Gå til innhold

Nå kan du strømme video i mye bedre kvalitet på YouTube


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med sånne download'ere nå etter ting mest sannsynligvis ender på HTML5 og flash går ut. Får aktører som f.eks. Youtube bedre eller dårligere kontroll med at det opphavsrettsbeskyttede materiale skal komme på avveie?

 

Kan Tek.no lage en egen artikkel om temaet, nå i disse "nybrots-dager innen dette" ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke nytt da, har hatt dette i flere mnd

 

Er opplasting av innhold som har hatt 60fps støtte. Dette blir nå også da mulig via streaming. Er kun Twitch sine partnere som har mulighet til dette idag. Noe som nok vil forandre seg rimelig fort nå...endelig :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det med sånne download'ere nå etter ting mest sannsynligvis ender på HTML5 og flash går ut. Får aktører som f.eks. Youtube bedre eller dårligere kontroll med at det opphavsrettsbeskyttede materiale skal komme på avveie?

 

Tror ikke kontrollen rundt opphavsrettmateriale blir anderledes, hvertfall ikke i forhold til slik jeg kjenner systemet. Per i dag så fungerer systemet slik at når man laster opp så scanner systemene til Youtube gjennom filmen og sjekker den mot en database med materiale som er opphavsrettbeskyttet. Sånn enkelt så har de videoer som legges oppå dine videoer og når mønstrene matcher til en satt grad så blir den merket. Dette gjør de med video og lyd.

 

Men hvis noen har noe annen info, kan jo hende jeg tar veldig feil, om dette og om HTML5 vil ha noe å si på opphavsrettmateriale så vil jeg vite det også :) :) :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått til å kjøre 2160p uten at det hakker?

Vil det være mulig med custom resolution på yt? Vet det er en del som har det på twitch.

Tviler ellers på at mange streamer 1080p@60. På twitch med 864p@60 i witcher 3 var det oppimot 6 mbit/s. Det er svært sjeldent med så høye tall for twitch.

Lenke til kommentar

Mulig enkelte av disse download'erne har begynt å ta høyde for eventuelle utfordringer, eller der hvor video er lagt opp på helt spesielle vis, hvor de er betydelig vanskeligere å laste ned. Enkelte sider jeg har besøkt har vært vanskeligere enn andre. Sjekk versjonsendringen på en av de populære nedlasterne:

 

 

post-30484-0-72575900-1432377794_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Syns nesten at 60fps på videoer ser bare så kunstig ut for meg, ser bare rart ut med 60fps, bildeflyten er bare mongo, virker så jævlig kunstig.

Du synes det ser kunstig og mongo ut, virkelig? Så mer lik virkeligheten, og ikke hakkete er kunstig?

 

Det å påstå at 60fps er dårligere enn 30 fps er bare folk som forsvarer konsoll og film. 60 fps ser bedre ut. Akkurat som 1080p er bedre enn 720p. Det er en grunnleggende fakta.

Lenke til kommentar

Butthurt much?

 

Og nei, det ser overhodet ikke slik ut om jeg spiller på min egen PC, på youtube så ser det bare kunstig ut, bilde flyten er bare rar, det ser overhodet ikke sånn ut når jeg spiller selv, mulig det er noe med youtube, for det er samme kunstighet i både ff og chrome.

Så du må jo gjerne grine over dine 60fps ett anna sted.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva jeg skulle vært butthurt over...

 

Hvis det er bare youtube, er det nok bare noe galt med youtube. 60 fps er nærmere hvordan det er i virkeligheten i forhold til 30 fps. 60 fps kan umulig være mer kunstig enn 30 fps. Det er 30 fps som er kunstig. Sånn sett er jo 60 fps og det, og du får jo enda bedre med 144 fps. Likevel er 60 klart nærmere enn det 30 er. Rent fps messig kan ikke 60 fps se dårligere enn 30. Selvfølgelig kan det være feil i avspillingsprogram/kilde.

Lenke til kommentar

 

Syns nesten at 60fps på videoer ser bare så kunstig ut for meg, ser bare rart ut med 60fps, bildeflyten er bare mongo, virker så jævlig kunstig.

Du synes det ser kunstig og mongo ut, virkelig? Så mer lik virkeligheten, og ikke hakkete er kunstig?

 

Det å påstå at 60fps er dårligere enn 30 fps er bare folk som forsvarer konsoll og film. 60 fps ser bedre ut. Akkurat som 1080p er bedre enn 720p. Det er en grunnleggende fakta.

 

 

Vel på et grunnlag der alle settings er på max/ identiske eller, på videoer, der bitraten er lik så er 1080p bedre enn 720p. Jeg har selv testet dette en del ganger. Min gamle PC klarte ikke 1080p på annet enn low og det var ikke pent, satt ned til 720p og den klarte alt på medium/ max og det så veldig mye bedre ut. En video med 1000mbps bitrate ved 1080p ser dårligere ut enn en 720p video med 10000mbps bitrate.

 

Så at noen har delvis rare meninger om dette er ikke rart, det er mye annet innen grafikk enn oppløsning og fps.  Når det gjelder det om bildet ser rart ut eller ikke har ikke noe med å forsvare konsoll å gjøre. Hvis man er vant til 30fps så vil bildet se anderledes ut, flyten blir bedre, og mange vil da oppleve det som merkelig fordi de ikke er vant til det.

 

Når jeg ser på TV'er med 4K som upscaler bildet bra, eller med ekte 4K innhold, så ser det rart ut for meg. Bildet blir for "blankt" og virkelighetsnært så hjernen min blir "ukomfortabel" i mangel på bedre ord. Det tar litt tid, men så venner jeg meg til det og alt er flottners. Hvis man ser nesten utelukkende på 30fps så vil ikke hjernen tilpasse seg hvis man bare ser en halvtime 60fps i uken.

 

Du bør nyansere meningene dine litt, alt er ikke skrevet i stein. Preferanser og gammel vane er veldig sterke argumenter i denne 30/ 60fps diskusjonen :) :)

 

Edit; Glemte å si at jeg også foretrekker 60fps og 1080p

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

 

 

Vel på et grunnlag der alle settings er på max/ identiske eller, på videoer, der bitraten er lik så er 1080p bedre enn 720p. Jeg har selv testet dette en del ganger. Min gamle PC klarte ikke 1080p på annet enn low og det var ikke pent, satt ned til 720p og den klarte alt på medium/ max og det så veldig mye bedre ut. En video med 1000mbps bitrate ved 1080p ser dårligere ut enn en 720p video med 10000mbps bitrate.

 

Så at noen har delvis rare meninger om dette er ikke rart, det er mye annet innen grafikk enn oppløsning og fps.  Når det gjelder det om bildet ser rart ut eller ikke har ikke noe med å forsvare konsoll å gjøre. Hvis man er vant til 30fps så vil bildet se anderledes ut, flyten blir bedre, og mange vil da oppleve det som merkelig fordi de ikke er vant til det.

 

Når jeg ser på TV'er med 4K som upscaler bildet bra, eller med ekte 4K innhold, så ser det rart ut for meg. Bildet blir for "blankt" og virkelighetsnært så hjernen min blir "ukomfortabel" i mangel på bedre ord. Det tar litt tid, men så venner jeg meg til det og alt er flottners. Hvis man ser nesten utelukkende på 30fps så vil ikke hjernen tilpasse seg hvis man bare ser en halvtime 60fps i uken.

 

Du bør nyansere meningene dine litt, alt er ikke skrevet i stein. Preferanser og gammel vane er veldig sterke argumenter i denne 30/ 60fps diskusjonen :) :)

 

Edit; Glemte å si at jeg også foretrekker 60fps og 1080p

 

Du sammenligner jo selvfølgelig 720p og 1080p når forholdene er like. Skal du streame må du jo selvfølgelig ha høyere bitrate til 1080p. Som du sier er det ikke vits i 1080p hvis bitraten er lav. Når du da setter til 1080p@60 vil jo og bitraten øke i forhold til 720p. Twitch sender jo alt på lik oppløsning, der velger du bare bitraten som kvalitet. Noen ting krever og høyere bitrate enn endre. Du trenger f. eks langt høyere bitrate hvis du streamer et spill med regn eller mye foliage i forhold til et med mange statiske elemnter som papers please.

 

Det er jo og selvfølgelig tilvenning, er du vant med 30 vil gjerne 60 se litt merkelig ut i starten før du blir vant med det. Likevel endrer ingen av disse tingene på at 60 fps er best. Det er jo ganske klart hvilken som ser mest naturlig ut side om side:

http://gfycat.com/SelfreliantNeighboringHarrierhawk

 

Hvis du har en gammel vane for 30, og du har mulighet for 60, da er det jo helt klart best å bruke en dag eller to og bli vant til 60. Akkurat som vi gjør ting mer elektronisk for tiden, selv om gammel vane/preferanse var papir før. Teknologien utvikler seg og den blir bedre. Selv om det kan være uvant i begynnelsen er det jo klart bedre. Det regnes absolutt ikke som en bra ting å være treg i adopsjon av noe nytt.

Lenke til kommentar

Men på mobil i browser er det fortsatt 480p default, uten mulighet for å velge noe høyere..

Google er klart ikke interessert i at folk skal bruke noe annet enn appen til mobil. Noe som heller ikke er et problem, du kan jo sette den til å åpne alle YT linker automatisk i appen.

Lenke til kommentar

Google er klart ikke interessert i at folk skal bruke noe annet enn appen til mobil. Noe som heller ikke er et problem, du kan jo sette den til å åpne alle YT linker automatisk i appen.

Ikke på iOS? Youtube appen på iOS er dessuten en av de få appene som ikke kan spille videolyd i bakgrunnen, som er det jeg kanskje bruker YT mest til. (oppløsningen er klart ikke en issue under de omstendighetene)

 

Værste er vel at Safari åpner YT linker i YT appen men Chrome, som jeg foretrekker, ikke gir meg noe måte å gå til YT appen...

Lenke til kommentar
 

Ikke på iOS? Youtube appen på iOS er dessuten en av de få appene som ikke kan spille videolyd i bakgrunnen, som er det jeg kanskje bruker YT mest til. (oppløsningen er klart ikke en issue under de omstendighetene)

 

Værste er vel at Safari åpner YT linker i YT appen men Chrome, som jeg foretrekker, ikke gir meg noe måte å gå til YT appen...

 

På iOS fungerer det ikke nei. Er vel gjerne fordi Google ikke fokuserer så mye på at tjenestene deres skal fungere optimalt i iOS. De måtte nok gjort en del ekstra arbeid for å få det til å fungere ønskelig i iOS.

 

Ellers støtter jo TouchWiz dual apps, som gjør at YT kan kjøre på 10% av skjerm, eller du kan ha det som floating window og fortsatt gjøre andre ting. YT spiller ikke lyd i bakgrunnen på Android heller, men da har du hvertfall skjermplass igjen til å gjøre andre ting i tillegg, samtidig. Gjør at du får andre problemer da. Hvis du skal spille av lyd fra YT mens du ser på twitch, kan ikke volum stilles individuelt. Det er jo noe Google må fikse, som Samsung ikke har mulighet til. Hvis Google noen gang finner ut at de har tenkt å legge til funksjonen da.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...