Gå til innhold

AMDs kraftigste «prosessorgrafikk» noen sinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

 

Du skal ett lite stykke ned før du i det hele tatt ser AMD. AMD er ofte billigere, men over det hele så er nVidia kaldere/stillere og ofte mer effektiv i f.eks tesellering. Skal vel ikke stikke under en stein at AMDs salgsteknikk de siste årene har vært å justere på forrige teknologien littegrann og gi det ut under nytt navn med lavere pris. Korrekter meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

AMD/ATI hadde veldig gode og effektgjerrige kort i mellomklassen før. Hver gang jeg skulle ha nytt skjermkort ble det ATI/AMD, fordi de hadde det kortet som passet meg og min lommebok mest. Nå har det snudd, og nVidia har det beste. R9 290x kan jo fås ganske billig, men det produserer for mye varme.

Lenke til kommentar

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

 

Du skal ett lite stykke ned før du i det hele tatt ser AMD. AMD er ofte billigere, men over det hele så er nVidia kaldere/stillere og ofte mer effektiv i f.eks tesellering. Skal vel ikke stikke under en stein at AMDs salgsteknikk de siste årene har vært å justere på forrige teknologien littegrann og gi det ut under nytt navn med lavere pris. Korrekter meg om jeg tar feil.

 

Alle vet at AMD gjør det dårlig i syntetiske tester slik som dette. I virkelighetenså er R9 290X under GTX 980, og over alle kortene som 970 og 780 Ti. Titan x er jo selvfølgelig på topp, men er jo egentlig et annet type produkt og helt annen prisklasse.

 

AMD kommer med ny teknologi hvert år også, men ikke til alle modeller. De driver mye rebranding, men rebranding er noe NVIDIA og gjør, bare gjerne litt mindre i det siste hvertfall.

 

Blir og merkelig å regne temperatur når en ikke ser på andre ting som effekforbruk, viftehastighet osv med det samme. Hvis kortet alltid prøver å nå 80 grader f.eks er det ikke merkelig at det er 80 grader.

 

Det har vel heller aldri vært et problem å få grafikkort varme? Et bilde av 100 grader titan sier jo ingenting. Det som er sikkert er at NVIDIA pleier å ha litt bedre ytelse/watt.

 

Ellers stemmer ikke tallene fra AMD i det hele tatt:

http://www.anandtech.com/show/9287/the-amd-a10-7700k-and-amd-a6-7400k-cpu-review/3

 

Den yter langt ifra like bra som en i3, den koster ikke mindre enn en i3. Ytelsen med et R7 240, som koster 70$ er helt lik for denne APUen og en i3. Dermed blir det vanskelig å tro at den yter over dobbelt så bra med et nvidia kort til 1000 kr. Disse tallene er jo helt sinnsyke. Selvfølgelig vil jo prisen for denne APUen være lavere enn i3 + R7 240.

 

Likevel yter ikke APUen bedre i CPU oppgaver enn Intel sin pentium anniversary, som også kan overklokkes. Kombiner den med et R7 240 og du får høyere CPU ytelse og lik GPU ytelse til samme pris som en APU fra AMD. Hva er da grunnen til å gå for denne APUen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du kombinere dette med et godt skjermkort eller vil det ikke lønne seg?

http://www.anandtech.com/show/9287/the-amd-a10-7700k-and-amd-a6-7400k-cpu-review/3

Resultatene viser klart at i3 er et lang bedre valg sammen med et godt skjermkort. i3 slår faktisk alle AMD CPUer til spill.

Siden pentinum G3258 og R7 240 slår denne APUen i ytelse til samme pris ser jeg egentlig ikke helt poenget med denne AMD APUen.

 

AMD > all.. grabs r9 295x2* ;)

Vel, GPU og CPU marked er ganske forskjellig :) På GPU marked har AMD en del fordeler mot NVIDIA og motsatt, og valget er jo litt avhengig av prisklasse, hvordan situasjonen er akkurat da osv. På CPU markedet derimot er jo AMD helt ute. Overraskende at de har penger nok til å lansere nye produkter i det hele tatt, når de blir slått av Intel på alle punkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan du kombinere dette med et godt skjermkort eller vil det ikke lønne seg?

http://www.anandtech.com/show/9287/the-amd-a10-7700k-and-amd-a6-7400k-cpu-review/3

Resultatene viser klart at i3 er et lang bedre valg sammen med et godt skjermkort. i3 slår faktisk alle AMD CPUer til spill.

Siden pentinum G3258 og R7 240 slår denne APUen i ytelse til samme pris ser jeg egentlig ikke helt poenget med denne AMD APUen.

 

AMD > all.. grabs r9 295x2* ;)

Vel, GPU og CPU marked er ganske forskjellig :) På GPU marked har AMD en del fordeler mot NVIDIA og motsatt, og valget er jo litt avhengig av prisklasse, hvordan situasjonen er akkurat da osv. På CPU markedet derimot er jo AMD helt ute. Overraskende at de har penger nok til å lansere nye produkter i det hele tatt, når de blir slått av Intel på alle punkt.

Så vidt jeg kan se så har ikke anandtech testet CPU-en det er fokus på i denne artikkelen. Altså A10-7870K(Ikke A10-7850K som anandtech testet). Så inntil de har testet det aktuelle eksemplaret blir det vel bare synsing når det gjelder ytelsen i forhold til konkurrentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg kan se så har ikke anandtech testet CPU-en det er fokus på i denne artikkelen. Altså A10-7870K(Ikke A10-7850K som anandtech testet). Så inntil de har testet det aktuelle eksemplaret blir det vel bare synsing når det gjelder ytelsen i forhold til konkurrentene.

 

Vel, nå er det ikke samme, men  de er veldig like. Det vil derfor være en ytelsessøkning, men ikke i den grad at det endrer noe. CPU har høyere klokkefrekvens, men en pentium kan og klokkes langt høyere og fortsette å holde en grei ledelse. 

 

Ellers har den jo R7 250, det gjør at

Pentium G258 + R7 250 = 1373 kr

A10-7850K = 1339 kr

Du sparer 40 kr, samtidig mister du litt ytelse. Altså vil jo pentinum R7 250 gi mer for pengene. Dermed har du rett, sammenligningen ble gjort basert på feil produkt. Ettersom ytelse går opp, går prisen opp sammen med den. Noe som gjør at resultatet blir det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...