtW

 

 

Det finnes en gyllen middelvei. Amerikanske tilstander er ikke det jeg ønsker, men jeg ønsker heller ikke "snill pike"-tilstander hvor både straffeutmåling og straffeforhold er latterlig sett i forhold til hva den kriminelle har gjort seg skyldig i.

 

God oppfølging av innsatte for livet etter man kommer ut, er ikke å sy puter under armene deres og tilby hotelltilstander når man sitter inne. Når innsatte har bedre bostandard enn mange andre institusjonerte, ER det noe totalt galt med samfunnet. Jeg tror ikke lengre straffer alene vil være effektivt, men sammen med en oppfølging og aktivering under straffetiden, dvs. at de innsatte MÅ gjennom en aktiv form for rehabilitering (terapi, fysisk arbeid - og da mener jeg ikke å snekre paller osv.).

 

Videre er det nå slik at så lenge volds-/drapsmannen sitter inne, så kan samfunnet føle seg tryggere.

 

Forresten, hva tror du utenlandske kriminelle tenker når de ser tilstandene i Norge? Nei, huff, vi må ikke reise til Norge og gjøre noe kriminelt, for hvis vi da blir tatt, så får vi det BEDRE enn det vi har her i vårt land ... eh, ikke sant ...?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Tilbake til topic, takk :)

 

Så vidt jeg kan lese i artikkelen, så tar den også for seg hvilken utvikling man er i ferd med å se, og hva man kan gjøre av tiltak mot dette. Da mener i hvert fall jeg at å diskutere straffeutmåling/-forhold ikke er off topic. Like mye som det er et individuelt ansvar, så er det også et politisk ansvar.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...